Veenendaal beleefde rustig oud en nieuw: ‘Soms moet je er direct bovenop zitten’

Fegefeuer

VWC lid
Een ‘beheersbare’ nacht: Veenendaal maakte zonder al te grote problemen de overgang van 2025 naar 2026. „Met dank aan zichtbare en onzichtbare maatregelen.”

Een uitgebrande auto, tien kapotte prullenbakken, wat vernielde verkeersborden: een kleine 13.000 euro aan schade. „Op een normale dag zou ik zeggen, wat was er allemaal loos vannacht. Maar voor een jaarwisseling ben ik een tevreden burgemeester. Het was nog net niet saai.”

Dat zegt Gert-Jan Kats, eerste burger van Veenendaal. Hij kijkt samen met politie-teamchef Jan Verbeek terug op een rustig oud en nieuw in de stad. En dat komt niet vanzelf. Kats: „We hebben vooraf veel zichtbare en onzichtbare maatregelen genomen.” Verbeek: „We beginnen al in juni. Als je dat mensen vertelt, staan ze wel eens raar te kijken.”

Geen gekke tradities​

Het scheelt dat Veenendaal geen gekke tradities heeft, zegt Kats. Maar de afgelopen jaren ging het diverse keren mis bij het Zuiderkruis, met onder andere een in brand gestoken sporthal en buurthuis.Ook in twee andere flatwijken van de stad (Palmen Grift en PWA-park) was het soms onrustig met jongeren.

Verbeek: „We hebben deze jaarwisseling wel te maken gehad met groepen jongeren die door de straten liepen, maar die hebben zich niet misdragen. We hebben gelukkig geen problemen gehad zoals in Ede rondom het Huygenspark.”
En dat komt omdat de politie al maanden vooraf bezig is geweest om lijntjes te leggen met de jongeren. „We hebben wijkagenten ingezet die de mensen in de wijk goed kennen en we hebben ingezoomd op de jeugd. Onze jeugdagent heeft veel contact gehad met hen de jongeren in de nacht van oud en nieuw, die kent ook de ouders.”
Een tweede methode: de-escalerend met de jongeren omgaan. Hoe doe je dat? Verbeek: „We hebben collega’s die daar erg goed in zijn. Die praten vooraf al met de jongeren, hoe het gaat, wat ze van plan zijn. Soms een praatje met de handen in de zakken, soms moet je er even bovenop springen. Soms is het spannend of het goed gaat, dit jaar lukte dat.” Kats: „Je moet helder zijn en er kort op zitten, anders krijg je een kat-en-muisspel met de politie.”

Bij het Zuiderkruis hielpen de tijdelijk geplaatste camera’s een handje om voor een rustige jaarwisseling te zorgen. Burgemeester Kats: „Bij de Palmen Grift en het PWA-park is het ook rustig gebleven.” De brandweer moest met oud en nieuw acht keer uitrukken, maar dat leidde niet tot problemen of het aanvallen van hulpverleners, zegt Verbeek. „We hebben ze niet hoeven beschermen.”

Verbazing over vele vuurwerk​

De burgervader verbaast zich soms ook wel eens over het vele vuurwerk in de aanloop naar oud en nieuw. „Ik heb wel eens mijn hart vastgehouden. Bij mij voor de deur jongeren zag ik jongeren lopen met een cobra die uit de rugzak stak. Dat knalde zo hard dat ik mijn hond van het plafond kon schrapen. En dan gaan ze elkaar met lichtkogels beschieten, dan vraag je je af wat hen bezielt.”

Een ‘beheersbare’ nacht: Veenendaal maakte zonder al te grote problemen de overgang van 2025 naar 2026. „Met dank aan zichtbare en onzichtbare maatregelen.”

Een uitgebrande auto, tien kapotte prullenbakken, wat vernielde verkeersborden: een kleine 13.000 euro aan schade. „Op een normale dag zou ik zeggen, wat was er allemaal loos vannacht. Maar voor een jaarwisseling ben ik een tevreden burgemeester. Het was nog net niet saai.”

Dat zegt Gert-Jan Kats, eerste burger van Veenendaal. Hij kijkt samen met politie-teamchef Jan Verbeek terug op een rustig oud en nieuw in de stad. En dat komt niet vanzelf. Kats: „We hebben vooraf veel zichtbare en onzichtbare maatregelen genomen.” Verbeek: „We beginnen al in juni. Als je dat mensen vertelt, staan ze wel eens raar te kijken.”

Geen gekke tradities​

Het scheelt dat Veenendaal geen gekke tradities heeft, zegt Kats. Maar de afgelopen jaren ging het diverse keren mis bij het Zuiderkruis, met onder andere een in brand gestoken sporthal en buurthuis.Ook in twee andere flatwijken van de stad (Palmen Grift en PWA-park) was het soms onrustig met jongeren.

Verbeek: „We hebben deze jaarwisseling wel te maken gehad met groepen jongeren die door de straten liepen, maar die hebben zich niet misdragen. We hebben gelukkig geen problemen gehad zoals in Ede rondom het Huygenspark.”
En dat komt omdat de politie al maanden vooraf bezig is geweest om lijntjes te leggen met de jongeren. „We hebben wijkagenten ingezet die de mensen in de wijk goed kennen en we hebben ingezoomd op de jeugd. Onze jeugdagent heeft veel contact gehad met hen de jongeren in de nacht van oud en nieuw, die kent ook de ouders.”
Een tweede methode: de-escalerend met de jongeren omgaan. Hoe doe je dat? Verbeek: „We hebben collega’s die daar erg goed in zijn. Die praten vooraf al met de jongeren, hoe het gaat, wat ze van plan zijn. Soms een praatje met de handen in de zakken, soms moet je er even bovenop springen. Soms is het spannend of het goed gaat, dit jaar lukte dat.” Kats: „Je moet helder zijn en er kort op zitten, anders krijg je een kat-en-muisspel met de politie.”

Bij het Zuiderkruis hielpen de tijdelijk geplaatste camera’s een handje om voor een rustige jaarwisseling te zorgen. Burgemeester Kats: „Bij de Palmen Grift en het PWA-park is het ook rustig gebleven.” De brandweer moest met oud en nieuw acht keer uitrukken, maar dat leidde niet tot problemen of het aanvallen van hulpverleners, zegt Verbeek. „We hebben ze niet hoeven beschermen.”

Verbazing over vele vuurwerk​

De burgervader verbaast zich soms ook wel eens over het vele vuurwerk in de aanloop naar oud en nieuw. „Ik heb wel eens mijn hart vastgehouden. Bij mij voor de deur jongeren zag ik jongeren lopen met een cobra die uit de rugzak stak. Dat knalde zo hard dat ik mijn hond van het plafond kon schrapen. En dan gaan ze elkaar met lichtkogels beschieten, dan vraag je je af wat hen bezielt.”

En ook dit bewijst maar weer dat het niet aan het vuurwerk ligt maar gedrag

Een beetje in dezelfde verhouding van het aantal stukjes amandel, die er volgens de waarschuwing op het zakje, in je zak pinda's zitten.

Misschien wel, misschien niet.

Het draagt niks bij aan de discussie dat legaal vuurwerk het probleem bij cq de oorzaak van de rellen niet is.

Laten we de discussie houden op het punt dat het belangrijkste is.

En dat is dat legaal vuurwerk niet het probleem van de rellen is.

De vuurwerkfreaks hebben diverse nationaliteiten als wel sociale positie in de maatschappij.

Genoeg plekken om de discussie die u hier benoemd elders te voeren. Maar niet op VWC.

Bedankt opa!

Goh, agenten die tijd mogen investeren om vooraf met groepen in gesprek te gaan.
En het werkt ook nog.

Deed men dat maar op meer plekken. Terug naar vroeger. Toen er nog een dorpsagent was en iedereen die kende en groette.
Ik heb oud en nieuw gevierd in Veenendaal, 2 keer is er een politieauto gestopt om even te kijken.
Volgens mij ging het hun meer om de vuurtonnen, dan dat/wat wij aan het afsteken waren.
Even vriendelijk zwaaien en ze reden weer verder.
Als je gewoon normaal doet dan krijg je ook een normale reactie.
In mijn gemeente (Tiel) was het helaas weer rellen bij een winkelcentrum en ook de brandjes die her en der werden gesticht.
Puur om het verkloten voor anderen, maar ja....

Laatst bewerkt:
In dit specifieke geval gaat het om Finnen.

Overigens is het aannemelijk dat de grootste raddraaiers uit Veenendaal naar het naburige Ede zijn uitgeweken om daar de zaak te verkloten.

Dan nog draagt het niks bij aan de discussie in het algemeen.

Doel is niet om te polariseren. Maar om legaal consumentenvuurwerk los te koppelen van rellen.

Wie of wat maakt verder niet uit voor ons vuurwerkfreaks.

Wij willen gewoon kunnen genieten als vanouds.

Daarbij is het een aanname dat ze mogelijk naar Ede zijn gegaan. Wat aannemelijk kan zijn.

Als dat het resultaat is van praten. Dan is daar in ieder geval winst te behalen.
Ik heb oud en nieuw gevierd, 2 keer is er een politieauto gestopt om even te kijken.
Volgens mij ging het hun meer om de vuurtonnen, dan dat/wat wij aan het afsteken waren.
In mijn gemeente (Tiel) was het helaas weer rellen bij een winkelcentrum en ook de brandjes die her en der werden gesticht.

Heb zoveel vuurpijlen afgestoken zonder dat langsrijdende handhaving, politie of ME er wat van zeiden.

Het gaat om gedrag. Hoe, wie, wat en waar is weer een fase verder lijkt mij.

Het draagt niks bij aan de discussie dat legaal vuurwerk het probleem bij cq de oorzaak van de rellen niet is.

De vuurwerkfreaks hebben diverse nationaliteiten als wel sociale positie in de maatschappij.

Genoeg plekken om de discussie die u hier benoemd elders te voeren. Maar niet op VWC.

Bedankt opa!
Voor jou niet, voor mij wel. Dat is het mooie aan een forum, iedereen mag zijn mening geven en zijn verhaal doen, en dat blijf ik dus ook gewoon doen, ook op VWC.

De oorzaak niet benoemen is een van de redenen waarom we allemaal met een verbod zitten, door grotendeels diezelfde oorzaak.
De tijd van thee drinken is voorbij voor mij.

Graag gedaan.

Voor jou niet, voor mij wel. Dat is het mooie aan een forum, iedereen mag zijn mening geven en zijn verhaal doen, en dat blijf ik dus ook gewoon doen, ook op VWC.
Je mening geven en je verhaal doen mag alleen als het in het straatje van de moderators past, anders wordt je verbannen dus niet iedereen mag hier z'n mening geven en z'n verhaal doen.

Ik heb oud en nieuw gevierd, 2 keer is er een politieauto gestopt om even te kijken.
ikzelf en denk vele mede utrechters hebben dezelfde ervaring als jouw ,2e jaar afsteekverbod en ieder jaar gewoon met agenten staan te praten op oudjaarsnacht met een compound in de hand ,geen enkel probleem ,duimpje ,beste wensen en je wenst ze een prettige en vooral veilige dienst ,zoals het hoort mijn inziens

Bedankt opa!
je strekking begrijp ik te volle ,generaliseren en polariseren is niet DE discussie ,maar in werkelijkheid in vele gemeente's /steden wel de werkelijkheid ,en door ze niet te benoemen draag je ook niet bij aan het werkelijke probleem toch ??

de tijd van pappen en nat houden is wel een keer klaar toch ?? nog even los van het feit dat het zich daardoor alleen maar verder heeft geëscaleerd en dat staat los van welk label wat je op deze groepen wilt plakken

je strekking begrijp ik te volle ,generaliseren en polariseren is niet DE discussie ,maar in werkelijkheid in vele gemeente's /steden wel de werkelijkheid ,en door ze niet te benoemen draag je ook niet bij aan het werkelijke probleem toch ??

de tijd van pappen en nat houden is wel een keer klaar toch ?? nog even los van het feit dat het zich daardoor alleen maar verder heeft geëscaleerd en dat staat los van welk label wat je op deze groepen wilt plakken

De tijd van pappen en nat houden is zeker klaar. En het beestje mag zeker bij de naam genoemd worden. Helemaal mee eens.

Ik denk zelf dat het heel belangrijk is om de zaken te scheiden. Nu wordt legaal vuurwerk en relschoppers in de media aangewezen als 1 en hetzelfde. Juist daarom denk ik dat het nu vooral belangrijk is om de twee zaken overduidelijk te scheiden.

Niet om weg te kijken. Maar wel om duidelijkheid te scheppen.

En daarbij denk ik dat het ook heel belangrijk is om afkomst van vuurwerkliefhebbers en relschoppers te scheiden.

Legaal vuurwerk veroorzaakt de overlast niet maar relschoppers zelf. Dus waarom zouden we dat in de discussie werpen als we legaal vuurwerk willen behouden.

Wetende dat de meeste overlast, wat de overheid zelf ook al voor ogen heeft, met professioneel vuurwerk gebeurd.

De oorzaak niet benoemen is een van de redenen waarom we allemaal met een verbod zitten, door grotendeels diezelfde oorzaak.
De tijd van thee drinken is voorbij voor mij.

Graag gedaan.

ik denk dat het benoemen van zaken geen probleem is. Woordkeuze is ook aan ieder om dat op zijn eigen manier te doen.

Ik denk alleen dat de discussie al lastig genoeg is als we het alleen over legaal vuurwerk behouden hebben.

En legaal vuurwerk is mijn inziens voor alle in Nederland aanwezigen die er op verantwoorde wijze mee omgaan.

Als de hele immigratie crisis erbij gaan betrekken verzanden we in een welles / nietes discussie want; wat voegt het toe.

Al zou het zo zijn dat 99,999% veroorzaakt wordt door migranten. Voegt dat verder denk ik niets toe aan de discussie voor behoud van vuurwerk.

Verwijzen naar gedrag omvat alles in 1. En dan is het denk ik aan de knappe koppen om, als relschoppers en legaal vuurwerk niet meer in 1 adem genoemd worden, om voor dat deel een oplossing te vinden.

Dan kunnen wij ons als vuurwerkliefhebbers focussen op ons doel. Legaal vuurwerk mogen afsteken.

Kijken we daarmee weg? Ja en nee. Want wij zijn per wet niet bij machte om dat op te lossen.

Interessant vind ik ook deze video van een tramvlogster. Naast dat het gewoon een lekker ding is ( # metoo / ik eis de nacht op!!) om naar te kijken is het mijn inziens ook een interessante vlog.

Volgens de media was Den Haag zeer onrustig met 3x zoveel incidenten.

Zij kijkt bij aanvang van 31 december op tegen haar late dienst. Onder andere door framing in de media.

Zij moet namelijk een aantal ritten van tram 12 rijden. Een lijn die start in oorlogsgebied Duindorp, reist door oorlogsgebied Paul Krugerplein en eindigt in oorlogsgebied station Hollands Spoor.

Kijk en oordeel zelf:

• Like
Waarderingen: bri
Back
Bovenaan