Aantal vuurwerkslachtoffers stijgt

DsNL

VWC lid
Het aantal aantal vuurwerkslachtoffers dat met zeer ernstig handletsel op de spoedeisende hulp is binnengebracht, is het afgelopen jaar sterk toegenomen. Dat zegt de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC).

Plastisch chirurgen opereerden rond de afgelopen jaarwisseling ruim 40 vuurwerkslachtoffers met ernstige verwondingen; vorig jaar waren dat er ongeveer 25. Het ging met name om handletsels, verwondingen in het gezicht en brandwonden. Negen handen werden gedeeltelijk geamputeerd en vijf handen volledig, zegt de NVPC.

Illegaal vuurwerk
Plastisch chirurgen uit heel Nederland registreerden de ernstigste gevallen van vuurwerkletsel rond oud en nieuw op de spoedeisende hulp. "Het gaat hier om het topje van de ijsberg, alleen de ernstigste gevallen zijn geregistreerd", zegt de vereniging.

De slachtoffers zijn net als vorig jaar bijna allemaal mannen. Een groot deel is minderjarig (45% is jonger dan 18 jaar). 64 procent van de letsels is veroorzaakt door illegaal vuurwerk.

De NVPC pleit voor meer aandacht voor het gevaar van vuurwerk en scherpere controles. Zeker nu de Rijksoverheid gestopt is met vuurwerkvoorlichting, zegt de vereniging.

Bron: http://nos.nl/artikel/458237-aantal-vuurwerkslachtoffers-stijgt.html

Er staat dat 64 procent van het letsel is veroorzaakt door illegaal vuurwerk, ik vraag me af of de rest daadwerkelijk door legaal vuurwerk is veroorzaakt, of door het experimenteren met vuurwerk.

Ik snap de drama dus niet. Slechts 40 mensen die blijvend letsel houden. Natuurlijk altijd 1 is teveel maar ga een fietsen door Amsterdam of werken. En sport? Voetballers die spontaan dood neervallen met een hartaanval en dan maar zeggen dat sport gezond is. Sporten is slecht! Beweging is gezond maar sporten is zo ongezond als roken en alcohol. Bedankt voor dit stukje want hier zocht ik naar!

Ach ja iedereen roept maar wat. De Verk.nkerde media van tegenwoordig. Nog onbetrouwbaarder. Dan de gemiddelde Dictator.

Wel flink willen vangen, maar niet willen werken. Althans, werken voor de gewone man. Als G Joling voorbij komt voor haarimplantaten is werken natuurlijk ineens wél interessant.

Nederland wordt steeds duidelijker een klassestaat met klassejustitie, klassemedia et cetera.

Staat mij iets van bij dat het beoogde doel destijds binnen handbereik lag en de campagnes verder uitgebreid zouden worden door politie, leraren, et cetera. Daarnaast kon SIRE zich op andere onderwerpen gaan focussen.

Vrij standaard verhaal dus. Projectje/campagne draaien met een doel en als het doel in zicht komt het project/campagne aan anderen overdragen en uiteindelijk ben je na zoveel jaar terug bij af.

Tijdens de afgelopen jaarwisseling zijn meer vuurwerkslachtoffers gevallen dan een jaar eerder. Dat meldt de NOS op basis van cijfers van 82 van de 98 afdelingen voor spoedeisende hulp in Nederland.

Afgelopen nieuwjaarsnacht telden zij gezamenlijk 637 gewonden. Een jaar geleden waren dat er 576. In de jaren daarvoor was er juist steeds sprake van een daling.

Daarnaast hielpen ze 648 mensen met letsel dat samenhing met alcoholgebruik. Dat zijn er ongeveer even veel als voorgaande jaren.

Ad doet er ook maar weer stigmatiserend bericht uit.

Bij ons was nogal rustig gelukkig, alles vlotjes verlopen.
Vergeleken vorig jaar met al die groepjes die het leuk vinden om te :bonk: met vuurwerk.
Enige min puntje was wel dat er deze keer veel controles waren in de buurt terwijl er geen klachten waren.
Jammer maar zo is het eenmaal!!

Wat het suggestieve is, is dater staat dat het aantal slachtoffers stijgt in dentitel, maar dat het gaat om ernstige slachtoffers. Dat is dus verkeerde indruk geven met de titel.
Greetzzz

Back
Bovenaan