Stormloop op compoundvuurwerk: voor het eerst legaal.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
vuurwerk_0.jpg

Het zogeheten compoundvuurwerk, samengestelde vuurwerkpakketten waarvan de lonten in de fabriek worden doorverbonden, is enorm in trek. Het mag dit jaar voor het eerst legaal worden verkocht.

Vuurwerkhandelaren laten weten dat compoundvuurwerk zo populair is, dat het vaak al in de voorverkoop uitverkocht is geraakt. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is blij met de ontwikkeling: het gaat om een relatief veilig soort vuurwerk.

Kant-en-klare vuurwerkshow
"Compoundvuurwerk staat heel stabiel", legt vuurwerkhandelaar Willem Duist uit. "Omvallen en wegwaaien is niet aan de orde." Het gaat om verschillende 'cakes', boxen van waaruit een aantal soorten vuurwerk kunnen worden afgeschoten. De cakes zijn op een houten plaat met elkaar doorverbonden.

Duist spreekt van een 'kant-en-klare vuurwerkshow'. De meest luxe uitvoering, het New Year's Eve Festival, kost bij hem 379 euro. "Die heeft 1498 shots, je hebt er een paar minuten plezier van." Wie interesse mocht hebben in het ruim 25 kilo wegende pakket, vist achter het net: het is uitverkocht.

Zelf doorlussen: niet veilig
Voordat het compoundvuurwerk werd toegestaan, knutselden vuurwerkliefhebbers de boxen zelf in elkaar. "Die gingen ze thuis zelf doorlussen", zegt Duist. Het afsteken van vuurwerk waarvan de lonten op die manier met elkaar zijn doorverbonden, brengt risico's met zich mee.

Vuurwerk met risico's

De ILT, die toezicht houdt op het legale vuurwerk, liet vandaag weten dat 22 procent van de onderzochte spullen dit jaar onveilig bleken: het kan omvallen, weigeren of voortijdig ontploffen.

De inspectie onderzocht 302 artikelen die door Nederlandse importeurs uit China zijn gehaald. Het gaat om vuurwerk dat wel verkocht mag worden, maar waarvan de ILT vermoedde dat het risicovoller was.

Ongeveer driekwart van de mensen die tijdens de jaarwisseling door vuurwerk letsel oplopen, is het slachtoffer van 'gewoon', legaal consumentenvuurwerk.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/stormloop-op-compoundvuurwerk-voor-het-eerst-legaal

Maar waarom.. . Heb er geen 1 bij zitten als echte freak!! Snap die hype echt niet!!

Hier hetzelfde maar veel boxen heb ik ook nooit gehad. Compound kan wel heel leuk worden. 100 shot blokjes, 100 shot fan shaped blokjes. Zoveel mogelijkheden nu.

Het is wel een uitkomst. Alleen kan je op straat niet meer zien wie een freak is. Omdat hiervoor alleen de freaks de boxen doorlonten. En nu heben de buurtjes ook deze boxen, omdat het al voor hun gedaan is.

Hier hetzelfde maar veel boxen heb ik ook nooit gehad. Compound kan wel heel leuk worden. 100 shot blokjes, 100 shot fan shaped blokjes. Zoveel mogelijkheden nu.

zou wel mooi zijn als ze dan met 30mm aankomen ipv de vooral 25mm nu, of zijn daar regels aan verbonden?

zou wel mooi zijn als ze dan met 30mm aankomen ipv de vooral 25mm nu, of zijn daar regels aan verbonden?

Ik weet niet hoe dat precies zit. Echter heb ik al wat compound 100 shots 30 mm gezien voor Duitsland die daar volgend jaar op de markt komen.

Ik weet niet hoe dat precies zit. Echter heb ik al wat compound 100 shots 30 mm gezien voor Duitsland die daar volgend jaar op de markt komen.

Meen dat Broekhoff de firestar 30mm had, op film indrukwekkend, maar is uit eindelijk niet gekomen dit jaar.

Het zelf doorlonten heeft natuurlijk ook wel wat + dat je nu nog niet de betrouwbaarheid weet van de tussenpauzes etc.

Nog ff en dan word het "zelf" doorlonten weer een zeikpunt, dat is dan "levensgevaarlijk" en daar gebeuren jaarlijks zoveel ongelukken mee......

Toch mooi hoe het 'zelf doorverbinden' nu 'levensgevaarlijk' is terwijl importeurs en winkels dit jarenlang zelf gepromoot hebben.

Ik denk dat compound voor de meeste gewone consumenten een ideale uitkomst is. Om 0.00 uur even naar buiten , 1 compound afsteken en weer verder zuipen.
Na het zien van enkele demo's ben ik voor mezelf nog niet overtuigd.

Als we nou ook blokken hadden van doorgelonte single shots, dát zou gaaf zijn. niks 20mm, gewoon 50mm met 50gram per tube :cool: Maarja dat zie ik niet gebeuren

Toch mooi hoe het 'zelf doorverbinden' nu 'levensgevaarlijk' is terwijl importeurs en winkels dit jarenlang zelf gepromoot hebben.

Even voorde duidelijkheid,er staat nog iets in dat artikel wat eindelijk is de waarheid zegt in tegenstelling tot wat de media tot zover altijd riepen:
Ongeveer driekwart van de mensen die tijdens de jaarwisseling door vuurwerk letsel oplopen, is het slachtoffer van 'gewoon', legaal consumentenvuurwerk

Even voorde duidelijkheid,er staat nog iets in dat artikel wat eindelijk is de waarheid zegt in tegenstelling tot wat de media tot zover altijd riepen:
Ongeveer driekwart van de mensen die tijdens de jaarwisseling door vuurwerk letsel oplopen, is het slachtoffer van 'gewoon', legaal consumentenvuurwerk

huh ? de media zegt al tijden dat 3 kwart van het letsel door legaal vuurwerk komt, dat is 75%

Back
Bovenaan