Het weer op 31 december en 1 januari.

Blijft bijzonder dat het laatste jaren altijd rond 31e een en ander weer veranderd en dus spannend moet worden haha.
Nu weer een ‘klein’ lage druk gebiedje die wat storingen brengt.

Mwhoa....nieuwe GFS (1 model) komt nu met een zogenaamd lijlaag bij Denemarken...lucht die over de Noorse bergen stroomt krijgt een kronkeling en vormt een lagedrukgebiedje met regengebieden en buien en laat dat nu precies de 31e gebeuren bij dt model bij ons met een waterkoude 3-4 graden een een westnoordwestenwind rond kracht 3 en 5-6 aan zee....eens kijken waar ECMWF mee komt straks rond 08.15 uur.
Voordeel is wel dat mist en lage wolken eigenlijk geen issue zijn dan...
Nee nee nee…. Even opnieuw beginnen vandaag!

Mwhoa....nieuwe GFS (1 model) komt nu met een zogenaamd lijlaag bij Denemarken...lucht die over de Noorse bergen stroomt krijgt een kronkeling en vormt een lagedrukgebiedje met regengebieden en buien en laat dat nu precies de 31e gebeuren bij dt model bij ons met een waterkoude 3-4 graden een een westnoordwestenwind rond kracht 3 en 5-6 aan zee....eens kijken waar ECMWF mee komt straks rond 08.15 uur.
Ik zou een nier afstaan om weer eens een rustige jaarwisseling met weinig wind en kans op mist te beleven. Zolang die pokkewind en regen maar weg blijven. Ik snap de antimist beweging niet zo. Simpel consumentenvuurwerk is over het algemeen te zien, tenzij het zicht <50m wordt. Dat heb ik in tientallen jaarwisselingen slechts een paar keer meegemaakt. Dus tja....hopelijk komen de modellen nog met een twist en een dikke rug. Wishcasten....werkt helaas vrijwel nooit.

Wordt met de dag spannender hier, de berichten van gisteren waren heel positief laten we hopen dat we hem vanaf daar doortrekken de laatste 12 daagjes. Ik wil overdag minimaal een graadje onder nul, en bevroren slootjes :droolthum

Maar zoals ik het nu allemaal lees word het sowieso beter dan de afgelopen jaren in ieder geval dus dat is positief lijkt mij!

Want als ik het me goed herinner is windkracht 2 tot 3 het beste toch gedurende de 31e? De rook waait langzaam weg maar de effecten hebben nauwelijks tot geen last van de wind en kunnen dus mooi naar beneden dwarrelen.

Ik zie de temperatuur wel dalen de laatste dagen van het jaar, het komt allemaal goed. Nu is er al een daling van 10 graden tot 28 december voorspeld (10 dagen). Als je dat doortrekt naar woensdag (3 extra dagen) zou dat zomaar een daling van 13 tot 14 graden kunnen worden en heb je overdag het vriespunt bereikt. Verder een zachte briesje (max. windkracht 2) zodat er geen mist is en een mooie heldere lucht. Werd weer eens tijd dat het kwartje ons kant opvalt.:holland:

Ik zet mijn thermokleding alvast klaar!

Bijlagen

• IMG_9174.jpeg
    IMG_9174.jpeg
    159 KB · Weergaven: 29
Ik zou een nier afstaan om weer eens een rustige jaarwisseling met weinig wind en kans op mist te beleven. Zolang die pokkewind en regen maar weg blijven. Ik snap de antimist beweging niet zo. Simpel consumentenvuurwerk is over het algemeen te zien, tenzij het zicht <50m wordt. Dat heb ik in tientallen jaarwisselingen slechts een paar keer meegemaakt. Dus tja....hopelijk komen de modellen nog met een twist en een dikke rug. Wishcasten....werkt helaas vrijwel nooit.

Klopt natuurlijk wel, ik schreef het dacht ik ook al ergens: hoeveel situaties met dichte mist hadden we dit jaar, dus de voorgaande 365 dagen? Leuk feitje is dat mistsituaties tov de periode voor 1988 met 75% zijn afgenomen! Dit effect is zodanig dat het een bijdrage is geweest aan een plotse temperatuursstijging vanaf dat jaar.
Dichte tot zeer dichte mist ontstaat bij de gratie van een hoop factoren die samenvallen waaronder condensatiekernen. Vuurwerk voegt die natuurlijk wel in belangrijke mate toe dus vereenvoudigt daarmee het ontstaan van mist of maakt aanwezige mist veel dichter.
Persoonlijk ben ik niet heel erg bang dat er dichte mist ontstaat, maar ik denk dat als we modellen bespreken we voor vuurwerk belangrijke factoren niet onbesproken kunnen laten. Weinig wind, hoge dauwpunten zitten helaas wel in de output. Aangezien wij veel condensatiekernen toevoegen moet dit wel besproken worden.
De modellen laten op het gebied van windkracht (voor nu) weinig spreiding zien. Slechts een enkel lijntje tipt 5 Bft aan. de meeste zitten er dik onder. Dus niet zo waarschijnlijk. Neerslagkansen zijn er maar vooralsnog ook laag. Dan blijft mist over denk ik. Ik zie deze voor nu als grootst mogelijke verstorende factor zonder dat er heel grote kans is op.....maar het is nog ver weg meteorologisch gezien. Het ontstaan van het laagje in het Skagerak is een voorbeeld van een klein systeem dat er in komt en de boel nog aardig kan omgooien natuurlijk en zomaar in de modellen terecht komt.

hmm, in de pluim blijft een hardnekkig cluster zitten met positieve dauwpunten en dat zijn best veel members (70-75%) ...dat is zee invloed.... hoeft zeker niet meteen slecht te betekenen maar ik blijf voorzichtig positief....6.5 als cijfer blijft staan voorlopig..
Yup, gunstige oper scenario kan de prullenbak in waarschijnlijk. En daarnaast, zit bij dat grote cluster de windrichting ergens tussen zuidwest en noord, icm een toenemend neerslagsignaal vanaf 29/30 december. Dat doet lagedrukinvloed vermoeden aan de oostflank van de Atlantische rug. Zonde als dit zo zou blijven. Wordt het gewoon weer ouderwets mazzel hebben...

