Poll!

Ook meegedaan. En een betoog gehouden bij het gedeelte waar je je ei kwijt kunt:

Het verbieden van vuurwerk is een ondoordachte keuze. Allereerst komt de meeste schade en een groot deel van de letsels door ILLEGAAL vuurwerk. Dit is al bij wet verboden. Ook het knalvuurwerk dat velen als overlast zien (en dat begrijp ik wel) is niet legaal in Nederland. Het legale vuurwerk in Nederland voldoet aan strenge eisen, en is qua kracht niet in staat om een hand of vinger weg te blazen. Wel is het zo dat er altijd een risico is, met name bij de ogen. Daarom moet iedereen de voorschriften op de verpakking lezen en zich hieraan houden; afstand nemen, brilletje dragen, en verantwoord omgaan met vuurwerk. Net zoals met een auto of een cirkelzaag. Tenslotte is een centrale show in (elke) gemeente nóg duurder, met grote kans op ongeregeldheden door illegaal vuurwerk en alcohol. Praktisch ook onmogelijk, omdat er maar een handjevol professionele schietbedrijven zijn in Nederland. Kortom: Een verbod is er al op hetgeen dat problemen veroorzaakt, en een algeheel verbod werkt averechts op vrijwel ieder vlak.

Via verwijderen van cookies of werken in de Chrome-incognitomodus kun je onbeperkt stemmen. Waardeloos onderzoek derhalve.

Deze vraag ook: "Vuurwerk is zonde van het geld. Bent u het daar mee eens?". Lekker suggestief weer... Rond O&N staat m'n Facebook timeline altijd ook weer vol met mensen die hoog van de toren blazen dat "al die mensen die hun geld aan vuurwerk verspillen dat beter aan <vul willekeurig goed doel in> moeten geven". Altijd leuk om dan te vragen of dat ook geldt voor het verspilde geld aan kerstbomen/oliebollen/appelflappen/kerstdiner/drank/enz. Da's meestal dan ineens een heel ander verhaal. :)

Mocht dit pleidooi in de praktijk worden gebracht dan gaan we lekker ondergronds. Moet eerst nog eens zien of dit het wel haalt en zolang in de buurlanden volop vuurwerk verkrijgbaar zal zijn blijven wij ook gewoon stoken.

Done, wederom wordt hier de fout gemaakt om legaal VW af te schaffen, lees wederom niets over illegaal VW wat juist deze overlast geeft.

Veel antivuurwerk reacties.....

Het zet mij toch altijd wel aan het denken dat er zoveel weerstand is door sommigen tegen vuurwerk.

Ik denk dat wij als vuurwerkliefhebbers zelf ook mee kunnen werken aan betere acceptatie van vuurwerk door de niet liefhebbers.

Dat kan je doen door je uit te spreken tegen illegaal vuurwerk in je omgeving.

Of door rond oud en nieuw je buren te informeren dat je vuurwerk gaat afsteken en eventueel zelfs ene vuurwerkbril aan te bieden.

Hierbij ook aangeven dat het ook opgeruimd wordt.

In andere woorden ga ook in gesprek met mensen die absoluut geen liefhebber zijn. Dit betekend niet meteen dat je deze mensen gelijk geeft.

Het naar elkaar schreeuwen van voor en tegen argumenten zonder echt naar elkaar te luisteren gaat op lange termijn niet goed uit pakken voor ons ben ik bang.

Back
Bovenaan