'Onderzoeksraad voor Veiligheid bepleit verbod vuurpijlen en knalvuurwerk'

Torrr

VWC lid
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) pleit voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Ze doet dat in een rapport dat morgen verschijnt, meldt RTL Nieuws.

Het rapport is opgesteld in opdracht van de vier grootste steden. Die wilden advies over de vraag hoe ze de jaarwisseling veiliger kunnen laten verlopen. Met Oud en Nieuw doen zich jaarlijks zo'n 10.000 incidenten voor, variërend van mishandelingen tot branden.

Eerder deze week bracht RTL Nieuws de conclusies van het OVV-onderzoek naar buiten. Daarin staat onder meer dat de veiligheidsrisico's rond Oud en Nieuw onaanvaardbaar hoog zijn. Vuurwerk is de grootste boosdoener. Veel daarvan is illegaal en het legale vuurwerk is vaak niet op de juiste manier gekeurd.

Het kabinet is niet verplicht om aanbevelingen van de raad over te nemen.

bron

We willen illegaal vuurwerk verdringen in Nederland dus we verbieden die super zware Nederlandse knallers en vuurpijlen... Waar gaat dit heen.

Nog even en je mag alleen nog maar van 00.00 tot 00.15 cakeboxen afsteken. Daar zit de meeste winst op. Vinden veel importeurs prima

Nog even en je mag alleen nog maar van 00.00 tot 00.15 cakeboxen afsteken. Daar zit de meeste winst op. Vinden veel importeurs prima

Echt ziek! Beetje bij beetje wordt onze hobby afgebrokkeld/afgeschaft. Als het niet in een keer kan, dan maar zo! Zeer kwalijke zaak dit!

En verder: de branche heeft in wezen gewoon schijt aan ons als freaks. Gaat alleen maar om geld. Bah bah....

de branche heeft in wezen gewoon schijt aan ons als freaks

Ik vind ook die de vuurwerkbranche veel te weinig van zich laat horen. Ze kunnen toch een "reclame" spotje laten maken, dat vuurwerk mooi is, maar dat er wel degelijk gevaren aan zitten en dat het het illegale spul is waar mee er dingen worden gesloopt. het kost een duit, maar dan geven ze wel een signaal af, maar naar mijn mening doet de belangenvereniging niets, nauwelijks of veel te weinig om vuurwerk positiever in het daglicht te zetten.

Laatst bewerkt:
Ik vind ook die de vuurwerkbranche veel te weinig van zich laat horen. Ze kukken toch een "reclame" spotje laten maken, dat vuurwerk mooi is, maar dat er wel degelijk gevaren aan zitten en dat het het illegale spul is waar mee er dingen worden gesloopt. het kost een duit, maar dan geven ze wel een signaal af, maar naar mijn mening doet de belangenvereniging niets, nauwelijks of veel te weinig om vuurwerk positiever in het daglicht te zetten.

Helemaal mee eens pa :)

Pijlen verbieden? Dan ga ik ze wel in België halen. En als ik er dan toch ben neem ik gelijk knallers mee :P

Ze moeten eens ophouden met dat gezeur om van alles en nog wat. Ach, straks is alles verboden en mag je niks meer. Zitten we straks lekker op de bank met oud en nieuw, stelletje mafkezen.

Sinterklaas is nog niet voorbij of ze komen weer met iets anders te zeuren, elk jaar weer en elk jaar erger. Ga toch een eind fietsen.

En toch... Ik had erger verwacht..

Nederlandse knallers stellen geen hol voor en pijlrn hebben realistisch gezien wel een risicofactortje. Grootste kans op omvallen bij het gemiddelde publiek e.d.

Het blijft natuurlijk een pijnlijke steek die ik liever niet had gezien. Even afwachten wat het definitieve rapport brengt en wat de politiek er mee gaat doen.

Als ik het rapport goed begrijp is het meeste knalvuurwerk in nederland illegaal. En vervolgens willen ze het legale knalvuurwerk gaan verbieden zodat er minder illegaal knalvuurwerk is ? :frusty:

Die muggenscheten (sommige uitgezonderd) verbieden is zinloos. Mensen die willen knallen hebben toch liever illegale nitraten

inderdaad de branche zit veel te braaf stil. en dat knalvuurwerk dat al dat letsel veroorzaakt is hier al verboden. maar ja dat krijg je er bij de tegenstanders niet in hun kop.

Back
Bovenaan