'Afsteken vuurwerk alleen oudejaarsnacht'

kaboem

VWC lid
DEN HAAG - Het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling wordt beperkt. Minister Jacqueline Cramer wil het afsteken alleen nog toestaan in de nacht van oud op nieuw tussen 22.00 uur en 02.00 uur. Momenteel mag dat op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur.
Cramer wil het verder mogelijk maken dat gemeenten vuurwerk alleen op bepaalde plaatsen toestaan.
Afgelopen jaarwisseling liep de vuurwerkoverlast zo sterk uit de hand dat er stemmen opgingen voor strengere regels.
Voorwaarde voor de nu voorgestelde strengere regels is wel dat goede handhaving mogelijk is, schrijven Cramer en collega-minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

(ANP)

DEN HAAG - Het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling wordt beperkt. Minister Jacqueline Cramer wil het afsteken alleen nog toestaan in de nacht van oud op nieuw tussen 22.00 uur en 02.00 uur. Momenteel mag dat op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur.
Cramer wil het verder mogelijk maken dat gemeenten vuurwerk alleen op bepaalde plaatsen toestaan.
Afgelopen jaarwisseling liep de vuurwerkoverlast zo sterk uit de hand dat er stemmen opgingen voor strengere regels.
Voorwaarde voor de nu voorgestelde strengere regels is wel dat goede handhaving mogelijk is, schrijven Cramer en collega-minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

(ANP)

Het komt nu toch wel eng dicht bij moet ik zeggen... :angry:

Ik zie het al voor me,
Kom vrienden en kenissen, (allemaal een slok op) hup in de auto want we moeten naar de afsteekplek. :frusty:
Ik zie het al gebeuren, denk je nou echt dat de vuurwerkliefhebbers hun vuurwerk onder de arm nemen en al dan niet op de fiets of met een auto naar een verzamelplaats komt om daar hun showtje of vuurwerk te gaan afschieten.
Als daar wat fout gaat zijn er meteen veel gewonde want alles staat op een kluitje.

Of stel je toch voor dat het hele dorp bij jou in de buurt naar de afsteek plek komt.
Om 1 uur zijn ze klaar, gaan dan nog ff relletjes schoppen en vervolgens heb je de auto beschadigd en zit je met de rotzooi opgescheept van je mede dorp bewonders
Tuurlijk daar tweede kamer.
wordt eens wakker, kan het niet vaak genoeg zeggen.
Wordt het eens geen tijd voor aktie mannen en dat we de krachten gaan bundelen (Moontan zie die Mail) ipv dat we ons weer in ons kont laten naaien door de regering, net zoals met al die andere dingen hier in dit verpeste nederland :angry:
Giron

Ik zie het al voor me,
Kom vrienden en kenissen, (allemaal een slok op) hup in de auto want we moeten naar de afsteekplek. :frusty:
Ik zie het al gebeuren, denk je nou echt dat de vuurwerkliefhebbers hun vuurwerk onder de arm nemen en al dan niet op de fiets of met een auto naar een verzamelplaats komt om daar hun showtje of vuurwerk te gaan afschieten.
Als daar wat fout gaat zijn er meteen veel gewonde want alles staat op een kluitje.

Of stel je toch voor dat het hele dorp bij jou in de buurt naar de afsteek plek komt.
Om 1 uur zijn ze klaar, gaan dan nog ff relletjes schoppen en vervolgens heb je de auto beschadigd en zit je met de rotzooi opgescheept van je mede dorp bewonders
Tuurlijk daar tweede kamer.
wordt eens wakker, kan het niet vaak genoeg zeggen.
Wordt het eens geen tijd voor aktie mannen en dat we de krachten gaan bundelen (Moontan zie die Mail) ipv dat we ons weer in ons kont laten naaien door de regering, net zoals met al die andere dingen hier in dit verpeste nederland :angry:
Giron

Dat vanaf 22.00 uur afsteken 's avonds zie ik nu wel gebeuren, al denk ik niet dat we echt op een veldje zullen gaan moeten staan. Misschien sluiten ze alleen gebieden uit waar geen vuurwerk afgestoken mag worden zoals in de buurt van winkels, ziekenhuizen, etc.

Aha dus het is nu vast en zeker zo?
Hmm, tja we kunnen pas conclusies trekken als het eenmaal 2009 is, ik vraag me af of er werkelijk minder gaat gebeuren..
:bye:

Giron, dat gecentraliseerde afsteken is nog niet zo ver en wordt erg variabel. Ze willen mogelijk maken dat gemeenten zelf beslissen of ze dat wel of niet doen.... Afwachten dus :wink:
Die tijden kan ik me niet druk om maken :bye:

Laatst bewerkt:
Het is allemaal opheft en uiteindelijk heeft de regering het toch voor het zeggen. Eerst het verbod op vuurwerk (wat natuurlijk niet gaat lukken in de komende X aantal jaren) en nu het beperken van de afsteektijd. De regering laat wel even van zich horen dat ze het nog voor het zeggen hebben en door al die comotie om het vuurwerk heen ben ik toch wel bang dat het nog eens zal gaan winnen van de wetregelgeving nu.

Het beperken van de afsteektijd van 10.00 tot 02.00 naar 22.00 tot 02.00 vind ik op zich niet al te erg aangezien hoe ouder ik word hoe meer mijn interesse gaat naar het afsteken van siervuurwerk. Maar het afsteken gezamelijk op een plek vind ik gewoon te ver gaan.

Het zal (zoals Giron) al heeft aangegeven alleen maar gevaarlijker worden. Meer mensen op een plek voor het afsteken van vuurwerk. Er hoeft maar een ding te gebeuren en het vuurwerk zal als projectielen op mensen worden afgevuurd. Hoe meer mensen er om heen staan, hoe meer mensen er geraakt kunnen worden. Zelfs als ze met zn allen er om heen gaan staan word het nog gevaarlijker. Batterijen kunnen wel 25 meter hoog komen, dus ook even ver. Vuurpijlen gaan nog hoger, dus dat kan nog gevaarlijker worden. Daarnaast zal iedereen zijn vuurwerk willen afsteken. Daardoor weet ik zeker dat er minder word genoten van elkaars vuurwerk. De een steekt een fontein af en die word in het niets geblazen door een 500 grammer, die word verstoord door een vuurpijl die midden in een salvo explodeert.

Dat slaat toch helemaal nergens op? Kom op zeg!

Ik ben het met de eerste stelling eens, ik weet dat het voor vele (jongere) fanaten minder leuk is. Maar de tweede stelling slaat helemaal nergens op.

Dom... dom... dom. Denk aan de economische gevolgen! Dit gaat Nederland echt niet pikken, net zoals het ge*** met de 1040 urennorm. Hier gaat meer gemold worden dan alleen prullenbakken. Ik raakte geshockt toen ik het bericht las; denk even na. Er gaat massaal illegaal vuurwerk gekocht worden.

Pijnlijke groet,

Ruben

godverdomme zeg ik kan hier zo fucking kwaad om worden. In wat voor hypocriet ***** land leven wij!!

En stom wijf wat toevallig minister is, Wil heel nederland er onder laten leiden om vuurwerk naar 22.00 te verplaatsen

En zo denken ze alle problemen op te lossen? Dat mevrouw Cramer maar is gaat nadenken aan alle gevolge! Denkt ze nou echt dat die opgeschoten pubers hier naar gaan luisteren?

De gevolgen zijn niet te overzien, Nog veel meer overlast. Meer vernielingen. Meer buitenlands vuurwerk.

En alle schade mag mevrouw Cramer wat mij betreft dan uit eigen zak betalen

Wat betreft de tweede stelling, ben ik het helemaal met Giron eens!

Ik zeg AMEN

***** land:angry:

Laatst bewerkt:
godverdomme zeg ik kan hier zo fucking kwaad om worden. In wat voor hypocriet ***** land leven wij!!

