Toch geen verbod op rotjes met Oud en Nieuw

Er komt toch geen verbod op het afsteken van rotjes rond Oud en Nieuw. In de Tweede Kamer is geen meerderheid overtuigd van het effect van de maatregel om het zogenoemde werpbaar knalvuurwerk uit de handel te halen, blijkt uit gesprekken met bronnen rond het kabinet.

Behalve de ChristenUnie is geen enkele regeringspartij enthousiast over het rotjesverbod, een voorstel dat gisteravond uitlekte. "Sommige partijen waren ook geïrriteerd over de slechte onderbouwing van het plan", zegt NOS-verslaggever Ron Fresen. "Men zegt: hoe gevaarlijk zijn die rotjes nou helemaal?"

Beter plan
Achter de schermen is vandaag overleg geweest met de coalitiepartijen en de twee verantwoordelijke bewindslieden Van Veldhoven van Milieu en Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Fresen: "Daar is afgesproken dat het kabinet nog verder moet nadenken over een beter plan."

Het kabinet werkt al enige tijd aan een reactie op het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) van vorig jaar. Die adviseert om vuurpijlen en knalvuurwerk tijdens de jaarwisseling te verbieden om de veiligheid te verbeteren.

Illegaal vuurwerk
De coalitiepartijen realiseren zich wel dat er maatregelen moeten komen om vuurwerkincidenten te voorkomen. Gedacht wordt aan het harder optreden tegen illegaal vuurwerk, strengere veiligheidseisen en het geven van meer ruimte aan gemeenten om vuurwerkvrije gemeenten af te kondigen, zegt Fresen. "Maar een verbod voor het hele land, ook daar waar geen vuurwerk of haast geen overlast is, wordt het dus niet."

Het kabinet heeft nu tot eind mei de tijd om met een beter plan te komen.

bron: NOS

het geven van meer ruimte aan gemeenten om vuurwerkvrije gemeenten af te kondigen

Vuurwerkvrije gemeenten? Of is dit een tikfout en worden vuurwerkvrije zones bedoeld?

"Sommige partijen waren ook geïrriteerd over de slechte onderbouwing van het plan", zegt NOS-verslaggever Ron Fresen. "Men zegt: hoe gevaarlijk zijn die rotjes nou helemaal?"

Vooral dit zinnetje doet me goed, geeft aan dat ze toch een beetje wakker zijn in Den Haag. Het rapport is inderdaad heel slecht onderbouwd, daar zal het plan op gebaseerd zijn.

en nu maar eens afwachten met wat voor een bezopen onzin ze nu eind mei mee op de proppen komen.

Inderdaad, ook dat! Had ik wel verdorie nog aan toe bijna een flinke bestelling aan knalvuurwerk de deur uit gedaan. :p

Voor nu ben ik weer even blij, blijkbaar zitten er toch nog partijen die enigszins kunnen nadenken. Nu zien wat er eind mei allemaal voor plannen komen, hopelijk geen verdere afsteek beperking want dat vindt ik nog veel erger!

Enne, Gizmo75, je bent geweldig! :droolthum

Je had ons al gewaarschuwd dat het een voorbarig bericht was! :p

En nu lekker de topics dicht die hierover gingen! :)

Het kabinet heeft nu tot eind mei de tijd om met een beter plan te komen.

Cat. 3 cakes toestaan en flitspoeder tot 0,5 gram in knallers. :yes: Zou een hoop mensen er van weerhouden om naar de plaatselijke illegale handelaar te gaan; die ook cobra's en 8inch shells aanbied.

Zelfs al zouden we 2 grams nitraten toe gaan staan zou men het verschil niet eens merken, bij de NOS denken ze zelfs dat deze gewoon legaal zijn :bonk::frusty:

Cat. 3 cakes toestaan en flitspoeder tot 0,5 gram in knallers. :yes: Zou een hoop mensen er van weerhouden om naar de plaatselijke illegale handelaar te gaan;

Ik denk zeker dat dit een goeie zou zijn inderdaad. De meeste mensen hebben aan een nitraatje echt wel genoeg, als het maar beter is dan die Nederlandse scheetjes!

Ben gelukkig dit te lezen, las van de week het bericht van het verbod via de NOS. Je zou verwachten dat die wel waarheid vermelden maar dat was dus ook al fake nieuws. Geweldig die kansloze media sensatie zoekers van tegenwoordig blergh! Als ze zelfs rotjes zouden verbieden zou dat echt het begin van het einde zijn. Dus dit nieuws maakt me weer een beetje blij :)

Hoe fijn dit bericht ook is, toch is het weer een klap voor de branche en onze hobby.
Spelen altijd maar een smerig spelletje die media!

Best triest eigenlijk dat we hier allemaal zo enorm opgelucht zijn dat ze onze buskruit ploffertjes niet gaan verbieden nadat ze onze afsteektijden al drastisch ingekort hebben :sad: Er zijn steeds meer zaken in Nederland waar ik me erg aan irriteer

Best triest eigenlijk dat we hier allemaal zo enorm opgelucht zijn dat ze onze buskruit ploffertjes niet gaan verbieden nadat ze onze afsteektijden al drastisch ingekort hebben :sad: Er zijn steeds meer zaken in Nederland waar ik me erg aan irriteer

Het gaat denk ik niet zozeer om de opluchting over het blijven van de knallers zelf maar vooral dat nu eindelijk ook eens zichtbaar wordt dat niet alles er zomaar doorgedrukt kan worden.

het geven van meer ruimte aan gemeenten om vuurwerkvrije gemeenten af te kondigen

Vuurwerkvrije gemeenten? Of is dit een tikfout en worden vuurwerkvrije zones bedoeld?

Om zonder verbod de jaarwisseling toch veiliger te maken, wordt daarom naar alternatieven gezocht. De strijd tegen illegaal vuurwerk zou kunnen worden opgevoerd, en steden zouden de mogelijkheid moeten kunnen krijgen de gehele gemeente ‘vuurwerkvrij’ te verklaren. Op dit moment mogen zij de rotjes en fonteinen alleen uit bepaalde zones verbannen.:rolleyes:

Om zonder verbod de jaarwisseling toch veiliger te maken, wordt daarom naar alternatieven gezocht. De strijd tegen illegaal vuurwerk zou kunnen worden opgevoerd, en steden zouden de mogelijkheid moeten kunnen krijgen de gehele gemeente ‘vuurwerkvrij’ te verklaren. Op dit moment mogen zij de rotjes en fonteinen alleen uit bepaalde zones verbannen.:rolleyes:

Mijn vermoeden is dat ook dat het niet gaat redden. Zoals de VVD al heeft aangegeven zijn zij geen voorstander van wat voor verbod dan ook. Niet alleen tegen een verbod op het (knal)vuurwerk zelf maar ook tegen een vuurwerkverbod in algemene zin. De keuze moet aan de burger zelf blijven om te bepalen of je wel of niet deel wil nemen aan de traditie. En dat het niet aan de Overheid is om dat op te leggen. Een vuurwerkvrije gemeente is eigenlijk een lokaal vuurwerkverbod. De vuurwerkvrije zone is dat ook maar die bestond al in de wet. De afgelopen maanden is in de media al vaker geopperd om complete steden of gemeenten vuurwerkvrij te maken maar daar heeft de Politiek eerder zelf al van aangegeven dat men dit onhaalbaar acht en onwenselijk vindt. Niet alleen uit bovenstaand oogpunt maar ook omdat er dan afstekers zich gaan verplaatsen naar de buurgemeente. Zij noemden dat toen vuurwerktoerisme maar wij denken dan meestal aan de beelden in Baarle in december... :wink:

Back
Bovenaan