25-01-2012: Chinees Nieuwjaar 2012 * Rotterdam *

stefantvs

VWC lid
Chinees Nieuwjaar wordt overal ter wereld gevierd, ook in Rotterdam! Bij het feest hoort veel eten, vuurwerk en drakendansen. In 2012 start het nieuwe Chinese jaar op maandag 23 januari. In tegenstelling tot veel andere steden, wordt het feest in Rotterdam al direct op de woensdag er na gevierd. De festiviteiten vinden plaats in Chinatown rondom de West-Kruiskade. 2012 is het jaar van de Draak. Zie je kleine rode zakjes voorbij komen? Dit is het geluksgeld wat kinderen van volwassenen krijgen voor het aankomende jaar. Kung Hai Fat Choi! (Gelukkig nieuwjaar!)

Programma Chinees Nieuwjaar Rotterdam 2012

12.15 – 13.00 uur: Opening Chinees Nieuwjaar in wijkpark

Formele opening door wethouder Alexandra van Huffelen en de voorzitter van China Festivals Rotterdam Adriaan Schaap
Openingsceremonie draken- en leeuwendansers

13.00 – 17.00 uur: Draken- en leeuwendansers

Leeuwendansers en drakendansers doen bij elke ondernemer een dans volgens Chinese traditie om voorspoed te brengen. Er worden ongeveer 40 ondernemers aangedaan.

13.00 – 18.00 uur: Programma in het wijkpark

In het wijkpark staat een podium waar de meest uiteenlopende optredens op te zien zullen zijn. Van klassiek Chinese opera tot het zingen van moderne popliedjes.

16.30 – 17.30 uur: Lampionnenoptocht kinderen

Kinderen van de basisscholen uit de wijk kunnen bij de kindertent een lampion halen alvorens er onder begeleiding een tocht door de wijk gemaakt zal worden.

17.45 – 18.00 uur: Vuurwerk

Achtergrond Chinees Nieuwjaar

Chinees Nieuwjaar valt niet zoals bij ons op 1 januari, maar jaarlijks op een andere datum in januari of februari op de eerste dag van de maanmaand van de Chinese jaartelling. Ieder jaar is gekoppeld aan een dier. In 2011 was dat het konijn en in 2012 is het een Draak. In China heet het feest 'Chun Jie' wat 'Lentefeest' betekent. Van oudsher wordt hiermee de start van het vruchtbare seizoen in de landbouw gevierd: de lente. Het is voor Chinezen een moment om met de familie samen te komen voor de start van een nieuw seizoen.

Is het vuurwerk alleen tussen 17.45-18.00? Of is dat een demo en steken ze tijdens de drakendans (3 tot 5) ook chinese rollen af bij die winkels?

CHNJ_Rotterdam2012_1_.JPG

CHNJ_Rotterdam2012_2_.JPG

CHNJ_Rotterdam2012_3_.JPG

CHNJ_Rotterdam2012_4_.JPG

CHNJ_Rotterdam2012_5_.JPG

CHNJ_Rotterdam2012_6_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_7_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_8_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_9_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_10_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_11_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_12_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_13_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_14_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_15_.jpg

CHNJ_Rotterdam2012_16_.jpg

Ik vind deze foto's erg grappig.

CHNJ_Rotterdam2012_4_.JPG

Die kerel staat te trekken aan die rol onder mom van.... Het is mijn rol, afblijven.

Verder mooie foto's Vinnie, filmpje kan ik niet kijken.
Want ik kan geen Youtube filmpjes kijken op mijn werk.

Dit soort matten zijn in Nederland toch illegaal omdat ze te hard zijn en omdat flashpoeder wat vluchtiger is dan het kruit hier? Als je zag hoe dichtbij deze matten gister bij mensen en gebouwen werden afgestoken, en er niets verkeerds ging, vraag ik me dan af waarom laten ze dit soort matten(chinese rollen, hindoerollen, chainthunders e.d.) niet gewoon toe? Als je op oud en nieuw met de mensen op straat gewoon zorgt voor de veiligheid kan er denk ik weinig fout gaan. Denk dat je dan ook de illegale handel een flinke slag toebrengt. Of zit er nog meer achter het verbod?

Dit soort matten zijn in Nederland toch illegaal omdat ze te hard zijn en omdat flashpoeder wat vluchtiger is dan het kruit hier? Als je zag hoe dichtbij deze matten gister bij mensen en gebouwen werden afgestoken, en er niets verkeerds ging, vraag ik me dan af waarom laten ze dit soort matten(chinese rollen, hindoerollen, chainthunders e.d.) niet gewoon toe? Als je op oud en nieuw met de mensen op straat gewoon zorgt voor de veiligheid kan er denk ik weinig fout gaan. Denk dat je dan ook de illegale handel een flinke slag toebrengt. Of zit er nog meer achter het verbod?

met deze vraag liep ik gisteren ook rond tijdens het gebeuren .

het punt is 1: dit is een evenement , en dit werd dus afgestoken door dream fireworks wat ik er van begrepen heb.

en 2: flits poeder blijft verboden in nederland tijdens oud en nieuw, het reageert te heftig en is daardoor te gevaarlijk ( vind de overheid -.- ) .

het punt is 1: dit is een evenement , en dit werd dus afgestoken door dream fireworks wat ik er van begrepen heb.
dat is zo, maar als ik zie hoe zij die dingen uit rolden en ze vervolgens werden aangestoken, zie ik toch weinig verschil met hoe je zo'n rol zelf af steekt met oud en nieuw, behalve dan het touw eromheen en het brandblussertje. Misschien zit het hem dan in het vervoeren ofzo van dit soort vuurwerk. Kan me in elk geval bij oud en nieuw niet herinneren dat ik ooit zo dicht bij een eindbom heb gestaan terwijl die afging :D

Back
Bovenaan