Enschedeërs in gesprek over lusten en lasten vuurwerk.

Meer dan 4.000 Enschedeërs vullen enquête over vuurwerk in

Meer dan 4.000 Enschedeërs vullen enquête over vuurwerk in

ENSCHEDE - Ruim 4.000 Enschedeërs hebben de enquête van TC Tubantia en TV Enschede FM over vuurwerk ingevuld. De uitkomsten zijn zaterdag te lezen op deze website en in de Enschedese editie van deze krant.

download (1).png

Hoe Enschede de komende jaarwisseling omgaat met vuurwerk is aan de Enschedeërs zelf. De gemeente heeft 600 willekeurige stadsgenoten uitgenodigd mee te praten over de viering van oud en nieuw. Newsroom Enschede, het samenwerkingsverband tussen deze krant en TV Enschede FM, bood ook alle andere Enschedeërs de gelegenheid hun visie te delen door middel van een vragenlijst. De vragenlijst werd begeleid door een reeks artikelen en video's over het onderwerp. Van een interview met een plastisch chirurg en een vuurwerkslachtoffer tot verhalen over handelaren en de vuurwerkramp.

Lees alles terug in ons vuurwerkdossier.

Bron: Tubantia

het kutte is dat de meerderheid van die 600 stadsgenoten beroepszeikerds zijn.
de 'normale' stadsgenoot die zo'n brief heeft gehad heeft zoiets van loat goan, terwijl de stadsgenoot die overal negatief over is met een keiharde lul/natte slip die code heeft ingevuld...

Enquête vuurwerk: meerderheid Enschede tegen vuurwerkverbod

Enquête vuurwerk: meerderheid Enschede tegen vuurwerkverbod

ENSCHEDE Ruim 4.000 mensen namen de moeite om hun licht te schijnen over het vuurwerkbeleid van Enschede. Via een enquête van TC Tubantia en TV Enschede FM reageerden zij op verschillende vragen en stellingen rondom het afsteken van vuurwerk door consumenten. Volgende week zaterdag komen zeshonderd geselecteerde Enschedeërs bij elkaar om over het vuurwerkbeleid te praten. Hieronder alvast onze resultaten.

download (6).jpg

Dat het afsteken van vuurwerk in Enschede een gevoelige discussie is, blijkt wel uit de resultaten van de vragenlijst. Zowel voorstanders als tegenstanders van vuurwerk worden sterk vertegenwoordigd. Maar dat betekent dat ook de meningen verdeeld zijn, of het nu gaat om sentimenten rond de vuurwerkramp of ervaringen van vuurwerkoverlast.

Bekijk voor het complete onderzoeksresultaat het bronbericht.

Hoe wordt de jaarwisseling in Enschede weer een feest voor iedereen?

Hoe wordt de jaarwisseling in Enschede weer een feest voor iedereen?

De overlast van vuurwerk neemt toe in Enschede. Met als gevolg onrust, letsel en hoge kosten voor de gemeente. Inwoners, deskundigen en ambtenaren komen aanstaande zaterdag bijeen op de burgertop G1000. Centrale vraag op de bijeenkomst: : Hoe moet Enschede omgaan met vuurwerk?

Idealiter bestaat een G1000 bijeenkomsten uit 1000 deelnemers, maar dat aantal wordt niet gehaald. Toch is er wel animo voor de bijeenkomst. Zo'n 400 Enschedeërs hebben hun deelname toegezegd.

Jaarwisseling moet feest zijn
Nicol Oude Luttikhuis van de gemeente Enschede: "We willen van de jaarwisseling echt weer een feest maken voor iedereen. En daarvoor kiezen we de G1000 als methode."

De G1000-bijeenkomsten bestaan in Nederland sinds 2013. In mei was er nog zo'n burgertop in Borne. Op die bijeenkomst werden ideeën verzameld om Borne, Hertme en Zenderen nog mooier te maken.

Praten zonder het eens te zijn
Harm van Dijk is de bedenker van het G1000-concept. "Het is geen debat, maar een dialoog", zegt hij. "Een debat werkt polariserend. Je bent voor het ene kamp of voor het andere. Met de G1000 proberen we echt te praten met elkaar. De belangrijkste regel die we hebben op zo'n avond is dat je het niet met elkaar eens hoeft te worden."

