Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een heerlijke beelden weer heren, wat mis ik die sneeuw zeg!
Zeker met het weer zoals vandaag, met alleen maar regen en nog eens regen. Bah!

Ik kijk graag naar dit kanaal; ze hebben meerdere live cams online. Allemaal mét kerstmuziek; de hele dag door:

die hebben gewoon sneeuw en ijs...zucht...wat verlang ik terug naar de jaren 80.
elk jaar veel sneeuw en ijs...we konden elk jaar weken schaatsten zelfs zolang tot dat we
het zat werden.....

:kerst:Het weer met kerst vanavond kans op wat winterse buien kustregio's, 1e en 2e kerstdag rustig weer. Zondag kans op zuidwesterstorm, en veel regen.:kerst:

We zijn weer een paar dagen verder, en voor de kerst en weekend kan al een aardige gooi gedaan worden omtrent het weer. Voor de kerstdagen sowieso, zondag staat er mogelijk een storm op programma, zit momenteel in alle modellen. Voor deze dag kom ik later nog weer terug, zaterdagmorgen bekijk ik daarvoor de boel opnieuw zodat ik daar een betere verwachting van kan maken. Onder belicht ik de kerstdagen inclusief vanavond.

grappige-kerstplaatjes.jpg

Kerstavond:
Landinwaarts is het overwegend droog, maar in de kustgebieden komt het tot buien. Deze buien kunnen fel en winters van karakter zijn en vergezeld gaan met hagel en wellicht smeltende sneeuw. Tijdens de buien zijn enkele donderklappen ook niet uitgesloten. De buien houden ook in de nacht aan.Landinwaarts gaat het licht vriezen, in de kustgebieden blijft het kwik 1-2 graden boven nul.

satradar_20201224_00_019.jpg
Felle buien vanavond (kustregio's) zie tekst boven

1e en 2e kerstdag:
Vrijdag, Eerste Kerstdag, schijnt af en toe de zon. Met name in de kustregio's zijn nog wat kansen op een lichte winterse bui.De temperatuur stijgt naar 4-5 graden in het oosten en naar 6 in het westen.

Zaterdag Tweede Kerstdag overheerst de bewolking en word een grijze en kille dag.Vooral in de middag stijgt in het noorden en westen de kans op wat lichte regen. Later neemt de kans overal toe met lichte regen. De zuidwestenwind neemt in kracht toe en is in de middag vrij krachtig en aan zee krachtig. De temperatuur stijgt naar 5 tot 7 graden, maar voor het gevoel is het duidelijk kouder.

Zondag 27 dec kans op zuidwesterstorm(NW-Kust-Wadden) en zeer zware windstoten. Landinwaarts moet rekening gehouden worden met zware windstoten:

In de nacht naar zondag neemt de zuiden- tot zuidwestenwind verder in kracht toe en wordt het onstuimig. Ook zondag is het eerst onstuimig met aan zee een harde tot stormachtige wind, windkracht 7 tot 8. Langs de noordwestkust en wadden is kans op een zuidwesterstorm, windkracht 9 met zeer zware windstoten van 100-120 km/uur. Boven land waait het meest (vrij) krachtig en moet men rekening houden met windstoten tot 75km/u. Hoe zwaar 1 en ander gaat uitpakken moet dichterbij bekeken worden. Momenteel komen vrijwel alle modellen met deze storm, en is zeker al het benoemen waard!! Ik kom hier later nog op terug met een apart bericht, dit zal dan zaterdagmorgen zijn.

gustkph_20201224_00_081.jpg
Model icon met de windstoten, deze model pakt doorgaans vrij fors uit. En dat doet ie nou ook, komt zelfs met windstoten van ruim 130+ langs de kust. Landinwaarts 75-90 km/u, er moet dichterbij de kans gezeten worden of er daadwerkelijk dit soort dingen gaan optreden. Daarom werk je ook met meerdere modellen.

Screenshot_2020-12-24 Model charts for Netherlands (Temperature) ECMWF IFS HRES (10 days).png
Model Ecmwf komt ook wel met forse windstoten. Maar die zit meer op zee met de echt zeer zware windstoten. Aan de kust nog altijd 100-120 km/u en landinwaarts tot 75 km/u. Maar heeft in de leden ook wel forsere waardes.

