10-01-2014: Kabinet ziet niets in verbod consumenten vuurwerk

Vuurwerk word niet verboden. Waarom? Dit gaat om zoveel geld dat zo gemakkelijk binnen te harken is. Dat je daarom geen principes en verboden kan veroorloven.

Wat wel kan is het legale vuurwerk veiliger maken, mensen beter instrueren en legale vuurwerkproducten die worden misbruikt verbieden. Bijvoorbeeld Babypijltjes, Shocks en cakes die langer zijn dan breed. Om maar even een paar voorbeelden te noemen.

Voor baby pijltjes zijn zat alternatieven. Voor shocks zouden ze nitraten op de legale markt kunnen brengen en bij de cakes spreekt het voor zich.

En ik neem even de shocks als voorbeeld, deze knallen hard en dit is bekend bij de jeugd. Iedereen heeft ze maar worden evenveel op de verkeerde manier als de normale manier gebruikt. Mensen zijn selectief en nemen niet alles waar. Sommige jeugdigen zijn te jong en hebben geen zicht op de risico's die ze door hun capriolen veroorzaken. De shocks worden gegooid, plat neergelegd of gemodificeerd zodat de bombette niet omhaag gaat maar in de tube ontploft. Dit voor een nog hardere knal. Daarom geef deze jeugdigen veilige nitraten met lang lont zodat de kans op ongelukken kleiner wordt. Als er dan toch gevallen zijn van letsel bij degene die ook de nitraat afstak kan je bijna met 99% zekerheid concluderen dat dit door hemzelf komt. Doordat hij het vuurwerk op een verkeerde manier heeft gebruikt. Dus geef deze mensen nitraten het knalt toch net zo hard en de kans op ongelukken door rondvliegende bombettes verminderd in rap tempo.

Dit is namelijk vaak het geval, ongelukken onstaan doordat mensen vaak verkeerd omgaan met vuurwerk. Ik stook al heel wat jaartjes en heb gelukkig nog nooit een ongeluk gehad. Dit komt doordat ik vuurwerk op de juiste manier afsteek. Natuurlijk heb ik vuurwerk meegemaakt met een productiefout. Maar doordat ik de gebruiksaanwijzing lees va het product en dus de juiste veiligheids-afstand neem is het risico niet of nauwelijks aanwezig. Daardoor heb ik nog 2 goede ogen, 10 vingers, beide benen etc etc...

En vaak merk ik dat, Veel mensen die legaal vuurwerk kopen ten eerste niet weten wat ze kopen, ten tweede de gebruiksaanwijzing niet lezen(dus zich niet verdiepen in de stof)en ten derde het gevaar zelf opzoeken of dat vuurwerk wel met een goede intentie wordt afgestoken maar net iets te weinig kennis en inzicht hebben op het geen dat ze doen. Bijvoorbeeld een flesje of cola fles vullen en er een dikke pijl in stoppen.

Op illegaal gebied, Shells uit pvc buizen schieten etc. Er zijn dus zat voorbeelden te noemen.

Wat dus belangrijk is al deze mensen zouden op vuurwerkcrew moeten kijken. of beter worden geïnstrueerd door de verkoper. Want ook heel vaak verkopers maken er een potje van en ik irriteer mijn dan mateloos aan hen.

Ik zelf heb door vuurwerkcrew geleerd hoe ik shells schiet uit een veilig rek met glasvezelbuizen. Hoe ik met Prof spul moet omgaan etc etc. En wat vaak gebeurd is dat mensen illegaal vuurwerk kopen en de handelaar tussen neus en lippen vertelt hoe hij/zij dat moet afsteken. Ook gebeurd dit vaak niet en klooien de kopers zelf maar wat aan.. Hebben wel shells en mortieren maar zetten vervolgens zo'n pijp niet in een rek of een paaltje in de grond waar ze die mortier aan vast maken.

Conclusie: Op legaal en illegaal vlak zouden mensen beter geïnstrueerd moeten worden zodat de kans op falen in mindering wordt gebracht.

En btw wie kent het verhaal van: Ze hebben iets in mijn drankje gedaan. ?

