Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

ik zou gaan voor die met 90 graden.
Met eentje die alleen naar voren gericht is lijkt met dat je niet altijd even lekker alles goed erop zult hebben. Met 90 graden wel.
bij 120 graden heb je denk ik kans dat je ruis erbij op kan krijgen.
greetzz

Voor vuurwerk gebruik zelf de 90 graden het liefst op mijn mic.
De 120 pakt teveel omgevingsgeluid op zoals mensen of echo van de dreunen zodat dit de basis beetje wegdrukt.

Eens met Shell-Martijn, je wilt omgevingsgeluid beperken, gewoon lekker richten die microfoon, vuurwerk is meestal geconcentreerd op één plek en vrij ver weg (tenzij je die Chinese shows meemaakt :p )

De video nog niet bekeken, maar ik kijk alles van Jared, altijd wel interesante video's.
Dus, hier 16 tips, ik ben benieuwd!

Ik heb sinds kort een nieuwe videocamera, maar ben nog niet helemaal tevreden. Wat is nou eigenlijk de beste setting voor exposure die kan ik van 50 tot 10000 zetten.. en ook kan ik de setting F instellen die kan ik van F2,6 tot F11 instellen, Wat is het beste als je vuurwerk aan het filmen bent?

Laatst bewerkt:
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera om o.a vuurwerk mee te filmen.

Dit is ongeveer wat ik zoek:
In ieder geval nodig:
  • De Røde Stereo VideoMic Pro moet er op kunnen
  • Ongeveer een optische zoom van 30x of hoger
  • Full HD
  • <400 euro
Voorkeuren, als deze er niet op zitten is het niet erg:
  • (Regen)waterdicht
  • Tegen een stootje kunnen
  • Beeldstabilisatie

Weet iemand een goede?

Ik heb sinds kort een nieuwe videocamera, maar ben nog niet helemaal tevreden. Wat is nou eigenlijk de beste setting voor exposure die kan ik van 50 tot 10000 zetten.. en ook kan ik de setting F instellen die kan ik van F2,6 tot F11 instellen, Wat is het beste als je vuurwerk aan het filmen bent?

Met die exposure van 50-1000 snap ik niet wat je bedoeld.
Als het kan je ISO op 100 zetten en geen belichtingscompensatie toepassen. Als je dan een correcte belichting wilt je F instellen.

ISO 100
je sluitertijd moet je niet veranderen (als je dat al kan)
En je F kan je veranderen aan hoe jij het wilt, maar f8 aangeraden zoiets. Heb je veel schertpe diepte en ook een scherper beeld.

Zo stel ik het in op mijn SLR althans.

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera om o.a vuurwerk mee te filmen.

Dit is ongeveer wat ik zoek:
In ieder geval nodig:
  • De Røde Stereo VideoMic Pro moet er op kunnen
  • Ongeveer een optische zoom van 30x of hoger
  • Full HD
  • <400 euro
Voorkeuren, als deze er niet op zitten is het niet erg:
  • (Regen)waterdicht
  • Tegen een stootje kunnen
  • Beeldstabilisatie

Weet iemand een goede?

Heb je ook een voorkeur in wat voor categorie?
Camcorders vinden mensen namelijk meestal makkelijker vasthouden, maar als je een externe microfoon aansluiting wilt dan kom je in een prijscategorie 500+, het voordeel is wel dat ze vaak een groot zoombereik hebben en meestal ook beeldstabalisatie maar ook kleine sensoren wat weer resulteert in slechtere video bij lage lichtsomstandigheden.

Je kan ook voor een SLR gaan, de goedkoopste hebben tegenwoordig al een microfoonaansluiting en ze hebben grote sensoren. Er zijn echter veel nadelen, lenzen zijn duur, de video bestanden zijn vaak groot, het is lastiger meenemen en vasthouden en er zit geen autofocus op tijdens video (behalve de Canon 70D maar die ligt ver buiten je budget)

Er is echter nog een categorie, de systeemcamera ofwel spiegelloze camera. Deze zijn net wat groter dan de normale compact camera en kunnen ook van lens verwisselen.
Het voordeel is autofocus tijdens video, grotere sensor dus beter beeld (bij minder licht), ook een zeer goede foto functionaliteit, vaak wel een microfoon aansluiting.
Het nadeel is echter dat deze lenzen niet ver zoomen.

