Aansteker/gasbrandertje mee het vliegtuig in.

Grouver

VWC lid
Ik hoor van alle kanten verhalen komen dat het wel mag, dat het niet mag, dat het misschien mag, dat het wel in de ruim bagage mag, etc.

Wat is nu het gene wat jullie doen?
Want van Tony had ik gehoord dat je het niet hoefd te proberen om een aansteker mee te nemen.
Maar Mattenfreak verteld me daar weer op dat je gewoon je gasbrandertje in je ruim bagage moet gooien en dan komt het wel goed.

Wat doen jullie nou eigenlijk, en hoe zit het nou precies?

Laatst bewerkt:
Ruim bagage heeft een minimale controle. In je ruim bagage is ook ontzettend veel toegestaan. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom een gasbrandertje of aansteker verboden is. Ik heb zelf een bijl en een mes van 30 cm. lengte gewoon in mijn ruim babage kunnen stoppen afgelopen zomer :wink: Geen problemen gehad. Ook zat er in mijn ruim babage een kleine (gevulde) stormaansteker.
Wat zou de reden zijn dat het niet mag?

Op de site van Schiphol staat het volgende:
Lijst 1 bestaat uit goederen die u als passagier niet zelf en ook niet
als handbagage mag vervoeren.

d) Ontplofbare en ontvlambare stoffen
Alle ontplofbare of sterk brandbare stoffen die een gevaar vormen voor de gezondheid
van passagiers en bemanning of voor de veiligheid van het vliegtuig of eigendommen,
o.a.:
(...)
· Gas & gasflessen, b.v. butaan, propaan, acetyleen, zuurstof- in grote hoeveelheden

Ook staat daar verbazingwekkend genoeg dit:

Lijst 2 bestaat uit goederen die u als passagier niet zelf, niet als
handbagage en ook niet als ruimbagage mag vervoeren.
De volgende artikelen mogen nooit in een vliegtuig worden meegenomen, dus ook
niet in de ruimbagage

(...)
· Gassen: propaan, butaan

ik moet zeggen dat ik hier bijzonder verbaasd over ben. Wat is er mis met een aansteker? Dit zou betekenen dat niemand een aansteker mee zou mogen nemen in het vliegtuig, omdat deze propaan bevat!

Ruim bagage heeft een minimale controle. In je ruim bagage is ook ontzettend veel toegestaan. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom een gasbrandertje of aansteker verboden is. Ik heb zelf een bijl en een mes van 30 cm. lengte gewoon in mijn ruim babage kunnen stoppen afgelopen zomer :wink: Geen problemen gehad. Ook zat er in mijn ruim babage een kleine (gevulde) stormaansteker.
Wat zou de reden zijn dat het niet mag?

Op de site van Schiphol staat het volgende:

Ook staat daar verbazingwekkend genoeg dit:

ik moet zeggen dat ik hier bijzonder verbaasd over ben. Wat is er mis met een aansteker? Dit zou betekenen dat niemand een aansteker mee zou mogen nemen in het vliegtuig, omdat deze propaan bevat!

OMFG! een mes en een bijl. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Dat mag toch niet.

Tuurlijk mag dat wel! Zolang het maar in je RUIMbagage zit, en natuurlijk niet in je HANDbagage. Je wil niet weten wat er allemaal aan materialen zat in mijn ruimbagage.....heel wat dingen die op "lijst 1" staan :D
En ik was niet de enige. Ik sprak twee Amerikanen...man, zij hadden pas veel messen, bijlen, puntige voorwerpen etc. mee! Allemaal zonder problemen.

Tuurlijk mag dat wel! Zolang het maar in je RUIMbagage zit, en natuurlijk niet in je HANDbagage. Je wil niet weten wat er allemaal aan materialen zat in mijn ruimbagage.....heel wat dingen die op "lijst 1" staan :D
En ik was niet de enige. Ik sprak twee Amerikanen...man, zij hadden pas veel messen, bijlen, puntige voorwerpen etc. mee! Allemaal zonder problemen.

Ok dat wist ik niet. Het mag dus alleen in het Ruimbagage zitten. Wat had je allemaal dan in je ruimbagage zitten van lijst 1

Ik vraag me nu ook af of een Metaltorch of dergelijke gasbrandertje valt onder de categorie "Lighters".

-Roy-

En wat nou als jullie een LEGE gasbrandertje meenemen, dat moet dan toch geen probleem zijn lijkt mij? En dan gewoon daar in Valencia gas kopen en bijvullen.

Gewoon meenemen die dingen, nog nooit gehoord dat iemand problemen had daarmee. Gewoon in je koffer en inchecken, niets aan het handje. :wink:

Gewoon meenemen die dingen, nog nooit gehoord dat iemand problemen had daarmee. Gewoon in je koffer en inchecken, niets aan het handje. :wink:

Ja en dan moet je is met Tony in discussie gaan.
Volgens hem mag je die dingen niet aan bord hebben.
En hoef je het niet te proberen.

-Roy-

Wahha... heb ik ook gedaan Mike.
Ze zeiden dat het prima was voor in de HANDBAGAGE.

Die zelfde avond raakte ik met Tony in discussie hier in de chat.
En hij vertelde mij dat je daar op kan gaan wachten dat je hem moet inleveren......

-Roy-

Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit problemen gehad met een gewone aansteker.
Gooi altijd spullen zoals sleutels, telefoon, tabak en aansteker(s) bij de controle in het mandje en mag het daarna gewoon weer terug in mijn zak doen.
Sterker nog, ik ben wel eens naar de F1 in Maleisië geweest en nam als handbagage o.a. een stuk of 10 Sepang circuit aanstekers mee terug.
Niemand die daar een probleem mee had.

Ja en dan moet je is met Tony in discussie gaan.
Volgens hem mag je die dingen niet aan bord hebben.
En hoef je het niet te proberen.

-Roy-

Ik heb het hier gezegd dat je ze niet mee mag nemen in handbagage!
Ruimbagage is daarbij niet genoemd maar dat is geen probleem. Ik vlieg tussen de 6 en 10 keer per jaar en altijd zie ik die dingen de vuilnisbak in gaan. Mijn moeder vliegt ook 8 keer per jaar en is een flinke roker en die mag ze ook nooit meenemen in handbagage. Detmer en de rest van de crew wilden weleens hun gasbrandertjes mee het vliegtuig in nemen en die waren LEEG maar die moesten ook of ingeleverd worden of afgeven aan iemand die niet door de poort komt.

Je kan Schiphol bellen maar vaak weten ze zelf niet eens hoe het zit. De mensen bij de Douane zijn degene die bepalen hoe ze de regels handhaven.

Mijn vrouw is ook weleens met teveel vloeibare stoffen er door heen gekomen maar dat wil niet zeggen dat het mag.

Nog even de gehele tekst in de officiële stukken opgezocht;

ICAO 8

g)
één pakje veiligheidslucifers of een sigarettenaansteker die geen niet-geabsorbeerde vloeibare brandstof (met uitzondering van vloeibaar gemaakt gas) bevat, bestemd voor persoonlijk gebruik, indien door die persoon op het lichaam vervoerd. Lucifers en aanstekers zijn niet toegestaan in ruim- of handbagage. Aanstekerbrandstof en navulpatronen voor aanstekers zijn op het lichaam of in hand- of ruimbagage niet toegestaan.
Opmerking: Wrijvingslucifers (strike anywere matches) zijn voor vervoer door de lucht verboden.
http://www.ivw.nl/Images/ICAO_NL_0708_tcm247-205554.pdf (pagina 800)

Er zijn overigens op vluchten naar Amerika een tijd lang geen aanstekers toegelaten, dit is echter ergens in 2006 weer opgeheven.

Gas aanstekers zijn geen probleem in je hand bagage, een zippo is absoluut niet toegestaan. Mijn vader kon laatst zijn zippo mooi inleveren in dusseldorf, werd overigens wel netjes opgestuurd naar het huisadres.

Ik loop al jaren met schietlont, visco, tapefuse en een doos aanstekers het vliegtuig in... ff afkloppen maar nog nooit problemen gehad!

denk toch echt dat lont niet toegestaan is :P
maarja, het gaat goed tot het fout gaat (logische):P
Maar ik denk dat als je het gewoon in je ruimbagage stopt de kans klein is dat je er mee wordt gepakt

Back
Bovenaan