En stom wijf wat toevallig minister is, Wil heel nederland er onder laten leiden om vuurwerk naar 22.00 te verplaatsen

En zo denken ze alle problemen op te lossen? Dat mevrouw Cramer maar is gaat nadenken aan alle gevolge! Denkt ze nou echt dat die opgeschoten pubers hier naar gaan luisteren?

De gevolgen zijn niet te overzien, Nog veel meer overlast. Meer vernielingen. Meer buitenlands vuurwerk.

En alle schade mag mevrouw Cramer wat mij betreft dan uit eigen zak betalen

Ik zeg AMEN

***** land:angry:

Ik denk dat je dat een beetje verkeerd ziet.
De ontstanne schade bataald de burger, dus jij en ik, let maar op. :angry:
Er zullen dingen weer duurder gaan worden in VW land om de kosten te kunnen gaan dekken.

En wat dacht je trouwens van al die grote bunkers die winkeliers hebben laten bouwen, die hoeven ze ook niet meer vol te stoppen want ze verkopen het toch niet meer als er van 22.00 tot 2.00 geknald mag worden.
Ook zo'n strop.
Daarom zeg ik ook... wordt het niet eens tijd om acktie te gaan ondernemen ipv dat we ons weer in onze kont laten naaien door de regering.
pfffffffffffff
Stelletje kleuters daar in den haag.
Giron:angry:

Zoals ik al eerder heb gezegd. mocht het doorgaan dat het pas vanaf 10 uur mag, dan hebben ze dus gewoon dikke vette pech, ik stook gewoon door. waarom willen ze dit pleziertje van de mensen nou weer afpakken. Ik begin echt steeds meer een hekel aan dit land te hebben.

Het is gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid, niemand durft deze meer op zich te nemen. Kijk naar dat incident bij die kerstboom verbranding. Ow er is iets fouts gegaan, wat dan precies? nee daar wordt nie naar gekeken gewoon meteen alle kerstboomverbranding verbieden dat is makkelijker natuurlijk. Niemand durft de veranwoordelijkheid te dragen. En zo kan ik nog wel een heel pleidooi gaan houden maar daar heb ik geen zin in , ik zie het wel wat er gaat gebeuren maar dit land is aan het doordraaien!!!!!

Ik denk dat je dat een beetje verkeerd ziet.
De ontstanne schade bataald de burger, dus jij en ik, let maar op.

Dat weet ik, maar bedoelde te zeggen, dat zij dan mooi zelf kan dokken. Omdat zij dit met haar stomme kop op haar geweten heeft

De gasten van de tweede kamer zien de lol van het vuurwerk er ook niet in :angry:. Stelletje zielige gasten alleen maar omdat het knalt :shocked: Pff er zijn ergere dingen dan vuurwerk shit kom op heey !!!!

Vaag verhaal van Cramer net over dat centraal afsteken, ze heeft er zelf totaal geen benul van hoe dat iin de praktijk uit zou gaan zien (mayhem dus)

Dit bedacht ik me net; heb je centrale afsteekplek, gaan jij of ik natuurlijk gewoon in de straat afsteken. Dat kan de politie toch niet allemaal aan. Komt er toevallig in jouw of mijn straat toch een politieautootje langs, stappen uit en willen verhinderen dat je vuurwerk afsteekt. Je hebt nog voor 200euro staan, en in de rest van de straat zijn ze ook gezellig bezig. Wat krijg je? Politie wordt bestookt door omstanders (jij of ik natuurlijk niet :D ), relletjes....alsnog mayhem, en waarschijnlijk nog meer dan voorheen...
Tragisch dit, domme domme politici. Het is te hopen dat de instanties met meer kennis van zaken even goed gaan informeren en sturen...

Mijn vader zei dat toch iedereen vuurwerk af blijft steken overdag, de politie kan er gewoon niet tegen op. Hij heeft gelijk, als iedereen af blijft steken kan de politie er geen bal meer aan doen. Alleen maar meer ongelukken.