Bron: RTV-Oost

Praat live op de radio mee over vuurwerkdiscussie in Enschede

Praat live op de radio mee over vuurwerkdiscussie in Enschede

ENSCHEDE - Enschedeërs kunnen op radiozender Enschede FM live meepraten over het gemeentelijke vuurwerkbeleid. Het nieuwe radioprogramma 'Standpunt vuurwerk' staat donderdag van 17.00 uur tot 18.00 uur in het teken van het stadsgesprek over vuurwerk.

download.jpg

De discussie over vuurwerk in Enschede is al een aantal weken bezig en bereikt op komende zaterdag een hoogtepunt. Dan zal in een bijeenkomst in de Twentehallen door honderden Enschedeërs worden besproken hoe de stad om moet gaan met vuurwerk: een totaalverbod, het instellen van vuurwerkvrije zones of de situatie laten zoals nu.

In de aanloop naar die dag maakt Enschede FM het radioprogramma Standpunt vuurwerk, waarin Enschedeërs en andere Twentenaren live hun mening kunnen geven over de stelling 'Vuurwerk moet verboden worden'.

Praat mee
Standpunten van mensen die een bijdrage willen leveren aan de stadsdiscussie zijn welkom. De radioredactie van Enschede FM nodigt stadgenoten uit om in te bellen en mee te praten over de stelling. Via telefoonnummer 053 4310398 kan rechtstreeks naar de studio worden gebeld.

In het radioprogramma worden ook hoogtepunten uit de producties van Newsroom Enschede over vuurwerk gepresenteerd. In de studio zal hierover worden gesproken door de presentator en studiogasten, die ook ingaan op de standpunten van de inbellers. Een van de gasten is René Kreeft, aanjager van het stadsgesprek.

Het programma is op de livestream van tvenschedefm.nl te beluisteren, in de ether op 105.1 FM.

Laatst bewerkt:
Hoe moet Enschede omgaan met vuurwerk? Praat mee!

Hoe moet Enschede omgaan met vuurwerk? Praat mee!

ENSCHEDE - Enschedeërs die komende zaterdag willen meepraten over vuurwerkmaatregelen in Enschede kunnen zich opgeven bij de gemeente Enschede.

600 plaatsgenoten zijn middels loting uitgenodigd om aan de besprekingen mee te doen. Niet alle genodigden kunnen echter op die dag, waardoor er ruimte is voor anderen om aan te schuiven.

download (6).jpg

Burgerbesluit
Het gesprek in de Twentehallen is de eerste stap om als Enschedeërs met elkaar te besluiten of de viering van oud en nieuw niet anders moet. De opzet van deze zogenoemde G1000 is dat stadgenoten met elkaar, met professionals, politici en ambtenaren in gesprek gaan in een groot burgercafé en oplossingen uitwerken.

De bijeenkomst begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Opgeven kan hier.

Radio
Geen tijd om aanwezig te zijn bij de G1000 zaterdag, maar wil je wel je mening delen over hoe Enschede met vuurwerk moet omgaan? Praat dan morgen live mee over de vuurwerkdiscussie op Enschede FM. Klik hier voor meer informatie.

Zoals ik het zojuist even snel zag zijn morgen Koala, Brainiac en Mikeyy aanwezig bij de G1000 in de Twentehallen. Heel veel succes mannen, mooi dat jullie de moeite en tijd nemen om een tegengeluid te laten horen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

ENSCHEDE - Enschedeërs, maar ook inwoners van bijvoorbeeld Hengelo en Almelo, konden donderdagmiddag met elkaar in debat op de radio over vuurwerk. Dat gebeurde in een speciale uitzending tussen 17.00 en 18.00 uur op 1Twente (waar Enschede FM onderdeel van uitmaakt). In de uitzending waren ook studiogasten en reportages te horen.

download (6).jpg

In het middagprogramma op 1Twente waren studiogasten Wilco Louwes, journalist bij Tubantia, en René Kreeft, VVD-raadslid bij de gemeente Enschede, te horen. Het drietal blikte terug én vooruit op de enquête over vuurwerkbeleid in de gemeente Enschede. Ruim 4.000 mensen namen de moeite die enquête in te vullen.

