866 kilo vuurwerk in garage Arnhem, bommenexperts in actie vanwege ontploffingsgevaar

Babiloot

VWC lid
866 kilo vuurwerk in garage Arnhem, bommenexperts in actie vanwege ontploffingsgevaar

UpdateIn een garage aan de Lissestraat in de Arnhemse wijk Elderveld is 866 kilo zwaar vuurwerk gevonden. De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) heeft het vuurwerk weggehaald, omdat het ontploffingsgevaar groot was.

Een persoon is aangehouden. Aan een deel van het vuurwerk is ‘aanpassingen gedaan’, waardoor het volgens een politieagent ‘tot de hoogste gevaarklasse behoorde’. Als het ontploft was, was het risico voor omwonenden enorm geweest. ,,Dan hadden die garages hier niet meer gestaan”, zegt de agent.

De politie kwam het vuurwerk op het spoor na een anonieme tip. Aan de garageboxen grenst een rijtje van vijf huizen. Om wat voor vuurwerk het precies gaat, is niet bekend gemaakt.

Bron: ad.nl

Dat zijn dus ongeveer 20 cakeboxen waarschijnlijk gewoon f2 spul en doorgelont waardoor het ineens f4 is maar is dan echt geen massaexplosief.
Weer zwaar overdreven ( als het gewone consumenten cakes zijn dan )
Jammer weer een liefhebber erbij genaaid.

Dat zijn dus ongeveer 20 cakeboxen waarschijnlijk gewoon f2 spul en doorgelont waardoor het ineens f4 is maar is dan echt geen massaexplosief.
Weer zwaar overdreven ( als het gewone consumenten cakes zijn dan )
Jammer weer een liefhebber erbij genaaid.

Ik ben het voor de verandering eens met de media eens. Ik noem 866 kilo in een garageboxje wel een massaexplosief, ook al zijn het blokken. Ik zou daar niet graag naast willen wonen.

Dus ongeveer 20 legale F2 doorgelonte cakeboxen vind jij massaexplosief?
Ik weet niet hoe je precies rekent, maar 866 kilo aan vuurwerk is nooit 'maar' 20 boxen. Dan zouden ze allemaal 43 kilo per stuk wegen... :bonk: Ik schat zo'n 50 boxen, en dat is inderdaad erg veel voor een garageboxje.

Dat zijn dus ongeveer 20 cakeboxen waarschijnlijk gewoon f2 spul en doorgelont...

It's all about details... maar ik geloof niet dat een gemiddelde cakebox 43 kilo weegt. Zijn er toch wel aanzienlijk meer lijkt me, en ik deel de mening van MGMT wel Los van of het massaexplosief is, het is in ieder geval wel heel veel.

Edit: is het weer zo'n avond waarbij ik telkens een minuut te laat ben en eenzelfde reactie post. :bonk:

Ja ok dan heb je 20 x 200 schots cakeboxen nodig zou eventueel wel kunnen.
Maar als je het woordje bewerkt bij een cakebox hoort dan zal dat vrijwel zeker het doorlonten zijn.
En denk dat een beetje freak toch al snel wel aan de 500 kilo komt.

500 kilo is echt wel veel, er zullen er ongetwijfeld wel wat freaks aan komen maar ik denk zeker niet het gemiddelde. Moet je nagaan ruim 800 kilo.. Maar verder zouden cakeboxen of 1.3G producten geen massa explosie moeten geven dus daar is weinig 'vinden aan' , dat is gewoon een feit. Maar ik ken verder niet veel aan het bericht ophalen wat er dan is gepakt, al klinkt het inderdaad als een hele flinke collectie met doorlont werk.

Ja ok dan heb je 20 x 200 schots cakeboxen nodig zou eventueel wel kunnen.
Maar als je het woordje bewerkt bij een cakebox hoort dan zal dat vrijwel zeker het doorlonten zijn.
En denk dat een beetje freak toch al snel wel aan de 500 kilo komt.
Er zijn er wel die legaal kopen en dat gewicht halen maar dan hebben ze dat max 3/4 dagen in huis en niet rond deze tijd. Of er moet iemand vorig jaar ziek zijn geweest en z'n hele collectie voor dit jaar hebben bewaard, lijkt me stug. Dus waarschijnlijk illegaal spul en we hebben verder geen iedee wat het is geweest, drie cobra's aan elkaar tapen is ook modificeren. Gewoon te weinig informatie om enige conclusie te trekken

Pffffff wat zitten we weer te miepen, bij de gemiddelde Aldi of Lidl in Duitsland ligt het gewoon in de winkel.

Euhmmm... jullie reacties kun je bijna allemaal bijstellen: op foto's is te zien dat er zelfs 1.1G lag...

Hierbij één van de foto's die Politie Arnhem-Zuid heeft gedeeld van vanmiddag:

Foto-Politie-Arnhem-Zuid.jpg

Cobras en shells in overdozen verpakt... daar woon ik liever ook niet langs in een woonwijk, ook niet 2 deuren verder.
Merendeel zulllen toch wel doorgelonte cakes van f2 boxen zijn denk ik.
Lijkt me sterk, dat iemand nu al prof boxen in geheel als show, met elkaar op bijv een plank of los door gaat lonten.

Achja als jullie je niet op offeren, dan ga ik er wel naast wonen. Heb ik wel leuk uitzicht met oud en nieuw. :handsup:

''het zal maar afgaan'', ''je zult er maar naast wonen'' bla bla bla :sad:

Ik stond vanmorgen, bij het stoplicht, achter een tanker vol met chemische troep. Het zal maar net afgaan... boehoeeee

Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen, zolang het legaal F2 en F3 spul is geweest gebeurt er echt vrij weinig. Zijn zat testen (ook op youtube te vinden) waarbij een container met 5000kg van dit spul in de hens gaat. Je ziet 15 minuten lang geknetter en kleurtjes, maar een massa-explosie blijft uit. Echt enorm overtrokken dit. Ik ben het wel eens met de risico's wanneer er grotere hoeveelheden kruid in 1 stuk vuurwerk zit, zoals bij de grotere shells. Dit kan namelijk wel tot een massa explosie lijden, maar gewone cakes en blokken niet.

Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen, zolang het legaal F2 en F3 spul is geweest gebeurt er echt vrij weinig. Zijn zat testen (ook op youtube te vinden) waarbij een container met 5000kg van dit spul in de hens gaat. Je ziet 15 minuten lang geknetter en kleurtjes, maar een massa-explosie blijft uit. Echt enorm overtrokken dit. Ik ben het wel eens met de risico's wanneer er grotere hoeveelheden kruid in 1 stuk vuurwerk zit, zoals bij de grotere shells. Dit kan namelijk wel tot een massa explosie lijden, maar gewone cakes en blokken niet.

En ALS de foto's hierboven de waarheid vertellen en het is daadwerkelijk 1.1? Dan no steeds overtrokken?

Je kunt wel merken dat er veel pubers op dit forum rondhangen. Hoever je liefhebberij ook gaat, het opslaan van grote hoeveelheden zwaar illegaal vuurwerk zoals Shells en cobra’s in een schuurtje in een woonwijk kan en mag nooit geaccepteerd worden.

Ja, in de meeste gevallen gaat het goed, maar zelfs 1x fout is te veel. Juist als er 1.2 en 1.1 klasse aanwezig is.

Toch zou de media er goed aan doen om de sensatiewaarde van zulke nieuwsberichten te verkleinen. Men zou niet in kg moeten spreken maar in aantallen in combinatie met de gevarenklasse.

Met een schuurtje consumenten f2, gevarenklasse 1.4 heb ik niet zoveel moeite als hetzelfde aantal in klasse 1.1

En ALS de foto's hierboven de waarheid vertellen en het is daadwerkelijk 1.1? Dan no steeds overtrokken?

Nee dan vind ik het terecht, dat is wat ik bedoelde met mijn laatste 2 zinnen.

Edit: De reden dat ik nog niet echt inging op het 1.1 klasse is dat mijn ervaring bij de nieuwsberichten te pas en onpas foto's worden gebruikt en dat onvoldoende zekerheid geeft tot wat er daadwerkelijk heeft gelegen.

Nee dan vind ik het terecht, dat is wat ik bedoelde met mijn laatste 2 zinnen.

Edit: De reden dat ik nog niet echt inging op het 1.1 klasse is dat mijn ervaring bij de nieuwsberichten te pas en onpas foto's worden gebruikt en dat onvoldoende zekerheid geeft tot wat er daadwerkelijk heeft gelegen.

Dit is een officiële foto gedeeld door Politie Arnhem-Zuid...

Back
Bovenaan