Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Dat wordt in de Nederlandse cultuur wel "van je hobby je beroep maken" genoemd.
De handel is fundamenteel onderdeel van de hobby. Het is hartstikke leuk om met grote hoeveelheden vuurwerk om te gaan, mensen blij te maken en daar geld aan te verdienen. Dat verschijnsel is zelfs breder dan vuurwerk. Er zijn ook mensen die oude brommers opkopen, opknappen en weer verkopen voor meer geld. Leuk om te doen, veel met brommers bezig, mensen blij maken... ondertussen natuurlijk zelf de mooiste exemplaren rijden. Doen vuurwerkhandelaren ook: verkopen tot 6" en schieten zelf 8" of nog groter.
Geldt deze uitspraak ook voor mensen die in een legale winkel werken? Heeft dat ook ABSOLUUT NIKS met hun hobby te maken? Het onderscheid tussen legaal en illegaal is kunstmatig en bij wet bepaald dus je zou verwachten dat dat niks uitmaakt voor de liefde en passie van de handelaren in de kunstmatig gescheiden markten. Ik durf dan ook te stellen dat er bij vuurwerkwinkels relatief veel liefhebbers van vuurwerk werken, net zoals dat in de illegale handel het geval is.
Ja dat vind de overheid maar ben je een crimineel? God zegt niets over vuurwerk. In Iran zoals Dinkydau aangeeft wordt je opgehangen als je ho-mo bent. Dat is crimineel, hier niet. In Polen mag je dit soort vuurwerk bezitten en verhandelen. Dus wie bepaald dat je nu crimineel bent? Ja de overheid, maar dan is het ook volkomen terecht dat er ho-mos opgehangen worden in Iran... Nee het klopt niet, iedereen voelt dat het fout is
Ik vind, en ik denk vele mensen dat handel in illegaal vuurwerk geen misdaad is. Misdaden zijn verkrachting, moord, mishandeling, diefstal om maar wat te noemen dat zijn echte criminelen. Die vaker minder krijgen dan deze heren. Ik vind crimineel zwaar klinken maargoed dit is mijn bescheiden mening hierover...
Volgens mij heb jij een geïdealiseerd beeld van de vuurwerk handelaar.
De liefde en passie die hem zouden drijven? Dat geloof ik niet. Het gaat in 9 van de 10 gevallen om geld.
In dit geval geloof ik het helemaal niet. ..
Het gaat om geld, dat is logisch, anders handel je niet. Dan zijn er altijd types bij die het inderdaad alleen maar om het geld gaat en zich ook niet zo druk maken om de veiligheid van hun klanten. Zulke handelaren bevinden zich echter in alle markten, zowel de legale als de illegale vuurwerkmarkt alsook totaal andere markten. Het probleem van geldgraaiers zonder principes is veel breder. Jammer, maar ik ben bang dat dat komt door de menselijke natuur en niet iets is wat op te lossen valt. (De maakbare samenleving bestaat niet.)Ik snap je punt, het gaat echter meer om het feit dat je handelen los moet zien van een hobby. Wanneer je bewust anderen in gevaar brengt om er zelf geld aan te verdienen zie ik nog weinig connectie met de vuurwerkliefhebber die ik in gedachte heb.