Luisteraars bellen in
Ook konden luisteraars live inbellen om te reageren op de stelling: 'In mijn woonplaats moet een vuurwerkverbod komen'. Dat werd ook massaal gedaan, waarbij de meningen nogal uiteenliepen. Waar de een pleit voor een vuurwerkverbod, is de ander juist fel tegen.

Luister de speciale uitzending terug in het bronbericht.

Zoals ik het zojuist even snel zag zijn morgen Koala, Brainiac en Mikeyy aanwezig bij de G1000 in de Twentehallen. Heel veel succes mannen, mooi dat jullie de moeite en tijd nemen om een tegengeluid te laten horen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Het is hard nodig eens een ander geluid te laten horen en vooral de medeburger te informeren over waar het daadwerkelijk over gaat. De burger is namelijk ontzettend ongeïnformeerd over het onderwerp vuurwerk, dat blijkt wel uit bovenstaand radiofragment.

Momenteel ben ik nog de laatste beetjes nuttige informatie aan het verzamelen en ik hoop morgen een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van onze traditie.

Bedankt jordi Dat gaat goed komen heb goed na gedacht en heb veel op geschreven en netjes uitgeprint. Ik laat jullie het weten hoe het was.

Thanks! Ik vertrek zo die kant op, en jullie kunnen een leuk verslagje verwachten vanavond/ morgen.

Tis best druk.300 man en bepaalde dingen komen wel na voren handhaving,veiligheid en voorlichting en opvoeding. Traditie verantwoordigheid. Vuurwerkvrije zones. Daar gaat over door gepraat worden.

Ben erg benieuwd hoe jullie het hebben ervaren. Kijk uit naar jullie verslagen er van.
Iig ontzettend bedankt voor jullie tij en moeite.

Hierbij mijn verslag, getypt vanuit de trein.

Allereerst wil ik zeggen dat de dat uitermate geregeld was. Er was een mooie ruime indeling van de hal waar het men aan niets ontbrak, koffie thee en wat erbij was een goed welkom.
Er waren ruim 300 mensen aanwezig, werd tijdens de introductie vermeld, die allen aan tafeltjes van 4 zaten. In 3 sessies ban 20 minuten werden met 3 verschillende tafelgroepjes de volgende vragen kort behandeld:
1) wat vind jij belangrijk aan vuurwerk?
2) wat moet er gebeuren?
3) wat kun je zelf en wat moeten anderen doen?
Na de korte gesprekjes kon iedereen via een app met 1 woord samenvatten wat zij belangrijk vinden en dit werd op een groot scherm weergegeven, met lettertype aangepast naar frequentie van die woorden.uiteindelijk kwamen hier 7 kernbegrippen uit waar we in de middag op in gingen. Na deze 3 korte gesprekken volgde de lunch.

In 8 blokken totaal werd vervolgens de 7 belangrijkste termen + een wildcard (vrije keuze) behandeld. In groepen van 8 inclusief een secretaris werd een presentatie gemaakt over jouw onderwerp. De 7 onderwerpen waren (na overleg met de zaal) vastgesteld tot : handhaving, voorlichting & opvoeding, veiligheid, georganiseerd en vuurwerkzone, traditie, verantwoordelijkheid, vuurwerkvrije zones em dus de wildcard.

Ik ben bij vuurwerkvrije zones gaan zitten. Met voornvoornamelijk oudere mensen hebben we gekeken naar de uitvoering hiervan. Ik heb uitgelegd dat deze zones goed zijn, ik voor iedereen een mooi en positieve jaarwisseling neer te zetten. Met inleving en samenwerking kunnen deze zones gemaakt worden en met goede handhaving voor iedereen positief zijn. Ook uitgelegd dat overlast voornamelijk door illegaal vuurwerk komt, maar omdat dit niet mijn onderwerp was alleen mijn groep hierover kunnen informeren. Wel succesvol overigens ! Veel misvattingen de wereld uit geholpen iig.