De dagen erna, en richting oud en nieuw word de verwachting onzeker:
De rest van het jaar blijft het wisselvallig we blijven diep in de polaire lucht zitten, en dat maakt de verwachting onzeker. Er kan zomaar eens een laagje goed vallen in deze koude lucht, en dat zou dan een sneeuwlaagje kunnen zijn (zie kaart onder). Het word gestaag ook wat kouder dan de komende kerstdagen en weekend, De temperatuur ligt veelal rond de 4 graden en in de nacht kan het bij opklaringen licht vriezen.

1608788023872.jpg

1608788184339.jpg
Met name gfs toont volgende week de opties voor een sneeuwlaagje 30-31 dec, we zitten diep in de polaire lucht en dan is die kans aanwezig. Echter moeten we dichterbij gaan zitten,en meer modellen mee gaan om een beter bericht te kunnen maken.

:kerst:Ik denk dat jullie hier wel even verder mee kunnen, ik wens jullie langs deze weg dan ook meteen fijne kerstdagen!!:kerst:

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Gisteren en eergisteren was het hier behoorlijk herfst. Het heeft bijna 2 dagen non stop geregend en heel hard gewaaid.

Vind het wel jammer van de temperatuur. Beetje aan de warme kant voor de herfst. Hopelijk krijgen we nog een goede vorst periode.

5fe4f8396372c.png

Update Storm Bella:

images4.persgroep.net.jpg
Archief foto: Tubantia

Algemeen
Ik zou nog apart terug komen, omtrent de stormkansen,dus bij deze.Vanavond en in de nacht naar zondag neemt de wind steeds verder in kracht toe en wordt het ronduit onstuimig. Langs de westkust komt een stormachtige wind te staan (windkracht 8 ) en aan de noordwestkust en op de westelijke Wadden is kans op storm (windkracht 9). Code Oranje criteria kansen zijn klein 15%.Met een geruime windveld nemen die kansen wel rap toe, want zo ver van de kust ligt het niet af. Is nog wel een aandachtspunt.
Zondagochtend is het zeer onstuimig en bereikt de storm genaamd Bella haar hoogtepunt. Aan de westkust stormt het (windkracht 9) en langs de Noord-Hollandse kust en op de westelijke Waddeneilanden is zelfs tijdelijk kans op een zware storm (windkracht 10).

Bella per regio:

Kustregio's:
Vanavond: Toenemend naar windkracht 8 (onstuimig), en daarbij windstoten van 75-90 km/u. Morgenochtend: 8-9 bft windstoten tot 100 km/u

Noordwestkust/wadden:
Vanavond: Toenemend naar windkracht 9 (storm) en daarbij windstoten tot over de 100km/u. Morgenochtend: 9 bft mogelijk kortstondig 10 bft met stoten tot 110-120 km/u.

IJselmeergebieden:
Vanavond: Toenemend naar windkracht 7 bft, en windstoten rond de 75km/u. Morgenochtend: Kan het daar onstuimig zijn met 8bft en windstoten tot 95 km/u.

Binnenland en noord/zuid/oostelijke helften:
Voor het binnenland nemen de kansen op windstoten pas in de nacht en ochtend aanzienlijk toe. Waarbij hoe westelijker de kansen eerder toenemen(vanavond laat) en hoe oostelijker wat later (in de nacht en ochtend). Er staat dan een krachtige tot harde wind 7 bft, met windstoten van 75-80 tot zeer lokaal 90 km/u. Van storm is hier dus geen sprake wel harde windstoten!!

Neerslag:
Het onstuimige weer gaat gepaard met flink wat regen. Vooral in het westen en noordwesten kan het van tijd tot tijd gieten. Er is daar tot zondagavond zo'n 20 tot lokaal 30mm mogelijk. Elders 10-20mm in het zuidoosten valt er minder 10mm ongeveer!!. In de Ardennen valt de neerslag als sneeuw. Daar is 10-15cm tot zeer lokaal 20cm mogelijk

Met vriendelijke groet en nog een fijne 2e kerstdag!!

Tatanka

Inderdaad zeg, wat een pret hebben we die dag gehad zeg. Weet het nog goed, zat in mijn 1e jaar op de middelbare school en toen we onderweg naar huis fietsten (die dag kerstvakantie gekregen omstreeks 14:00) begon het te sneeuwen. Binnen een mum van tijd lag er 15/20 cm en was terugfietsen echt geen optie meer geweest. De hele avond buiten geweest, heerlijk, genoten!

Op het randje van 2020 toch nog wat sneeuw!

Laagje sneeuw valt over Noordoost Groningen

Het is bewolkt en op diverse plaatsen valt wat regen. Op plekken waar de regen wat langer aanhoudt kan de neerslag overgaan in sneeuw. Dat gebeurde vanmorgen in Noordoost Groningen; de sneeuw is daar zelfs eventjes blijven liggen en daarmee was het voor het eerst dit winterseizoen echt een beetje wit.

Ook de rest van de dag blijft in het hele land af en toe neerslag vallen, die overal weer overgaat in regen, meldt weer.nl. De meeste nattigheid is vandaag voor het noorden van het land. In het zuiden is het iets droger en breekt in de loop van de dag soms de zon ook nog eventjes door. Het waait nauwelijks, de wind is zwak tot hoogstens matig van kracht, 2 tot 4 Beaufort. De middagtemperaturen komen uit tussen 4 graden langs de oostgrens en 6 graden aan zee.

Vanavond en vannacht draait de wind weer naar noordwest en trekt ook iets aan. Er vallen enkele buien, bij minimumtemperaturen tussen 1 en 5 graden.

Zon in westen
Ook morgen wordt met een meest matige noordwestenwind een aantal buien aangevoerd. Dit zullen over het algemeen regenbuien zijn, maar vooral later in de middag kan er bij actievere buien ook wat natte sneeuw zitten. Af en toe laat de zon zich even zien, vooral in de westelijke helft van het land en de middagtemperatuur loopt op tot 4 graden in Limburg en tot 7 graden op de Waddeneilanden.

Op Oudejaarsdag, donderdag, is het iets kouder en worden de kansen op wat sneeuw nog iets groter.

Beeld: René Perdok

rene-perdok-borgsweer-29-12-1000x562.jpg

Bron: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/laagje-sneeuw-valt-over-noordoost-groningen/

Gisteren een dag vol natte sneeuw maar vandaag is het dan zover! De sneeuw blijft op de grond niet echt liggen maar op planten, gras, daken, auto's etc wel. Heerlijk!

IMG_20210108_094524.jpg

Heel veel zin in een berg sneeuw! Het land ligt toch al plat, laat het nog maar wat meer plat liggen.

De komende week overdag temperaturen rond het vriespunt, 's nachts -5 tot -10. Dan een dik pak sneeuw van 30 cm in het hele land, nét voordat het ijs zich begint te vormen. Dan nog een week lang 's nachts -10, overdag niet boven het vriespunt, en dan schaatsen in een betoverend mooie witte wereld. 's ochtend vroeg op, broodjes smeren en warme chocolademelk in een thermoskan. Dan als het net een beetje licht is het ijs op stappen om in alle rust de laatste kleuren van de zonsopkomst nog mee te pakken. Vervolgens zonder je ergens zorgen over te maken schaatsen tot je rond 1 uur toch wel een erg knorrende maag krijgt. Even pauze, broodje eten, warme chocolademelk drinken.

's middags nog tot een uur of 4 door. Het begin weer te schemeren dus wordt het tijd om weer richting huis te gaan. Op tijd eten, want we hebben allemaal trek. Snert, boerenkool, of gewoon even lekker makkelijk patat bakken omdat we moe zijn van de dag. 's avonds nog een spelletje spelen, en dan op tijd naar bed, om alles de volgende dag te herhalen!

Kom maar op met dat winterse weer! Werken doen we dan later wel weer.

*aan deze voorspellingen kunnen geen rechten worden ontleend...

Laatst bewerkt:
Met mijn bericht van vanochtend werd het vanmiddag tijd om een rondje te gaan rijden in de auto. Ik had ondertussen al een plek doorgekregen waar +10cm lag op zo'n 15 a 20 min rijden van mijn huis. Ideaal dus!

Zoals verwacht wel onverantwoord druk waardoor we dus in de auto zijn gebleven. Al dan niet was het oprecht heerlijk om de prachtige Zuid-Limburgse sneeuwlandschappen te zien!

IMG_20210108_132121.jpg

IMG_20210108_132650.jpg

IMG_20210108_132946.jpg

IMG_20210108_132948.jpg

IMG_20210108_133102.jpg

IMG_20210108_135924.jpg

Ik woon een paar km van Davinstyle vandaan, maar ook hier helemaal niks gehad...

Wie?! grapje haha:wink:

Wat een heerlijke foto's zeg, pure sfeer en wat een geluk dat nu mee te pakken. Bedankt voor de foto's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan