UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even wat verwijderd, we gaan het op een vuurwerk forum uiteraard niet hebben over allochtonen die een probleem zouden zijn mbt het/een verbod.
 
Met nu D66 aan de macht, kunnen we wel fluiten na onze passie...

Dus het scheelt dat D66 niet aan de macht is. :)

Allereerst is er nog steeds een Demissionair Kabinet. Dat betekent dat op dit moment de verhoudingen nog net zo liggen als vorige week, vorige maand, vorig jaar, enz. Dat blijft zo totdat het nieuwe Kabinet aantreedt.

Ten tweede is de VVD na de verkiezingen nog steeds veruit de grootste partij van NL. Zij hebben met 35 zetels ruim de helft meer (!!) stemmen en zetels dan de nr.2 D66 die er 23 krijgen. Zij zaten al in het Kabinet waarin de VVD al 10 jaar de grootste is dus daar verandert niets aan. Als er een partij is die zoals jij het noemt "aan de macht is" dan is dat de VVD. Zij nemen immers ook het voortouw in de formatie en leveren de nieuwe Minister President.

Ten derde moeten de verkenningen voor het nieuwe Kabinet nog gaan beginnen en start als alles goed gaat het (in)formeren rond 1 april. De hoop en verwachting is uitgesproken dat het formeren voor de zomer (lees: voor het zomerreces dat 9 juli start) is afgerond. Dan zou dus na het zomerreces op 1 september het nieuwe Kabinet kunnen starten. Tot die tijd blijft het Demissionaire Kabinet aan.

Voorlopig verandert er dus nog niets en als het nieuwe Kabinet na de zomer van start gaat dan is de VVD nog steeds de partij die het meest in de melk heeft te brokkelen. Natuurlijk, D66 is de nummer 2 en zij zullen bepaalde dingen door willen voeren, maar het onderwerp vuurwerk staat bij hen niet hoog op het lijstje.

Er gaat mogelijk wel wat veranderen als GroenLinks of PartijvdDieren in het Kabinet terecht gaat komen maar daar is het nu nog veel te vroeg voor om iets over te zeggen. Het ligt namelijk niet voor de hand. De media denkt het allemaal al weer te weten en dat dit gaat gebeuren, maar geen enkele partij gaat meteen zonder onderhandelingen roepen dat ze zomaar mee gaan doen, ook D66 niet. En dus hebben ze wat dingen geroepen zoals minimaal 1 linkse partij erbij, waarop de media aan het speculeren is geslagen. En dat speculeren heeft zoals zo vaak helemaal geen zin...
 
Laten we hopen dat het onderwerp onderaan de stapel ligt. Maar ja GL of PvdD kan op elk moment weer een motie indienen.

En dat maakt dus niets uit. Zowel in de zetelverdeling van voor de verkiezingen als nu erna, en die is al wel van toepassing, is er GEEN meerderheid voor een verbod. :holland:
 
Dus het scheelt dat D66 niet aan de macht is. :)

Allereerst is er nog steeds een Demissionair Kabinet. Dat betekent dat op dit moment de verhoudingen nog net zo liggen als vorige week, vorige maand, vorig jaar, enz. Dat blijft zo totdat het nieuwe Kabinet aantreedt.

Ten tweede is de VVD na de verkiezingen nog steeds veruit de grootste partij van NL. Zij hebben met 35 zetels ruim de helft meer (!!) stemmen en zetels dan de nr.2 D66 die er 23 krijgen. Zij zaten al in het Kabinet waarin de VVD al 10 jaar de grootste is dus daar verandert niets aan. Als er een partij is die zoals jij het noemt "aan de macht is" dan is dat de VVD. Zij nemen immers ook het voortouw in de formatie en leveren de nieuwe Minister President.

Ten derde moeten de verkenningen voor het nieuwe Kabinet nog gaan beginnen en start als alles goed gaat het (in)formeren rond 1 april. De hoop en verwachting is uitgesproken dat het formeren voor de zomer (lees: voor het zomerreces dat 9 juli start) is afgerond. Dan zou dus na het zomerreces op 1 september het nieuwe Kabinet kunnen starten. Tot die tijd blijft het Demissionaire Kabinet aan.

Voorlopig verandert er dus nog niets en als het nieuwe Kabinet na de zomer van start gaat dan is de VVD nog steeds de partij die het meest in de melk heeft te brokkelen. Natuurlijk, D66 is de nummer 2 en zij zullen bepaalde dingen door willen voeren, maar het onderwerp vuurwerk staat bij hen niet hoog op het lijstje.

Er gaat mogelijk wel wat veranderen als GroenLinks of PartijvdDieren in het Kabinet terecht gaat komen maar daar is het nu nog veel te vroeg voor om iets over te zeggen. Het ligt namelijk niet voor de hand. De media denkt het allemaal al weer te weten en dat dit gaat gebeuren, maar geen enkele partij gaat meteen zonder onderhandelingen roepen dat ze zomaar mee gaan doen, ook D66 niet. En dus hebben ze wat dingen geroepen zoals minimaal 1 linkse partij erbij, waarop de media aan het speculeren is geslagen. En dat speculeren heeft zoals zo vaak helemaal geen zin...


D66 is geen pro vuurwerk partij, het is groenlinks in een ander jasje. Grote kans dat d66 samen met rutte vvd gaat regeren.


Strijden voor een beter klimaat

Iedereen krijgt te maken met klimaatverandering, ook wij in Nederland. Nu al overstromen onze kelders op het ene moment, terwijl er het volgende moment extreme droogte is. Het regent weerrecords. Wetenschappers waarschuwen steeds luider: we moeten ernaar streven dat de aarde niet meer dan anderhalve graad opwarmt. Dat hebben we ook afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. D66 heeft gestreden voor een nationaal klimaatakkoord. Daarmee leveren we onze bijdrage aan een wereldwijde uitdaging. Maar alleen komen we er niet. We werken samen met andere Europese landen in de Green Deal aan een groen herstel na de coronacrisis. We pakken als handelsland de kansen om klimaatverandering aan te pakken en tegelijk banen te creëren in een groene economie.

Steeds meer mensen en bedrijven gaan bewust om met hun klimaatimpact. Er ligt een taak voor de overheid om de leiding te nemen en te helpen, zodat iedereen mee moet en ook kán doen. Zoals we in het verleden ook hebben gedaan met de bouw van dijken, spoorwegen en windmolens. Door heldere doelen te stellen. Door een deel van de risico’s te dragen van energieopwekking en infrastructuur aan te leggen. Door de groene keuze voor iedereen de logische keuze te maken: makkelijk en goedkoop. En door inwoners mee te laten praten, beslissen en profiteren.

VERKIEZINGSPROGRAMMA 2021

Ambitieuze klimaatdoelen: 60% CO2-reductie in 2030

Met hulp van D66 heeft Nederland als één van de eerste landen ter wereld een klimaatakkoord bereikt. Daarmee hebben we een grote stap gezet naar een klimaatneutraal Nederland in 2050. We werken door om deze plannen uit te voeren. De coronacrisis is geen excuus om het klimaat te verwaarlozen; D66 staat voor duurzaam herstel.

Klimaatverandering is een mondiaal probleem dat we samen moeten aanpakken. De opgetelde klimaatplannen leiden nu tot 3,2 graden opwarming, terwijl we in het Klimaatakkoord van Parijs hebben afgesproken om onder de anderhalve graad te blijven. Er moet dus echt een schep bovenop.

We hebben met de Europese Green Deal ruimte voor aanvullend klimaatbeleid, op basis van internationale afspraken. Wij willen dat in Nederland en de hele EU de CO2-uitstoot in 2030 met tenminste 60 procent is verminderd ten opzichte van 1990. Verder willen we ook een Europees doel voor 2040: 75 procent CO2-reductie.Elke politieke beslissing over de fysieke leefomgeving, of het nu gaat om woningbouw, mobiliteit, landbouw of industrie, moet worden getoetst aan de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal en circulair te zijn. Daarom zetten we groene aanbestedingsprocedures bij de overheid door.De overheid moet voor al haar bestedingen nagaan wat de impact op het klimaat en milieu is en actie ondernemen om die impact te verlagen.Een Klimaatautoriteit draagt bij aan een langetermijnvisie voor het opgestelde klimaatbeleid en de klimaatverdragen. Deze autoriteit onderzoekt patronen binnen de overheid die klimaatdoelstellingen, die door de overheid zijn opgesteld, tegenspreken of dwarsbomen. De Klimaatautoriteit moet toezien op de uitvoering van de klimaatmaatregelen. Hiermee worden de checks en balances op het gebied van klimaatbeleid verbeterd.