Uiteindelijk kon men stemmen voor de beste presentaties, over de verschillende thema's. Jammer was dat zon typische vrouw de winnende presentatie kwam geven, natuur hjer ongelukken daar blabla ellende. Maar wel veel verschillende kanten gezien dus wel.positief.

Al met al positief ervaren.

De verschillende presentaties zullen vanaf woensdag op g1000enschede.nl te vinden zijn en dan kan hier nogmaals op gestemd worden. In vervolg bijeenkomsten zal verder ingegaan worden op de daadwerkelikle implememtatie van de ideeën, heb mij hier uiteraard voor aangemeld.

Al met al positief, en excuses voor de typfoutjes ;) even snel getypt zodat jullie weten hoe de dag eruit zag

Enschedeërs willen dat er een einde komt aan jaarlijkse overlast door vuurwerk

Enschedeërs willen dat er een einde komt aan jaarlijkse overlast door vuurwerk

Enschedeërs willen dat er een einde komt aan de jaarlijkse vuurwerkoverlast in de stad.
Dat bleek vandaag tijdens een speciale bijeenkomst met enkele honderden Enschedeërs in de Twentehallen. Een dwarsdoorsnede van de bevolking was uitgenodigd.

'Betere voorlichting en handhaving'
De deelnemers gingen onderling met elkaar in gesprek. Resultaat was dat Enschede wil dat er betere voorlichting komt over de gevaren van vuurwerk, dat er geen overlast wordt veroorzaakt waar veel ouderen wonen en dat de overheid beter moet handhaven.
Uit cijfers blijkt dat Enschede altijd hoog scoort als het gaat om vuurwerkoverlast. Eind vorig jaar kwam er een oproep van burgemeester Van Veldhuizen om als Enschedeërs met elkaar in gesprek te gaan. Met de resultaten wordt een nota opgemaakt met nieuwe richtlijnen om de overlast tegen te gaan.

Bron: RTVOost

Zojuist terug van een bijzonder interessante dag. Ik verwachtte veel tegenstand, maar dat is mij ontzettend meegevallen. Ik heb gedurende de dag veel mensen kunnen informeren over de verschillen tussen legaal Nederlands consumentenvuurwerk en illegaal buitenslands vuurwerk, de onhaalbaarheid van een centrale vuurwerkshow als vervanging van consumentenvuurwerk en het belang van handhaving en voorlichting.

De ochtend bestond uit het in groepjes van vier voeren van korte verkennende gesprekjes van ongeveer twintig minuutjes. Bedoeling was antwoord te krijgen op de vragen "wat vindt jij belangrijk rondom het thema vuurwerk", "wat moet / kan er veranderen" en "wat moet / kan ik en wat moeten / kunnen anderen doen". Deze gesprekken werden telkens in wisselende groepjes gevoerd en na afloop van ieder gesprekje was het de bedoeling dat men individueel per smartphone één concluderend steekwoord doorgaf. Veelgenoemde woorden daarbij waren "traditie, gezelligheid, veiligheid, handhaving, opvoeding en voorlichting."

Op basis van de meest genoemde steekwoorden tijdens de ochtendronde was het de bedoeling per groep van acht één onderwerp verder uit te diepen, met een max. van acht groepen van acht per onderwerp. De onderwerpen betroffen "handhaving", "veiligheid", "voorlichting en opvoeding", "georganiseerd vuurwerk en/of vuurwerkzone", "vuurwerkvrije zone", "verantwoordelijkheid", "traditie" en "wildcard / vrije keuze v. onderwerp". Over het onderwerp "georganiseerd vuurwerk en/of vuurwerkzone" ontstond vanuit de zaal nog enige discussie omdat dat onderwerp in eerste instantie buiten de 's ochtends meest genoemde steekwoorden viel en volgens de spelregels derhalve niet verder bediscussieerd zou gaan worden. Helaas heeft de organisatie ter plekke besloten van haar spelregels af te wijken...