Laatst bewerkt:
Dauwpunt -1 en 100% vochtig (sommige dingen moeten nou eenmaal lekker vochtig wezen;)) zicht is nu nog 5KM dus even aanzien hoe zich dat gaat ontwikkelen hiero!
Schermafbeelding 2025-12-19 091138.png

Beste mensen: nieuwe ECMWF van vanochtend.

Verwachting: (vrij) gunstig.

Details:

Luchtdruk:
ik beschouw dit inmiddels als een bekend verhaal: Luchtdruk is hoog en dominant ten noorden van ons, we zien een westwaartse verplaatsing vanaf de 27e/28e wat zijn invloed heeft op de wind bij ons.

WIndrichting: Vanaf de 28e zien we twee clusters ontstaan. Een cluster houdt de wind in een oosteliijke tot noordnoordoostelijke richting, het andere cluster krimpt verder door en gaat gemiddelde richting west. Maar dat is optisch bedrog en heeft te maken met de indeling van de grafiek. Sec gezien is het gewoon een groot cluster dat geleidelijk aan steeds meer verschuift en samenkomt. Vanaf de 29/30 zien we dat er een overtuigend cluster overblijft met als gemiddeld dominante richting NW, maar de windrichting noordnoordoost blijft ook nog enigszins aanwezig.

Windkracht: grofweg zuid van de grote rivieren 2 Bft, daarboven gaan we net de schaal van 3 bft in (Rond oud en nieuw)

Neerslagkansen: 10-15% op oudejaarsdag/avond, na middernacht toenemend en in het zuidwesten uitkomend op 25%. We hebben het dan over geringe hoeveelheden. > 3,0mm/6 uur wordt zo goed als niet ingetekend. De neerslagkansen zijn dus (vrij) laag, maar wel opvallend dat over de hele periode de grootste kans op neerslag (afgezien van vandaag en morgen) er precies is in de oudejaarsnacht en nieuwjaarsdag....

Temperatuur: het zal niemand echt verbazen dat met een dominante aanvoer vanaf de Noordzee het kwik vanaf de 29e overal gaat stijgen. In de paar dagen ervoor zitten we meest wat boven nul overdag en lichte, landinwaarts als het opklaart en de wind valt weg ook matige vorst (-6 of -7 C zou kunnen). Naar oud en nieuw toe lopen de temperaturen in de nacht duidelijk op overdag komt er een graad of twee bij. Met oud en nieuw hebben we dan waarden overdag van 3 C in het zuidoosten tot 5 C op de Wadden. en het noordwesten. In de avond in het binnenland en met name het oosten, zuidoosten en zuiden rond het vriespunt, elders wat boven nul en het noordwesten 3-4 C.

Oh ja: het is nog ver weg dus er zijn geen zekerheden.
Kanttekening is wel dat er hier op deze termijn een forse spreiding inzit. Minima van +6 of -5 C zijn voor bijvoorbeeld regio midden in 20% van de output mogelijk. Dus dit moet echt nog blijken. Ook voor de maxima geldt dat alles tussen 1 en 8 C even goed mogelijk is. Er is niet echt sprake van een duidelijk cluster rond bijvoorbeeld 5 C.

Dauwpunt:
Meer van hetzelfde. Dit ligt in het algemeen in de avond en nacht vrij dicht tegen de droge bol temperatuur aan. Gemiddelde zit er natuurlijk onder (nogal wiedes). Dus mistkansen zijn er, maar er is hier nu vaak genoeg van gezegd dat dit vrij nauw komt en pas enkele dagen van te voren zal dit zich uitkristalliseren.

Bewolking: Rond oud en nieuw zien we een grote kans op bewolking, kans op zon is behoorlijk laag.

Samenvattend: Kwik zal richting kerst dalen en dan komen we uit op vrij koud winters aandoend weer. Het is daarbij zo goed als droog en de zon krijgt kansen. Daarna zien we steeds meer kans op een winddraaiing naar westelijke richtingen. Hiermee wordt het zachter en komen we rond oud en nieuw op vrij normale waarden uit voor de tijd van het jaar. Het wordt somberder, kans op neerslag neemt op de 31e wat toe maar blijft vrij klein en grote hoeveelheden worden zeker niet verwacht. De wind is alle tijd matig later zwak tot matig. Kans op nevel of mist nemen ook toe en blijft voor vuurwerkliefhebbers iets om in de gaten te houden.

Laatst bewerkt:
We hebben het nog niet over ijzel gehad. Dat geeft accuweather nu aan voor de ochtend voor de regio Brabant. Zo'n jaarwisseling kan ik me ook nog herinneren in de jaren 90. Liepen we om 10 uur in de ochtend te glibberen en glijden met onze rugtas vol rotjes en die ijzel bleef de hele dag liggen omdat het vanaf dat moment kouder werd. 😜

Back
Bovenaan