Groene keuzes gaan lonen

Om de gezamenlijke doelen te halen, moet vervuiling een realistische prijs krijgen. D66 kiest voor een verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op vervuiling. Zo gaat de groene keuze lonen en wordt werken aantrekkelijker. D66 wil dat Nederland een voortrekkersrol neemt in Europa om vervuiling te beprijzen. We introduceren daarom als eerste land ter wereld een CO2-heffing voor de industrie. Als er Europese afspraken over ambitieuze heffingen worden gemaakt, kunnen die nationale belastingen vervangen.

We scherpen de nationale CO2-heffing stapsgewijs, volgend aan de verhoogde klimaatdoelstelling aan tot minimaal 150 euro per ton CO2 in 2030 en we voeren een generieke heffing in voor de industrie van minimaal 10 euro per ton CO2 die jaarlijks oploopt. Verder zal ook de uitstoot van andere luchtvervuiling belast worden. Met de opbrengst verlagen we de belasting op werk en financieren we CO2-reducerende technieken in de industrie. We willen weglek naar het buitenland voorkomen en ondersteunen het bedrijfsleven bij het investeren in technieken om uitstoot te verminderen.We bouwen vrijstellingen en uitzonderingen op de water- en energiebelasting af, net als subsidies op fossiele projecten. We bouwen ongelijkheid tussen groot- en kleinverbruikers van energiebelasting af. De belasting op aardgas gaat verder omhoog ten opzichte van elektriciteit, zodat de energiebelasting meer in lijn komt met de veroorzaakte klimaat- en milieuschade.In Brussel zetten we in op het versneld en volledig afschaffen van gratis emissierechten. Meer sectoren gaan onder het emissiehandelssysteem vallen, waaronder de landbouw. Ook zetten we in op een ambitieuze Europese CO2-heffing die op termijn de nationale CO2-heffing zal vervangen. De boetes op overschrijding van uitstootrechten moeten omhoog.D66 gelooft dat de toekomst van het duurzaamheidsbeleid werkelijk mondiaal is. We willen daarom onderzoeken of het huidige Europese emissie-handelssysteem verbonden kan worden met soortgelijke cap-and-trade systemen buiten de EU zoals in de staat Californië.We steunen de invoering van een CO2-tarief aan de Europese grens, zodat bedrijven van buiten de EU op dezelfde klimaatvoorwaarden concurreren op de Europese markt.Consumenten gaan de ware prijs betalen voor hun voedsel via een duurzaamheidsheffing op vlees.*Zo worden de werkelijke kosten voor het milieu, de natuur en de luchtkwaliteit meegerekend in de prijs. Met de opbrengsten stimuleren we de omslag naar kringlooplandbouw en een gezond voedingspatroon door stimulering van schoolfruit en gezonde schoollunches.D66 staat voor klimaatrechtvaardigheid. D66 wil een rechtvaardige en eerlijke omslag. Het mag niet zo zijn dat de rekening van verduurzaming onevenredig bij de armste mensen komt te liggen, of dat zij blijven zitten met de laatste fossiele problemen.

* Dit is een vleesbelasting of vleestaks en zorgt voor een eerlijkere prijs voor de vervuiling door de productie van vlees.

De industrie wordt groen

We helpen de industrie om sneller te verduurzamen. Dit doen we door partijen bij elkaar te brengen en zeker te stellen dat tijdig voldoende duurzame energie wordt opgewekt, getransporteerd en gebruikt. De overheid zal een deel van risico’s moeten dragen van investeringen in energieopwekking en opslag. We steunen bedrijven bij groene investeringen.

We stimuleren pionierende projecten, zoals voor het produceren van groene waterstof en de elektrificatie van industriële processen.We investeren in technieken die de CO2-uitstoot op korte termijn verlagen, zoals afvang en opslag van CO2, bijvoorbeeld bij de productie van blauwe waterstof.We investeren in opschalen van elektrificatie en hybride systemen in de industrie voor grootschalige productie van hoge temperatuur warmte en opwaarderen van restwarmte.We passen wetten en regels aan die partijen hinderen in het tijdig investeren voor de energietransitie.De industrie moet samenwerken om de omslag te maken naar elektriciteit, afvang van CO2, en de inzet van beiden voor de productie van basischemicaliën zoals waterstof, methanol en mierenzuur. Subsidies voor energiebesparende innovaties moeten ook voor consortia van samenwerkende bedrijven beschikbaar worden. Hier liggen kansen voor de grote industriegebieden in Zeeland, Chemelot in Limburg, Eemshaven-Delfzijl-Emmen, Rotterdam-Moerdijk en het Noordzeekanaalgebied in Noord-Holland, maar ook voor kleinere clusters.Bedrijven moeten in hun jaarverslag volgens een standaard inzicht geven in hun klimaatimpact. Banken moeten hogere buffers aanhouden voor leningen aan en investeringen in niet-duurzame bedrijven.

Iedereen moet mee kunnen doen

De klimaatopgave is de grootste maatschappelijke uitdaging van onze tijd. Daarom verdient het alle aandacht in de Tweede Kamer, het hart van de politiek. Na het sluiten van het klimaatakkoord zijn nu burgers en volksvertegenwoordigers aan de beurt om te debatteren over de keuzes rond verduurzamen. We willen een eerlijke en rechtvaardige omslag, waarbij iedereen mee kan komen. Bij de omslag staat meedenken, meepraten en meeprofiteren voor D66 centraal.

Jongeren leven in de wereld die wij achterlaten. We voeren een ‘generatietoets’ in om de stem van volgende generaties actief te betrekken in het klimaatdebat.We vragen een burgerforum om mee te denken over keuzes in de klimaattransitie.We leunen minder op staatscommissies en de polder. Nieuwe akkoorden voor het klimaat, milieu en biodiversiteit worden in de Tweede Kamer en het Europees Parlement bereikt.

Investeer in de groene banen van de toekomst

De energietransitie zal leiden tot een verlies aan fossiele banen, maar brengt een enorm potentieel aan nieuwe groene banen met zich mee. Denk aan technici als monteurs, installateurs, bouwkundigen en elektriciens. D66 wil dat iedereen mee kan doen. Door middel van om- en bijscholing worden werknemers uit de fossiele industrie kansen geboden in de schone maakindustrie van de toekomst. Goed opgeleide vakmensen zijn cruciaal voor een geslaagde energietransitie.

D66 wil dat mbo’s, hogescholen en universiteiten kunnen meepraten en meedenken met de lokale, nationale en Europese klimaatplannen. In het onderwijs worden de vakmensen van de toekomst opgeleid.Werkgevers worden gestimuleerd om bij- en omscholing aan te bieden aan hun werknemers.Bij sluiting en afschaling van fossiele industrieën denken de overheden samen met de sociale partners mee over een sociaal plan om werknemers naar een nieuwe baan te begeleiden.

Een schone en veilige leefomgeving

Een schone omgeving is onmisbaar voor onze gezondheid en welvaart. Grenzen aan de uitstoot zijn nodig als we voor alle Nederlanders frisse lucht, schoon water, schone grond en een rustige nacht zonder lawaai willen. Medicijnresten moeten afgevangen worden. We willen milieuschade voorkomen, in plaats van achteraf oplossen. Het toepassen van giftige stoffen die niet afbreken in de natuur moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

We zetten in op een Schoon Water Akkoord en Geluidshinder Akkoord met provincies en gemeenten. Net als met het Schone Lucht Akkoord wil D66 de gezondheidsschade en vervuiling halveren per 2030.D66 wil dat Nederland inzet op een Europees verbod op toepassen van onafbreekbare stoffen zoals PFAS. Ook moet er een Europese bodemrichtlijn voor gevaarlijke stoffen komen.Risicovolle en afvalverwerkende bedrijven moeten zelf maatregelen nemen tegen milieuschade bij faillissement.D66 staat voor stevige en onafhankelijke milieu-inspecties. De onafhankelijkheid van de milieu- inspecties (Omgevingsdiensten) wordt wettelijk vastgelegd en handhaving versterkt. Het KNMI en het RIVM zijn belangrijke adviseurs over onze leefomgeving en krijgen daarom als zelfstandig bestuursorganen (ZBO) een onafhankelijkere positie. De commissie voor de milieueffectrapportage wordt versterkt en hun advies wordt voor meer projecten verplicht.We zetten in op kringlooplandbouw.

D66 pakt de klimaatcrisis aan. Zo stevig dat we eraan gaan verdienen.
 
Ter herinnering: inmiddels is voldaan aan de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid:

Om de veiligheid tijdens de jaarwisseling te vergroten, moet vuurwerk verboden worden dat veel letsel veroorzaakt. Het gaat bijvoorbeeld om vuurpijlen. Datzelfde geldt voor vuurwerk dat uitnodigt tot gevaarlijk gedrag en overlast geeft, zoals vuurwerk dat enkel is ontworpen om een knaleffect te creëren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘Veiligheidsrisico’s jaarwisseling’.

Het kan geen kwaad politici, bestuurders en media hiermee te confronteren.

Vanaf nu geldt dit:

De Raad vindt dat de overheid de relatie tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van de letsels nauwlettend moet blijven volgen. Indien nodig moeten aanvullende maatregelen worden genomen.

Van een totaalverbod kan dus (vooralsnog) geen sprake zijn.

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/6989/veiliger-jaarwisseling-riskant-vuurwerk-verbieden
 
Ter herinnering: inmiddels is voldaan aan de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid:

Om de veiligheid tijdens de jaarwisseling te vergroten, moet vuurwerk verboden worden dat veel letsel veroorzaakt. Het gaat bijvoorbeeld om vuurpijlen. Datzelfde geldt voor vuurwerk dat uitnodigt tot gevaarlijk gedrag en overlast geeft, zoals vuurwerk dat enkel is ontworpen om een knaleffect te creëren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘Veiligheidsrisico’s jaarwisseling’.

Het kan geen kwaad politici, bestuurders en media hiermee te confronteren.

Vanaf nu geldt dit:

De Raad vindt dat de overheid de relatie tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van de letsels nauwlettend moet blijven volgen. Indien nodig moeten aanvullende maatregelen worden genomen.

Van een totaalverbod kan dus (vooralsnog) geen sprake zijn.

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/6989/veiliger-jaarwisseling-riskant-vuurwerk-verbieden
Dat is een oud artikel?
 
Daar heb je gelijk in, er wordt al vanaf de jaren 70 geroepen dat vuurwerk verboden moet worden, alleen is er nu een groot verschil en dat is het milieu. Dat staat nu erg hoog op de agenda en dat speelde vroeger veel minder.

En ook hadden mensen veel minder overlast van vuurwerk. Zwaar knalvuurwerk was bijna niet te krijgen. Nu lopen kinderen van 13, 14 met de zwaarste knallers rond.

Deze heb ik gemist om te antwoorden. Klopt het milieu speelt ook een rol dat is waar. Maar de discussie over vuurwerk loopt langer.

Vroeger was er wel degelijk overlast in de jaren 90 net zo hard met de ontdekking dat men in België kon kopen, toen al was er hard knalvuurwerk.

Alleen het grote verschil met vroeger en nu is, er was geen meldpunt, geen social media niks. Nu klagen sommige steen en been met pagina's vuurwerk moet verboden worden volgegooid met onjuistheden. Mensen konden zich toen niet uiten vergeleken met nu, en vroeger kon ook wel iets meer mensen konden wel wat verdragen dat is ook wel zo. Maar overlast was er wel maar dan pakten ze de telefoon dat was het enige wat ze hadden. Nu heb je meldpunten hier een telefoon daar een paginatje zo en natuurlijk het milieu.
 