Uiteindelijk heb ik besloten voor het onderwerp "voorlichting en opvoeding" te kiezen omdat daar naar mijn mening het meest te winnen valt. Voorlichting op scholen (HALT) wordt tegenwoordig niet meer gegeven en ook overheidscampagnes (SIRE) zijn gestopt.

De vraag is echter of de klassieke methoden tegenwoordig wel werken. De jeugd kijkt amper televisie, dus televisiereclamecampagnes hebben weinig tot geen effect, en de angstvoorlichting van HALT maakte in ieder geval mij altijd nieuwsgieriger naar de effecten van illegaal vuurwerk dan dat het mij afschrok. In mijn tafelgroepje kwam men daarom tot de conclusie dat men de voorlichting op een nieuwe positieve manier dient te benaderen.

Het positief benaderen van voorlichting doet men bijvoorbeeld door het invoeren van een stukje praktijkles "hoe steek ik verantwoord vuurwerk af" op basisscholen d.m.v. van het onder begeleiding afsteken van cat.1 vuurwerk. Vuurwerkliefhebbers (wij) kunnen daar een grote rol in spelen, immers weten wij wél hoe het moet en het gaat tenslotte om het voortbestaan van onze liefhebberij en traditie. Plaatselijke winkeliers zouden bijv. de materialen kunnen leveren en op die manier direct een stukje promotie kunnen maken.

Ik heb direct van de gelegenheid gebruik gemaakt door te wijzen op het belang van de vuurwerkbril (had er eentje mee) en de promotie daarvan. Niet alleen voor de persoon die vuurwerk afsteekt, maar ook voor omstanders en toevallige passanten. Uiteindelijk dient het normaal te worden om op de laatste decemberdag een vuurwerkbril te dragen. Het onder de jeugd promoten van de vuurwerkbril zou bijv. kunnen plaatsvinden door samenwerking met onder de jeugd bekende YouTubers als Enzo Knol.

Aan het eind van de dag heeft iedereen mogen stemmen op de ideeën zodat deze in een vervolgbijeenkomst nog verder uitgediept kunnen worden. Het idee van mijn tafelgroepje is uiteindelijk het tweede idee van de dag geworden. Op de eerste plek kwam een initiatief voor een georganiseerde show. Echter, er stonden liefst drie soortgelijke ideeën als de mijne in de top tien, waardoor mijn categorie "voorlichting en opvoeding" wel bijna het dubbele aantal stemmen heeft behaald. Het publiek kan halverwege volgende week ook stemmen op de vandaag opgedane ideeën via de website van de organisatie.

Op 1 juli is er een (van meerdere) vervolgbijeenkomst(en). Een definitief besluit valt pas ergens in november.

Goede avond . Deze bijeenkomst was echt wel leuk en goed . In eerste instantie dacht ik van wat moet ik er van verwachten , wat kan ik er van verwachten. Maar het is wel positief uitgevallen. Heb diverse mensen gesproken, en heb mijn dingen daar ook goed kunnen zeggen , ook anderen hadden ook veel in te brengen. Op het gegeven moment moesten we aan tafels zitten met 8 mensen met een bepaald onderwerp wat hierboven ook werd genoemd. Ik ging bij handhaving zitten en heb men zegje gedaan waar ik tegen aanloop . 80 % van het hele overlast word veroorzaakt door illegaal vuurwerk . Dat vroegtijdig word afgestoken door bepaalde mensen . Ik heb gezegd dat een buurt preventie misschien een onderdeel kan zijn om het overlast daar mee te verminderen . Buurt preventies heb je ook nu al voor inbraken in Enschede dat is whatss app groep die in de wijk woon en als ze iets verdachts zien dit kunnen melden in de app , In die app heb je ook de wijkagent zitten. Verder heb ik ook gezegd dat je misschien het illegale vuurwerk onder wapen en munitie kunt zetten als regels in de Nederlandse wetgeving .

Ik zou 1 juli hier zeker weer aanwezig zijn dus het word vervolgd ..

Eén grote vuurwerkshow op een centrale plek in de stad, met een feest er omheen. Dat staat met stip bovenaan nadat 350 Enschedeërs een dag lang spraken over hoe Enschede in de toekomst moet omgaan met vuurwerk.

