Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Toch lijken die Sherpa's me geen ideale kop hebben.
De CX686 heeft een vloeistofkop die erg soepel loopt... zo op het eerste oog lijken me die Sherpa's minder vloeiend bewegen.

Iets wat ik nog gruwelijk vervelend vind.. ze hebben geen waterpas.
Ik laat het verder aan de professionals over, ik zie dat jullie er veel meer verstand van hebben :)

Jwtjuh :bye:

Toch lijken die Sherpa's me geen ideale kop hebben.
De CX686 heeft een vloeistofkop die erg soepel loopt... zo op het eerste oog lijken me die Sherpa's minder vloeiend bewegen.

Iets wat ik nog gruwelijk vervelend vind.. ze hebben geen waterpas.

Klopt, ik wil geen gerammel op mijn kop van de statief, geen krakende zeer storend. En een waterpas is eigenlijk altijd heel fijn! En de langte is omdat ik niet klein ben en ook wel vanwege heuveltjes etc dus vandaar!

Ik laat het verder aan de professionals over, ik zie dat jullie er veel meer verstand van hebben :)

Jwtjuh :bye:

Haha alle raad is welkom hoor ;)

@ Tristen.. gewoon die CX686 bestellen.. krijg je zeker geen spijt van.. Soepele kop, beweegt super en nooit gekraak gehoord.
Met een werkhoogte van max. 163 cm is deze denk ik ook hoog genoeg.. voor mij wel ten minste.

Sachtler.
En dan niet de 75mm maar de 100mm en evt. 150mm.
Die zijn zelfs tweedehands nog steeds goed en waardevast.

Ik ben aan het kijken voor een microfoon voor op mijn filmcamera,

Dan kom je al snel bij RØDE uit! Maar welk model is het beste voor vuurwerkopnames?

Zelf geen ervaring mee, die rode video mic wordt inderdaad veel gebruikt en geeft altijd wel een goed geluid, maar kijk eens naar Audio Technica, deze zijn echt briljant op het gebied van audio.
Verder succes met het zoeken!!

Audio Technica heeft zeker goede mic's, ook is het wel waard om naar de Zoom mics te kijken, deze hebben een erg goed prijs/kwaliteits verhouding, helemaal als je ze 2e hands kunt kopen

Rode-VideoMic.jpg

Voor de mensen die ook met de Rode video mic filmen, zetten jullie hem op ON of schuiven jullie hem nog 1 omhoog?

sorry als ik dit vraag op de verkeerde pagina maar volgens mij heeft iedereen hier verstand van camers en ik totaaaal niet
ik ben gestop met vuurwerk te filmen omdat ik de kwalitijd gewoon *** vind nu begint het toch weer te kriebelen en ben ik beetje aan het rond kijken heeft iemand nog tips waar ik op moet letten ?
ik heb zelf oog op een Sony HDR-CX220E heeft iemand daar ervaring mee toevalig

sorry voor het onhandig lezen voor jullie ik ben zelf dyslexies

sorry als ik dit vraag op de verkeerde pagina maar volgens mij heeft iedereen hier verstand van camers en ik totaaaal niet
ik ben gestop met vuurwerk te filmen omdat ik de kwalitijd gewoon *** vind nu begint het toch weer te kriebelen en ben ik beetje aan het rond kijken heeft iemand nog tips waar ik op moet letten ?
ik heb zelf oog op een Sony HDR-CX220E heeft iemand daar ervaring mee toevalig

sorry voor het onhandig lezen voor jullie ik ben zelf dyslexies

Koop voor dat geld dan de sony hdrcx115e van nitraat12

Zit hier even in dubio. Ik ben in het bezit van een canon eos 1100d. Ik vond het alleen afgelopen jaar niet echt een succes om mee te filmen (kit lens 18-55). Ik wil dit jaar weer eens wat meer op film hebben. Wat raden jullie aan, toch de 1100d gebruiken en kijken naar een groothoeklens ? Of via marktplaats een goedkope camcorder ? Las een aantal pagina's terug iets over de FS200 die onder de 100 euro wel te vinden is. Kort maar krachtig, wil niet veel uitgeven maar wel gaan filmen :P

De Canon EOS 1100D is gewoon een instapmodel DSLR camera. Het is een FOTOcamera - geen filmcamera. Aangezien het een instapcamera is, is er juist op speciale functies bespaard. Dus een filmfunctie, die bij een fotocamera ondergeschikt is, is gewoon niet volledig ontwikkeld. Daar betaal je immers ook niet voor. Je kunt er nou wel een mooie lens op gaan zetten, maar daarmee verbeter je de filmcapaciteit van je camera niet. Ik weet niet waarin jij de films van je camera tekort vindt schieten, maar dat zal waarschijnlijk niet zozeer aan de groothoek liggen. Aangezien een redelijke filmlens al gauw op 300 euro zit, kun je beter investeren in een filmcamera/camcorder. Die kun je voor hetzelfde bedrag krijgen als die mooie groothoek lens... Maar zal je een stuk betere filmkwaliteit opleveren. Een dure lens op een 1100D zetten om te filmen is als een gouden ring bij een aap...het is en blijft een lelijke filmcamera.