En dat maakt dus niets uit. Zowel in de zetelverdeling van voor de verkiezingen als nu erna, en die is al wel van toepassing, is er GEEN meerderheid voor een verbod. :holland:

Dit kan zo draaien. Als ze elkaar allemaal wat toezeggen dan is er zo een verbod..
 
Wederom een x aantal berichten verwijderd. We laten elkaar in onze waarde en hoeven zeker elkaar niet af te zeiken. Daarnaast mocht je het met een partij als HVLV niet eens zijn, dan kan dat. Maar dat hoort zeker niet in dit topic thuis.
 
Wederom een x aantal berichten verwijderd. We laten elkaar in onze waarde en hoeven zeker elkaar niet af te zeiken. Daarnaast mocht je het met een partij als HVLV niet eens zijn, dan kan dat. Maar dat hoort zeker niet in dit topic thuis.
Afzeiken? Niet eens zijn? Het was voornamelijk constructieve en goedbedoelde feedback. Je had het dan ook naar het desbetreffende topic kunnen overtakelen ipv te verwijderen. Dit is schieten in je eigen VWC voet én die van HVLV...
 
Afzeiken? Niet eens zijn? Het was voornamelijk constructieve en goedbedoelde feedback. Je had het dan ook naar het desbetreffende topic kunnen overtakelen ipv te verwijderen. Dit is schieten in je eigen VWC voet én die van HVLV...

De redenen om de kritiek op HVLV te verwijderen heeft natuurlijk niks met te maken met wat Bastiaan schrijft, maar was op verzoek van HVLV begreep ik. HVLV laat liever kritische noten en adviezen verwijderen dan kritisch naar de eigen organisatie te kijken. Uiteindelijk zal dit een negatieve weerslag hebben op wat ze denken te zullen bereiken. Dat er nu al weerstand en kritiek komt van mede vuurwerkliefhebbers is een omineus teken. Dat kun je zo lang mogelijk proberen weg te moffelen en VWC werkt daar kennelijk aan mee, of je kunt het commentaar ter harte nemen en er iets mee doen door de organisatie verder te professionaliseren. Dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan, want de stap van zo veel mogelijk zieltjes winnen naar kritisch naar de leden kijken en wellicht zelfs afscheid van enkelen nemen is een moeilijke maar uiteindelijk wel noodzakelijke. Een club waar o.a. sommige leden hier sympathieën uiten die neigen naar racisme, op sociale media tientallen mensen stalken met foto's van zwarte piet is zeker niet mijn club, ondanks de gezamenlijke liefde die we koesteren voor vuurwerk.
 
De redenen om de kritiek op HVLV te verwijderen heeft natuurlijk niks met te maken met wat Bastiaan schrijft, maar was op verzoek van HVLV begreep ik. HVLV laat liever kritische noten en adviezen verwijderen dan kritisch naar de eigen organisatie te kijken. Uiteindelijk zal dit een negatieve weerslag hebben op wat ze denken te zullen bereiken. Dat er nu al weerstand en kritiek komt van mede vuurwerkliefhebbers is een omineus teken. Dat kun je zo lang mogelijk proberen weg te moffelen en VWC werkt daar kennelijk aan mee, of je kunt het commentaar ter harte nemen en er iets mee doen door de organisatie verder te professionaliseren. Dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan, want de stap van zo veel mogelijk zieltjes winnen naar kritisch naar de leden kijken en wellicht zelfs afscheid van enkelen nemen is een moeilijke maar uiteindelijk wel noodzakelijke. Een club waar o.a. sommige leden hier sympathieën uiten die neigen naar racisme, op sociale media tientallen mensen stalken met foto's van zwarte piet is zeker niet mijn club, los van de gezamenlijke liefde die we koesteren voor vuurwerk.
Ik hoop dat ze wat pr en politiek ervaren mensen in de gelederen krijgen die ze op dat vlak kunnen helpen professionaliseren. Die groei is hen, en het consumentenvuurwerk, gegund.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan