Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou al blij zijn als het nu eindelijk eens wat kouder is met O&N .

Tot nu toe wordt voor hier 4 graden aangegeven op de 31e , lang geleden dat we zulke temperaturen hadden op O&N :)

Zolang de wind max windkracht 3 is zou het perfect zijn

Naar mijn weten gebruiken de Oper en Control van Ecmwf nu dezelfde data, daarom zijn ze identiek aan elkaar.
Ze zijn niet identiek qua output in elk geval, althans mij was deze nauwe (maar nog steeds niet identieke overeenkomst) de vorige dagen ook totaal niet opgevallen.

Dat is van de operationele run, die ligt helemaal onderin het ensemble. Zie al dagen het gemiddelde steeds iets hoger komen kwa wind. In het zuiden nu nog een goede 3 bft... Hopen dat het niet nog hoger gaat worden, want dan zit je al gauw weer 4bft of hoger. Dat vind ik persoonlijk al net teveel eigenlijk.

Kaart voor de 31ste. Windvlagen in km/pu

Niet echt om vrolijk van te worden. Hopelijk schuift het beetje door. Dagen voor 31ste is perfect

Bijlagen

• IMG_3902.jpeg
    IMG_3902.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 70
Ochtend runs update Opers + leden, rond kerst kom ik met een uitgebreider bericht. Momenteel moeten we het nog steeds alleen met ECMWF doen en GFS.

2 totaal verschillende patronen zien we nog steeds terug. Ergens komt een punt welk pad gekozen wordt. Soms zie je dat al eerder soms wat later. Zo rond kerst moet dit wel wat meer duidelijker worden. Dan komen ICON/Aperge en later ook WRF er meer bij.

ECMOPEU00_228_1.png
Kijken we naar EC dan zitten we nog steeds wel goed met hogedrukgebied. In de regel relatief rustig weer. Boven de UK flinke activiteit wel, alleen nog geen aanstalten tot depressie vorming. Dit is wat GFS wel doet, meer interactie met de jetstream.

ECMWF:
Voelt zich wel lekker bij hogedruk weer, in de regel vaak relatief rustig weer. Zoals dat nou staat zal dat waarschijnlijk een frisse dag worden, met in de nacht wat lichte vorst. Dit is al ten opzichte van een paar dagen terug wat frisser geworden. Neerslag kansen zijn laag te noemen. Echter voor details is het dichterbij bekijken met name met de kans op mistvorming wat wel loert vaak bij dit type. Maar dit kunnen ook prima licht winterse dagen zijn met een vriendelijk zonnetje en heldere nachten, er is altijd wel iets van klein beetje laag invloed nodig om voor voldoende wind te zorgen. Dus het komt nauwer als wij denken, precies op die dag waarin wij het willen.

GFSOPUK00_228_1.png
Gfs komt met een flinke randstoring rond oud en nieuw, ook een handvol leden komen hier mee. Het is op afstand, maar koersen en uitdiepen bepalen uiteindelijk in hoeverre wij hier hinder van gaan ondervinden. Nog geen zoden aan de dijk, maar komt wel regelmatig terug.

GFS:
Totaal ander verhaal, die wil soms een enkele run weer naar het hogedruk weer, maar blijft telkens wel aan de lagedrukgebied kant gaan. De ene run is dat iets beter dan de andere, nou toch wel weer een paar runs richting een flinke W-circulatie. Rond de 30ste lijkt een forse randstoring te ontstaan nabij Schotland, waarna de kern zich uitdiept richting Noordelijke deel van de Noordzee, de kern van het laag is zodanig op afstand. Dat het windveld ruimschoots buitengaats blijft. Op weer gebied nog te ver om te zeggen wat het gaat doen. 10 dagen is erg veel voor een storm, dat moet veel dichterbij bekeken worden welke kant dat op gaat, maar het komt telkens wel terug. En dat baart me toch een klein beetje zorgen. Een wijziging in koers is mogelijk, het verder uitdiepen, tot nog weer volledig van de kaart verdwijnen. Dat is nou te ver om te zeggen nog.

Ergens komen we binnen een termijn waarvan uiteindelijk een pad gekozen word. En dan is het nog lastig eruit te komen. Er is nog wel ruimte voor verbetering dus. Maar zo rond kerst of er net na wil je niet graag nog zulke kaarten zien zeg maar. Kijken we naar de pluimen van GFS dan zien we bij Ecmwf in merendeel van de leden, ook veel leden gaan voor een typisch rustig weerbeeld. En is Gfs veel wisselvalliger en ook zachter qua temperaturen, windrijker en wat meer neerslag kansen.

1e kerstdag kom ik in de avond met een nieuwe update, zijn we een pak aantal runs verder, meer modellen erbij. En dan kan er een stuk beter gekeken worden. En tot dan is er die ruimte ook nog tot verbetering.

Met groet

Tatanka

Gfs daarintegen is een stuk somberder op het moment, maar er komen steeds meer modellen beschikbaar omdat de verwachtingstermijn dichterbijkomt. Vanaf a.s. dinsdag komt ICON (Duitse weerdienst) er bij en vanaf donderdag de fijnmazige korte termijn modellen. Dan is er waarschijnlijk meer te zeggen over de timing van de overgang naar de westelijke stroming met depressies.

Ter referentie de run van GFS 00.

1000026680.png

De afgelopen 3 was jaar het exact hetzelfde liedje... Zo'n 2 weken vantevoren lijken we prima weer te krijgen. Hoe dichterbij de 31e komt hoe slechter de voorspellingen worden. Ik hou er maar vast rekening mee dat het winderig en nat wordt.

Al met al ligt het gemiddelde van alle modellen zo rond de 6 m/s en dat is ook de wind zoals deze vrijdag was bij de demo in Benthuizen, meest 6 en soms even 7 m/s. Dus kijk allen de beelden terug van de geschoten producten en oordeel zelf. Het is in ieder geval een klap beter dan vorig jaar waar ik heb staan stoken met 12 m/s. Heel benieuwd welke kant het optrekt vanaf de kerstdagen, ik hoop dat het hoog nog even vol houdt dus laten wij het hem met lekker veel cat1 goed naar z’n zin maken in ons landje! :thumbsup:

Al met al ligt het gemiddelde van alle modellen zo rond de 6 m/s en dat is ook de wind zoals deze vrijdag was bij de demo in Benthuizen, meest 6 en soms even 7 m/s. Dus kijk allen de beelden terug van de geschoten producten en oordeel zelf. Het is in ieder geval een klap beter dan vorig jaar waar ik heb staan stoken met 12 m/s. Heel benieuwd welke kant het optrekt vanaf de kerstdagen, ik hoop dat het hoog nog even vol houdt dus laten wij het hem met lekker veel cat1 goed naar z’n zin maken in ons landje! :thumbsup:
Ik weet niet wat ms inhoudt, maar hier was het de afgelopen jaren windkracht 6 volgens mij in noord-holland, ben in ieder geval blij te lezen dat we wss niet die kant op gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan