Villafranca Sicula (AG) 2026 - Festa di Maria SS. del Mirto

Airforce

VWC lid
Stad/dorp: Villafranca Sicula (AG)
Land: Italië
Datum: 01-08-2026 - 02-08-2026
Tijdstip: --
Schietbedrijven: FA.SI.MA. Fuochi Eventi/FireSud/Fireworks Lieto
Max. kaliber: 16" (400mm)? (editie 2025)
Bijzonderheden: --

Zojuist geboekt!
Ik kom aan op 31-07 en vertrek op 03-08.
Vliegen vanaf Weeze en verblijf in Sciacca.

1783957541120.png

Laatst bewerkt:
Super gaaf, wat blijft het allemaal mooi daar hè. Lekker relaxed bij de opbouw kijken, prachtige omgeving, lekker weer en fantastisch eten. Zo vet zulke trips met je vrienden.

Super gaaf, wat blijft het allemaal mooi daar hè. Lekker relaxed bij de opbouw kijken, prachtige omgeving, lekker weer en fantastisch eten. Zo vet zulke trips met je vrienden.
Ben alleen haha, maar locals ontmoet en al lekker her en der bij hen thuis gegeten. En ze zijn inderdaad super relaxed. Ff met Google vertalen aangeven dat je uit Nederland komt speciaal voor hun vuurwerk en ze staan alles toe.

Kom maar door, ben benieuwd naar je verhalen.
Wil je het echt weten?
Mooie show van Lieto. Alles van "team" blauw (inclusief dus de grote show van Pyrolandia) is niet door gegaan. Te grote bommen en gezeik tussen rood en blauw. Zeer pijnlijk en de teleurstelling overheerst nu even maar goed. Morgen zal ik nog wel wat meer van het avontuur posten.

Laatst bewerkt:
Wil je het echt weten?
Mooie show van Lieto. Alles van "team" blauw (inclusief dus de grote show van Pyrolandia) is niet door gegaan. Te grote bommen en gezeik tussen rood en blauw. Zeer pijnlijk en de teleurstelling overheerst nu even maar goed. Morgen zal ik nog wel wat meer van het avontuur posten.
Te grote bommen? Daar staan ze juist bekend om hahaha maar ff serieus was er controle ofzo? Normaal gesproken is het daar allemaal niet zo'n probleem.

In lucca sicula zijn de shows met pasen ook niet doorgegaan door discussies tussen de verenigingen over budgetten...
Wel eeuwig zonde want het zou een dikke show van ongeveer 21 minuten worden.
Wel balen als zoiets gebeurt, niet alleen voor de locals maar ook voor lliefhebbers die er veel geld,tijd en moeite in steken

Team rood had dit jaar sws uitdagingen qua budget, vorig jaar nog een show van 38K van fasima en jaar daarvoor 80K Romano. @Airforce beetje meegekregen waar de discussie over ging?

Ik heb een local ontmoet op zaterdag en veel tijd met hem doorgebracht op zaterdag en zondag. Hij is eigenaar van een lokale horeca/catering onderneming in het dorp. Er is controle geweest, zoals altijd uiteraard. Op de een of andere manier zijn ze gepakt bij de controle. De carabinirie ging op hun strepen staan, het blauwe team ging op hun strepen gedaan. Wat ik er van begreep is een hoge pief een formulier onder de neus gedrukt om verantwoordelijkheid te nemen mocht het mis gaan. Die is dus niet getekend. Zelfs de processies hebben enige tijd stil gelegen (nouja enig, meer dan een uur) als "protest" van het blauwe team. Het gezeik is dus tweeledig, enerzijds het veiligheidsaspect (Pyrolandia schoot in het "valleitje" dichtbij het dorp terwijl Lieto bergopwaarts schoot). Anderzijds schijnt er ook door de rooien te zijn geklaagd dat blauw grote kalibers zou gaan schieten (terwijl ze dat natuurlijk zelf ook hebben). Komt natuurlijk voort uit het feit dat ze de grote kalibers nabij het dorp zouden schieten en vrijwel zeker meer indruk op de jury zou maken. Nahja, veel verhalen, veel perspectieven, zeer Italiaans. Wat er allemaal van klopt...

Het ging overigens over de te grote kalibers van de Bombe de Tiros. Zie hieronder. Dit was rond 15:00 open en bloot in de bus, geen idee hoe laat de controle is geweest.
1000088361.jpg

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord!

Er is in Italië 1 specifiek vuurwerkrecherceteam dat zit in Rome en controleert vooral op de kalibers bij shows op vasteland. Cylinders mogen maximaal 63cm lang zijn, kailber hangt af van schietplek, recco bijvoorbeeld is 130mm cylinders max.
Ze weten op Sicilië ook vaak op voorhand of dit team wel komt controleren, bij de megashows in 2024 van Di Matteo en Romano (beiden 80K budget) wisten ze zeker dat er geen controle kwam en ik doe een educated guess dat ze zijn getipt vooraf of de controle hebben afgekocht..

Dat ding met controles is sws een wassen neus op Sicilië, vaak wordt er überhaupt niet gecontroleerd.
Ik geloof best wel dat er deze x wel is gecontroleerd maar dan idd door de caribnieri net op het moment dat ze die worsten nog in de bus hadden liggen.
Ze schieten daar ieder jaar van die lompe cylinders, we stonden er vorig jaar 50 meter vanaf per ongeluk. Dat bleek pas tijdens de show hahaha.

Rode team had dit jaar budgetproblemen maar ik kan bijna niet geloven dat ze zo'n naaistreek zouden leveren door hierover te klagen. Ze leven samen in een dorp van paar duizend inwoners en ze moeten ook de rest van het jaar door een deur kunnen.

Ik hoop oprecht dat ze volgend jaar weer gewoon los kunnen daar want het is echt uniek wat daar wordt neergezet.

Hoop dat je er alsnog van hebt genoten, komen nog zoveel mooie shows naar op het moment zelf wel ongelooflijk balen...

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan