Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: 'Dit gaat niet lukken'

Guusje

VWC lid

Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: 'Dit gaat niet lukken'​

In 2026 komt er een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. In een aantal gemeenten mag je deze jaarwisseling al geen vuurwerk meer afsteken. Daar worden steeds vaker vuurwerkshows georganiseerd. Dat gaat dit jaar nog goed, maar met de stijgende vraag naar de vuurwerkshows dreigt een tekort aan personeel dat over de juiste papieren beschikt om een show te mogen uitvoeren. Verslaggever Hein Keijser spreekt in Enschede vuurwerkondernemer Frits Pen die naast het uitvoeren van vuurwerkshows ook een opleidingsinstituut runt voor pyrotechniek. In Nederland zijn er twee van dit soort opleidingen waar je opgeleid wordt tot uitvoerder van een spectaculaire vuurwerkshow. Momenteel loopt het nog niet storm met nieuwe leerlingen.​

Filmpje:​

https://www.telegraaf.nl/video/vuur...eekverbod-dit-gaat-niet-lukken/108730895.html

Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: 'Dit gaat niet lukken'​

In 2026 komt er een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. In een aantal gemeenten mag je deze jaarwisseling al geen vuurwerk meer afsteken. Daar worden steeds vaker vuurwerkshows georganiseerd. Dat gaat dit jaar nog goed, maar met de stijgende vraag naar de vuurwerkshows dreigt een tekort aan personeel dat over de juiste papieren beschikt om een show te mogen uitvoeren. Verslaggever Hein Keijser spreekt in Enschede vuurwerkondernemer Frits Pen die naast het uitvoeren van vuurwerkshows ook een opleidingsinstituut runt voor pyrotechniek. In Nederland zijn er twee van dit soort opleidingen waar je opgeleid wordt tot uitvoerder van een spectaculaire vuurwerkshow. Momenteel loopt het nog niet storm met nieuwe leerlingen.​

Filmpje:​

https://www.telegraaf.nl/video/vuur...eekverbod-dit-gaat-niet-lukken/108730895.html

Noh, meen je dat nou? Dat had ik niet zien aankomen .......

Tsja. Misleiding al om bij de media. Wordt al jaren geroepen. Nou maar eens aandacht aan besteden dacht men. Als het Kalf?

Ze willen het ook nog eens niet financieren met die matige nederlandse vuurwerkshows..
Kijk maar naar Rotterdam. Hoofdstad der autobranden terwijl het daar al verboden is.
Kijken ze wel eens naar het buitenland naar hoe een vuurwerkshow moet.. kost nog meer centen dan dat ze nu doen.

Krijg je dalijk een paar Kermisshows en daar moet je het mee doen.
De Nederlandse overheid moet circa 100miljoen uitgeven aan vuurwerkshows alleen. (mijn inschatting)
Een show in Rotterdam en Amsterdam is niet voldoende.
Van het levert geld op naar het kost geld.

Laatst bewerkt:
Kijken ze wel eens naar het buitenland naar hoe een vuurwerkshow moet.. kost nog meer centen dan dat ze nu doen.
Valt hier qua veiligheidsafstanden ook niet te doen, dan zit je buiten stad/dorp, krijgt de horeca er niet genoeg inkomsten van mee en noemen ze het "onvoldoende draagvlak"

In kleine dorpen is dat sws niet haalbaar qua kosten, inhuren beveiliging, vrijwilligers vinden.

En dan moet je ergens heen gaan rijden zonder alcohol, want taxis zijn er niet..

Dit wisten wij, maar ook Den Haag en het gevoel bekruipt mij dat ze al in hun handje aan het lachen waren dat er maar enkele shows worden geschoten. Joepie we hebben gezegevierd zeggen ze dan....

Frits Pen die naast het uitvoeren van vuurwerkshows ook een opleidingsinstituut runt voor pyrotechniek. In Nederland zijn er twee van dit soort opleidingen waar je opgeleid wordt tot uitvoerder van een spectaculaire vuurwerkshow. Momenteel loopt het nog niet storm met nieuwe leerlingen.​

Heb je een kortingscode voor mij Frits :angel:

Ik heb een aantal jaar geleden verdiept in de manier om pyrotechnicus te worden. Naast de opleiding moet je ook ''vlieguren'' maken door het meewerken bij shows. In veel gevallen las ik online dat je je dan als vrijwilliger kenbaar moet maken bij bedrijven en dan bij de gratie van de ondernemer mee te mogen lopen. Ik las veel berichten over dat bedrijven hier erg terughoudend in zijn om nieuwe mensen een kans te geven omdat ze enerzijds zelf aan strenge regels en eisen moeten voldoen en dat er een foutmarge van 0% in zit, anderzijds ook dat ze terughoudend zijn omdat het niet in hun eigen belang is om meer mensen aan een certificaat/vergunning te helpen.
Je kan de opleiding wel volgen, maar het proces tot uitvoerder is meer een gunning waarbij ook andere belangen meespelen.

Mijn passie is niet minder geworden, en de commerciële kans zie ik ook wel, maar om nu alles op alles te zetten om het gegund te worden concurrent te worden zie ik niet zitten.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan