25 kilo regel per auto vervoeren

Pyroboy26

VWC lid
211170482

Wij als freaks zijn op de hoogte van de 25 kilo regel, dat je maximaal 25 kilo mag vervoeren en in huis mag hebben.
Los dat deze regel met de komst van de compounds een zwaar verouderede regel is moeten we ermee dealen wat al een uitdaging op zich is.
Maar ik heb de ervaring dat het er ook niet makkelijker op gemaakt wordt voor de kopers, nergens (bijna) zie je de bruto gewichten vermeld staan zelfs vuurwerkbieb en importeur (lees Rubro) heeft het niet overal vermeld staan en de dealer / verkoper laat het alleen bij SAS gewichten wat een verkoopstrategie is, zij zijn immer ook op de hoogte van deze regel maar laten het bewust weg het ik het idee.
Nu wil ik niet de morraalridder zijn, maar hoe weet een consument nou wat hij aan gewicht besteld? en dat ook daadwerkelijk binnen de regel valt als het zga nergens vermeld staat en je echt moet zoeken om er achter te komen.

Op de snelweg mag je 100km/h, dat staat ook overal aangegeven dus als je te hard rijdt krijg je een bekeuring want je kan niet zeggen dat het niet wist... logisch.

Ik vindt dit bij het vuurwerk toch een ander verhaal, de concrete vraag is of je het aanhankelijk kan maken mocht je ooit gecontroleerd worden en je zit op bijvoorbeeld 27 kilo en je vuurwerk in beslag wordt genomen en een bekeuring krijgt.
Ik ben het eens dat de verantwoording voor grote deels bij de koper ligt maar die kan alleen zijn verantwoording nemen als hij had kunnen weten dat hij de wet overtrad en de middelen had om dit te weten.

Wat is jullie mening hierover?

Bijlagen

• foto.webp
    foto.webp
    53 KB · Weergaven: 84
Staat het netto gewicht niet op je factuur?

Edit: zelf even bij mijn facturen gekeken. Sommige shops vermelden het op de factuur bij mij en sommige niet.

Mening? Iedereen vindt het een prutregel en het is ook volkomen achterhaald en overtrokken.

Feitelijk ligt het bij beide kanten. Wettelijk mag een verkoper niet meer dan 25kg bruto pp uitreiken dus moet daar op letten en een koper niet meer dan 25kg bruto vervoeren en voorhanden hebben dus die moet daar op letten. Bij opvallende overschrijdingen bij uitgifte kan (en is) ingegrepen worden door instanties. Er zijn nog heel veel meer voorbeelden van innames bij vervoer en opslag thuis van meer dan 25kg bruto.

Onrealistische prutregel? Ja.
Realiteit? Ja.
Gehandhaafd? Als iemand/instantie er last van heeft en/of een burger danwel verkoper op de korrel heeft...(tip/verkeerscontrole/check verkooppunt) Ja.

211170482

Wij als freaks zijn op de hoogte van de 25 kilo regel, dat je maximaal 25 kilo mag vervoeren en in huis mag hebben.
Los dat deze regel met de komst van de compounds een zwaar verouderede regel is moeten we ermee dealen wat al een uitdaging op zich is.
Maar ik heb de ervaring dat het er ook niet makkelijker op gemaakt wordt voor de kopers, nergens (bijna) zie je de bruto gewichten vermeld staan zelfs vuurwerkbieb en importeur (lees Rubro) heeft het niet overal vermeld staan en de dealer / verkoper laat het alleen bij SAS gewichten wat een verkoopstrategie is, zij zijn immer ook op de hoogte van deze regel maar laten het bewust weg het ik het idee.
Nu wil ik niet de morraalridder zijn, maar hoe weet een consument nou wat hij aan gewicht besteld? en dat ook daadwerkelijk binnen de regel valt als het zga nergens vermeld staat en je echt moet zoeken om er achter te komen.

Op de snelweg mag je 100km/h, dat staat ook overal aangegeven dus als je te hard rijdt krijg je een bekeuring want je kan niet zeggen dat het niet wist... logisch.

Ik vindt dit bij het vuurwerk toch een ander verhaal, de concrete vraag is of je het aanhankelijk kan maken mocht je ooit gecontroleerd worden en je zit op bijvoorbeeld 27 kilo en je vuurwerk in beslag wordt genomen en een bekeuring krijgt.
Ik ben het eens dat de verantwoording voor grote deels bij de koper ligt maar die kan alleen zijn verantwoording nemen als hij had kunnen weten dat hij de wet overtrad en de middelen had om dit te weten.

Wat is jullie mening hierover?
Mwa zo moeilijk vind ik het niet om een schatting te maken, ook niet voor de consumenten als die dat echt per se wil weten. Je zoekt simpelweg een vergelijkbaar product typt in google brutogewicht et voila. Grof genomen 15-14 kg voor een 30mm 100 shots en 3.5-4 kg voor een 30 mm 25 shots cake. Zocht dit altijd zelf op voor mijn eigen administratie.

Maar de meeste consumenten interesseert ook niet denk ik. Die geven simpelweg uit wat ze uit willen geven.

Mwa zo moeilijk vind ik het niet om een schatting te maken, ook niet voor de consumenten als die dat echt per se wil weten. Je zoekt simpelweg een vergelijkbaar product typt in google brutogewicht et voila. Grof genomen 15-14 kg voor een 30mm 100 shots en 3.5-4 kg voor een 30 mm 25 shots cake. Zocht dit altijd zelf op voor mijn eigen administratie.

Maar de meeste consumenten interesseert ook niet denk ik. Die geven simpelweg uit wat ze uit willen geven.
Nee zo werkt dat niet, ze willen dat we aan een regel voldoen dan moeten we ook de juiste kloppende info hebben en krijgen. Geen schatting. Want 100 gram over de 25 kilo is inname.

Nee zo werkt dat niet, ze willen dat we aan een regel voldoen dan moeten we ook de juiste kloppende info hebben en krijgen. Geen schatting. Want 100 gram over de 25 kilo is inname.

Ik heb in mijn excel sheet alle gewichten van al mijn bestelde producten gevonden. Veelal gewoon googlen

En die ga jij dan over verschillende huizen verdelen?
Ik stook gedurende de avond op verschillende locaties. Omdat mijn dag zo loopt maar ook mede als reden dat ik niet al mijn vuurwerk op 1 plek heb liggen. Op 4 locaties een beetje. Veel jarigen in de familie op de 31e dus een aantal verplichte bezoekjes.. echter weten ze inmiddels dat ik een taartje eet en dan even buiten speel als een klein kind.

Los vd regel zelf heeft ts wel een punt.
Ik zou als consument door de verkopende partij op de hoogte gesteld moeten worden van het hoeveelheid gewicht van mijn bestelling. Enkele jaren geleden waren er meer verkopers die dat deden (gewicht aangeven bij een bestelling). Tegenwoordig kom ik het weinig tegen.

Maar goed, laten we eerlijk zijn, de hele regel is gewoon een gedrocht en enorm achterhaald. Zeker na de compounds, de toevoeging van houten platen bij compounds en sinds vorig jaar de 'breder dan hoger' regel wat voor hogere bruto gewichten zorgt zonder dat de NEM toegenomen is.

Maarja, nederland kennende: als iemand hier over gaat zeiken dan wordt de regel alleen maar slechter. Max. 1 lg nem ofzo.

Veel mensen wanen zich veilig na 1800 maar een goede vriend van mij heeft bij het samenvoegen van de collectie op de afsteeklocatie na een melding uit de straat toch bezoek gekregen van oom agent omdat de melding was dat er dozen illegaal vuurwerk werden gesjouwd..

Verraders slapen nooit

Back
Bovenaan