50+ liefhebbers/stokers

graag gedaan! eigenlijk ook schandalig...ik lees hier al jaren mee, maar heb me nu pas geregistreerd...dus dacht word tijd dat ik ook eens ga bijdragen 😜

Ik zelf behoor niet tot die leeftijdscategorie maar mijn pa (ruim 60 nu) is zeker een vuurwerkfan. hij zal zelf nóóit vuurwerk kopen en verklaard mensen die er duizenden euro's aan uit geven ook zeker voor gek. Zo nu en dan is hij een zuurpruim maar de beste man heeft ook een passie voor vuurwerk. Hij kan er echt van genieten met oud en nieuw en reis met hem ook echt veel shows af.

Met oud en nieuw elke keer als ik ging stoken was hij de eerste die al buiten stond als ik nog vuurwerk aan het zoeken was. Ook om het 00.00 moment is hij de eerste die een jas aanheeft en alweer buiten staat te genieten. Tegenwoordig lopen we ook vaak samen een rondje door de wijk om te kijken wat andere mensen aan het stoken zijn.

Hij zeurde vroeger vaak dat ik teveel geld uit gaf maar 1 januari kreeg ik altijd wel geld toegestopt voor het mooie oud en nieuw wat ik verzorgd had.

Vuurwerk is daarmee dus door mijn pa echt wel met de paplepel ingegoten. Als kind zag ik de grootste shows en zo zijn we samen ook een keer naar Fallas geweest.

haha klinkt bekend...mijn vader is (in tegenstelling tot de rest van de famile) ookzo iemand. en precies wat jij zegt, wel altijd enthousiast meekijken, en het stiekem heelleuk vinden...maar toch altijd wel iets roepen als “pfffheeeet, kijk daar ging weer 100 euro” 😜

Wat een verhalen, heerlijk!

Ik ben nu zelf 30, mijn vader is 57, en die heeft altijd een bloedhekel aan vuurwerk gehad. hij vond het zonde van het geld, en overschatte het gevaar van consumentenvuurwerk echt enorm..

Nee dan mijn moeder. Die is nu 55, en zij is degene van wie ik het virus heb overgenomen.
Ze verteld nog steeds enthousiast over hoe ze vroeger met vriendjes en vriendinnetjes weken aan het stoken was met slechts een beperkt budget.
Ik denk dat ik rond de 10 jaar oud was toen ik voor het eerst zelf vuurwerk uit mocht zoeken.
Dan maakten we een bestellijst, en begon mijn vader al snel te mopperen dat het te duur werd, waarop mijn moeder sussend op hem in begon te praten 'Ach joh, laat die jochies toch plezier maken.' 'Als die jochies daar nou schik in hebben, da's toch mooi om te zien?'
Na een aantal jaar werden er zelfs standaard 2 bestellijsten gemaakt. Eentje die pa te zien kreeg, en eentje die pa niet te zien kreeg. Prachtige herinneringen.

Ik ik heb ook nog een zusje, die nu 12 is, en ook zij is aangestoken met het virus.
En dit jaar word weer de eerste keer sinds een jaar of 5 dat ik het bij moeders vier,
ze kijkt er al helemaal naar uit, en vroeg zelfs of ik voor haar ook wat potten mee kon bestellen zodat ze ook mee kon stoken.

Zin an!

Laatst bewerkt:
super leuk inderdaad al die verhalen.... maar ook weer gevaarlijk...heeft me meteen weer 200 euro gekost, want na het lezen wilde ik meteen weer wat vuurwerk kopen 💪🏻😜

Ben er wel achter dat de echte vuurwerliefde bij geboorte is in gegeven.bij mij is in de beleving niks veranderd met mijn jeugd.maar sommige leeftijdgenoten flirten nog met de hobby maar zijn snel weer binnen en doen aan voorspel Al helemaal niks meer pffff jammer.:biertje:.

Mijn vader is 63 en besteed geen cent aan vuurwerk, vindt het zonde van het geld. Maar toch klopt het ergens niet. Ik heb ieder jaar steeds sterker het vermoeden dat hij vuurwerk eigenlijk gewoon heel leuk vindt. Alleen doet hij volgens mij best wel goed zijn best om dat niet te laten blijken:D

Het doet me ook denken aan mijn vader. Vond het ook zonde van het geld en liet dat altijd blijken overdag. Maar 's nachts stond hij wel te genieten van mijn siervuurwerk en de reuring eromheen.

Mijn vader stond elk jaar te genieten als ik en zijn kleinkinderen ermee bezig waren. Helaas werd hij 2 jaar geleden volledig blind en heeft hij daardoor ook de laatste 2x ook niet meer meegevierd. Werd te gevaarlijk voor hem buiten. Hij was altijd fel tegenstander van een vuurwerkverbod. Is helaas dit jaar mei overleden :sad:

Mijn vader stond elk jaar te genieten als ik en zijn kleinkinderen ermee bezig waren. Helaas werd hij 2 jaar geleden volledig blind en heeft hij daardoor ook de laatste 2x ook niet meer meegevierd. Werd te gevaarlijk voor hem buiten. Hij was altijd fel tegenstander van een vuurwerkverbod. Is helaas dit jaar mei overleden :sad:

Sterkte dit jaar dan kerel, dat lijkt me onwerkelijk als dat door je gedachten schiet tussen het stoken door...

Mijn pa kocht ook de meter pakketten voor ons net als de astronauten en de bekende draaiende zonnen.
Nu ben ik 25 en hij 56. Zegt al een aantal jaren niets te willen kopen maar het lukt mij altijd hem weer wat uit te laten geven aan het mooiste werk wat er is. Vuurwerk.
Zo kwam ik 2 jaar terug aanlopen(ik vier het elk jaar bij een ander) met de final fate en toen was die weer om. GOH!!! NET EEN MITRAILLEUR! Die wil ik volgend jaar ook. Zo geschiede zijn eerste aankoop van het jaar al. 2 maal zelfs deze doos. Dit doet mij groot plezier als liefhebber.
Als ik de jaarwisseling met hem vier geniet hij er zeker van. Single shots schieten vind hij ook enorm leuk, vooral die met een ti salute effect met weinig sier. Lekker knallen man, hoor ik hem nog zeggen, 2 jaar terug.
Mijn budget is dit jaar ook hoger dan ooit. Stelde een budget in van 8 a 900. Aan het einde dit jaar is het helaas zelfs 1500 geworden(oops)
Dus ook dit jaar, word het flink genieten voor hem en de rest van de familie.

Toen ik nog klein was en mijn pa nog leefde, kochte mijn pa alleen maar van die patroontjes die je op een alarm-pistool kon afvuren. Dit was destijds al verboden in NL, terwijl het (nog steeds) in Duitsland legaal is.
Dit was altijd heerlijk om te zien hoe mijn pa aan het genieten was toen hij een schot loste in de lucht.

set-600x600_0.jpg

Ben achter in de 40. Mijn hele familie had wel wat met vuurwerk vroeger. Alleen mijn vader niet. Mijn 3 broers en 2 zwagers hadden eigenlijk allemaal wel een pakketje vuurwerk. Wij woonden toen ook nog met zijn allen thuis en voor ons huis was een grote kruising. Ik kreeg ook van iedereen wel wat vuurwerk en we gingen vlak voor sluitingstijd nog even langs de vuurwerk winkel met mijn broers. Daarnaast werkte de vader van één van mijn zwagers destijds bij KAT vuurwerk in Leiden. Heb toen zelfs shell kitjes gekregen.... Toen de familie uit elkaar viel stopte het stoken ook een tijd lang bij mij. Ik was vaak op vakantie rond oud en nieuw en kerst omdat ik niet van kou houdt :). Mijn leven zag er toen heel anders uit.

De liefde voor vuurwerk werd weer aangewakkerd doordat mijn zoon ouder werd en hier interesse in had. Nu is de liefde weer helemaal terug en stoken we samen. Mijn vrouw begrijpt inmiddels dat het een passie is, maar dat is wel een strijd geweest.

Helaas mag er steeds minder in Nederland en weet ik niet of we over 5 jaar nog mogen stoken hier. We hebben nu plannen om volgend jaar in een ander land oud en nieuw te vieren. Er wordt steeds meer verboden. Wij hebben het idee dat na Nederland ook andere landen de regels gaan aanscherpen. Graag willen we nog een keer dingen zoals 50mm cakes afsteken. Ieder jaar maken we al een ritje Duitsland voor de beleving en we willen wel eens 50mm cakes graaien bij de lidl in Polen, voordat het daar ook te laat is.

Ik ben zelf 45 en een aantal vrienden van mij zijn begin 50. Wij vieren O&N altijd samen en ze kopen ongeveer net zo veel als ik.

Passies zijn gelukkig niet leeftijd gebonden. Mijn ouders zijn beide in de 70 en gek van vuurwerk. Grappige is dat mijn moeder liever een goede mat hoort dan een box ziet....

Back
Bovenaan