Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Een 16-jarige jongen uit Kaatsheuvel is aangehouden voor het afsteken van vuurwerk.
De politie stelde een onderzoek in naar aanleiding van klachten. Het spoor leidde naar de 16-jarige jongen. De knaap gaf toe dat hij vuurwerk had afgestoken; ook bleek hij nog een flinke hoeveelheid in bezit te hebben. Dat is in beslag genomen. Hij kreeg een proces-verbaal.
weet niet hoe deze zaak verlopen is en wat de aanwijzingen en bewijzen tegen hem waren maar ik zou dus echt kosten wat het kost niet toegeven als ze alleen een vermoeden zouden hebben.. En ja, klachten? terecht 31-12, dat is de dag waarop je stoken mag.
Het is schijnbaar nogal moeilijk om je in te houden. Nu kan ik me daar redelijk in vinden. Toen ik nog wat jonger was stond ik ook al 2 maanden van tevoren te popelen om wat te 'testen'.
Puur kijkend naar mijn eigen veiligheid en het risico om opgepakt te worden liet ik dit wel uit mijn hoofd. De 31e, dat is de dag om je uit te leven. En als je dat te lang wachten vind, dan moet je het risico maar nemen en de evt concequenties maar dragen.
Het blijft natuurlijk wel zuur voor deze jongen...Maargoed dit gaat we nog wel vaker horen in de aanlooptijd richting O&N.
Tsja, ik ben ook niet Roomser dan de Paus. Als jochie van 16 stak ik ook gedurende het jaar best wel eens wat vuurwerk af met vrienden. Maar echt overlast hebben we daar destijds niet mee veroorzaakt. We zochten expres plekken op waar weinig tot geen mensen/huizen waren en staken daar af en toe eens wat af. De politie kwam er zelfs wel eens kijken (dan hou je als jochie toch even je adem in), maar ze stonden het oogluikend toe. Zolang we geen overlast veroorzaakten lagen ze niet wakker van een rotje.
Tegenwoordig is alles anders, maar dan ook echt alles. Even een overzichtje van een aantal belangrijke verschillen:
De politie krijgt weinig tot geen respect meer van de jeugd. Dit is er langzaam ingeslopen. Vroeger dacht je wel even goed na voor je iets naar om Agent riep. Nu hoor ik standaard de meest gruwelijke ziektes en geslachtsdelen geuit worden bij het minste conflict waar politie optreed.
Veel jeugd lijkt de overlast op te zoeken. Ik kan het niet anders formuleren. Vroeger zochten we bewust een rustig plekje om eens wat af te steken. Respect voor autoriteiten was er nadrukkelijk, maar er was ook een gezonde dosis gezond verstand en redelijkheid bij zowel het volk als de politie. Tegenwoordig lijkt het soms wel of de overlastveroorzakers opgepakt willen worden.
Mensen zijn over het algemeen sneller geprikkeld door overlast dan vroeger. In alle gevallen is het natuurlijk terecht als je je bezwaren uit bij overlast in je buurt, maakt niet uit welk soort. Alleen keek de buurt het vroeger wat langer aan en werd er vaak eerst onderling gezocht naar een oplossing alvorens de politie ingeschakeld werd. De politie was een soort eindstation, voor als niets anders meer kan bijdragen.
Zomaar een greep, maar er zijn meer verschillen. De overtreding die je begaat, zowel in vroeger tijd als in het heden, blijft dezelfde als je vroegtijdig vuurwerk afsteekt. Maar de manier waarop zowel de overtreder als de maatschappij daarmee omgaan is een wereld van verschil geworden.
Vraag me af hoe we over 15 jaar terugkijken op deze actuele periode. Zou de maatschappij dan nog meer verhard zijn? Of gaan we straks juist weer naar een meer gezond verstand situatie toe? Voer voor filosofen ...