Action Topic

• Topic starter Topic starter lep
  • Startdatum Startdatum
Reactie van de action en daaronder mijn antwoord naar hun.

Geachte heer ********,

Voor zwaar vuurwerk word 18 gehanteerd en voor fop en schetsvuurwerk hanteren wij de leeftijd van 16 jaar dit wordt aangegeven doormiddel van een schapskaartje bij het artikel in de winkel.

Wij begrijpen dat u het niet leuk vind maar dit zijn nou eenmaal de regels binnen Action.

Met vriendelijke groet,

Goeden dag,

Wat verstaan jullie onder 'zwaar vuurwerk'?
Wat is de reden dat jullie 16 jaar hanteren?
Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

Je kunt gelijk zien dat ze een hekel hebben aan wat er in de wet staat.

Wat er in de wet staat is een minimale leeftijd. Als een winkelier pas vanaf bv. 20 jaar wil verkopen moeten ie het zelf weten, maar ze zullen niet veel verkopen. :bye:

BTW, ik had het vorig jaar bij de Action in Rijswijk aan de filiaal manager(?) gevraagd waarom 16 jaar de richtlijn was van die Action.
Er werd tegen mij verteld dat ze 16 jaar als richtlijn volgen om de overlast te beperken.
Want oudjes zeuren eenmaal minder snel tegen 16 jarige dan 12 jarige(ervaring:D).

Geachte heer, mevrouw,

Afgelopen weken heb ik in meerdere Action filialen Categorie 1 vuurwerk ook wel Fop- en schertsvuurwerk zien liggen. Dit vuurwerk mag het gehele jaar door verkocht en afgestoken worden.

In het Nederlandse vuurwerkbesluit staat het volgende over de categorieën:

Categorie (F)1:
Leeftijdsgrens 12 jaar - Vuurwerk dat zeer weinig gevaar en een te verwaarlozen geluidsniveau oplevert en bestemd is voor gebruik in een besloten ruimte, inclusief vuurwerk dat bestemd is voor gebruik binnenshuis.

Categorie (F)2:
Leeftijdsgrens 16 jaar - Vuurwerk dat weinig gevaar en een laag geluidsniveau oplevert en bestemd is voor gebruik buitenshuis op een afgebakende plaats.

Categorie (F)3:
Leeftijdsgrens 18 jaar - Vuurwerk dat middelmatig gevaar oplevert en bestemd is voor gebruik buitenshuis in een grote open ruimte en waarvan het geluidsniveau niet schadelijk is voor de menselijke gezondheid.

Het vuurwerk uit Categorie 1, mag het gehele jaar door verkocht en afgestoken worden zoals je ook in jullie filialen ziet. Voorheen was de leeftijdsgrens 16 jaar en ouder voor deze categorie. En betrof deze categorie alleen sterretjes, morning glory's, knalerwten etc. Hedendaags vallen er ook grondtollen, crackling ballen onder. Deze worden ook door jullie verkocht.

Waar ligt de fout, jullie verkopen in de winkels dit vuurwerk pas vanaf 16 jaar en ouder. Bij het vorige Vuurwerkbesluit was dit inderdaad 16 jaar en ouder. Maar zoals jullie hier zien:

Een voorstel tot herziening van Richtlijn 2007/23/EG werd in 2011 door de Europese Commissie voorgesteld. Op 22 mei 2013 heeft het Europees Parlement het voorstel van de Commissie met een aantal amendementen aangenomen, vervolgens is het door de Raad goedgekeurd en is de herziene, nieuwe richtlijn dus op 28 juni 2013 in het Publicatieblad gepubliceerd. Als gevolg van de inwerkintreding van de nieuwe Richtlijn 2013/29/EU zal de nieuwe EU-wetgeving voor pyrotechnische artikelen soberder en gestroomlijnder worden, maar zal vuurwerk tegelijkertijd ook veiliger worden.

Hier zien jullie dat sinds 28 juni 2013 het nieuwe Vuurwerkbesluit geldt voor de EU. Dit betekend dat ook in Nederland het Vuurwerkbesluit is aangepast. En deze gehele categorie verkocht mag worden vanaf 12 jaar en ouder. Bij alle andere vestigingen want naast het vuurwerk wat jullie verkopen zijn er nog meer winkels die deze artikelen verkopen wordt dit vuurwerk zoals het hoort aan 12 jaar en ouder verkocht.

Is deze verandering nog niet doorgegeven aan de filialen van de Action? Of is het nog niet ingevoerd? Want een grote doelgroep zou ook graag van dit (Kinder)vuurwerk willen genieten.

Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,

Geachte heer ****************,

Hartelijk dank voor uw email.

Wij verkopen geen vuurwerk aan personen onder de 16 jaar, ook al gaat het om fop- en schertsvuurwerk. Dit is een regel die wij binnen Action hanteren. Dit staat ook aangegeven op de schapkaartjes in onze filialen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Nathalie de Bruin-Jansen
Afd. Klantenservice Action Service & Distributie B.V.

Beste mevrouw de Bruin - Jansen,

Het klopt inderdaad dat jullie deze leeftijd hanteren. Alleen vraag ik mij af waarom? Als de verkoopleeftijd zoals in het RACT en het CE besluit gehanterd wordt mag het vanaf 12 jaar en ouder verkocht worden. Dit betekend dat je meteen een veel groter afzet gebied hebt. Veel jongeren van 12-16 zullen naar andere winkels gaan waar ze het wel vanaf 12 jaar verkopen.

Met vriendelijke groet,

Geachte ****************,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Action houdt zich aan de minimum leeftijd van 16 jaar.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Nathalie de Bruin-Jansen
Afd. Klantenservice Action Service & Distributie B.V

We komen er niet veel verder mee, antwoord krijg ik niet...

Triest eigenlijk.
Als de Aldi zou besluiten om bier opeens aan personen vanaf 21 jaar te verkopen, staat heel Nederland op zijn kop omdat een supermarkt de wettelijke minimumleeftijd verhoogt. Juridisch gezien mág dat misschien wel, maar het stuit (in elk geval bij alcohol en tabak) op zeer veel publieke weerstand.
Maar bij vuurwerk denkt de Action dat ze het wél kunnen flikken? Ik vind het op zijn zachtst gezegd moreel verwerpelijk om een wettelijke minimumleeftijd te verhogen omdat het "een regel is bij de Action".

Toen ik een Thunderclap pakket kocht bij de Action in december, vroegen ze niet om mijn leeftijd.

Die hadden ze toen ook niet op voorraad. Aangezien ze hem toch al niet hadden, was het irrelevant of jij 16 jaar of ouder zou zijn.
Daarnaast mag ik aannemen dat jij in 1996 geboren bent, gezien je nickname. Dus dan was jij in december 2013 toch 17 jaar? Geen probleem dus.

Die hadden ze toen ook niet op voorraad. Aangezien ze hem toch al niet hadden, was het irrelevant of jij 16 jaar of ouder zou zijn.
Daarnaast mag ik aannemen dat jij in 1996 geboren bent, gezien je nickname. Dus dan was jij in december 2013 toch 17 jaar? Geen probleem dus.

Het was in het deel van december dat de pakketjes er wel waren. Ik kocht er een (en een tweede een week later), maar ze vroegen nooit om mijn ID-kaart.

We komen er niet veel verder mee, antwoord krijg ik niet...

Via de telefoon heb ik nu eindelijk antwoord gehad:

Ze willen voorkomen dat er ongelukken voordoen. Volgens hun liggen de ongelukken voornamelijk bij jongeren tussen de 12 en 16 jaar. Ze vinden de 12 jaar daarom dus te jong.
Nog een vage reden uiteraard is dit, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn hand is kwijtgeraakt door een blinq, grondbloem of cracklingbal, maar het zal wel...

Wat is de reden dat jullie hier zo groot probleem van maken? Ga gewoon naar de Halfords of Big-Bazar die verkopen wel aan 12 jaar en ouder of vraag het gewoon aan je ouders of ze wat willen mee willen brengen voor je.

Via de telefoon heb ik nu eindelijk antwoord gehad:

Ze willen voorkomen dat er ongelukken voordoen. Volgens hun liggen de ongelukken voornamelijk bij jongeren tussen de 12 en 16 jaar. Ze vinden de 12 jaar daarom dus te jong.
Nog een vage reden uiteraard is dit, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn hand is kwijtgeraakt door een blinq, grondbloem of cracklingbal, maar het zal wel...

Tja, dan moet je uitleggen dat het pakket soorten vuurwerk bevat waarbij nooit iemand een ongeluk heeft gehad,

Wat is de reden dat jullie hier zo groot probleem van maken? Ga gewoon naar de Halfords of Big-Bazar die verkopen wel aan 12 jaar en ouder of vraag het gewoon aan je ouders of ze wat willen mee willen brengen voor je.

Het probleem is dat sommige winkels Cat1 vuurwerk alleen in december verkopen. Bovendien in het in de Action een beetje goedkoper dan Halfords of Big Bazar.

Back
Bovenaan