Wel of geen vuurwerk in Utrecht? Dit vinden deze vier deelnemers aan het eerste burgerberaad ervan
Honderd inwoners van Utrecht zijn vandaag begonnen aan het eerste burgerberaad in hun stad. Ze gaan zich buigen over ‘lastige’ onderwerpen. Met als eerste netelige kwestie: de jaarwisseling en vuurwerk. Komend voorjaar komen zij met hun advies. Vier deelnemers van het nieuwe beraad stellen zich voor en maken alvast geen geheim van hun mening.
Marco Gerling 09-12-23, 17:30
Laatste update: 14:52
‘De gelukkige 100’ noemt wethouder Eva Oosters ze: de Utrechters die zich komende tijd mogen buigen over een onderwerp waar de politiek al jaren niet uitkomt. Komende maanden praten zij vijf zaterdagen over hun ideale jaarwisseling, met of zonder vuurwerk. Uiteindelijk moet dat leiden tot een voorstel dat door tenminste 67 mensen (tweederde plus één) van de deelnemers gesteund wordt.
Concrete eerste vraag
Daarbij is de allereerste vraag waar het Utrechtse burgerberaad zich over buigt heel concreet: hoe willen we dat de jaarwisseling verloopt in de stad vanaf 2024/2025? Met als een van de deelvragen: komt daar een afsteekverbod voor vuurwerk bij? Daarover kan lokaal besloten worden, nu een landelijk vuurwerkverbod niet eenvoudig te realiseren blijkt.
Niet alleen zijn onder de nieuwe Utrechtse beslissers alle leeftijden en genders vertegenwoordigd: van 14 tot en met ouder dan 75. Ook Engelstaligen en zelfs van oorsprong Russische inwoners praten mee. Net zoals alle wijken vertegenwoordigd zijn en bewust gekeken is naar de aanwezigheid van zo divers mogelijke opleidingsniveaus.
Duizenden uitgenodigd om mee te praten
10.500 inwoners kregen een uitnodiging om zich aan te melden, 749 deden dat daadwerkelijk. En na selectie om een zo goed mogelijke afspiegeling van de stad te krijgen, zijn er daar nog 100 van over. ,,Eigenlijk is het een groot experiment”, zegt wethouder Eva Oosters (Student & Starter). Op voorhand was ze vooral nerveus over de opkomst en diversiteit van alle aanwezigen. Maar een blik op de zaal aan de Kanaalweg, stemt haar wat dat betreft tevreden en gerust.
Oosters speekt van experimenteren met een nieuwe vorm van democratie, waar eerder in online vorm in Zeist ook al ervaring mee op is gedaan. Terwijl raadslid Linda Bode (Volt) vooral blij is met de nieuwe vorm van gesprekken voeren met inwoners en hen betrekken bij de besluitvorming over politiek gezien ingewikkelde materie.
Voorjaar met voorstel
In april overhandigt het beraad zijn jaarwisselings- en vuurwerkadvies aan het college van burgemeester en wethouders in Utrecht, waarna besluitvorming volgt. Welke volgende ‘netelige’ kwestie het burgerberaad gaat bespreken is nu nog niet bekend.
Jeffrey van Plateringen (37, Leidsche Rijn)
,,Vroeger werkte ik zelf bij de gemeente Utrecht, nu heb ik sinds een paar maanden mijn eigen vuurwerkkanaal op YouTube. Je wilt niet weten hoeveel haatberichten ik daarop krijg. Over vuurwerk zijn heel veel vooroordelen, het heeft een negatief imago, dat merk ik ook hier al. Maar ik ben er helemaal gek van. Van siervuurwerk dan, al dat illegale spul en die knallers mogen ze van mij verbieden.”
,,Vroeger kon je een knaller gewoon vasthouden in je vingers. Dan ontplofte die in het midden en had je nergens last van. Met dat spul van tegenwoordig ligt direct je halve onderarm eraf. Ik had het eerlijker gevonden als hier 50 mensen voor en 50 mensen tegen vuurwerk waren uitgenodigd. Ik had meer vuurwerkmaatjes verwacht maar heb er al een paar gevonden. Ik ben misschien niet zo’n goed spreker, maar ik kan hier ook in een kleine groep mijn stem laten horen.”
Mohammad Behbahani (30, Science Park)
,,Op de Universiteit Utrecht studeer ik en ik woon hier nu acht maanden. Komende drie jaar ben ik nog Utrechter en ik ben blij dat ik na mijn positieve reactie op de uitnodiging ben uitgekozen om mee te praten. In mijn land heb je ‘Chaharshanbe Suri’. Dat is een feest rond 20 april, in het voorjaar. Ook daar wordt veel vuurwerk afgestoken. Honderd jaar geleden was dat nog met kleine knallen, tegenwoordig met zelfgeknutselde bommen en enorme ontploffingen waarbij veel doden vallen."
,,Nee, ik ben daardoor niet tegen vuurwerk. Maar wel voor het aanwijzen van plekken in de stad waar je vuurwerk af mag steken en je aan afgesproken regels moet houden. Net zoals mij het goed lijkt dat alleen gecertificeerd vuurwerk uit China in het land wordt toegestaan. Ik ben blij dat ik hierover mee mag praten in Utrecht.”
Renske Wassenaar (14, Vogelenbuurt)
,,Een kijkje achter de schermen zoals dit vind ik interessant, want dat krijg je normaal gesproken niet. Ik weet hier gewoon nog niet zoveel van maar ik ben dan ook de jongste in het burgerberaad. Normaal gesproken zou ik op mijn leeftijd geen stem hebben, nu heb ik dat wel en kan ik me ook echt uitspreken. Vuurwerk vind ik mooi om naar te kijken maar het is misschien ook slecht voor het milieu, daar ben ik niet voor. Ik heb geen grote verwachtingen over mijn aanwezigheid hier. Maar ik hoop wel dat we tot een besluit komen waar iedereen zich in kan vinden.”
Majka van Doorn (36, Vogelenbuurt)
,,Vereerd voel ik me, dat ik hier mee mag denken en praten, samen met 99 andere Utrechters. Ik ben heel erg nieuwsgierig en ben vooral heel benieuwd naar mijn mede-Utrechters hier, dat past ook wel bij de studie sociologie die ik volgde. Dit haalt me uit mijn eigen omgeving, wat toch een witte, GroenLinks stemmende bubbel is.”
,,Het is niet zo dat ik per se een heel uitgesproken mening heb over vuurwerk, daar ben ik niet direct voor of tegen. Maar bij de jaarwisseling denk ik wel direct aan een feestelijke stemming. Bijvoorbeeld door een groot feest bij de Dom te vieren, in combinatie met een vuurwerkshow. En dan kan dat vuurwerk worden afgestoken voor die mensen die dat leuk vinden.”
https://www.ad.nl/utrecht/wel-of-geen-vuurwerk-in-utrecht-dit-vinden-deze-vier-deelnemers-aan-het-eerste-burgerberaad-ervan~ae7b8f7f/