Ik weet verder niet waar je je camera voor gebruikt? De optische zoom van 30x gebruik je die vaak of sporadisch? Het beeld wordt meestal toch dusdanig slecht dat het lastig te gebruiken is (is mijn ervaring althans)

Ik heb nu een camcorder met 60x optische zoom en gebruik hem (redelijk) vaak. Dit is een video die ik een tijdje terug heb gemaakt op de maximale zoom:
Voor bepaalde dingen is de zoom best handig.

Ik ben nu zelf aan het kijken naar de Sony HDR-PJ320, de JVC Everio GZ-EX515BEU en de Sony HDR-CX410. Iemand ervaring mee?

Ik ben nu zelf aan het kijken naar de Sony HDR-PJ320, de JVC Everio GZ-EX515BEU en de Sony HDR-CX410. Iemand ervaring mee?

Allen die jij opnoemt geen ervaring mee, maar ik weet dat Sony goede sensoren maakt.
Voor beeldkwaliteit zit je altijd goed met een camera in die prijsklasse, vanaf dan draait het om specificaties en jouw voorkeur. Zit er bijvoorbeeld Wi-Fi op, of bij jou geval een beamer ingebouwd.
Kijk ook naar reviews van klanten, die geven vaak een indruk over het gebruiksgemak.
En als het kan ga even naar de Mediamarkt, voel en test even dan weet je wat bij je past.

Ik heb wel iets leuks gezien namelijk JVC Everio GZ-R15, die is waterdicht en kan tegen kou etc.
Maakt ook full HD video, beeldstabilisatie en 40x optische zoom. Het nadeel echter is dat de camera geen externe microfoon aansluiting heeft, de camera zelf kost alleen 300 euro dat is een 100 euro onder je budget, kan je van dat overige geld een pocket recorder kopen zoals een Zoom H1 die al snel 100 euro zijn. Je moet het geluid later erbij plakken bij het bewerken, dat is het nadeel, het voordeel is beter geluid en controle over het geluid zodat niks gaat pieken en je geluid verstoort.
Maar waar laat je je microfoon en pocket recorder dan dat is de vraag want de microfoon kan namelijk niet op de camera, bij de Sony PJ320 kan er ook geen microfoon op gezet worden maar wel ingeplugd, bij de andere 2 camera's die je noemt kan de microfoon er wel op.

Al met al een lang verhaal kort, zoek welke goed bij jou past of die jij fijner vindt. En denk wellicht een camera klasse lager met externe audio recorder.

Heb nu zelf de JVC Everio GZ-R10, tot nu toe zeer tevreden over alles wat ik er mee gefilmd heb. Echter er nog niet aan toe gekomen om er vuurwerk mee te filmen.

Om toch een externe mic te gebruiken kan je ook een Bracket kopen. Dit Is een beugel die je onder de camera bevestigd op het punt waar je hem normaal vast zet op je statief. Op de bracket zit dan de bevestiging voor een mic of lamp.

Ik zou ook zeker marktplaats in de gaten houden. Vaak is een 2e hands camera beter dan wat nu op de markt I, denk bijvoorbeeld aan een iets oudere panasonic met 3mos voor een perfecte kleurweergave.
Zelf heb ik vorige week een Sony hdr-cx250e gekocht incl tas en geheugen voor 79,-. 2 jaar geleden was dit toch een camera van zo'n 400 euro.

Met die exposure van 50-1000 snap ik niet wat je bedoeld.
Als het kan je ISO op 100 zetten en geen belichtingscompensatie toepassen. Als je dan een correcte belichting wilt je F instellen.

ISO 100
je sluitertijd moet je niet veranderen (als je dat al kan)
En je F kan je veranderen aan hoe jij het wilt, maar f8 aangeraden zoiets. Heb je veel schertpe diepte en ook een scherper beeld.

Zo stel ik het in op mijn SLR althans.

Thanks, Heb ff op internet gezocht wat die instelling nou is die ik tussen 50-10000 kan instellen, blijkbaar is het de sluitertijd. maar als ik de camera op f8 instel is de minimale sluitertijd 1000, en op f5.6 is de minimale sluitertijd 120. Wat is de beste instelling? alvast bedankt.

Thanks, Heb ff op internet gezocht wat die instelling nou is die ik tussen 50-10000 kan instellen, blijkbaar is het de sluitertijd. maar als ik de camera op f8 instel is de minimale sluitertijd 1000, en op f5.6 is de minimale sluitertijd 120. Wat is de beste instelling? alvast bedankt.

Als je op 24 frames per seconde filmt is je sluitertijd 1/48 dus 1/50. Als je met 60fps filmt is je sluiter 1/120

Je verdubbeld gewoon welke fps je hebt.

Van daaruit kun je de rest instellen.

Stel je filmt 24 of 25fps, dan is je sluiter 50 ofwel 1/50
Je ISO moet je als het kan gewoon op 100 zetten, dat geeft het minste ruis, zeker in een dergelijk donkere omgeving.
Je diafragma moet je dus vandaaruit instellen, je camera's lichtmeter zal waarschijnlijk helemaal in de war zijn want het is zo donker en er zijn slechts enkele strepen licht, raak dus niet in verleiding F2 te pakken om meer licht binnen te krijgen omdat het vuurwerk vrij fel is. Als je merkt dat f8 toch te donker is om het vuurwerk te zien maak dan je diafragma telkens verder open.

Iemand ervaring met lenzen kopen voor spiegel reflex camera's via Marktplaats.
Ik wil een groothoek lens kopen voor me Nikon camera.
Nieuwprijs voor zo'n schatje ligt toch op 1000 a 1500 euro per nieuwe lens.
En een Nikkor lens, dan gaat ie zo'n 1500 euro kosten.

En waarom wil ik een groothoek lens..
Dan fotograveer ik geen halve effecten meer, omdat mijn camera te dicht op het vuurwerk staat.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met lenzen voor spiegel reflex camera's.
Ik wil een fish eye lens kopen voor me Nikon camera.
Nieuwprijs voor zo'n schatje ligt toch op 200 a 250 euro per nieuwe lens.
En wil een Nikkor lens, dan gaat ie zo'n 1500 euro kosten.

En waarom wil ik een fish eye.
Dan fotograveer ik geen halve effecten meer, omdat mijn camera te dicht op het vuurwerk staat.

Ja ervaring ermee.
Wil je per se een nieuwe en ook een Nikkor? Dus geen third party lens zoals een Sigma of Tamron?
Je hebt een crop body neem ik aan, d31/32/3300 of 51/52/53 of 7000d series? Of nog ouder??

Iemand ervaring met lenzen voor spiegel reflex camera's.
Ik wil een fish eye lens kopen voor me Nikon camera.
Nieuwprijs voor zo'n schatje ligt toch op 200 a 250 euro per nieuwe lens.
En wil een Nikkor lens, dan gaat ie zo'n 1500 euro kosten.

En waarom wil ik een fish eye.

Ik zou persoonlijk geen Fish- Eye lens gebruiken voor vuurwerk fotografie, hiermee zullen de randen van de foto compleet vertekend zijn. Als je te dichbij staat kan je nog altijd kiezen voor een (normale) groothoek lens.

Ik denk dat een fish eye wel interesante beelden kan opleveren bijvoorbeeld ook samen met het publiek in één shot. Het vertekenen zal minder zijn omdat de hoeken al donker zijn en het vuurwerk toch al een ronde vorm heeft.

Een normale groothoek met aspherische elementen is inderdaad aangeraden zodat je absoluut geen vertekeningen hebt. Die lenzen zijn over het algemeen wel wat duurder en ook niet zo wijd.

Back
Bovenaan