Darksoul, daar ga je toch enigszins de mist in...
Natuurlijk is er bespaard op bepaalde onderdelen. Dan is video inderdaad niet prioriteit nummer 1 van een spiegelreflex.
Echter: juist vanwege de grote sensor is zelfs een instap DSLR in staat erg goede VIDEObeelden te schieten. Zelfs met de kitlens, waarvan je overigens wel het in-uitzoomen op je video terug kunt horen.
Sterker nog: de videokwaliteit verandert niet tot minimaal bij de duurdere body's.
De winst zit hem dan meer in gebruik van een andere lens (STM, groothoek), filters en een goed statief.

Maar de eerste vraag die mij te binnen schiet: Lidu Rulez, WAT en WANNEER wil je gaan filmen?
Overdag vuurwerk afsteken, of 's avonds. Complete shows of midden in je eigen straat?

Ik denk namelijk dat je de 'slechte' beelden al veel beter kunt krijgen door andere instellingen te gebruiken. HOE (lees: met welke instellingen en wel/geen statief) heb je nu gefilmd?

Hier ben ik het ook mee eens, maar denk eraan bij de 1100D film je maar in 720p HD heh.
Verder zijn bij video lenzen niet super belangrijk op het diafragma na, die bepaalt gewoon hoeveel licht er binnen komt en hoe klein je diepteveld is. Kwaliteit zal niet snel achteruit gaan.
Verder is bij filmen microfoon vooral het belangrijk.

Stukje extra info was idd wel makkelijk geweest, bij deze. Ik was vooral niet tevreden over de 1100d over het feit dat de kitlens al te ver is ingezoomd. Ik zit dus met een beperkte afstand tot het vuurwerk. Vandaar de optie groothoek.

Ik zal alleen mijn eigen vuurwerk filmen op oudjaarsdag/avond. Het hoeft niet de beste kwaliteit te zijn, maar je wil natuurlijk zoveel mogelijk waar voor je geld ;). De camera zal hoogstwaarschijnlijk maar 1 dag in het jaar gebruikt gaan worden om te filmen.

Firworkaddict, de 1100D filmt alleen in HD lite met 720 p. Als Lidu Rulezz nu vindt dat hij met de kitlens tekort komt bij zijn films, ben ik van mening dat het nemen van een andere lens zijn tekortkomingen niet gaan oplossen. Hij heeft weliswaar niet verteld waarin zijn camera tekort komt, maar ik heb zelf sterk de indruk dat hij niet alleen tekort komt in de smallere beeldhoek en dus veel profijt zou hebben bij een wideangle lens. Ik ga er gemakshalve vanuit dat hij al redelijk wat geprobeerd heeft om het optimale uit zijn camera/lens combinatie te halen. Maar als hij inderdaad nog steeds automatisch focust en op F2,8 filmt, dan snap ik wel waarom hij vindt dat zijn beelden tekort schieten...
Mijn mening blijft staan dat je voor de prijs van een degelijke filmlens, beter een camcorder kunt kopen als je ambitie ligt bij filmen.

EDIT: tegelijk gepost :wink:
Nu is het al wat duidelijker. Zeker in de straat, wanneer je met je neus op het vuurwerk staat, zal je kitlens i.c.m. de cropfactor van je camera inderdaad behoorlijk ver 'ingezoomd' zijn. Als dat je enige tekortkoming is, kun je overwegen om een wideangle lens te nemen. Als je maar één dag per jaar ermee filmt, maar de overige 364 dagen per jaar ermee wilt fotograferen, is een groothoek lens een goede investering. Ik gok dat je voor 200 euro toch wel een prima 12 of 15 mm lens moet kunnen vinden. Misschien ook wel 10 mm, maar dat wordt prijzig. Check de aanbiedingen op Marktplaats eens. Misschien wil je wel een goedkope, oude lens overwegen, zonder autofocus motor, omdat die erg goedkoop zijn.

Dan is er ook nog het punt dat bij een Spiegelreflexcamera zoals de Canon 1100D, 600D, je te maken heb met een sensor die het toelaat om gemiddeld maar 10 minuten achter elkaar te filmen, omdat de sensor simpelweg te heet word(zeker bij weinig licht). Bij een spiegelreflexcamera met een volbeeld(fullframe)sensor kan je langer filmen omdat de sensor van deze camera's een stuk groter is, alleen moet je voor dit soort camera's flink in de buidel tasten. Dit is ook een van de redenen dat ik naast m'n spiegelreflexcamera een camcorder heb aangeschaft.

Back
Bovenaan