Aanpak vuurwerkvrees huisdieren

pyromaniac

VWC lid
ZIERIKZEE - De medicijnen voor vuurwerkvrezende honden en katten gaan elk jaar weer als warme broodjes over de toonbank. Gedragsadviseur Dianne van den Heuvel van de Dierenartsenpraktijk Schouwen-Duiveland roept dierenbezitters op zich voortaan ruim vóór de feestdagen bij de dierenarts te melden.

Met gedragstherapie of een vuurwerk-cd is in preventieve zin veel leed te voorkomen, weet zij. "Het mooiste is, zeker bij jonge dieren, om ze van die angst af te helpen. Komen mensen twee of drie maanden van tevoren al hier dan kunnen we naar betere oplossingen zoeken dan elke keer weer medicijnen." Met een cd met knallen raken dieren gewend aan onweer en vuurwerkgeluiden. Baasjes worden geïnstrueerd om zich op een specifieke manier (niet reageren of troosten) te gedragen. Ook gedragstherapie of training is een optie. Lukt het niet medicijnloos, dan schrijven de dierenartsen (vaak) Alprazolam voor; een angstverlagend medicijn waar de dieren niet suf van worden.

http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/5951816/Aanpak-vuurwerkvrees-huisdieren.ece

Ik heb 1 tip als je toch al vuurwerk liefhebber bent...

Als voorbeeld, mijn katje 15 jaar oud schijterd voor alles, sinds augustus ben ik weer aan het youtuben voor info enzo, en de nodige fluitpijlen salutes en degelijke zijn voorbij gekomen.

Tot mijn verbazing slaapt me kat nu zelfs naast de speakers en ze word er niet meer gek van, zelfs als er een lawinepijl word afgestoken ofzo zoals vorige week met open raam rende ze ff weg en...oh het was niets ik ga weer chillen ;)

Mijn tip zet lekker geluidjes op van vuurwerk ofzo, en alles komt goed... echt de beste manier...

Doe je dat niet? moet je ook niet janken (hier bedoel ik vuurwerk klagers mee)

drogeren los je ook geen *** mee op :S want de kern van het probleem blijft bestaan....

Idd gewoon elke dag * aantal minuten bijv 30 vuurwerk geluiden opzetten dan raken ze eraan gewent. Hielp bij mijn kameraad ook. Daar hebben we 3 weken lang elke dag een vw dvd bekeken waarna de hond nergens meer last van had. Waar hij 2 jaar geleden diep wegdook bij elk rotje rende hij afgelopen jaar er zo achteraan.

mijn hond leeft al met vuurwerk vanaf puppy en die heeft nergens last van komt zelfs kijken als ik aan het stoken ben dus 1 tip : vanaf puppy al laten wennen :)

:D:DHaha, mijn vrouw en 3 katten zijn toch al gehersenspoeld door m'n vw dvd collectie dat gaat het hele jaar door die weten niet beter!
We hebben zelfs een poes die gelijk naar het raam rent als ze een knal hoord en naar buiten gaat zitten loeren , dat is echt lache alleen huilers/fluitpijlen vinden ze iets minder,maar bang? dat niet hoor!
De meeste mensen met bange huisdieren zijn daar zelf schuldig aan ,door medelijden te hebben bij angst van het dier ,sommige dieren zijn slimmer dan mensen hoor en worden"beloond"na angst(dierengedragsanalise)en dan blijven ze dat gedrag houden.
Als je huisdier tegen de muren op blijft rennen dan, zoek je toch een rustig plekje voor het dier en zet de radio gewoon harder of de tv.

Waar hij 2 jaar geleden diep wegdook bij elk rotje rende hij afgelopen jaar er zo achteraan.

ja da's de andere kant van het verhaal. Die van ons is vrij blafferig, maar buiten gaat ie achter de tollen en rotjes aan. Pas ermee op want verwondingen zijn sneller een feit dan je verwacht. Die van ons gaat altijd aan een korte lijn voor de gebruikelijke rondjes :bye:

Back
Bovenaan