Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik heb gisteren de Sony Handycam HDR-CX240E gekocht , maar welke instellingen zijn nu het beste om te gebruiken voor vuurwerk te filmen ? moet bijvoorbeeld Focus uit staan of op een bepaalde waarde ?

Toen ik nog met mijn Sony filmde, zette ik hem gewoon op de vuurwerkstand! :wink:

Focus sowieso uit!

Toen ik nog met mijn Sony filmde, zette ik hem gewoon op de vuurwerkstand! :wink:

Focus sowieso uit!

Oke , maar bij de focus settings als ik daar kies voor Manual , kan ik die niet op off zetten maar kan alleen kiezen uit een waarde van 0.1m t/m 1.5m en "oneindig" ofzo

en is het beter om op 50i of 50p te filmen ?

Laatst bewerkt:
iemand die dit weet ?

Focus durf ik niet te zeggen op een camcorder.

50P is feitelijk beter. de i betekent interlaced, het beeld zal dus bestaan uit horizontale beeldlijnen, alleen om en om, dus je mist een rij pixels --> minder pixels = minder kwaliteit.
P staat voor progressive, iedere frame van die 50 is dus een werkelijke volledige frame met meer kwaliteit.

Hier zie je wat het ongeveer inhoudt. Bij interlaced (50i) zie je dus van die strepen bij slomo en de progressive (50p) niet.

Focus durf ik niet te zeggen op een camcorder.

50P is feitelijk beter. de i betekent interlaced, het beeld zal dus bestaan uit horizontale beeldlijnen, alleen om en om, dus je mist een rij pixels --> minder pixels = minder kwaliteit.
P staat voor progressive, iedere frame van die 50 is dus een werkelijke volledige frame met meer kwaliteit.

Hier zie je wat het ongeveer inhoudt. Bij interlaced (50i) zie je dus van die strepen bij slomo en de progressive (50p) niet.

Bedankt voor je reactie, is wel duidelijk dat ik dus sowieso op 50p ga filmen nu .

de focus laat ik dan maar op "Auto" staan

Zijn er nog andere instellingen nodig als je met een statief gaat filmen ? Auto stabilisatie moet uit staan ? Want ga morgen namelijk een vuurwerkshow / demo filmen van FWS Feuerwerk ( www.fwsfeuerwerk.eu ) , maar wil even zeker weten dat ik geen problemen krijg met de focus ( staat nu op autofocus ) en op welke instellingen de focus dan moet staan.

De camera die ik gebruik is de Sony HandyCam HDR CX240E

Vuurwerk filmen altijd proberen om de focus op handmatig te zetten (manual)
Dus volledig inzoomen ->focussen op een lichtbron op ong dezelfde afstand van het vuurwerk en dan weer uitzoomen

Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat mijn filmpjes op de pc zelf wel full screen is en op youtube niet. Als je op youtube full screen doet dan benut hij niet het volledige beeld.

Hier een voorbeeld.

Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat mijn filmpjes op de pc zelf wel full screen is en op youtube niet. Als je op youtube full screen doet dan benut hij niet het volledige beeld.

Hier een voorbeeld.

Dat ligt waarschijnlijk aan de resolutie die je in hebt gesteld op je camera; zoek naar die instelling, en zorg dat je (bij Full HD) de resolutie hebt staan op 1920x1080.

Als het daar niet aan ligt, probeer het beeld op te rekken in je video editor, tenzij er natuurlijk kwaliteit vanaf gaat...

Dat ligt waarschijnlijk aan de resolutie die je in hebt gesteld op je camera; zoek naar die instelling, en zorg dat je (bij Full HD) de resolutie hebt staan op 1920x1080.

Als het daar niet aan ligt, probeer het beeld op te rekken in je video editor, tenzij er natuurlijk kwaliteit vanaf gaat...

Hij staat op 1920x1080 en het probleem is juist dat ik het in de video editor niet kan oprekken want daar is hij goed en in andere media ook. Alleen op youtube is hij klein.

Edit: ooh ik zie nu dat ik hem wel opsla als 1920x1080 maar hij komt terecht als 1440x1080

Heb vanavond even wat cat1 vuurwerk gefilmd ( Sony HandyCam HDR-CX240E ) met een statief , maar vind het beeld heel korrelig kan dit komen doordat ik SteadyShot ( beeldstabilisatie? ) nog aan had staan ?

zodra ik zonder statief film is de kwaliteit beter lijkt het wel, dus dit is een beetje raar :p

De focus staat wel goed nu

de instellingen die ik gebruik zijn:

Filmkwaliteit: 50p
Vuurwerkmodus staat aan
Focus : Manual
Low Lux: Off
Brightness Adjustment: Auto

Lijkt mij niet te komen door steadyshot of statief. Maar ik heb zelf geen ervaring met de camera die je gebruikt. Zelf met mijn camera laat ik de stabilisatie ook gewoon aan staan op statief en merk hierbij geen verschil.
Je zou eerder verwachten dat als het beeld korrelig word dat het komt door witbalans. Probeer het anders eens zonder vuurwerkstand dit komt met mijn camera ook niet altijd even mooi uit de verf en zet ik hem op nachtlandschap.
Kun je ook nog instellingen aanpassen in de iris? Die zou je dan wat dichter kunnen zetten.

Is het wel een vooruitgang met je focus op manual?

Heb vanavond een vuurwerkdemo gefilmd , en met de bovenstaande instellingen werkt het allemaal prima . Goed beeld en geluid vind ik zelf ( Focus stond zelfs op "Auto" )

alleen beetje jammer van wat regen op de lens

hieronder het resultaat :

Vanmorgen de Sony HDR PJ410 gekocht. Voelt fijn aan en ziet er op t 1ste gezicht goed uit. Straks ff wat Cat 1 testen.

ben wat aan t stoeien geweest. maar ik kom er ff niet uit helaas. had wat cat1 opgenomen.
wou ik op me laptop zetten. geen films te vinden. niet in mp4 gefilmd maar in mts bestanden.
je moet toch kunnen kiezen in mp4 opnemen. als ik hem op 50i zet kan ik in dubbele bestanden (OPN) filmen. mts en mp4. als ik instel op 50p kan ik geen dubbele bestanden filmen. is dit normaal ik ben hier nog een leek in en wil het graag leren.

bestandsindeling kan ik kiezen tussen xavc s hd of avchd. ik snap het even niet meer.

iemand die weet wat ik bedoel en me ff kan helpen

mts kan je dacht ik alleen openen met vlc media player. correct me if i am wrong.

Ik een vergelijkingsfilmpje gezien waar xavshd er beter uit ziet dan avchd. dus ik zal em op xavc s hd zetten, volgens mij is dat gewoon een mp4 bestand. Ik heb in iedergeval jaren in xav s hd gefilmd, en die konden ook rechstreeks op youtube gezet worden. anders ff met een videobewerkings programma naar mp4 renderen.

Ik zou trouwens de camera instellen op 50p, want dit is volgens mij een stuk beter dan 50i

hier een artikel van xavc https://en.wikipedia.org/wiki/XAVC
Waar bijstaat dat xavchd gewoon een mp4 bestand is.

Back
Bovenaan