Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog steeds een flinke spreiding in de leden.

Klopt, dat is onze laatste en enige hoop.
Bij EC vanmorgen begon de spreiding precies vanaf oudejaarsavond. Laat dat cluster van snel afnemende wind op oudejaarsavond, nu maar direct met een overtuigende meerderheid in het nieuwe ensemble getekend worden. Bij de oper komt de afname te laat.

Bijlagen

• eps_pluim_ff_06260-6.png
    eps_pluim_ff_06260-6.png
    109 KB · Weergaven: 57
  • eps_pluim_fx_06260-2.png
    eps_pluim_fx_06260-2.png
    113,3 KB · Weergaven: 58
Ai, nieuwe ec nie zo optimistische timing als gfs; voor hier NO precies rond twaalven 6bft doorstaan met regen. Windstoten 20ms...dat is storm. Pas dag later rustig, maar dan kan ik hier niet meer stoken ivm buren/huisdieren

De oplettende kijker heeft ook gezien dat de oper van EC zo’n beetje qua tijd het slechtste valt. Veel leden en ook de mediaan pieken eerder op de dag qua wind. Zelfde zie je terug bij GFS.

Dat die wind gaat komen dat geloof ik wel, maar het zou mij echt helemaal niets verbazen dat het zomaar eens om 12 uur al is. En niet 00:00.

Ik weet het, hoop is uitgestelde teleurstelling, maar ik hou goede moed!!

Wij hadden vorigaar precies om 00.00 uur windkracht 6... ik moet zeggen het was niet ideaal maar het viel gelukkig allemaal wel mee! Ik hoop dat het vooral droog blijft, en een max van windkracht 5.

Het interessante is dat de voorspelde wind het meest overdag is en savonds afzwakt zo lijkt het.
Als dit een paar uurtjes eerder al is word het prima.
Later mag ook maar dan wel minimaal 12 uur later.

Globaal iets minder wind op het oog. Echter lastig vergelijken aangezien deze pluim van het KNMI zelf komt. Ook EC, 12z run.
Hierin staan alle snelheden in km/u in plaats van m/s.

Bijlagen

• KNMI_expertpluim_De_Bilt_Neerslag_202412261200.jpeg
    KNMI_expertpluim_De_Bilt_Neerslag_202412261200.jpeg
    52,9 KB · Weergaven: 68
  • KNMI_expertpluim_De_Bilt_Windstoten_202412261200.jpeg
    KNMI_expertpluim_De_Bilt_Windstoten_202412261200.jpeg
    62,6 KB · Weergaven: 69
  • KNMI_expertpluim_De_Bilt_Windsnelheid_202412261200.jpeg
    KNMI_expertpluim_De_Bilt_Windsnelheid_202412261200.jpeg
    64,2 KB · Weergaven: 69
Het interessante is dat de voorspelde wind het meest overdag is en savonds afzwakt zo lijkt het.
Als dit een paar uurtjes eerder al is word het prima.
Later mag ook maar dan wel minimaal 12 uur later.
Dat geldt vooral in het zomerhalfjaar. Wanneer de zon het aardoppervlak verwarmt, de lucht snel gaat stijgen, afkoelt en uiteindelijk weer naar beneden valt. Onderweg steeds sneller gaat vallen en dan uiteindelijk op het aardoppervlak botst en nergens meer heen kan, dan opzij.

In de winter speelt de invloed van de zon nauwelijks en hangt de wind af van het samenspel tussen grote druksystemen. En eventueel buien of neerslagfronten waaruit wind naar beneden kan komen. In de zomer kan dit trouwens ook, alleen dan zijn de drukgebieden ten opzichte van elkaar vlakker en speelt de dagelijkse gang een belangrijkere rol.

Voor oudjaarsdag hoop ik echter net zo hard met je mee haha.

Ik ben geen weer man! Maar ze kunnen het weer van gister nog niet eens goed voorspellen dus ik zie het wel!
Alles gaat toch de lucht in🤣. We bewaren niets hooguit 1 doosje voor de 1e bij oma voor de deur 👌🏻
Zou wel vet zijn om dan bij jou te kijken als het windkracht 12 is met de jaarwisseling. Heb je allemaal voetzoeker cakes en compounds voor de hele straat. 😎

Dat geldt vooral in het zomerhalfjaar. Wanneer de zon het aardoppervlak verwarmt, de lucht snel gaat stijgen, afkoelt en uiteindelijk weer naar beneden valt. Onderweg steeds sneller gaat vallen en dan uiteindelijk op het aardoppervlak botst en nergens meer heen kan, dan opzij.

In de winter speelt de invloed van de zon nauwelijks en hangt de wind af van het samenspel tussen grote druksystemen. En eventueel buien of neerslagfronten waaruit wind naar beneden kan komen. In de zomer kan dit trouwens ook, alleen dan zijn de drukgebieden ten opzichte van elkaar vlakker en speelt de dagelijkse gang een belangrijkere rol.

Voor oudjaarsdag hoop ik echter net zo hard met je mee haha.
Dat weet ik maar als ik nu her en der wat weersites bekijk,zie ik dat de voorspelling is dat vanaf 23.00 uur savond de windkracht van 5 naar 3 gaat om 0.00 uur en zelfs naar 2 om 02.00 uur.
Dan praat ik over het zuidwesten.
Als dit dus een paar uurtjes eerder al begint zou het geweldig uitpakken

Voor 1 januari staat er nu een windkracht 7 voorspeld in de avond overigens🤭

Bijlagen

• KNMI_kanspluim_De Bilt_Windsnelheid_2024122612 .jpeg
    KNMI_kanspluim_De Bilt_Windsnelheid_2024122612 .jpeg
    68,3 KB · Weergaven: 69
  • KNMI_kanspluim_De Bilt_Windsnelheid_2024122612 -1.jpeg
    KNMI_kanspluim_De Bilt_Windsnelheid_2024122612 -1.jpeg
    59,2 KB · Weergaven: 70
Status
Niet open voor verdere reacties.