'Afsteken vuurwerk alleen oudejaarsnacht' (2)

DEN HAAG (ANP) - Het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling wordt beperkt. Minister Jacqueline Cramer (VROM) wil het afsteken alleen nog toestaan in de nacht van oud op nieuw tussen 22.00 uur en 02.00 uur. Momenteel mag dat op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur. Cramer wil het verder mogelijk maken dat gemeenten vuurwerk alleen op bepaalde plaatsen toestaan. Afgelopen jaarwisseling liep de vuurwerkoverlast zo sterk uit de hand dat er stemmen opgingen voor strengere regels. Voorwaarde voor het invoeren van strengere regels is wel dat goede handhaving door gemeenten en politiek mogelijk is, schrijven Cramer en collega-minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Het aantal verkoopdagen blijft op drie staan. Cramer vreest anders voor problemen met de aanvoer en met het naleven van veiligheidsvoorschriften. Het kabinet wil wel weer strengere regels voor illegaal vuurwerk. Juist dat soort vuurwerk lijkt vaak te worden gebruikt tegen hulpverleners en politie. Tijdens de afgelopen jaarwisseling werd daarmee ook de meeste schade aangericht. Er wordt daarom volgens Cramer gewerkt aan Europese normen voor vuurwerkartikelen. Die moeten zo streng worden dat het zware gevaarlijke vuurwerk uit de hele EU wordt gebannen. Daarnaast wil zij via de Europese Commissie afspraken maken met China over het voorkomen van illegale import. Er komt onderzoek naar een typekeurmerk voor vuurwerk, in combinatie met een erkenningsregeling voor importeurs. Met de Belgische autoriteiten wordt overlegd over beëindiging van de verkoop van spektakelvuurwerk aan Nederlanders. Een werkgroep onder leiding van de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf maakt een inventarisatie van de maatregelen die gemeenten en politie hebben genomen om geweld tijdens evenementen rond de afgelopen jaarwisseling te bestrijden. Zo kunnen lacunes aan het licht komen, die dit najaar kunnen leiden tot aanbevelingen.

Bron:
http://www.tweedekamer.nl/nieuws/anp_nieuws/anpnieuws.jsp?open&file=00017C32

Mensen laat we koel blijven,hoe willen ze dit controleren dan even 6 miljoen agenten erbij zetten om te kijken of er iemand vuurwerk afsteek.

Het ge*** op het 19.30 journaal over evenementen vuurwerk verbieden in belgie wat aan particulieren wordt verkocht?

Maar wat was nu het probleem: de vernielingen of de overlast van het afsteken van vuurwerk je wordt er dol van wat die plofkoppen allemaal roepen,en het is nog maar een wetsvoorstel.

groeten,
500gram

Pff ongeloofelijk wat die mensen daar allemaal voor mekaar kunnen krijgen. Het is dan dan nog niet zo ver, maar het verbaasd me niks.
Economisch gezien verwacht ik aan de ene kant dat het voorstel wordt afgekapt.
Andere kant kijk ik nergens van op aangezien er in dit land alles mogelijk is (politiek oogpunt gezien, maar ook in het dagelijks leven).
Laat ze maar meer blauw op staat zetten, zodat ze die vandalen in de kraag vatten. Krijgen we tenminste waar voor ons betaalde belasting(en) geld.

Komt er bij mij nog steeds niet in. Eerst het vuurwerk "zwaarder" maken, en dan vervolgens de boel inkorten/afkappen. Na jaren van traditie, dan nu eens de knoop door hakken en maatregelen nemen. Het zal wel.

Die minister is een oud omatje
vaak klagen alleen die mensen erover
mijn oma vind het ook iritant maar zij zegt gewoon dat wij lol moeten hebben die dag in het afsteken van vuurwerk
en die minister zegt dat het dan veiliger is om op afsteekplekken af te steken, nou niet dus.. daar komen alleen meer ongelukken van
ze is echt dom.. ook zegt ze dat het een mooi geheel wordt, maar als je met een paar duizend mensen op 1 plek gaat stoken dan gaat het allemaal doorelkaar en kan je niet eens meer zien wat echt van jou is
en veel vuurwerk doorelkaar word gewoon veel te gevaarlijk

we moeten er met zijn allen wat aan gaan doen!

Back
Bovenaan