18.000 kilo verboden vuurwerk in beslag genomen bij importeur

Afcajax

VWC lid
DEN HAAG - Een partij van ongeveer 18.000 kilo verboden vuurwerk is deze week in beslag genomen bij een Nederlandse vuurwerkimporteur door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), meldt de inspectiedienst. Het gaat om vuurwerk dat sinds 1 december 2020 verboden is in Nederland, zoals vuurpijlen, Romeinse kaarsen en knalvuurwerk.

Ook was er professioneel vuurwerk in de partij, de zogeheten F3-categorie. Dat soort vuurwerk mag niet op Nederlands grondgebied worden opgeslagen.

Het gaat om vuurwerk dat uit Frankrijk komt. Er waren valse etiketten op aangebracht, zodat het leek alsof het ging om vuurwerk uit een andere categorie. Er wordt nader onderzoek gedaan naar het vuurwerk en contact onderhouden met de Franse autoriteiten.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/235...oden-vuurwerk-in-beslag-genomen-bij-importeur

Ik hoop dat ILT hun handen vol heeft aan deze onzin en nauwelijks nog aan keuren toekomt :idea:

Ik zie vooral Wolff en Vulcan
Kunnen maar 2 importeurs zijn lijkt me.
Erg sneu voor deze importeurs.
Want het is gewoon klasse2 maar door de Nederlandse nieuwe wetgeving is het ineens illegaal en klasse3.
Best vreemd gezien het overal in Europa klasse 2 is.
Ik zou als importeur deze zaak kapot procederen!
Want komt het bij de Europese hof terecht,
staan ze gewoon in hun gelijk.
Tenminste dat is behoorlijk aannemelijk.

Ik zie vooral Wolff en Vulcan
Kunnen maar 2 importeurs zijn lijkt me.
Erg sneu voor deze importeurs.
Want het is gewoon klasse2 maar door de Nederlandse nieuwe wetgeving is het ineens illegaal en klasse3.
Best vreemd gezien het overal in Europa klasse 2 is.
Ik zou als importeur deze zaak kapot procederen!
Want komt het bij de Europese hof terecht,
staan ze gewoon in hun gelijk.
Tenminste dat is behoorlijk aannemelijk.

F2 blijft F2. Er is een categorie “illegaal F2” bij gekomen in NL.

Er staat “Het gaat om vuurwerk dat sinds 1 december 2020 is verboden in Nederland, zoals vuurpijlen, singelshots, Romeinse kaarsen en knalvuurwerk. En om professioneel F3-categorie vuurwerk..”

De betreffende spullen:
IMG_9283.jpeg
IMG_9284.jpeg
IMG_9285.jpeg

Het gaat overigens om Vulcan. Ik heb de brief aan de winkeliers van Vulcan gezien. Er zijn inderdaad verboden spullen gevonden. Het gedoe rondom de valse etiketten wordt aangevochten, Vulcan zegt inmiddels alle bewijslast te hebben aangeleverd.

Het gaat overigens om Vulcan. Ik heb de brief aan de winkeliers van Vulcan gezien. Er zijn inderdaad verboden spullen gevonden. Het gedoe rondom de valse etiketten wordt aangevochten, Vulcan zegt inmiddels alle bewijslast te hebben aangeleverd.

Inderdaad raar. Het is een importeur die gewoon f2 mag opslaan.
Die matjes etc is waarschijnlijk bedoeld voor de Belgische/Duitse markt.
Denk aan winkels zoals Dolfijn.
Uiteraard daar volledig legaal.
Ik vind het maar eet rare bedoeling

ITL ziet altijd spooklabels volgens mij.

Heeft dit consequenties voor komende jaarwisseling? Mogen ze hun spullen gewoon uitleveren? Meeste hoop ik al gedaan.

Heeft dit consequenties voor komende jaarwisseling? Mogen ze hun spullen gewoon uitleveren? Meeste hoop ik al gedaan.

Ik weet het niet zeker, maar kan het me niet voorstellen. Daarmee zouden een hoop winkeliers en consumenten worden geraakt. Het zal waarschijnlijk uitlopen op een rechtzaak, en dan is alleen de gemeente nog bevoegd het pand te sluiten als ze denken dat dit nodig is. Dat lijkt me in dit geval niet.

Inderdaad raar. Het is een importeur die gewoon f2 mag opslaan.
Die matjes etc is waarschijnlijk bedoeld voor de Belgische/Duitse markt.
Denk aan winkels zoals Dolfijn.
Uiteraard daar volledig legaal.
Ik vind het maar eet rare bedoeling

Ja maar volgens de Nederlandse wet zijn matjes nu F3, dus mag het weer niet opgeslagen worden in Nederland. Tsja ik zou dit inderdaad maar eens bij Europa aanvechten. Is nogal kansloos handel drijven binnen Europa dit op deze manier voor de importeurs en gaat aardig in tegen de vrije handel die binnen de Europese Unie is afgesproken.

Ja maar volgens de Nederlandse wet zijn matjes nu F3, dus mag het weer niet opgeslagen worden in Nederland. Tsja ik zou dit inderdaad maar eens bij Europa aanvechten. Is nogal kansloos handel drijven binnen Europa dit op deze manier voor de importeurs en gaat aardig in tegen de vrije handel die binnen de Europese Unie is afgesproken.

Bepaalde matten zijn altijd al F3 geweest. In andere landen werd dit nog wel eens omzeild door bijvoorbeeld 2 of 3 F2 matjes met een link om "door te lonten" te verkopen als 1 grote.

Maar omdat F3 in NL niet langer aangewezen is als consu vuurwerk, valt het nu onder opslag van professioneel vuurwerk en dat mag niet in NL.

Back
Bovenaan