Vuurwerk uit de oude doos

Bedankt voor de geweldige foto's. Sommige zijn van voor mijn tijd, maar de laatst geplaatste van Spolette komen mij op de grondbloemen na erg bekend voor. Vooral de Flashing Diamond, dit was één van de eerste artikelen die ik zelf heb afgestoken. Roept meteen weer geweldige herinneringen op! Bedankt voor het delen en ik kijk uit naar wat je nog meer voor ons in petto hebt.

Die Flashing Diamonds! Voor mij een van de eerste dingen die er na 2 jaar bij mochten van mijn ouders, naast het familiepakketje van schuurmans. Het doosje heb ik gelukkig nog steeds. Naast dat ik het een mooi doosje vind is vooral de herinnering echt geweldig. Een blik op dat kleine doosje en de sfeer zit er weer in :)

(foto inmiddels opgeslagen, wellicht nog eens een mooie bureaubladachtergrond :D )

Zal gezien de positieve reacties hier af en toe wat foto's plaatsen van het wat oudere vuurwerk.

Bovenaan de foto een pakje BKV 16cm Golden Sparklers uit 1999, wat tevens het eerste jaar van deze sterretjes was. het 2e pakje dateert uit 2002. Het Lesli Smaragd doosje komt uit 2004 (MMIV zoals op de verpakking aangegeven), vindt dat Lesli dit altijd erg leuk aangaf. Nu is het toch een soort van oplossing om uit te vinden wat de productiedatum was!
IMG_1465.jpg
IMG_1470.jpg

De Fluted Satellite van BKV uit 2005. 25sh.
IMG_1475.jpg
IMG_1496.jpg

De Spin Blitz van JN Schuurmans uit 2006. 12 stuks in een pakje. De grondbloemen zoals we ze vroeger ook wel kenden, met aan de zijkant 2 buisjes. Heb deze zelf nooit gehad, maar ze bleken weinig bijzonders te zijn..
IMG_1406.jpg
IMG_1321.jpg

Moon Travellers uit 2007/2008 (2007 is op de verpakking een blauwe laag inkt overheengegaan, met erlangs nu 2008). Deze op de foto doen weinig meer. Schieten vaak wel de lucht in maar ploffen daar. Laatst een aantal getest van een ander pakje uit 2008. Deze knalden nog top.
20171230_113725.jpg
IMG_1429.jpg
IMG_1398.jpg
IMG_1415.jpg

En speciaal voor de Flashing Diamond fans:
IMG_1036.jpg
IMG_1046.jpg
IMG_2233.jpg

Die Flashing Diamond zijn echt directe nostalgie, heerlijk. Ik denk toch wel een van de eerst vuurwerkjes die ik had, als het niet het eerste siervuurwerkje was

Deze "Professional Style" pakketten waren te koop vanaf 1998 meen ik! De grootste die er in Nederland te krijgen waren! Om het millennium knallend in te luiden kocht ik deze nr 2 en 4 met een aantal Dutch Champions! Ik was er toendertijd wijs mee met deze 2 enorme pakketten! :D Ik geloof dat ik die lege omdoos nr.4 nog ergens op zolder heb liggen!

Bekijk bijlage 37792

Hehe, dit was toen het grootste en "professioneelste" dat er te vinden was op de consumentenmarkt geloof ik. Tenminste, voor de toenmalige rookies zoals ik.

Deze dingen zagen er indrukwekkend uit. Het enige wat er bij in de buurt kwam was toen volgens mij het Diamond Collection Professional Style DA 47/50 pakket met enkele grote, maar dan ook echt grote potten.

Wel grappig trouwens, de cake "Air Base" op de rechterfoto (Professional Style 4 pakket) ligt verkeerd. :p Heb er wel eens een filmpje van gezien. Stelde niet zoveel voor. Een paar lichtkogels met wat tails zover ik mij herinner.

Zal wel door dat SPECIAL SPACE POWDER komen :D
Nu trappen we er niet meer in, maar in die tijd (eind jaren 90, begin jaren 00) was het nog een best goede marketing trick.

Heb nog het een en ander aan foto's van een hoop BKV spul. Niet uit de jaren die hier voorbijkomen, maar van +-1999-2009. Vele foto's zullen bij sommige bekend voorkomen gezien ze ook al in een bekende Facebook groep staan. Maar voor diegene die het niet hebben:

Flashing Diamonds uit 2009. Voor velen een bekend product gezien deze in de vorige eeuw dit label al haddden.

- Reeks foto's -

Altijd goed om te weten dat ik nog door velen lief wordt gehebt. :D
Maar zonder gekkigheid, prachtige foto's. Blijven uploaden zou ik zeggen.

Jammer dat Vulcan de Flashing Diamonds niet meer uitbrengt in de oorspronkelijke verpakking. Schuurmans had ze na 2009 volgens mij nog even in het assortiment en daarna zag ik ze niet meer langskomen. En de lege verpakkingen die ik had, weggegooid natuurlijk. Net zoals die Astronautenlabels. Wie had kunnen denken dat het van de markt zou verdwijnen? Hoewel de Astronauten weer terug zijn op de markt is het toch net niet wat het ooit is geweest.

Jammer dat Vulcan de Flashing Diamonds niet meer uitbrengt in de oorspronkelijke verpakking. Schuurmans had ze na 2009 volgens mij nog even in het assortiment en daarna zag ik ze niet meer langskomen.

Deze zijn sinds 2010 helaas vervangen door de Flashing Stars uit de Thunder Fireworks lijn van Vulcan.

Wie kent hem nog? De 'Heavy Blitz 16 shots' uit de Diamond Collection Premium Series. Nieuw sinds 2006, wat tevens ook het productiejaar van deze cake is. Voor velen herkenbaar aan de gouden dopjes op de buizen denk ik!
IMG_1812.jpg
IMG_1790.jpg
IMG_1804.jpg
IMG_1791.jpg
20171230_112351.jpg

Die ken ik zeker nog! Wat heb ik daar bij gewatertand, als ik de foldertjes tientallen keren door aan het bladeren was. Ik was toen nog jong en was afhankelijk van mijn ouders. We hadden alleen een klein familiepakketje destijds en binnen het budget was geen ruimte voor een 'grote' pot. Maar wat heb ik een hoop gedroomd over hoe mooi het zou zijn om hem ooit nog eens aan te schaffen. Uiteindelijk nooit van gekomen.

Die ken ik zeker nog! Wat heb ik daar bij gewatertand, als ik de foldertjes tientallen keren door aan het bladeren was. Ik was toen nog jong en was afhankelijk van mijn ouders. We hadden alleen een klein familiepakketje destijds en binnen het budget was geen ruimte voor een 'grote' pot. Maar wat heb ik een hoop gedroomd over hoe mooi het zou zijn om hem ooit nog eens aan te schaffen. Uiteindelijk nooit van gekomen.

Zeer herkenbaar. Hier nog een folder gevonden met oa dat Diamond collection spul.
https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0022
Toen der tijd dacht ik ook nog dat van al die potten dat wat er op die foto's erop stond ook echt er uit kwam :D Wist ook niet beter kon ze toch niet kopen

Hier nog eentje uit dezelfde tijd maar dan van BKV.
https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0003

Ook zeer nostalgisch voor mij, naast Diamond had de andere dealer hier destijds BKV. De bovenstaande folder komt me nogsteeds bekend voor, uren wat zeg ik daaagen in gekeken.
Draakboxen, die ratelbanden in dat blauwe bakkie, die pijlen in die bruine dozen, prachtig

Kunnen we nu nog zulke mooie compounds hebben, ik zou er een moord voor doen (spreekwoordelijk dan) om nog eens een oud en nieuw met die rommel uit deze folder te kunnen stoken

Hier nog eentje uit dezelfde tijd maar dan van BKV.
https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0003

Ook zeer nostalgisch voor mij, naast Diamond had de andere dealer hier destijds BKV. De bovenstaande folder komt me nogsteeds bekend voor, uren wat zeg ik daaagen in gekeken.
Draakboxen, die ratelbanden in dat blauwe bakkie, die pijlen in die bruine dozen, prachtig

Kunnen we nu nog zulke mooie compounds hebben, ik zou er een moord voor doen (spreekwoordelijk dan) om nog eens een oud en nieuw met die rommel uit deze folder te kunnen stoken

Die ratelbanden in de blauwe doos zijn inderdaad geweldig nostalgisch! Zou die heel graag nog ooit willen tegenkomen..

Heb nog wel deze 1000 shots BKV mat uit 2006. In de welbekende jutten zak!
IMG_2359.jpg
IMG_2362.jpg
IMG_2361.jpg
Ik heb ze zelf nooit gehad vroeger, maar ik denk dat ze het tov de huidige matjes aardig doen.

Zeer mooie foto's Spolette.

Zijn dit alleen foto's van producten die je hebt gehad, of heb je deze producten nog?
Als je ze nog hebt zou ik er zuinig mee doen. Je hebt oud goud in handen.

De Heavy Hitz had nog een blauwe, oranje en een paarse broertje broertje, maar dit was volgens mij de beste.

Mercurius Vuurwerk had ook een Heavy Hitz variant, de "Missile Group". Nummer 33 (rechtsboven) uit onderstaande folder.

http://www.oudennieuwarchief.nl/folderhubo2004d.jpg

Bovenstaande folder is van http://www.oudennieuwarchief.nl/ gehaald.

Als je die prijzen ziet dan mogen wij ons nu wel gelukkig prijzen.

Voor dit soort pakketten valt wel mee toch? Dat waren toen een van de betere pakketten op de markt.
139 gulden is nu 63,- euro en 199 gulden 90,- euro (afgerond). Daar kreeg je vroeger volgens mij best veel voor. Een pakket bestaande uit grote cakes, een mortier en fontijnen.

Voor dat geld krijg je nu (als we de freakkortingen buiten beschouwing houden) eigenlijk juist minder. Een cakebox van 65,- euro is in een minuut klaar en dan heb je niets van spektakel gehad of gezien. Vooral gebakken lucht dus. Voor 90,- euro krijg je niet veel beter. Pas als je er 4 tot 5 tientjes tegenaan gooit (ik herhaal, als we niet de freakkortingen, maar de normale consumenten/adviesprijzen hanteren) krijg je pas iets van spektakel. Muv de Transbomber dan, dat is best bang for buck maar je bent er wel snel doorheen. Dat was met deze pakketten niet zo gauw het geval denk ik dan.

Zeer mooie foto's Spolette.

Zijn dit alleen foto's van producten die je hebt gehad, of heb je deze producten nog?
Als je ze nog hebt zou ik er zuinig mee doen. Je hebt oud goud in handen.

De Heavy Hitz had nog een blauwe, oranje en een paarse broertje broertje, maar dit was volgens mij de beste.

Mercurius Vuurwerk had ook een Heavy Hitz variant, de "Missile Group". Nummer 33 (rechtsboven) uit onderstaande folder.

Danku, waardeer ik.

Deze producten heb ik inderdaad nog in mijn bezit. Maak je geen zorgen, dit wordt nog heel wat jaren bewaard! Van producten die ik dubbel heb zal er af en toe eens wat worden afgestoken, uiteraard zal dit worden gefilmd.

De Heavy Blitz heeft/had inderdaad enkele broertjes. Ik heb even voor je teruggekeken: Powerblok (DC011) 16 shots met een paars label.

Crackling Pearls (DS009) 12 shots met een blauw label.

Multicolor Diamond, 12 shots met het oranje/gele label.

dc008-2.jpg

Dan zal je deze vast ook nog kennen: de XXL (MF07) uit de Magnificent Fireworks Collection. Dateert uit 2005, wat tevens ook het eerste jaar was van alle producten uit deze lijn. Voor mij een erg nostalgisch label wat ik vroeger als klein kind erg opvallend vond.

IMG_1772.jpg
IMG_1776.jpg
IMG_1777.jpg
IMG_1778.jpg
IMG_1774.jpg

Danku, waardeer ik.

Deze producten heb ik inderdaad nog in mijn bezit. Maak je geen zorgen, dit wordt nog heel wat jaren bewaard! Van producten die ik dubbel heb zal er af en toe eens wat worden afgestoken, uiteraard zal dit worden gefilmd.

De Heavy Blitz heeft/had inderdaad enkele broertjes. Ik heb even voor je teruggekeken: Powerblok (DC011) 16 shots met een paars label.

Crackling Pearls (DS009) 12 shots met een blauw label.

Multicolor Diamond, 12 shots met het oranje/gele label.

Dan zal je deze vast ook nog kennen: de XXL (MF07) uit de Magnificent Fireworks Collection. Dateert uit 2005, wat tevens ook het eerste jaar was van alle producten uit deze lijn. Voor mij een erg nostalgisch label wat ik vroeger als klein kind erg opvallend vond.

- Foto's van o.a. Magnificent Fireworks -

Jazeker, wie kent die niet. Die bliksemschichten waren erg opvallend met die zwarte achtergrond en rode letters. Maar persoonlijk vond ik deze labels niet zo geslaagd. De kwaliteit (design) van de labels begon rond die tijd af te nemen. De labels van de Kaboom collectie vond ik ook niet erg geslaagd.

Niet alleen bij Schuurmans nam de kwaliteit van de labels af, maar ook bij Mercurius Vuurwerk bijvoorbeeld. Mercurius deed zelfs een volledige restyling van bijna al haar producten.

Schitterend topic dit. Als jonkie (21) heb ik niet alle producten even bewust meegemaakt, maar die diamond-labels zijn wel erg gaaf zeg. Die herken ik wel, dat ik uren in de garage op de grond lag met alle foldertjes. Maargoed, dat zat uiteraard niet in het budget, super duur was het dat Diamond. En hoewel we nu veel beter spul hebben; ik zou graag een jaar oud en nieuw vieren met dat ''oude'' spul..

En hoewel we nu veel beter spul hebben; ik zou graag een jaar oud en nieuw vieren met dat ''oude'' spul..

Dat lijkt me inderdaad echt geweldig! Vanaf 10 uur 's ochtens los en het constant bouwen van heksenkringen met de ouderwetste broden die we nu amper meer zien.

VC-vuurwerk Cracker Pack uit 2008. Leeftijd valt wel mee, maar is toch alweer 10 jaartjes oud. Te zien op pagina 2 van de onderstaande folder:
https://issuu.com/vuurwerkfolders/docs/2008-2009_nl_top_vuurwerk_vc
IMG_2599.jpg
IMG_2605.jpg
IMG_2602.jpg
IMG_2607.jpg

Toen de flitsertjes nog van goede kwaliteit waren...(Flashing Diamond) zeer stevig lont ook!
IMG_2321.jpg

Red Lantern Shising Crackers uit 1995. Met een gips stopje. Ondanks de leeftijd nog aardig veel sloffen van te vinden.
IMG_2707.jpg

Vele foto's zullen bij sommige bekend voorkomen gezien ze ook al in een bekende Facebook groep staan.

Welke FB groep is dat trouwens? :)

Dat lijkt me inderdaad echt geweldig! Vanaf 10 uur 's ochtens los en het constant bouwen van heksenkringen met de ouderwetste broden die we nu amper meer zien.
- Foto's -

VC Vuurwerk. :D Die hadden best mooie labels. Op den duur overgenomen door Broekhoff. Nu zijn er steeds dingen die onder hun lijnen worden aangeboden, maar toch.

De Flashing Diamonds hadden inderdaad zeer stevig visco lont. Ook best dik lont ook.

BKV - Jumping Jack, uit 2008.
IMG_1081.jpg

IMG_1076.jpg

De Jumping Jacks met daarop een 7-klapper van Schuurmans uit 2012 (welke nog in verschillende winkels worden verkocht). Links het Ego Tripper pakketje, en bovenin de foto een slof Moon Travellers uit 07/08.
IMG_1108.jpg

De Flower Thunder Battery(s) die al eerder voorbij kwam(en).
IMG_1088.jpg
IMG_1105.jpg
IMG_2624.jpg

Links BKV Crackling Balls uit 2010. Zeer goede kwaliteit tov de huidige crackling balls. In deze zit een plastic zakje propvol crackling. Meer past er niet in. Mag ook wel voor de prijs toendertijd bij de BKV dealers (+-6 stuks 1,50euro)

En rechts J.N. Schuurmans trektouwtjes uit 2007. Althans..dat zegt het pakje. De omdoos zei 2005. Wellicht dus een omdoos van een eerder jaartal dat is overgebleven en later is gebruikt.
IMG_2266.jpg

Back
Bovenaan