Uitbreiding Wet BIBOB

moontan

VWC lid
Uitbreiding Wet BIBOB in strijd tegen georganiseerde criminaliteit

Vastgoed- en grondtransacties waarbij de overheid betrokken is als civiele partij, komen onder de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur (BIBOB) te vallen. Daarmee wordt voorkomen dat overheden ongewild met malafide partijen in zee gaan. Ook het exploiteren van speelautomaten, het exploiteren van een headshop en het importeren van vuurwerk komen onder de BIBOB. Om vermenging van onder- en bovenwereld tegen te gaan, krijgen burgemeesters de bevoegdheid bedrijven te sluiten waar niet alleen legale maar ook illegale activiteiten plaatsvinden. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie.

Met de Wet BIBOB kunnen overheden (vooral gemeenten) de achtergrond van een bedrijf of persoon onderzoeken voordat een vergunning of een subsidie wordt gegeven of een overheidsopdracht wordt gegund. Als er sprake is van criminele antecedenten of onduidelijke financiële constructies kan de vergunning, de subsidie of de opdracht worden geweigerd. Zo wordt voorkomen dat de overheid ongewild criminaliteit ondersteunt en een vermenging van boven- en onderwereld ontstaat. Bij het onderzoek naar de achtergrond van een bedrijf of persoon kan de gemeente hulp vragen aan het landelijk Bureau BIBOB, dat een advies uitbrengt.

De BIBOB-wetgeving geldt alleen voor bepaalde branches en activiteiten: bij horeca-, bouw-, afval- en transportvergunningen, in de transportbranche, bij woningbouwcorporaties, coffeeshops, bordelen en smart- en growshops. Voor aanbestedingen geldt de Wet BIBOB in de branches bouw, milieu en ICT. Na de uitbreiding komen daar het exploiteren van speelautomaten, het importeren van vuurwerk, headshops en vastgoedtransacties met een overheid bij. Voor bijvoorbeeld belwinkels en avondkappers is geen vergunning nodig, waardoor ze tot nu toe niet onder de Wet BIBOB vallen. Verschillende gemeenten vermoeden dat dit soort winkels zeer vatbaar is voor criminele beïnvloeding en dat criminelen uitwijken naar dit soort branches. Daarom krijgen burgemeesters de mogelijkheid ook BIBOB-onderzoek te doen naar bedrijven die geen vergunning van de gemeente nodig hebben. Als uit onderzoek blijkt dat een bedrijf malafide is, kan de burgemeester zo’n bedrijf sluiten.

Een aantal verbeteringen en aanpassingen moet de BIBOB voor gemeenten makkelijker maken en de rechtsbescherming van bedrijven en personen verbeteren.

Er komt een landelijk register met een overzicht van alle uitgevoerde BIBOB-onderzoeken van de laatste twee jaar en de uitkomst daarvan. Zo kan een gemeente weten dat een andere gemeente al eerder een onderzoek naar een bedrijf of persoon heeft gedaan.
Burgemeesters kunnen rechtstreeks justitiële en strafvorderlijke gegevens van bedrijven en personen krijgen in alle BIBOB-sectoren.
De termijn voor het landelijk Bureau BIBOB om een advies te geven wordt verlengd van vier naar acht weken, met een verlengingsmogelijkheid van vier weken.
Veel gemeenten maken in bezwaarprocedures gebruik van externe bezwarencommissies. Ook die externe commissies krijgen de mogelijkheid adviezen van het landelijk Bureau BIBOB in te zien.
Wie bezwaar maakt tegen een weigering van een vergunning, subsidie of opdracht, krijgt recht op een afschrift van het advies van het landelijk Bureau BIBOB.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

http://www.minbzk.nl/actueel/nieuws--en/@126776/uitbreiding-wet

En hiermee hopen ze zeker de illegale handel in vuurwerk tegen te houden of met 80% terug te dringen?
Ik denk niet dat dat gaat lukken. Handelaren vinden heus wel weer een "zijweggetje" om zoveel mogelijk winst te maken.

Wet bibob wil zeggen dat de eigenaar van een zaak, in deze een vuurwerk importeur vrij moet zijn van een strafblad. Heeft de eigenaar bijvoorbeeld een strafblad voor handel in illegaal vuurwerk dan zal hij geen vergunning meer kunnen krijgen voor het importeren van vuurwerk.

Of deze wet nu zo gepast is in de vuurwerkwereld vraag ik mij af, iemand die vroeger ooit een keer iets gedaan heeft wat niet mocht, krijgt nooit een 2e kans. Eigenlijk geldt dit voor alle ondernemers. Ik ben van mening dat iedereen een 2e kans verdient, er zijn dingen waarbij ik er niet zo overdenk. Deze wet maakt er echter geen onderscheid in en scheert iedereen over dezelfde kam.

Ik vind persoonlijke dat ze deze wet eens mogen veranderen.

gr

Het is natuurlijk aan de ene kant begrijpelijk maar aan de andere kant, iemand verdient ook een tweede kans. we zijn allemaal jong geweest dan denk je daar minder bij na(meestal).
Als ze er zo bang voor zijn dat ze weer de fout in gaan moeten ze die persoon beter in de gaten houden!

Wet bibob wil zeggen dat de eigenaar van een zaak, in deze een vuurwerk importeur vrij moet zijn van een strafblad. Heeft de eigenaar bijvoorbeeld een strafblad voor handel in illegaal vuurwerk dan zal hij geen vergunning meer kunnen krijgen voor het importeren van vuurwerk.

Of deze wet nu zo gepast is in de vuurwerkwereld vraag ik mij af, iemand die vroeger ooit een keer iets gedaan heeft wat niet mocht, krijgt nooit een 2e kans. Eigenlijk geldt dit voor alle ondernemers. Ik ben van mening dat iedereen een 2e kans verdient, er zijn dingen waarbij ik er niet zo overdenk. Deze wet maakt er echter geen onderscheid in en scheert iedereen over dezelfde kam.

Ik vind persoonlijke dat ze deze wet eens mogen veranderen.

gr

Ik weet niet hoor maar waarom bestaat Breeschoten dan nog?

Onder wet bibob bestaat een breeschoten niet lang meer.... althans.... op papier kan de eigenaar niet verder gaan met runnen van dit bedrijf. Wat nu als meneer breeschoten tegen ruben zegt, hier heb jij een paar ruggen en dan zetten we het bedrijf op jou naam maar blijf ik onofficieel wel de eigenaar. Juist, bibob omzeild.

gr

Onder wet bibob bestaat een breeschoten niet lang meer.... althans.... op papier kan de eigenaar niet verder gaan met runnen van dit bedrijf. Wat nu als meneer breeschoten tegen ruben zegt, hier heb jij een paar ruggen en dan zetten we het bedrijf op jou naam maar blijf ik onofficieel wel de eigenaar. Juist, bibob omzeild.

gr

Inderdaad!
Juist, en daarom geloof ik ook niet dat ze hiermee de illegale handel met 80%, (laat staan 95%)kunnen terugdringen.
Ik snap ook niet dat ze zo happig zijn op wat in hun ogen illegaal en zwaar vuurwerk is, terwijl je het in vrijwel heel Europa vrijwel zonder problemen zo kunt kopen. Bijv. de strijkers en de nitraten in België. Pas maar op met dat spul zegt de Nederlandse justitie, je kunt er een auto mee opblazen of de gevel van een huis mee ontzetten. En gezegde dat door justitie wel 1000 keer wordt overdreven.
Terwijl de "echte" grote criminelen die feitelijk levenslang (gasten die zich schuldig maken aan doodslag bijv.) verdienen gewoon na een jaar weer vrij rondlopen of er zelfs met een taakstraf van af komen.

Staatscourant 22 maart 2011

Vergunning vuurwerkimporteurs

In een brief van 8 december 200912 hebben de toenmalige Minister van VROM en de Minister van Justitie de Tweede Kamer geïnformeerd over een aantal ontwikkelingen in de strijd tegen de illegale handel in vuurwerk. Het gebruik van illegaal vuurwerk leidt tot risico’s voor gezondheid en milieu. Een belangrijk aspect in deze brief is het voornemen om een vergunningstelsel voor vuurwerkimporteurs in te voeren.

Het vergunningstelsel zal worden gebaseerd op de artikelen 9.2.2.1 en 9.2.2.3 van de Wet milieubeheer en worden ondergebracht in het Vuurwerkbesluit. Na de inwerkingtreding van de betrokken wijziging
van het Vuurwerkbesluit kan alleen nog vuurwerk worden geïmporteerd indien men beschikt over een door de Minister van VROM daartoe verleende vergunning.
Een dergelijk vergunningstelsel stelt handhavers beter in staat snel op te treden tegen importeurs die niet voldoen aan de wettelijke vereisten (immers: het niet hebben van een vergunning is eenvoudig
vast te stellen) en maakt sancties eenvoudiger (intrekken van de vergunning). Daarnaast zal de verwevenheid tussen legale en illegale handel in vuurwerk worden teruggedrongen, omdat het merendeel van de importeurs niet het risicowil lopen om hun vergunning kwijt te raken.
Naast vergunningcriteria ter borging van professionaliteit van de importhandelingen, en daarmee het terugdringen van de risico’s voor gezondheid van de mens en voor het milieu, is het nodig dat de importvergunning kan worden geweigerd of ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden,bedoeld in artikel 3 van de Wet BIBOB.
Om toetsing aan die voorwaarden mogelijk te maken, worden artikel 9.2.2.3 van de Wet milieubeheer en artikel 1 van de Wet BIBOB gewijzigd.
Het hiervoor genoemde artikel 9.2.2.3 is van toepassing op alle vergunningstelsels die zijn gebaseerd op een algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 9.2.2.1 van de Wet milieubeheer.
De reikwijdte van de toetsing aan de in de Wet BIBOB opgenomen voorwaarden zal vooralsnog worden beperkt tot de vergunningen voor vuurwerkimporteurs. In artikel 9.2.2.3. van de Wet milieubeheer wordt daarom een kapstok opgenomen om in de betrokken algemene maatregel van bestuur waarin een vergunningstelsel wordt geregeld, te bepalen dat de vergunning tevens aan de in de Wet BIBOB opgenomen voorwaarden wordt getoetst. In de voorgenomen wijziging van het Vuurwerkbesluit, waarin het vergunningstelsel voor vuurwerkimporteurs wordt opgenomen, zal hieraan gevolg worden gegeven.

http://ikregeer.nl/document/stcrt-2011-4859

gr

Met deze opmerking ben ik het niet helemaal eens.
Als blijkt dat de achtermannen toch erbij betrokken zijn geld de wet BIBOB nog steeds.
De wet BIBOB is juist zo in elkaar gezet dat deze mogelijkheid van omzeilen tegen gegaan kan worden.
Maar werk het in de praktijk ook zo ??????
Ik denk bang van niet..............

Staatscourant 22 maart 2011

Vergunning vuurwerkimporteurs

verhaal over vergunningstelsel....

Is het niet zo dat de meeste nederlandse vuurwerkbedrijven die in Nederland zaken doen (afschieten van shows, en het importeuren van (professioneel) vuurwerk) statutair gezien in Duitsland allang zitten. en dus een GMBH (een bv dus) hebben. Deze dus strikt gezien niet onder een Nederlands vergunningen stelsel kunnen vallen. Maar deze onder duitse wetgeving dus vallen!

Dit vergunningen stelsel in mijn ogen maar weer eens aantoont op wat voor eiland de Nederlandse overheid denkt te leven. Bedoel voor hun eindigd alles over de grens zo lang het maar over de grens gaat en niet terug.

Verder, is het ook niet zo dat de overgrote import van verboden consumenten vuurwerk dan wel professioneel vuurwerk via landen zoals Polen en andere landen komt tegenwoordig? Ook hierbij slaat men de plank dus lijkt mij zo volkomen mis met zo een vergunningenstelsel?

Kort gezegd: Men houd er echt de handel bijlange na niet mee tegen in verboden consumenten vuurwerk en professioneel vuurwerk.

Is het niet zo dat de meeste nederlandse vuurwerkbedrijven die in Nederland zaken doen (afschieten van shows, en het importeuren van (professioneel) vuurwerk) statutair gezien in Duitsland allang zitten. en dus een GMBH (een bv dus) hebben. Deze dus strikt gezien niet onder een Nederlands vergunningen stelsel kunnen vallen. Maar deze onder duitse wetgeving dus vallen!

Klein beetje waar.

Je heb ten alle tijden een beschikking nodig om te kunnen ontbranden / afsteken.
Nederlandse bedrijven vallen onder de provincie, GMBH's vallen onder VROM.
En de beschikking wordt volgens de Nederlandse Wetgeving bekeken en verstrekt.
De je bent gewoon te pakken GMBH of niet......

Klein beetje waar.

Je heb ten alle tijden een beschikking nodig om te kunnen ontbranden / afsteken.

En is het niet zo dat alle bedrijven in de toekomst een vrom vergunning gaan krijgen????

Klein beetje waar.

oke.. en hoe gaat dat dan met bedrijven zoals bijvoorbeeld franse bedrijven zoals een Groupe-f, Commandos Percue die regelmatig in Nederland komen om shows te doen? In het kader van het vrij verkeer van handel en diensten binnen de EU lijkt het mij dat ook een VROM Buitenlandse Firmas die naar Nederland komen om een show te schieten niks kan opleggen qua een Nederlandse licentie of Nederlandse vergunning ?

Dat men een ontbrandings vergunning aanvraagt is dan nog tot daar aan toe

Een buitenands bedrijf moet ten alle tijden een ontbrandingstoestemming of een melding aanvragen via een Nederlands bedrijf dat een beschikking heeft. Dit heeft te maken met de Nederlandse wet en regelgeving.

Een buitenands bedrijf moet ten alle tijden een ontbrandingstoestemming of een melding aanvragen via een Nederlands bedrijf dat een beschikking heeft. Dit heeft te maken met de Nederlandse wet en regelgeving.

zo ver mijn info gaat heb ik dat Commandos Percu nog nooit zien doen. Die vergunning tot daar aan toe. Maar via aan Nederlands bedrijf?.. Het zou ook direct indruisen tegen regelgeving aangaande vrij verkeer van handel en diensten in de EU.. of ik moet het nu echt even allemaal mis hebben :)

zo ver mijn info gaat heb ik dat Commandos Percu nog nooit zien doen. Die vergunning tot daar aan toe. Maar via aan Nederlands bedrijf?.. Het zou ook direct indruisen tegen regelgeving aangaande vrij verkeer van handel en diensten in de EU.. of ik moet het nu echt even allemaal mis hebben :)

Waarom zou dit niet kunnen? Een nederlands bedrijf is beter op de hoogte van de lokale situatie en ook het contact met handhavers geeft minder taalproblemen.

Andersom kan ook; een nederlands bedrijf in het buitenland kan ook met een lokaal bedrijf samenwerken.

Waarom zou dit niet kunnen? Een nederlands bedrijf is beter op de hoogte van de lokale situatie en ook het contact met handhavers geeft minder taalproblemen.

Andersom kan ook; een nederlands bedrijf in het buitenland kan ook met een lokaal bedrijf samenwerken.

klopt, maar het ging er mij meer om dat het wel of niet verplicht is. aangezien de meeste buitenlandse bedrijven geen Nederlandse papieren hebben.

laten we eerlijk zijn, als ik betaal kan alles.
Dat is het probleem denk ik, zoeken naar constructies hoe het wel kan. en die zijn er legio
Het is al maar hoe krijg ik meer geld en verder niets.
Wim

Laatst bewerkt:
klopt, maar het ging er mij meer om dat het wel of niet verplicht is. aangezien de meeste buitenlandse bedrijven geen Nederlandse papieren hebben.

Je hebt helemaal gelijk; een buitenlands bedrijf dat in Nederland schiet moet wel een vergunning hebben die aangevraagd kan worden bij het ministerie als er aan de voorwaarden wordt voldaan.

Wanneer een vuurwerkbedrijf uit het buitenland een vuurwerkshow wil verzorgen,zal dit altijd onder de vlag moeten gebeuren van een bedrijf die een toepassingsvergunning heeft van de provincie of van VROM.
Het Bedrijf zal altijd aansprakelijk zijn voor het buitenlandsbedrijf

Ook kan een buitenlandsbedrijf een VROM vergunning aanvragen,dan zal deze moeten voldoen aan de voorwaarden zoals die gesteld zijn.

Back
Bovenaan