'18 procent legaal vuurwerk toch onveilig'

Klopt, maar feit blijft dat in deze steekproef 45 artikelen zaten die op de een of andere manier niet aan de wet- en regelgeving voldoen. We mogen toch ook kritisch blijven naar importeurs? Als zij ervoor zorgen dat volgend jaar 95 of 100% gewoon voldoet, dan hebben we met z'n allen een sterk verhaal.
De artikelen die ze eruit pikken zijn sowieso al artikelen die ze bestempelen als risicovolle artikelen. Deze cijfers zeggen dus helemaal niks.

Wonderbaarlijk genoeg staat het wel bij het bericht op het AD.
Dat uit de inspecties blijkt dat 18 procent niet voldoet, betekent dus niet dat er iets mis is met bijna een vijfde van ál het vuurwerk in de winkels. Omdat de ILT vooral die producten onderzoekt waarvan bekend is dat het mogelijk gevaarlijk is, valt het percentage hoog uit, schrijft de ILT op de eigen site.
https://www.ad.nl/binnenland/en-weer-blijkt-ook-veel-legaal-vuurwerk-onveilig~a0c0bc43/

Ik heb van een importeur gehoord dat het RIVM tijdens een test, een compound van hun box uit elkaar habben getrokken.
Dus per cake getest hadden en niet als gehele compound.
Wat dus niet schijnt te mogen, want je moet als consument een compound box in zijn geheel afsteken.

Als dit soort blunders van het RIVM ook bij de afgekeurde artikelen horen, tja dan lust ik er ook wel een paar.

Ik heb van een importeur gehoord dat het RIVM tijdens een test, een compound van hun box uit elkaar habben getrokken.
Dus per cake getest hadden en niet als gehele compound.
Wat dus niet schijnt te mogen, want je moet als consument een compound box in zijn geheel afsteken.

Als dit soort blunders van het RIVM ook bij de afgekeurde artikelen horen, tja dan lust ik er ook wel een paar.

Zo dan, dat is wel heel belachelijk! :bonk:

Helaas weer zo’n misleidende kop. Er wordt gericht getest op producten waarvan men al verwacht dat ze mogelijk niet aan de norm voldoen. Daarvan is dus bijna een vijfde deel gevaarlijk gebleken. Op het totale geïmporteerde assortiment is dit dus een heel stuk lager. Alsof je op een houseparty vraagt hoeveel mensen drugs gebruiken (stel 18%) en dan vervolgens komt met de kop dat 18 procent van de Nederlanders drugs gebruikt, ja daaag!

Tja, het is wat misleidend.

Maar als het argument is dat het rivm er al de producten uitkiest die waarschijnlijk njef veilig zijn, zou de importeur dit ook moeten weten en deze niet moeten importeren.

Niet dat dat zo zwart wit is als ik het hier nu zeg.

Tuurlijk, het wordt weer enorm negatief geframed. Daar gaan m'n nekharen ook van overeind staan.

Maar kijk ook naar de feiten. Dezelfde importeurs die overal verkondigen dat hun vuurwerk goedgekeurd en veilig is, importeren toch in 1 van de 5 gevallen vuurwerk dat op de een of andere manier niet aan de eisen voldoet. Ik snap ook dat het handwerk blijft en je niet alles kan controleren, maar wil je de anti-lobby geen enkele kans geven moet je toch proberen om zelf in ieder geval producten te maken die aan de eisen voldoen. Blijkbaar zoeken ze nog teveel de grenzen op, met het risico dat ze er overheen gaan.
De ILT kijkt heel gericht naar vuurwerk dat het grootste risico vormt. Dat uit de inspecties blijkt dat 18% niet voldoet, betekent dus niet dat er iets mis is met bijna een vijfde van ál het vuurwerk in de winkels. Omdat de ILT vooral die producten onderzoekt waarvan bekend is dat het mogelijk gevaarlijk is, valt het percentage hoog uit.

Bron: https://www.eemskrant.nl/ilt-18-van-getest-legaal-consumentenvuurwerk-onveilig/

Tja, het is wat misleidend.

Maar als het argument is dat het rivm er al de producten uitkiest die waarschijnlijk njef veilig zijn, zou de importeur dit ook moeten weten en deze niet moeten importeren.

Niet dat dat zo zwart wit is als ik het hier nu zeg.
Tuurlijk weet een importeur dit. Cafferata nam een risico met de inmiddes beruchte Cobra BP2 besloot te importeren. Dat wisten ze. Dat ging mis met afkeur tot gevolg. Shit happens.
Zo met meer producten die het randje opzoeken

En vergeet niet. Als er bij het afsteken een ster brandt lager dan 9 meter vanaf de grond wordt deze ook afgekeurd. Hoe goed het product verder ook is...

En morgen begint officieel de verkoop;
Let maar eens op, hoe de linksche media opeens 180 graden draait mbt de berichtgeving. Dan opeens is oudjaar volgens hen opeens één groot feest.
Champagne, oliebollen en heeeel veel vuurwerk(tja, hoort er volgens hen tóch wel bij...)
Zum kotzen.

Serieus? Dan kan bijna alles wat ik vandaag gehaald heb wel afgekeurd worden :angel:

Productveiligheid

Een belangrijke taak voor de ILT is het onderzoeken van vuurwerk op productveiligheid. De productveiligheidseisen zijn bepaald door een Europese Richtlijn en uitgewerkt in 5 normbladen. Om de kwaliteit van het vuurwerk te beoordelen, worden inspecties van vuurwerk uitgevoerd en worden er steekproefsgewijs vuurwerkartikelen bemonsterd en onderzocht. Hierbij wordt onder andere gekeken naar:

-Soort en hoeveelheid kruit
-Stabiliteit van het vuurwerkartikel
-Schiethoek van vuurpijlen
-Geluidsdrukniveau van de vuurwerkartikelen
-Ontsteekvertraging
-Blindgangers
-Te laag ontploffen van knallading in “lucht”vuurwerk (bijv. vuurpijlen en batterijen)
-CE-markering
-Aanduidingen

Een artikel met een geprinte misdruk (CE keurmerk niet zichtbaar) is dus ook direct afkeur.
18% afkeur van alle geteste artikelen betekent dus niet dat het ook 18% gevaarlijk vuurwerk is.

Back
Bovenaan