Afgekeurd product - Geld terugvragen? Wat zijn mijn rechten?

Calim3ro

VWC lid
Hi,

Zojuist te horen gekregen dat een product is afgekeurd en dat neemt toch een groot deel van mijn budget in. €200,-. Nou wordt er aangegeven dat de importeur met een oplossing komt.

Mijn vraag is even. Ben ik verplicht om deze oplossing(waarschijnlijk ander product) te accepteren? Want de kans is groot dat ik dat product niet wil hebben. Oftewel. Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik de bestelling annuleren?

Mocht er al een topic over lopen.. Excuus. Kon er zo geen vinden.

Groet,
Cali

Hi,

Zojuist te horen gekregen dat een product is afgekeurd en dat neemt toch een groot deel van mijn budget in. €200,-. Nou wordt er aangegeven dat de importeur met een oplossing komt.

Mijn vraag is even. Ben ik verplicht om deze oplossing(waarschijnlijk ander product) te accepteren? Want de kans is groot dat ik dat product niet wil hebben. Oftewel. Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik de bestelling annuleren?

Mocht er al een topic over lopen.. Excuus. Kon er zo geen vinden.

Groet,
Cali

Naar mijn weten kan je gewoon je geld terugvragen...dus je bent het zeker niet verplicht om andere producten te accepteren.

Ik zou eerst even afwachten wat je winkelier je als oplossing aandraagt. Misschien komen ze wel met een beter alternatief. Misschien zeggen ze wel: je hebt voor 200 euro besteld, maar dat kunnen we niet leveren, dus mag je t.w.v. 250 euro uitzoeken.
Maar als de winkelier je een voorstel doet waarmee je niet akkoord gaat (slechte vervangers bijv.), dat zou je beter je geld terug kunnen vragen. Doe dat op een nette manier. Ik ben er van overtuigd dat geen enkele winkelier moeilijk zal doen om je geld terug te geven. Indien ze wel moeilijk doen, beroep je dan op je recht 'kopen op afstand' en stel de winkel in gebreken voor het niet leveren van het artikel waarmee je de koopovereenkomst bent aangegaan (gebruik deze termen).

Ik zou eerst even afwachten wat je winkelier je als oplossing aandraagt. Misschien komen ze wel met een beter alternatief. Misschien zeggen ze wel: je hebt voor 200 euro besteld, maar dat kunnen we niet leveren, dus mag je t.w.v. 250 euro uitzoeken.
Maar als de winkelier je een voorstel doet waarmee je niet akkoord gaat (slechte vervangers bijv.), dat zou je beter je geld terug kunnen vragen. Doe dat op een nette manier. Ik ben er van overtuigd dat geen enkele winkelier moeilijk zal doen om je geld terug te geven. Indien ze wel moeilijk doen, beroep je dan op je recht 'kopen op afstand' en stel de winkel in gebreken voor het niet leveren van het artikel waarmee je de koopovereenkomst bent aangegaan (gebruik deze termen).

Alleen zijn ze gedeeltelijk gekocht met een voucher(s) van vuurwerkexpert.nl , dus in hoeverre de winkelier het geld terug kan geven ?

Alleen zijn ze gedeeltelijk gekocht met een voucher(s) van vuurwerkexpert.nl , dus in hoeverre de winkelier het geld terug kan geven ?

Dat is lastig, maar zijn 'schade' is wel twv 2 keer het aangeschafte artikel. Daarin zal de winkelier tegemoet moeten komen, dat er een voucher is gebruikt, lijkt me eigenlijk niet echt van toepassing.

Echter, dit wordt een heel technisch en juridisch verhaal. Denk dat beide partijen het zover niet willen laten komen, dus ik zou gewoon de oplossing afwachten.
Mijn ervaring in vuurwerkland is dat de oplossing vaak beter is dan je vooraf zou vermoeden ;)

Het betreft inderdaad 2x de Spring Garden van Broekhoff die ik met vouchers besteld heb. Ik bedenk me nu inderdaad dat die €200,- niet helemaal klopt. Dat was de totale order incl. de kosten van de vouchers. Maar afgezien van wat de exacte prijs is ging het mij meer om het juridisch aspect.

En uiteraard wacht ik eerst de oplossing af maar aangezien ik over het algemeen geen fan ben van Broekhoff ben ik bang dat de oplossing niet helemaal gaat zijn zoals ik zou willen. Ging echt specifiek voor deze cakeboxen.

Je kan de bestelling annuleren, aangezien het product gekocht is op afstand. Als ik jou was zal ik zsm contact opnemen met broekhoff of actievandedag om te zorgen dat je je geld van de voucer terug krijgt. Het terug krijgen van het geld van de dealer moet makkelijk gaan aangezien dat wettelijk gewoon zo is.

