Afgelopen nieuwjaarswisseling 19 blinde ogen door vuurwerk

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Afgelopen jaarwisseling hebben 176 mensen oogletsel aan één of meerdere ogen opgelopen. In 36% van alle letsels is sprake van blijvend letsel en in 19 gevallen is het letsel dusdanig ernstig, dat deze mensen blind zijn geworden aan één oog. 5 ogen zijn inmiddels volledig verwijderd. Vrijwel de helft van alle slachtoffers (46%) is geraakt door vuurwerk dat door iemand anders is afgestoken. Gezien de stijging van het aantal slachtoffers en aantal blinde ogen én verwijderde ogen, roept het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG op tot een verbod op consumentenvuurwerk....

Bron

Dus in totaal zijn er maar 64 mensen die blijvende schade houden... 64 op ALLE mensen die met oud&nieuw buiten komen, laten we voor het gemak maar zeggen dat dat er minstens 5 miljoen mensen buiten zijn op oud&nieuw.

Van alle mensen die buiten zijn op oud&nieuw zou dan dus 0,001% oogletsel oplopen.
En dit zou dus nog veel lager kunnen zijn gezien het feit dat ik er vanuit ga dat er veel meer mensen buiten komen op oud&nieuw...

Dus voor die 0,001% die zelf al zo stom zijn om geen vuurwerkbril op te doen (die je zelfs GRATIS kunt krijgen tegenwoordig) moeten we maar een hele traditie gaan verbieden?

Trouwens ook nog een erg opvallend feit, Ik kan nergens op internet cijfers vinden over de aantallen oogletsel per jaar; behalve de aantallen veroorzaakt door vuurwerk. Ik vermoed dat er andere bezigheden zijn die veel meer oogletsel opleveren op jaarbasis dan vuurwerk doet, maar die staan nergens bekend gemaakt.

Lopen janken en tieren in de media over hoeveel mensen wel niet een oog kwijtraken door vuurwerk elk jaar zegt helemaal niets als er verder niet bekend word gemaakt hoeveel oogletsel er door andere bezigheden veroorzaakt word.

Ach, er zitten gewoon een aantal oogartsen tussen (faber) die een slechte eenzame jeugd hebben gehad en die nooit vriendjes hadden om vuurwerk mee af te steken. En die hebben nu als levensdoel om onze hobby ten gronde te richten. Gelukkig heb ik afgelopen jaar juist veel meer positief nieuws gehoord. Maar helaas dat achterlijke stukje van de oogartsen wat elk jaar op 1 januari weer verschijnt, wat zij overgins al in augustus schrijven...

Ik citeer na 1 zoekopdracht op google:

BAARN - Het aantal slachtoffers van klusongevallen dat op de spoedeisende hulp belandt, is in de afgelopen jaren met 15 procent gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Consument en Veiligheid.

Volgens Consument en Veiligheid raken steeds meer mensen geïnspireerd door klusmagazines en tv-programma's, waarna ze zelf het klussen oppakken.

Slechte voorbereiding
Helaas bereiden de meeste mensen zich slecht voor en onderschatten ze de risico's. De belangrijkste oorzaken van de ongelukken zijn pech, onvoorzichtigheid en onoplettendheid.

Per jaar overlijden 37 personen door een klusongeval. De meeste ongelukken komen voor bij mannen tussen de 30 en 49 jaar. Vooral de vingers, handen en ogen raken verwond. In één van de zes gevallen gebeurt een ongeluk tijdens het tuinieren.

Gereedschap
Vrouwen raken vaker dan mannen gewond door vallen (30 procent tegenover 15 procent). Gereedschappen die het vaakst een verwonding veroorzaken zijn messen, zagen, hamers en ladders.

Consument en Veiligheid start samen met gereedschappenfabrikant Bosch een campagne om veilig klussen onder de aandacht te brengen.

Nog nooit gehoord dat ze klussen willen verbieden ....

Uiteraard valt het in het niets bij andere dingen en had het makkelijk voorkomen kunnen worden. Maar toch is het verschrikkelijk, 19 blinde ogen.

Het is zeker verschrikkelijk maar dit wordt elk jaar gebruikt om een verbod af te dwingen, en zoals Ghost aanheeft is dat niet helemaal eerlijk. Tuurlijk kan vuurwerk gevaarlijk zijn, net als veel andere dingen, en moet je alles doen om schade te voorkomen maar een verbod is daar niet een onderdeel van lijkt me.

Ergens ben ik op zich ook wel benieuwd hoe die ongelukken zijn gebeurd...en of het voorkomen had kunnen worden.
Maar sowieso is elk oog er een teveel hoor, absoluut.

Ergens ben ik op zich ook wel benieuwd hoe die ongelukken zijn gebeurd...en of het voorkomen had kunnen worden.
Maar sowieso is elk oog er een teveel hoor, absoluut.

Recent in het nieuws die rechtszaak over een man die een oog verloor door toedoen van een vlinder die door een dronkeman naar hem werd gegooid. Beton in het oog gekregen, dan wel een steentje dat door de vlinder werd verplaatst, denk ik.

Back
Bovenaan