Vuurwerk in het archief

Allemaal voor mijn tijd, maar wel gaaf om te zien zeg. Het Youtube-filmpje op de vorige pagina kent nog een tweede deel trouwens.. daar gaat de test verder. Dus voor degene die het filmpje verder wilde kijken:

Dankje TryMike voor het delen van deel 2. Zoals eerder aangegeven is het ook voor mijn tijd, maar ik geniet daardoor zeker niet minder van de beelden.

Heerlijk die oude foto’s en beelden! Er was toen een ruim assortiment aan leuk grut te koop! We hadden al ruim van te voren wat pakketten in huis die mijn vader ergens vandaan had getoverd! Samen met mijn vader kochten we dan wat klein spul en rotjes bij tijdens de verkoop! Ik was altijd zoet met het uit elkaar halen en afsteken van matjes en ladycrackers! Donderslagen afsteken durfde ik toen nog niet! Die uitzending van Kassa kan ik mij nog wel herinneren! Was een leuk item en een goede graadmeter! Ik vond dat er veel flut zooi tussen zat! Nu zou ik een moord doen voor het slechtste pakket uit die tijd! Brings back memories!

Oud en nieuw 1970!
(Beelden zijn niet van mij, met dank aan youtubekanaal Pardochi)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het delen. Ik vind de laatste 1,30 minuut van de film als de mensen de straat op gaan om het nieuwe jaar in te luiden het meest sfeervol. Geweldig om die kinderen te zien genieten met sterretjes. Doet me herinneren aan mijn eerste dagen als vuurwerkliefhebber.

Laatst bewerkt:
Wauw, speciale beelden hoor, zo oud en echt het huiselijke en warme gevoel van een oud&nieuw, ingeluid met sterretjes. :p

Fijn om te lezen dat deze foto's jullie ook erg aanspreken :)
@HocusPocus.pyro Gaaf! Ik ga dat account direct volgen!

Deze vind ik ook wel opvallend: https://hdl.handle.net/21.12102/31c2032e-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2 . Gevonden op de website van het Noord-Hollands Archief. Tussen het vuurwerk staat een Chinees tempeltje oid. Is dit ook vuurwerk?

Volgens mij Is dit een Temple Light.
Ik heb hier een jongere uitvoering ervan gevonden,
http://vuurwerkmuseum.nl/images/phocagallery/Catalogi/90s/Lesli_1999/Lesli_1999_11.jpg

Bron, vuurwerkmuseum.

De Vriendschaps-Pagode dus!

Ik was even gaan zoeken en heb het doosje al gevonden.
Het tempeltje zelf heb ik ook nog ergens.

IMG_3980.jpg

d94142e0-753a-da8a-e931-07ff7a79170b.jpg

Verkoop vuurwerk 28 december 1988, foto: Anefo/Rob Bogaerts, Nationaal Archief / Fotocollectie Anefo, licentie CC-BY

Met een glimlach bekeek in net deze foto, omdat de astronauten van toen nog echt geweldig waren :angel:

Schuurmans fabriek (anno 1930!)
Vuurwerkfabricatie. Man bezig met het vullen van de kardoezen in de Vuurwerkfabriek van Schuurma.jpg

Bijlagen

• ouctv9.jpg
    ouctv9.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 0
  • 33pd89h.jpg
    33pd89h.jpg
    72 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Die oude plastic raketen(pijlen) van Weco zijn en blijven prachtig. helaas nworden ze zo niet meer gemaakt.

Heb t gezien, en snap je punt ook helemaal.
Dat ik t niet zo gauw kon zien is ook geen excuus.
Ik zal er in t vervolg op letten!

P.s. als t goed is zijn de fotos nu weg ?

No worries!
Dat heb je met internet, je plaatst ergens een foto en dat gaat een eigen leven leiden.
Zo zijn er uploads van mij op Vuurwerkmuseum weer gebruikt op andere pagina's.

Maar de badge/speld is dus een detailfoto van een zilveren lepeltje. :)

Back
Bovenaan