Ik heb hetzelfde probleem ik heb een mail gestuurd maar ik ga morgen nog wel even bij de dealer langs en ik hoop dat er een goede vervanger is of dat ik voor de adviesprijs iets anders mag uitkiezen.

Let wel op, dat er in de folders/sites het volgende staat.
Indien een besteld product niet voorradig is, wordt een vervanger gepakt.

Maar ik denk dat je voor die 200 euro iets anders mag uitkiezen.
Overleg even met de winkelier, ze zullen echt niet moeilijk doen.

Het lijkt me dat als je het op een redelijke manier met de verkoper opneemt, jullie samen wel tot een goede vervanging moeten komen. Vaak zijn ze (uit ervaring) niet heel moeilijk hierin.

Artikel 7: 46d lid 1-3 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden.

Dit kwam ik ergens tegen.

Let wel op, dat er in de folders/sites het volgende staat.
Indien een besteld product niet voorradig is, wordt een vervanger gepakt.

Maar ik denk dat je voor die 200 euro iets anders mag uitkiezen.
Overleg even met de winkelier, ze zullen echt niet moeilijk doen.

Algemene voorwaarden staat dat je een vervangend product krijgt. Duurder product staat in vuurwerkland direct aan beter product maar als fan zit je daarop niet te wachten.

Als de verkoper zich strikt aan de regels houdt dan krijg je gewoon andere artikelen. Je kunt proberen te ruilen maar vuurwerk is een aparte bestelling. Net als je bijvoorbeeld een bank besteld en een paarse kleur wilt met rode vlekken. Als je die eenmaal besteld heb kun je na 14 dagen ook niet zeggen ik wil het niet meer.

Enige kans die je nu nog maakt is nu al contact op te nemen met de verkoper. Zodat je nu kan zeggen, goed, dat wilde ik. Is niet leverbaar ik wil mijn geld terug of andere producten. Geld terug is altijd heel lastig maar andere producten heb je er best kans op.

Een verkoper van vuurwerk moet altijd precies goed uitmeten hoeveel die inkoopt. Want alles wat teveel is moet hij terug brengen naar de importeur echter kan die dat alleen met volle verpakkingen. Je hebt maar zoveel kilo in je kluis wat je kunt neerleggen dus als hij iets anders voor je mee laat komen en je weigert dat zit hij ermee te kijken en spullen van 200,- euro verkoop je niet snel in de losse verkoop de laatste 3 dagen. Grote kans dat die er dan mee blijft zitten en iets wat jij misschien wou willen hebben te laat om te bestellen

Mijn advies, neem nu al contact op met de verkoper. Loop even naar de winkel en overleg met hem/haar wat je aan het probleem kunt doen

Artikel 7: 46d lid 1-3 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden.

Dit kwam ik ergens tegen.

Klopt maar dit geld niet voor speciaal bestelde producten waar vuurwerk weer onder valt.

Klopt maar dit geld niet voor speciaal bestelde producten waar vuurwerk weer onder valt.

Voorbeeldbrief - Ontbinding van een koop of dienst tijdens de bedenktijd
Vanaf 13 juni geldt er nieuwe consumentenwetgeving. Veel blijft hetzelfde maar sommige regels veranderen. Er komen ook regels bij. De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten. Voor overeenkomsten die voor deze datum worden gesloten gelden de oude regels.

Gebruik deze voorbeeldbrief alleen als u het product of de dienst op of na 13 juni 2014 hebt gekocht
Gebruik deze voorbeeldbrief alleen als u het product of de dienst vóór 13 juni 2014 hebt gekocht
Gebruik deze voorbeeldbrief alleen als u het product of de dienst op of na 13 juni 2014 hebt gekocht

Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

Betreft: Ontbinding koop/dienst tijdens bedenktijd
[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op [datum ontvangst product / datum afsluiten dienst] uw product ontvangen/ dienst afgesloten. Op grond van de regels in afdeling 2B van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek maak ik gebruik van mijn recht op bedenktijd.

[indien u een product hebt ontvangen:]

Ik stuur u het ontvangen product retour overeenkomstig de instructies.

[als u het (aankoop)bedrag al hebt betaald:]

Ik verwacht mijn gedane (aan)betaling binnen uiterlijk veertien dagen na datum van deze brief retour op rekeningnummer [vul uw bank- of girorekeningnummer in].

[als u ook een financieringsovereenkomst hebt afgesloten:]

Op grond van de wet brengt de ontbinding van de [koop/dienst] binnen de bedenktermijn met zich mee dat ik de afgesloten financiering ten behoeve van gedane aankoop van rechtswege zonder kosten kan ontbinden.

[als de financieringsovereenkomst door de verkoper bij een iemand anders is afgesloten:]

Een afschrift van dit schrijven zal ik versturen naar de financier.

Graag ontvang ik een bevestiging van mijn schrijven binnen twee weken,

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

Of er moet duidelijk op de site andere regels staan waar je mee akkoord bent gegaan.

Voorbeeldbrief - Ontbinding van een koop of dienst tijdens de bedenktijd
Vanaf 13 juni geldt er nieuwe consumentenwetgeving. Veel blijft hetzelfde maar sommige regels veranderen. Er komen ook regels bij. De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten. Voor overeenkomsten die voor deze datum worden gesloten gelden de oude regels.

Gebruik deze voorbeeldbrief alleen als u het product of de dienst vóór 13 juni 2014 hebt gekocht

Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

Betreft: Ontbinding koop/dienst tijdens bedenktijd
[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op [datum ontvangst product / datum afsluiten dienst] uw product ontvangen/ dienst afgesloten. Op grond van de regels in afdeling 2B van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek maak ik gebruik van mijn recht op bedenktijd.

[indien u een product hebt ontvangen:]

Ik stuur u het ontvangen product retour overeenkomstig de instructies.

[als u het (aankoop)bedrag al hebt betaald:]

Ik verwacht mijn gedane (aan)betaling binnen uiterlijk veertien dagen na datum van deze brief retour op rekeningnummer [vul uw bank- of girorekeningnummer in].

[als u ook een financieringsovereenkomst hebt afgesloten:]

Op grond van de wet brengt de ontbinding van de [koop/dienst] binnen de bedenktermijn met zich mee dat ik de afgesloten financiering ten behoeve van gedane aankoop van rechtswege zonder kosten kan ontbinden.

[als de financieringsovereenkomst door de verkoper bij een iemand anders is afgesloten:]

Een afschrift van dit schrijven zal ik versturen naar de financier.

Graag ontvang ik een bevestiging van mijn schrijven binnen twee weken,

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

Of er moet duidelijk op de site andere regels staan waar je mee akkoord bent gegaan.

Het volgende. Vuurwerk is van deze wetgeving uitgesloten.

Als wij als winkeliers een i-deal beaalmodule op onze webshop willen hebben, dan moeten wij daarvoor een pps account derden gelden voor af sluiten. Daar wordt tevens de webshop na gekeken of die aan alle wettelijke eisen voor de verkoop enz.enz. aan de consument voldoet. De algemene voorwaarden van de shop worden serieus onder de loep genomen om te kijken of alles wettelijk is toe gestaan wat je in die voorwaarden hebt staan. Uitdrukkelijk hoeven wij als verkopers van vuurwerk niet te voldoen aan het gene hierboven is geschreven. Dit word ons ook gemeld. Een pps account staat onder strenge controle van de overheid.
Dus je recht om geld terug te vragen vervalt tenzij jou winkelier dit heeft vermeld in zijn algemene voorwaarden. Wel dient je winkelier tot een passende oplossing te komen. In dit geval zal hij dus een gelijkwaardig product moeten leveren zoals in zijn voorwaarden staat vermeld.

Met vriendelijke groet,
Harrieboem vuurwerk

Het volgende. Vuurwerk is van deze wetgeving uitgesloten.

Als wij als winkeliers een i-deal beaalmodule op onze webshop willen hebben, dan moeten wij daarvoor een pps account derden gelden voor af sluiten. Daar wordt tevens de webshop na gekeken of die aan alle wettelijke eisen voor de verkoop enz.enz. aan de consument voldoet. De algemene voorwaarden van de shop worden serieus onder de loep genomen om te kijken of alles wettelijk is toe gestaan wat je in die voorwaarden hebt staan. Uitdrukkelijk hoeven wij als verkopers van vuurwerk niet te voldoen aan het gene hierboven is geschreven. Dit word ons ook gemeld. Een pps account staat onder strenge controle van de overheid.
Dus je recht om geld terug te vragen vervalt tenzij jou winkelier dit heeft vermeld in zijn algemene voorwaarden. Wel dient je winkelier tot een passende oplossing te komen. In dit geval zal hij dus een gelijkwaardig product moeten leveren zoals in zijn voorwaarden staat vermeld.

Met vriendelijke groet,
Harrieboem vuurwerk

Juist dus zo snel mogelijk contact opnemen voor een vervangend artikel want bij duurder product kan het een product zijn wat je niet leuk vind. Maar is wel "passend"

Daarom bestel ik nooit mijn vuurwerk in Nederland. Te vaak "vervangende" artikelen gehad waar ik niets aan vond. Ze waren wel duurder, dat wel.

Zit met hetzelfde probleem. Al even gemaild met de betreffende winkelier, je krijgt inderdaad een vervangend artikel. Nog geen antwoord terug gehad om welke vervanging dit is en of restitutie mogelijk is. Weinig kans dat er tijdens de kerst nog antwoord komt natuurlijk.

Back
Bovenaan