21 vuurwerkslachtoffers bij deze jaarwisseling [SURINAME]

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
vuurwerk.png

De voorlopige cijfers laten zien dat er bij de overgang van 2016 naar 2017 minder slachtoffers zijn gevallen dan bij de vorige jaarwisseling.

De Spoedeisende Hulp van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo heeft het ook dit jaar weer enorm druk gehad tijdens de feestdagen. Tot nog toe hebben 21 personen verwondingen opgelopen door vuurwerk. Dat aantal is minder dan de 25 die er vorig jaar geregistreerd stonden. Hoewel de officiele periode voor verkoop en afschieten van vuurwerk intussen voorbij is, is het goed mogelijk dat er nog slachtoffers vallen. Het korps brandweer Suriname heeft dit jaar getracht slachtofferaantallen via www.kbs.sr te updaten. Volgens berichten uit de samenleving bleek echter dat de website af en toe niet beschikbaar was.

Met name knalvuurwerk zorgt voor problemen. Het laatste geregistreerde slachtoffer liep verwondingen op na het afsteken van een pagara. De rode kettingknaller is een Surinaamse traditie en wordt bij haast elk huis afgestoken om middernacht oud op nieuw, maar geldt ook als een van de gevaarlijkste soorten vuurwerk. Vroeger hadden pagara’s namelijk geen normale ‘groene’ lont, maar een kort grijs draadje. Tegenwoordig is dat anders, maar met name kinderen kunnen er niet veilig genoeg mee omgaan.

Al gauw na de start van de verkoop- en afschietperiode van vuurwerk waren twee vuurwerkslachtoffers geregistreerd. Een 19-jarige jongeman had zulke ernstige verwondingen met barstwonden aan de vingers, dat amputatie van drie vingers nodig was. Het andere slachtoffer was een 39-jarige man die een barstwond heeft opgelopen aan de rechterhand.

Bron

Ik wil graag nog eens oud&nieuw vieren in Suriname, fucking geweldig daar, blokken met 2,5inch tubes, flashmatten van letterlijk 150 meter lang :cool: Ik heb zelfs verhalen van mijn Surinaamse collega gehoord dat ze daar matten verkopen die zo groot zijn dat ze op europallets geleverd worden :cool:

Back
Bovenaan