Afgekeurd vuurwerk uit Uden mag niet terug naar China

ylke

VWC lid
DEN HAAG/UDEN - Fireworks International B.V. uit Uden kreeg donderdag van de Raad van State geen toestemming een partij afgekeurd vuurwerk terug te sturen naar China.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) eist dat de partij in Nederland of een ander EU-land wordt vernietigd. De Udense vuurwerkhandelaar R. Sierat stapte donderdag naar de voorzieningenrechter van de Raad van State. Hij probeert zijn geld terug te krijgen van de Chinese fabrikant. Het gaat om vuurwerk uit de zware categorie 4, dat door het Nederlands Forensisch Instituut is afgekeurd voor de Nederlandse markt.

Bij terugsturen naar China bestaat de kans dat het vuurwerk alsnog op de markt komt in China of een andere staat, aldus de ILT. Hoewel de inspectie niet gaat over de veiligheid van Chinese burgers, wil de ILT deze verantwoordelijkheid niet nemen.

Bron

Als dat waar is moeten ze diegene die dit heeft geschreven op staande voet ontslaan, als ik mn werk niet goed doe gebeurt dat ook haha. Damn wat een pulp journalist

romeinse kaarsen, serieus?
met 8 sec lont. en dan wordt het gezien als massa eplosief CAT4?
waar zijn ze godverdomme mee bezig???!!!!

Van 137500 kaarsen de lontjes korter knippen is ook ff werk. Ze hebben nog 4 maanden, dus het zou moeten lukken ;)

Van 137500 kaarsen de lontjes korter knippen is ook ff werk. Ze hebben nog 4 maanden, dus het zou moeten lukken ;)

Het is afgekeurd, dus het vuurwerk kan niet meer opnieuw gekeurd worden.
Mits tenzij ze bezwaar aantekenen....

Maar volgens mij is afgekeurd consumenten vuurwerk, opeens geen professioneel vuurwerk.

Het is afgekeurd, dus het vuurwerk kan niet meer opnieuw gekeurd worden.
Mits tenzij ze bezwaar aantekenen....

Maar volgens mij is afgekeurd consumenten vuurwerk, opeens geen professioneel vuurwerk.

Sterker nog: Romeinse kaarsen (maar ook babypijltjes) worden in NL vanaf deze zomer als professioneel vuurwerk aangemerkt. Terwijl het gewoon 1.4G vuurwerk is, moet in Nederland dit worden opgeslagen als professioneel vuurwerk zodat een winkelier een enorme (extra) boete, of zelfs gevangenisstraf, riskeert als hij/zij die producten opslaat. Hoe krom kan het zijn... Dus in heel Europa (en daarbuiten) 1.4G. Behalve in Nederland :bonk:

Sterker nog: Romeinse kaarsen (maar ook babypijltjes) worden in NL vanaf deze zomer als professioneel vuurwerk aangemerkt. Terwijl het gewoon 1.4G vuurwerk is, moet in Nederland dit worden opgeslagen als professioneel vuurwerk zodat een winkelier een enorme (extra) boete, of zelfs gevangenisstraf, riskeert als hij/zij die producten opslaat. Hoe krom kan het zijn... Dus in heel Europa (en daarbuiten) 1.4G. Behalve in Nederland :bonk:

Hoe zit dat dan voor consumenten? Als ik nog een pakje romeinse kaarsen en twee babypijltjes op zolder heb liggen, ben ik dan nu een zware crimineel?

Back
Bovenaan