wat Als?

Lieve vuurwerkvrienden,

Ik vroeg me het volgende af: wat als?

Veel leden verlangen terug naar vroeger, wanneer we door de folders bladerden en de oude items van toen bekeken. Alles was kleiner en lichter, en ook de cakes waren destijds niet te vergelijken met wat we nu kennen.

Stel je nu eens voor dat het ‘gevreesde verbod’ er toch komt, maar met een kanttekening.

De volgende items zouden mogen blijven; alle overige soorten vuurwerk zouden komen te vervallen. Zouden jullie hiermee kunnen leven? Alle genoemde items vallen uiteraard onder F2. F1 laat ik buiten beschouwing, aangezien dat sowieso blijft bestaan.

• 25 mm cakes met een maximale lading van 500 gram
  • Fonteinen met een maximale lading van 250 gram
  • Een goed gevuld meterpakket
  • Grondvuurwerk zoals tollen, spinners en Bengaals vuur en items zoals Orc en The Bomb.
Persoonlijk zou ik hier best mee kunnen leven, juist omdat je weer teruggaat naar de basis: het samen vieren met je gezin, familie, vrienden, buren én vuurwerk.
leuke potten zoals de Crown 13sh Si Fu, Insomnia, Encounter of de Heavy 3/4 of 5. een mooi meterpakket zoals GBV hem nu weer terug op de markt heeft gezet. De labels vind ik ondergeschikt zolang de kwaliteit maar goed is.

Ik ben erg benieuwd naar ieders gevoel hierbij.

Laatst bewerkt:
wat jij omschrijft heb ik ook al eerder geopperd. Die cakes weer naar max 230 gram, kwalitatief klein spul van funke.

Ik vond die oud en nieuws in de jaren 80 qua sfeer en ook hoe er toen naar vuurwerk werd gekeken eigenlijk de mooiste tijd. Omgerekend naar nu was dat kleine prut spul ook nog eens ontzettend duur . het zwaarste wat er toen was waren strijkers etc, en ook toen al was er een levendige handel op schoolpleinen..

Ik droom met je mee, maar helaas wordt er helemaal niets teruggegeven aan het gros van de afstekers die wel normaal doen en zich aan de tijden etc houden.

Binnen zitten met een glaasje ranja is de bedoeling in vervolg...beter voor de dieren, al die arme politieagenten en het milieu ..🙁

Wat gewoon het probleem geworden is zijn de zware knallers.
Daarmee is alles uit de hand gelopen.

Ja in de jaren 90 had je ook illegaal vuurwerk zoals lawinepijlen,nitraten en vlinders.
Maar door de komst van de cobra ging het naar steeds zwaarder en zwaarder.
Dat geeft de overlast en ellende.

Maar als we terug zouden gaan naar bijvoorbeeld 200 grams cakes enz en het zware spul uit beeld zou verdwijnen teken ik er inderdaad voor.
Zolang dat zware spul binnen blijft komen is het een verloren zaak.

Zou ik zeker mee kunnen leven als dat het alternatief is en de traditie voort kan bestaan. Minder extreem en groots, meer knulliger. Vuurwerk weer voor de families maken ipv voor hooligans ;) Terug naar de tijd van goede meter pakketten. Kwaliteit. Ik droom mee..

Wat gewoon het probleem geworden is zijn de zware knallers.
Daarmee is alles uit de hand gelopen.

Ja in de jaren 90 had je ook illegaal vuurwerk zoals lawinepijlen,nitraten en vlinders.
Maar door de komst van de cobra ging het naar steeds zwaarder en zwaarder.
Dat geeft de overlast en ellende.

Maar als we terug zouden gaan naar bijvoorbeeld 200 grams cakes enz en het zware spul uit beeld zou verdwijnen teken ik er inderdaad voor.
Zolang dat zware spul binnen blijft komen is het een verloren zaak.
Dat ook maar vroeger was het gewoon veel minder makkelijk te krijgen. Moest je echt moeite doen of zelf naar belgie rijden. Nu is de gekste shit voor iedereen beschikbaar met 1 berichtje en mer vrachtwagens tegelijk.

Helaas wil de antilobby maar 1 ding; een totaal verbod. Ook op shows en als het even kan ook op cat1.

Zegt toch ook genoeg dat we niet eens bijv fonteinen mogen behouden

Laatst bewerkt:
Ik was rond de millenium helemaal klaar met de meter en de super pakketten.
Maar ik kan mijzelf prima vermaken met het kleine spul.
Maar zoals eerder gezegd, fonteinen mogen ook niet meer.
Maar misschien is de komende jaren iets nieuws qua regelgeving in het verschiet.
Maar, eerst dat verbod maar eens.meemaken. Het is nog steeds niet definitief.

Back to the 80's zou ik zo voor tekenen mits ze de ouderwetse chinese rollen van de jaren 80 en 90 ook toestaan. In mijn jeugd ging er om 00:00 in elke straat een 100k of groter af, en die klonken toen als spaanse mascleta's voor mijn gevoel. Heerlijk dat geroffel in de verte dat steeds dichterbij komt, omdat steeds meer straten meedoen. Dag erna de straten bezaaid met rode snippers en dan gezamenlijk met de buren de straten weer gezellig aanvegen. Cakes hadden we amper behalve de mini romijnse potjes die in de pakketjes zaten. Helaas worden de rollen niet meer zo geproduceerd in China maar ik denk dat Funke (Iskra) een prima alternatief bied. Als je dan ook direct al het kleine onschuldige spul van Funke (inclusief snipper rotjes) toestaat kom je al een heel eind. Dit zorgt er dan misschien voor dat het grootste deel van de jeugd stopt met zoeken naar het extreme spul als het voor hen weer leuk wordt om weer overdag met klein spul aan de slag te gaan in plaats van het slappe categorie 1

Back
Bovenaan