Ditzelfde geldt met vuurwerk. Mensen krijgen en ongeluk door verkeerd om te gaan met vuurwerk en geven de fout aan het vuurwerk. Waarom? Een aantal redenen kunnen zijn: schamen zich of durven geen fout toe te geven(mens eigen).

Ik kom wel eens op stap mensen tegen die zwaar aan de pillen zitten en dan later zeggen dat dat in zijn drankje is gegooid. Jaja die bal gaat voor mij niet op. Sorry het kan wel eens gebeuren maar dit is gewoon een smoesje om zijn schaamte voor drugsgebruik te verbergen en dit zelfde principe is dus ook vaak zat met vuurwerkslachtoffers.

Nou ik ben wel klaar met al dat gezever over vuurwerk verbieden issue.

Toch nog iets positiefs. Word een beetje gek van all die polls, nieuwsberichten over het verbieden van vuurwerk. Het volk dat op die websites zit is vaak allemaal anti vuurwerk, wat je ook terug zit in de polls. En op basis van de stemmen daarop vind ik niet dat je kan beginnen over een verbod. We hebben 17 miljoen inwoners hier in Nederland en je gaat mij niet vertellen dat 60% vind dat vuurwerk afgeschaft moet worden en alleen door professionals moet worden geschoten. Niemand gunt elkaar meer wat in deze maatschappij. Ze moeten gewoon is wat harder optreden tegen degene die te vroeg vuurwerk afsteken of iets slopen.

Toch nog iets positiefs. Word een beetje gek van all die polls, nieuwsberichten over het verbieden van vuurwerk. Het volk dat op die websites zit is vaak allemaal anti vuurwerk, wat je ook terug zit in de polls. En op basis van de stemmen daarop vind ik niet dat je kan beginnen over een verbod. We hebben 17 miljoen inwoners hier in Nederland en je gaat mij niet vertellen dat 60% vind dat vuurwerk afgeschaft moet worden en alleen door professionals moet worden geschoten. Niemand gunt elkaar meer wat in deze maatschappij. Ze moeten gewoon is wat harder optreden tegen degene die te vroeg vuurwerk afsteken of iets slopen.

Nee maar in groenlinks taal staat 80 duizend meldingen gelijk aan 60% voor een verbod op vuurwerk natuurlijk.:p

pffff ben blij dat dat filmpje niet 2 of 3 minuten duurde, dan was ik in slaap gevallen haha.

goede woorden maar eerst zien dan geloven in het huidige politieke klimaat kan alles gebeuren

Er is een kleine eliteclub bezig met Demonisering van vuurwerk. Diezelfde kleine partijen doen dat bijvoorbeeld ook met Wilders. Dit soort tuig moeten we hard aanpakken. Maar hoe, media is een krachtig wapen. En de mensen die meestal voor zijn boeien het allemaal niets. Die zullen niet mee doen met enquêtes, onderzoekjes of stemmingen. Hopelijk blijven ze in de kamer wel helder denken. Want waar ligt het probleem nu echt. Wat grote steden maar het over grote deel van Nederland kent geen problemen met vuurwerk

vooral de laatste 10 seconden zijn intressant.
hij weet ook donders goed dat wanneer je consumenten vuurwerk gaat verbieden, dat er nog meer gezeik en nog meer illegaal vuurwerk het land binnenkomt.

Geef die man alsjeblieft een bosje bloemen!! natuurlijk komt er geen verbod, weetje hoeveel geld ze dan mislopen... Tja en slachtoffers blijven toch wel, of het nou omstanders zijn of prutsers.. Ze blijven hoe dan ook.

Ookal is het wat wij graag horen. Mr. Opstelten geeft hier geen enkel argument waarom het niet verboden zou moeten worden. Daarom vind ik het een slecht stukje. Over dit onderwerp moet gewoon niet te makkelijk gedacht worden. Je kan wel roepen hulde etc. Ondertussen gaat de anti-vuurwerkcampagne gewoon door en blijven locale partijen zieltjes winnen voor de aanstaande gemeente verkiezingen..

Da's zeker zo. Het is een hetze aan het worden.Maar het intervieuw komt toch ook wel positief over.Zeker na al het negatieve nieuws van de afgelopen weken.:wink:

Back
Bovenaan