1 centraal vuurwerk (Delft)

ghoost

VWC lid
zoveelste bericht over dit soort geneuzel:

Bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2014/januari/15/eA_n_centraal_vuurwerk

DELFT - Als het aan het gemeentebestuur ligt wordt er dit jaar met oud en nieuw een groot stadsvuurwerk afgestoken. Ook moet de afsteekperiode van vuurwerk worden teruggeschroefd. Alleen nog tussen 22.00 en 02.00 uur tijdens de jaarwisseling.
Door Pauline Aarts
Dat heeft de gemeente laten weten aan het NOS Journaal, dat de meningen van gemeenten over de huidige vuurwerkregels heeft gepeild. Delft past in het landelijke beeld. Tachtig procent van de gemeenten vindt dat de vuurwerkregels aangepast moeten worden, al gaat een verbod op het afsteken van particulier vuurwerk vele te ver. Dat laat ook het gemeentebestuur van Delft weten. “Zwaar vuurwerk en illegaal vuurwerk zijn levensgevaarlijk. Er vallen gewonden, het is gevaarlijk en er wordt veel schade aangericht. Om de jaarwisseling veiliger te laten verlopen, is het nodig om het gebruik van vuurwerk beter te reguleren en aan te passen. Waar en hoe dat moet gebeuren moet uitgewerkt worden. Het spreekt voor zich dat zo’n vuurwerkevenement veilig moet zijn en dat daarvoor passende maatregelen worden genomen. Over locatie en aanpak zullen de hulpdiensten (politie, brandweer, GHOR) advies uitbrengen als wordt besloten om een centraal vuurwerk te organiseren.” De gemeenteraad beslist uiteindelijk. Oppositiepartij Onafhankelijk Delft is tegen een groot vuurwerk, maar vindt ook dat het anders moet. “Wij vinden het vreselijk dat mensen letsel oplopen doordat zijzelf of anderen onvoorzichtig zijn met vuurwerk of illegaal vuurwerk afsteken. Er moet meer op illegaal vuurwerk worden gecontroleerd, want dáár wringt de schoen”, zegt Jolanda Gaal. “De boetes moeten omhoog. Stuur al die handhavers op hun mooie segways en scooters maar de straat op. Dat betaalt zich terug in bonnen.” Hoewel de partij tegen betutteling is, vindt ze striktere afsteektijden wél noodzakelijk. “De rekening van vernielingen komt namelijk bij de burger te liggen.” Die rekening bedroeg afgelopen jaarwisseling 30.000 euro. Een forse stijging ten opzichte van het jaar ervoor, met name aangericht door zwaar vuurwerk. Zwaar vuurwerk moet door Europa aan banden worden gelegd, vindt de gemeente.

Juist! Daar wringt de schoen!
Eindelijk eens een artikel waar benadrukt wordt dat het ligt aan illegaal vuurwerk.
Striktere afsteektijden vindt ik dan nog niet zoon ramp , is altijd nog beter dan een verbod.

Als ze beginnen met aanpassen van de tijden is dat het begin van het einde.
Ze moeten het echte probleem aan pakken ipv voor de makkelijkste weg te kiezen.

Precies,tenslotte zijn het dit soort lieden,die het voor ons liefhebbers verpesten.:wink:
Kortere verkoop en afsteektijden lossen in mijn ogen niets op.:rolleyes:

Een inperking van de tijd waarin er vuurwerk mag worden afgestoken, zal tot juist meer slachtoffers kunnen leiden. Mensen gaan toch nog wel steeds Cobra 6 afsteken. Nu wordt dit, als ik het in mijn omgeving althans zie, voornamelijk overdag gedaan. S'avonds komt het siervuurwerk uit de kast.

Als mensen overdag niet de kans krijgen om hun Cobra's af te steken, gaan ze dit s'avonds doen terwijl het juist dan drukker is op straat (rond 00:00 uur). Ik denk dat het gevaar in dat op zicht alleen maar toeneemt en er dan ook meer slachtoffers zullen vallen.

Een inperking van de tijd waarin er vuurwerk mag worden afgestoken, zal tot juist meer slachtoffers kunnen leiden. Mensen gaan toch nog wel steeds Cobra 6 afsteken. Nu wordt dit, als ik het in mijn omgeving althans zie, voornamelijk overdag gedaan. S'avonds komt het siervuurwerk uit de kast.

Als mensen overdag niet de kans krijgen om hun Cobra's af te steken, gaan ze dit s'avonds doen terwijl het juist dan drukker is op straat (rond 00:00 uur). Ik denk dat het gevaar in dat op zicht alleen maar toeneemt en er dan ook meer slachtoffers zullen vallen.

Ik ben er ook vol op tegen, maar een voordeel is dat je 's avonds en 's nachts geen winkelend publiek meer hebt. Oftewel er zullen 's avonds en later geen/minder mensen op straat zijn die zich niet met vuurwerk bezighouden. In dat opzicht verwacht het bestuur denk ik minder slachtoffers. Al zie ik er meer nadelen aan dan voordelen om de tijd te beperken.

Inperken van de tijden voor ophalen en afsteken is absoluut geen oplossing dit zorg alleen maar voor meer problemen !!!

ja natuurlijk, want iedereen die illegaal vuurwerk heeft gaat zich uiteraard ineens wel aan de regels houden als de afsteektijden beperkt worden! :frusty:

ja natuurlijk, want iedereen die illegaal vuurwerk heeft gaat zich uiteraard ineens wel aan de regels houden als de afsteektijden beperkt worden! :frusty:

Dat was ook precies mijn gedachte, mensen nemen al het risico om illegaal vuurwerk af te steken. Dat kleine risico om gepakt te worden omdat ze eerder afsteken nemen ze dan ook wel voor lief.

Als in Delf het aantal verkoopdagen/tijden wordt beperkt en de afsteekperiode, dan zou ik aan de heren en dames dealers in Delft voorstellen een alliantie met elkaar aan te gaan en een schadevergoeding aangaande deze maatregel te eisen bij burgemeester- en wethouders. Laat ze dit soort vergoedingen bijv. maar aftrekken van de wettelijk geregelde wachttijd voorziening van heren en dames B&W.

Zodra dezen in hun eigen zak gepakt worden zijn dit soort maatregelen binnen no-time weer foetsie.

Wat een boel domme mensen zijn er toch ook. Illegaal vuurwerk is al illegaal. Door het inperken van legaal vuurwerk ga je dat dus niet oplossen. Ook met een vuurwerk verbod los je het niet op want dan kopen mensen juist illegaal. Gewoon liberaliseren dat knal vuurwerk. Al het spul in belgie is super veilig. En hard zat. Dat zou een boel ellende verhelpen als dat hier ook zou mogen.

Wat een boel domme mensen zijn er toch ook.

Daarom komt er nooit een vuurwerkverbod omdat domme mensen maar in de media van alles schreeuwen. Gelukkig zijn er geleerde die hier de regels maken en niet allemaal domme politicussen die maar roepen wat een bepaald volk wil horen om zieltjes te winnen

Toch denk ik dat een beperking of zelfs verbod nog ver weg.
Het zijn vooral kleine weinigzeggende partijen die dit willen.
Verder denk ik dat er meer voorstanders van vuurwerk zijn dan tegenstanders.
De voorstanders hoor je echter niet (meer). :p

Kom maar op met een referendum mocht het ooit écht aan bod komen.
Nu is het gewoon komkommertijdverhalen

Back
Bovenaan