In het grote vuurwerkgesprek zaterdag in de Twentehallen koos Enschede voor veilig vuurwerk, dat in korte tijd tijdens de jaarwisseling wordt afgestoken. Geen wekenlang geknal meer, slachtoffers moeten voorkomen worden, milieuschade tot een minimum beperkt en overlast in de buurt moet worden tegengegaan. Dat terwijl recht wordt gedaan aan de traditie om tijdens de jaarwisseling vuurwerk te blijven afsteken.

Dat alles is volgens Enschedeër Saskia Morsink verwerkt in het voorstel om één spetterende georganiseerde vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling te organiseren, bedoeld voor alle inwoners van de stad. Morsink verklaarde het winnende voorstel nadat honderden Enschedeërs een dag lang met elkaar spraken tijdens een zogenoemde G1000 stadscafé.

Het voorstel staat weliswaar bovenaan, maar of de feestelijke vuurwerkshow er ook daadwerkelijk komt tijdens de jaarwisseling is nog de vraag. Het voorstel staat namelijk aan het begin van een traject waarin burgers worden betrokken bij de vraag hoe Enschede in de toekomst met vuurwerk moet omgaan.

Uit de G1000 dialoog kwamen in totaal tien voorstellen bovendrijven, variërend van ‘betere handhaving’ tot een ‘brede voorlichtingscampagne’. Iedere inwoner krijgt tot 1 november de tijd om op de voorstellen te reageren en een stem uit te brengen. Intussen gaan burgerwerkgroepen aan de slag om deze concreet uit te werken. Op 11 november komen de 350 Enschedeërs weer bij elkaar om tot het ultieme besluit te komen, dat ook daadwerkelijk moet worden uitgevoerd.

Reageren kan via: G1000enschede.nl.

Eén grote vuurwerkshow op een centrale plek in de stad, met een feest er omheen. Dat staat met stip bovenaan nadat 350 Enschedeërs een dag lang spraken over hoe Enschede in de toekomst moet omgaan met vuurwerk.

In het grote vuurwerkgesprek zaterdag in de Twentehallen koos Enschede voor veilig vuurwerk, dat in korte tijd tijdens de jaarwisseling wordt afgestoken. Geen wekenlang geknal meer, slachtoffers moeten voorkomen worden, milieuschade tot een minimum beperkt en overlast in de buurt moet worden tegengegaan. Dat terwijl recht wordt gedaan aan de traditie om tijdens de jaarwisseling vuurwerk te blijven afsteken.

Dat alles is volgens Enschedeër Saskia Morsink verwerkt in het voorstel om één spetterende georganiseerde vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling te organiseren, bedoeld voor alle inwoners van de stad. Morsink verklaarde het winnende voorstel nadat honderden Enschedeërs een dag lang met elkaar spraken tijdens een zogenoemde G1000 stadscafé.

Het voorstel staat weliswaar bovenaan, maar of de feestelijke vuurwerkshow er ook daadwerkelijk komt tijdens de jaarwisseling is nog de vraag. Het voorstel staat namelijk aan het begin van een traject waarin burgers worden betrokken bij de vraag hoe Enschede in de toekomst met vuurwerk moet omgaan.

Uit de G1000 dialoog kwamen in totaal tien voorstellen bovendrijven, variërend van ‘betere handhaving’ tot een ‘brede voorlichtingscampagne’. Iedere inwoner krijgt tot 1 november de tijd om op de voorstellen te reageren en een stem uit te brengen. Intussen gaan burgerwerkgroepen aan de slag om deze concreet uit te werken. Op 11 november komen de 350 Enschedeërs weer bij elkaar om tot het ultieme besluit te komen, dat ook daadwerkelijk moet worden uitgevoerd.

Reageren kan via: G1000enschede.nl.

Hier wil ik nog even wat aan toevoegen , Wij staan die in de lijst , Dus iedereen even na g1000enschede.nl en allemaal even stemmen haha . Kijk gerust men filmpje waar ik bij aan tafel zat , Wij willen graag de traditie laten behouden en jullie stem kan wel een waarde zijn voor de uitslag . De titel heet Uit de Illegaliteit.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan