Wetgeving Polen

Ik kan eigenlijk nergens vinden dat het legaal is om vuurwerk af te steken buiten 31 december? Het enige dat ik kan vinden is dat het verboden is en je 500 zloty boete riskeert. Zou nou wel graag willen weten wat waar is, want ga er in mei heen, en zou toch wel leuk zijn als we daar konden afsteken.

Gezellig joost01, wij zitten er ook in mei :)
Ben eveneens benieuwd naar een duidelijk antwoord op je vraag.

In Polen is het toegestaan om vuurwerk te verzenden onder andere naar Nederland. Dit wordt hier als een groot probleem gezien en in Polen is dit blijkbaar normaal. Maar hoe zit dit na 2017. Mag het dan nog steeds, worden de regels versoepeld zoals je overal door Europa mag verzenden of juist strenger. Heeft iemand hier al een idee van, of zijn die regels al bekend? Of houden we na 2017 gewoon nog ditzelfde verschil en maakt die hele nieuwe vuurwerkregels eigenlijk niets uit

2017 is alleen de deadline voor het invoeren van de CE-categorieēn voor vuurwerk. Het wel of niet verzenden per post, leeftijdsgrenzen, bezitperioden/verkoopperioden, bezit van categorieën/typen vuurwerk en de afsteektijden mogen landelijk worden bepaald.
Echter geldt reguliere postverzending officieel alleen voor 1.4S vuurwerk, het meeste 1.4G, 1.3G of hoger is alleen per ADR-vervoer of gaasverpakking mogelijk per post.

Ik ga in augustus, voor de mensen die eerder gaan, laat je ervaringen achter hier, ben wel benieuwd.
Ik ga 4/5 daagjes stoken in polen.

Tja goed, we hebben het er in de chat al een keer over gehad maar ik ben er een aantal weken geleden dus geweest. Dan heb ik het trouwens over de welbekende Polenmarkt in Osinow Dolny. Zoals de meeste van jullie misschien wel weten bestaat de markt uit 2 delen. Op allebei de delen is genoeg vuurwerk te vinden, en echt een prijs verschil was er niet tussen de delen. Je kwam op het tweede deel wel een aantal andere producten tegen dan op het eerste, maar ook dit scheelt niet echt veel. Weinig mensen op de markt spreken Engels, je zult dus het meest moeten communiceren in het Duits. Afdingen kan niet echt. Als je bijvoorbeeld iets koopt voor 21 euro, kan je misschien 1 euro afdingen zodat het op een mooi rond getal uitkomst, maar veel meer zal het niet worden. Er wordt echt van alles verkocht, van potten tot shells (heb ze tot 6 inch zien liggen), van knallers tot pijlen. Controles hebben we niet gezien. Ik heb ook nog even aan iemand die op de markt werkt gevraagd of er controles zijn, en hij zei dat die er alleen in december zijn. Ik weet niet of ik een paar prijzen mag noemen als voorbeeld? Als iemand vragen heeft, stel ze gerust :)

Ik ga in augustus, voor de mensen die eerder gaan, laat je ervaringen achter hier, ben wel benieuwd.
Ik ga 4/5 daagjes stoken in polen.

Ben ook heel benieuwd naar jou bevindingen. Ga zelf over een tijdje weekendje weg naar berlijn en lekker paar uurtjes stoken zou leuke aanvulling zijn.

Ben ook heel benieuwd naar jou bevindingen. Ga zelf over een tijdje weekendje weg naar berlijn en lekker paar uurtjes stoken zou leuke aanvulling zijn.

Ik laat mijn bevindingen hier achter, ook zal ik een film schieten van het hele tripje en het shoppen/stoken.

oke dus ik lees hier dat je alles kan kopen in Polen zolang je geld hebt, maar hoe zit het met het afsteken? Want ik zit er aan te denken om met wat vrienden op vuurwerkvakantietje te gaan om even een weekend te gaan stoken, maar ik heb natuurlijk geen zin in boetes of nog erger. Ik heb ook geen idee hoe de politie daar is, zijn ze een beetje normaal of wil je daar echt "niet mee fucken"?

Zolang je gaat stoken in de wat afgelegen gebieden zal men niet moeilijk doen. Politie kan je een boete geven als je zorgt voor overlast, maar de hoogte daarvan is minimaal.
Het is echter wel aan te raden om dan van de plek weg te gaan voor verdere problemen te voorkomen.

Zolang je gaat stoken in de wat afgelegen gebieden zal men niet moeilijk doen. Politie kan je een boete geven als je zorgt voor overlast, maar de hoogte daarvan is minimaal.
Het is echter wel aan te raden om dan van de plek weg te gaan voor verdere problemen te voorkomen.

Zijn er bij dat stadje in de buurt van Berlijn met die vuurwerk markt, osinow nogwat, geschikte gebieden?

Geschikte gebieden genoeg rondom osinow dolny . Je heb 2 enorme bossen, 1 boven osinow (8/10 km ver) en een onder osinow (6/8km ver )
Ik raad het je wel af om in het bosgebied bij osinow zelf te stoken! Gewoon een stukje rijden dus ;)

oke dus ik lees hier dat je alles kan kopen in Polen zolang je geld hebt, maar hoe zit het met het afsteken? Want ik zit er aan te denken om met wat vrienden op vuurwerkvakantietje te gaan om even een weekend te gaan stoken, maar ik heb natuurlijk geen zin in boetes of nog erger. Ik heb ook geen idee hoe de politie daar is, zijn ze een beetje normaal of wil je daar echt "niet mee fucken"?

Heb wel zin om mee te gaan, wellicht met een leuk groepje ?
Idee om iets te organiseren ?

Mhh een vuurwerk vakantie lijkt me een leuk nieuw onderwerp . Kan iemand een topic hier van maken . Die het ook serieus van plan is om dan ook mee te gaan , als het zover is .

Geschikte gebieden genoeg rondom osinow dolny . Je heb 2 enorme bossen, 1 boven osinow (8/10 km ver) en een onder osinow (6/8km ver )
Ik raad het je wel af om in het bosgebied bij osinow zelf te stoken! Gewoon een stukje rijden dus ;)
Heb geen auto :S

Osinow is belachelijk duur
Alternatieven?

Heb wel zin om mee te gaan, wellicht met een leuk groepje ?
Idee om iets te organiseren ?
Lijkt me wel leuk :)

Mhh een vuurwerk vakantie lijkt me een leuk nieuw onderwerp . Kan iemand een topic hier van maken . Die het ook serieus van plan is om dan ook mee te gaan , als het zover is .
Misschien een mod ofzo

Enneh trouwens, als ik dan toch al het vuurwerk dat er bestaat mag afsteken voor een tijdje, dan wil ik ook shells schieten. Ik ben van plan om eerst even met een of twee shellkitjes te gaan oefenen maar daarna wil ik (mits het goed gaat) iets groter, is het dan het waard om 3 inch te kopen of kan je evengoed 2.5 kopen? (groter dan 3 word sws te duur). En de buizen mag je gewoon meenemen naar NL toch? (lijkt me leuk als decoratie)

Back
Bovenaan