28-procent-van-getest-vuurwerk-is-onveilig-meer-dan-vorig-jaar

Pirke

VWC lid
28 procent van getest vuurwerk is onveilig, méér dan vorig jaar

Van het geteste consumentenvuurwerk voldoet 28 procent niet aan de veiligheidseisen. Dit blijkt uit controles van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het grootste risico vormen cakeboxen, die kunnen omvallen. Verder kwamen tijdens de controles regelmatig brandende delen naar beneden. Vorig jaar was 22 procent van het geteste vuurwerk onveilig.

Elk jaar controleert de ILT een deel van het geïmporteerde consumentenvuurwerk. Bij de controles worden partijen met risicovolle producten onderzocht. Dat 28 procent onveilig is, geldt dus niet voor al het legale consumentenvuurwerk, maar voor het vuurwerk dat de ILT heeft gekozen om te testen.

Vuurwerkimporteurs zijn verantwoordelijk voor het op de markt brengen van consumentenvuurwerk. Dat vuurwerk moet voldoen aan Nederlandse en Europese eisen. Op basis van eerdere controles, tips en inlichtingen uit binnen- en buitenland voert de ILT inspecties uit. Zo’n driehonderd partijen zijn dit jaar geselecteerd en getest. Partijen die niet door de test komen, moeten veelal - op kosten van de importeur - worden vernietigd. Soms kan vuurwerk hersteld worden en mag het alsnog worden verkocht. Door deze controles voorkomt de ILT dat zo’n 80.000 tot 100.000 kilogram gevaarlijk vuurwerk in de winkels komt te liggen.

De inspectie voert gerichte controles uit. Mede hierdoor ligt het percentage dat niet voldoet op 28 procent. Het betekent niet dat er iets mis is met een kwart van al het vuurwerk in de winkels. Het percentage is wel een signaal dat de markt nog niet in staat is voor vuurwerk van voldoende kwaliteit te zorgen. De ILT roept de vuurwerkbranche dan ook op nog kritischer te zijn op de kwaliteit en veiligheid van het vuurwerk dat wordt geïmporteerd.

https://www.ad.nl/binnenland/28-pro...erk-is-onveilig-meer-dan-vorig-jaar~a60c6bf5/

Vind het maar vreemd, zie minder afgekeurde producten verschijnen dan andere jaren, maar kan aan mij liggen?

Het grootste risico op omvallen bij de cakeboxen? Yeah right

Vind het maar vreemd, zie minder afgekeurde producten verschijnen dan andere jaren, maar kan aan mij liggen?

Het grootste risico op omvallen bij de cakeboxen? Yeah right

Potten heten tegenwoordig cakeboxen en cakeboxen heten tegenwoordig combiboxen. Dat is al jaren geleden beslist door Lesli en Zena :yes: Wij zijn er alleen nog niet zo aan gewend :p

Bij de controles worden partijen met risicovolle producten onderzocht. Dat 28 procent onveilig is, geldt dus niet voor al het legale consumentenvuurwerk, maar voor het vuurwerk dat de ILT heeft gekozen om te testen.

Dit is weer zo krom... Zo niet representatief t.o.v. het steekproefkader wat in de eerste alinea wordt geschetst.

want lees je verder tot de quote blijkt het dus niet voor al het consumentenvuurwerk te gelden...

Dit is weer zo krom... Zo niet representatief t.o.v. het steekproefkader wat in de eerste alinea wordt geschetst.

want lees je verder tot de quote blijkt het dus niet voor al het consumenten te gelden...

Het slaat idd nergens op, want 100% steekproef is het niet zoals hieronder vermeld. Dus ze weten van te voren al welke potten een risico zijn. Door tips en eerdere controles. Dus ze kunnen beter zeggen 28% van de producten waar ze vanuit gingen dat ze afgekeurd zouden worden:wink:

Op basis van eerdere controles, tips en inlichtingen uit binnen- en buitenland voert de ILT inspecties uit.

Het slaat idd nergens op, want 100% steekproef is het niet zoals hieronder vermeld. Dus ze weten van te voren al welke potten een risico zijn. Door tips en eerdere controles. Dus ze kunnen beter zeggen 28% van de producten waar ze vanuit gingen dat ze afgekeurd zouden worden:wink:

precies dit, dus maar 3 op de 10 producten die gevaarlijk leken blijken "echt" gevaarlijk te zijn.

Maar 3, nou ik vind dat een behoorlijk hoge score. Jij dus blijkbaar niet :bonk:

zoals gewoonlijk wordt er weer eens niet goed gelezen.

Ze testen producten die bij voorbaat als gevaarlijk lijken aan de hand van tips etc.

Dus van 10 producten die gevaarlijk lijken en waarvan ze tips hebben gekregen zijn er uiteindelijk maar 3 echt gevaarlijk.....

Je weet niet hoeveel producten er zijn getest. Als er 100 producten zijn getest zijn er toch gauw 28 risicovol en niet "maar 3"

zo te horen ben je niet bekend met statistiek. en statistische begrippen zoals "X op/van de X"

zoals gewoonlijk wordt er weer eens niet goed gelezen.

Ze testen producten die bij voorbaat als gevaarlijk lijken aan de hand van tips etc.

Dus van 10 producten die gevaarlijk lijken en waarvan ze tips hebben gekregen zijn er uiteindelijk maar 3 echt gevaarlijk.....

zo te horen ben je niet bekend met statistiek. en statistische begrippen zoals "X op/van de X"
Oh jawel hoor, en waarschijnlijk beter geïnstrueerd daarover dan jij, maar goed ik bedoelde dus dat er wel meer dan 10 zijn getest, z'n kleine 300 producten. Dus volgende keer voor jij roept dat mensen beter moeten lezen, moet jij maar is eerst lezen en niet gelijk je bek opentrekken.

Oh jawel hoor, en waarschijnlijk beter geïnstrueerd daarover dan jij, maar goed ik bedoelde dus dat er wel meer dan 10 zijn getest, z'n kleine 300 producten. Dus volgende keer voor jij roept dat mensen beter moeten lezen, moet jij maar is eerst lezen en niet gelijk je bek opentrekken.

Ik heb nergens gezegd dat er maar 10 zijn getest.

Maargoed ongeveer 84 producten zijn dus afgekeurd. Ik vind dat meevallen.

Dus van 10 producten die gevaarlijk lijken en waarvan ze tips hebben gekregen zijn er uiteindelijk maar 3 echt gevaarlijk...

En dan zeg jij maar 3... daar maken wij uit op dat je dat weinig vind. Nou ik wens jij een goed leven toe met alle aankopen die jij in je hele leven nog gaat doen... ach 3 van de 10 zijn niet goed, lekker belangrijk//

PS : leer lezen ipv je grote mond open te trekken

En dan zeg jij maar 3... daar maken wij uit op dat je dat weinig vind. Nou ik wens jij een goed leven toe met alle aankopen die jij in je hele leven nog gaat doen... ach 3 van de 10 zijn niet goed, lekker belangrijk//

PS : leer lezen ipv je grote mond open te trekken

Ik zeg geen 3, ik zeg 3 op de 10.

Back
Bovenaan