Het weer met kerst vanavond kans op wat winterse buien kustregio's, 1e en 2e kerstdag rustig weer. Zondag kans op zuidwesterstorm, en veel regen.
We zijn weer een paar dagen verder, en voor de kerst en weekend kan al een aardige gooi gedaan worden omtrent het weer. Voor de kerstdagen sowieso, zondag staat er mogelijk een storm op programma, zit momenteel in alle modellen.
Voor deze dag kom ik later nog weer terug, zaterdagmorgen bekijk ik daarvoor de boel opnieuw zodat ik daar een betere verwachting van kan maken. Onder belicht ik de kerstdagen inclusief vanavond.
Kerstavond:
Landinwaarts is het overwegend droog, maar in de kustgebieden komt het tot buien. Deze buien kunnen fel en
winters van karakter zijn en vergezeld gaan met hagel en wellicht smeltende sneeuw. Tijdens de buien zijn enkele donderklappen ook niet uitgesloten. De buien houden ook in de nacht aan.Landinwaarts gaat het licht
vriezen, in de kustgebieden blijft het kwik 1-2 graden boven nul.
Felle buien vanavond (kustregio's) zie tekst boven
1e en 2e kerstdag:
Vrijdag,
Eerste Kerstdag, schijnt af en toe de zon. Met name in de kustregio's zijn nog wat kansen op een lichte winterse bui.De temperatuur stijgt naar 4-5 graden in het oosten en naar 6 in het westen.
Zaterdag Tweede Kerstdag overheerst de bewolking en word een grijze en kille dag.Vooral in de middag stijgt in het noorden en westen de kans op wat lichte regen. Later neemt de kans overal toe met lichte regen. De zuidwestenwind neemt in kracht toe en is in de middag vrij krachtig en aan zee krachtig. De temperatuur stijgt naar 5 tot 7 graden, maar voor het gevoel is het duidelijk kouder.
Zondag 27 dec kans op zuidwesterstorm(NW-Kust-Wadden) en zeer zware windstoten. Landinwaarts moet rekening gehouden worden met zware windstoten:
In de nacht naar zondag neemt de zuiden- tot zuidwestenwind verder in kracht toe en wordt het
onstuimig. Ook zondag is het eerst onstuimig met aan zee een harde tot stormachtige wind, windkracht 7 tot 8. Langs de noordwestkust en wadden is kans op een zuidwesterstorm, windkracht 9 met zeer zware windstoten van 100-120 km/uur. Boven land waait het meest (vrij) krachtig en moet men rekening houden met windstoten tot 75km/u.
Hoe zwaar 1 en ander gaat uitpakken moet dichterbij bekeken worden. Momenteel komen vrijwel alle modellen met deze storm, en is zeker al het benoemen waard!! Ik kom hier later nog op terug met een apart bericht, dit zal dan zaterdagmorgen zijn.
Model icon met de windstoten, deze model pakt doorgaans vrij fors uit. En dat doet ie nou ook, komt zelfs met windstoten van ruim 130+ langs de kust. Landinwaarts 75-90 km/u, er moet dichterbij de kans gezeten worden of er daadwerkelijk dit soort dingen gaan optreden. Daarom werk je ook met meerdere modellen.
Model Ecmwf komt ook wel met forse windstoten. Maar die zit meer op zee met de echt zeer zware windstoten. Aan de kust nog altijd 100-120 km/u en landinwaarts tot 75 km/u. Maar heeft in de leden ook wel forsere waardes.
De dagen erna, en richting oud en nieuw word de verwachting onzeker:
De rest van het jaar blijft het wisselvallig we blijven diep in de polaire lucht zitten, en dat maakt de verwachting onzeker. Er kan zomaar eens een laagje goed vallen in deze koude lucht, en dat zou dan een sneeuwlaagje kunnen zijn
(zie kaart onder). Het word gestaag ook wat kouder dan de komende kerstdagen en weekend, De temperatuur ligt veelal rond de 4 graden en in de nacht kan het bij opklaringen licht vriezen.
Met name gfs toont volgende week de opties voor een sneeuwlaagje 30-31 dec, we zitten diep in de polaire lucht en dan is die kans aanwezig. Echter moeten we dichterbij gaan zitten,en meer modellen mee gaan om een beter bericht te kunnen maken.
Ik denk dat jullie hier wel even verder mee kunnen, ik wens jullie langs deze weg dan ook meteen fijne kerstdagen!!
Met vriendelijke groet,
Tatanka