Het grote toppers en floppers topic 2020-2021

Toppers: Hydra Cake F, die salutes waren top!; Luftheulers, Funke Spul, Original meter pakket en natuurlijk de single shots van funke en de big chill. Effecten tot de grond gewoon. Conics uiteraard en de knettelrinten van de aldi.

Floppers: Niks eigelijk

Top: Original fonteintjes, silberheulers, silberfontanen
Die Original cat 1 fonteinen hebben mij omver geblazen.
flop: nieuwe Aldi nitros

Flop: Aldi cat 1 2020 spul.

Top: Skyline On Fire, Bushwackers. Ook een speciale vermelding voor de Bulldozer, China Red. Leuk ding.

Toppers:
star fountains (big bazar)
Original fonteintjes
Funke silberheulers
Funke silberfontanen
funke Luftheulers

Floppers:
Die pakken van drik van de broek egt troep was dat zeg pff zonde voor het geld
En de knetterballen van de bigbazar waaren ook egt troep dingen

Toppers:

Time of Glory
Titanium gold willow 100sh
crackling crystal
terranganu panther
Pirolec handfakkel
thrud

Floppers:

Alles wat de aldi had! wat een troep man man man de knetterlinten daar buiten gelaten!

Over het algemeen weet ik wat ik haal dus dan zijn de floppers er bijna niet! En gezien ik vrijwel geen nieuwe producten dit jaar tot mijn beschikking had kon niks me teleurstellen tenzij er een slechte batch aanwezig zou zijn.

Top: Funke crackling fonteinen, single shots.
Piro Prezident (omlabeling Big Momma).Mega 6 Vuurwerkmania. Monster Ride. Jaartje drogen heeft al het vuurwerk goed gedaan volgens mij.

Flop: Cat1 op een paar uitzonderingen na, bijv: Ratellinten, vulkanen pakket Lidl. Vind het over het algemeen te duur voor wat je krijgt.

Toppers

Kugelblitz (knetterballen van funke)
Luftheulers Funke egt top producht
Star Fountains van bigbazar
Bengalen feuermix
Original fonteintjes

Floppers

Kneterballen van bigbazar
sierpakken van drik van de broek waaren ook egt bagger

Tijdens deze jaarwisseling doe ik niet aan toppers en floppers. Was enorm blij met alles wat de lucht in ging.

Toppers: alles van Funke cat 1, vooral de luftheulers+ (iets met een lijmpistool en lange sateprikkers :rolleyes:) zijn een blijvertje voor de toekomst.

Black spider compound, super budget compoundje!
Ecentric shots, wat een heerlijke singleshots zijn dat toch.
Funke kometenbomben (klapte er wel 1 van uit elkaar maar stond op ruime afstand).
Luypaers Cape Lion en Terrengganu Panther, heerlijke blokjes.

Floppers: Taikonaut, het lontje was het meest spectaculaire van deze apparaten.

De toppers waren voor mij toch wel de kleine artikelen van Funke, met uitzondering van de blauwe Bengalfeuer die steeds als soort mine eruit schoot, diverse Cat1 artikelen van diverse importeurs en de Mini Stromboli van Lesli, heerlijk lang knetteren. De Popcorn van Vulcan was ook echt een topper.

Flopper voor mij was, zoals vermeld, de blauwe Bengalfeuer van Funke en een groot aantal Cat1 producten zoals de Taikonaut van Lesli, de Happiness van Rubro en nog wel wat artikelen die ik zo even 1,2,3 niet helder heb.

Toppers: alles van Funke!:D

Floppers: Nitro Aldi 2020 versie en Blitzers van Wolff. En het feit dat eigenlijk alle cat. 1 producten zwaar overpriced waren. Denk als ik dit volgend (of 2 jaar terug) jaar had gekocht ik zowat de helft kwijt was geweest!:bonk:
Achjaa, was het wel meer dan waard, want heb er zeker van genoten en heb ook nog een beetje over!:D

Toppers: Zena Katla&Hekla, Zena knetterton, Zena Turbo 16sh, Loots 1.5 Inch rockets
Flopper: Zena Helheim

alles van funke. de boxen en cat1 spul was allemaal goed.
ABA singleshots liggen. en de scream was zo goed,zo schel. Zelden heb ik zo,n harde schelle scream gehoord.
cafferata
red ghost waterfall
brocade waterfall voor iemand die van speciale effecten houd zijn dit zeer leuke cakes.

Final flate: lekkere rammer om mee af te sluiten

Flop.

de taikonauts. Zoals andere ook al melden. er komt meer vuur van de lont af dan wat er uit het dingetje zelf kwam. Echt troep.

crackling tubes van de makro. Leek heel wat. maar er kwam maar een lullig cracklingtje uit.

Voor de rest was het cat1 spul wat ik allemaal had gewoon oke. Niet super ook niet heel slecht.Je kan ook niet te veel verwachten van cat1 vuurwerk.

Toppers:
De Funke multicaliber boxen. Ik was wat sceptisch in de aanloop naar oud en nieuw en vroeg me af of 100shots 30mm geschikter zouden zijn. Echter, de variatie en de lengte van het geheel waren toch echt perfect. Komend jaar hier toch ook weer op inzetten.

Het Funke cat 1 spul, uiteraard.

De Luypaers Chimango Caracara pijltjes, ongekend goed voor 20 gram. Hetzelfde dan dus ook voor de Argento Shell rockets.

Floppers:
De Geysir C van Funke. Ik had deze heftiger verwacht. Dit jaar blijf ik gewoon bij de Geysir A (of B dus aangezien de Geysir helaas niet meer in F1 geproduceerd zal worden)

De Beijing shells pijlen van Salon Roger. Enkelen hebben gefaald en boeketten vielen voor 75 gram toch wel wat tegen. De andere shell pijlen van Salon Roger: TOP!

Grootste flop, de F1 truck gekocht bij Haokan. De kids stonden er klaar voor, de camera's draaiden..Maar het ding werkte voor geen meter. Ook het raceautootje had slechts 2 van de 4 wieltjes. De grootste deceptie van dit jaar was een feit.:wink:

Toppers:
F3 singleshots van vorig O&N, wat een heerlijke dingen blijven dat toch!
Obsessed van Poema, mega waaier die maar blijft gaan.
Spulletjes van Funke (Cat1, Cuckoo Cuckoo), wat een kwaliteit druipt daar vanaf.
Pyro Shells Broekhoff, Prachtige pijltjes, zo zonde dat ze eruit zijn.

Floppers:
Toch wel zoals meerderen al aangeven is niet al het cat1 super Wat het allemaal was weet ik zo niet meer.

Toppers..

Eigenlijk alle cat 1 fonteintjes, bengalen en luchthuilers van Funke.
Vuurwerkpack 100 (meterpakket van Wolff, voor tientje echt erg goed)
Superkrakers pakket (Gbv toch?) was ook best goed.
Hans Dampf Weco
Bonsai van Nico
Fonteinzak van China Red
Van Aldi had ik nog de oude fonteinzakken maar de nieuwe schijnen dus echt heel slecht te zijn helaas.
Fonteinspul van de Lidl was ook erg goed.
Bengaalse fakkels van Nico waren ook erg mooi.

Voor de rest heb ik bewust zoveel mogelijk cat1 van van Lesli gemeden want dat is echt slechte troep geworden.

Hierbij mijn lijst met de toppers en floppers van de afgelopen jaarwisseling.

Over the top:
Bengalfeuer Mix - Funke:
Enorm goed afgewerkt. Schitterend label en prachtige verpakking en buiten dat gewoon enorm goed. Intens fel Bengaals vuur met een flinke rookproductie. Hier kan zelfs de beste cat. 1 fakkel niet aan tippen. Ook prijstechnisch erg netjes en met alle 5 de kleuren tegelijk is dit echt schitterend.

Geysir Kaliber A - Funke:
Dat men dit in Cat. 1 weet neer te zetten is echt bizar. Erg fel groen of rood Bengaals vuur met een crackling finale waar je U tegen zegt. Dit was voor velen in de straat echt een verrassing. Zo'n geweldige crackling finale zagen ze niet aankomen. Crackling is goed hard en qua uitbreiding doen ze niet veel onder voor de Big Balls (al waren die nog wat voller). En dan te bedenken dat hier slechts 7,5 gram in zit per stuk. Echt een absolute aanrader. Mocht je deze niet kunnen vinden dan is de Geysir Kaliber B wellicht een optie (zelfde NEM, maar dan in F2).

Bengal Fire Red - Cafferata:
Nu 2 jaar achter elkaar gehad en vergeleken met meerdere Cat. 1 fakkels, maar dit is keer op keer de winnaar. Erg fel rood Bengaals vuur met een enorme rookproductie. Verder ook keurig afgewerkt en zeer geschikt voor evenementen waarbij dat is toegestaan.

Luftheulers / Schreihals - Funke:
Als je hier normaal en bewust mee omgaat dan zijn dit echt geweldige dingen. Wederom een schitterende verpakking (museumwaardig) en een strakke afwerking. Ik vond het geweldig om deze eens te hebben gehad. Met een paar tegelijk ging de fluit echt door merg en been. Een stookmaat had een standaard gemaakt en daar gaatjes in geboord waardoor de luftheulers perfect vastzaten in het hout en geen kant op konden.

3" Colour Conics - Original Fireworks:
Deze zijn echt fenomenaal voor cat. 1 begrippen. Echt schitterende fonteinen, keurig afgewerkt met een mooi stevig en lang lont. Beginnend met een mooie zilveren of goud fontein om te eindigen in een spectaculaire crackling finale met een flinke uitbreiding en stijghoogte. Ook een groot pluspunt is dat er in de meeste setjes 4 verschillende soorten crackling voorkomen. Dit maakt het nog meer divers. Per stuk was het al genot, maar met 4 tegelijk iets uit elkaar, ontstond er echt een muur van crackling, waardoor deze 3" Colour Conics vrijwel niet/niet onder doen voor een aantal F2 fonteinen.

Silbertürme - Funke:
Dit behoeft denk ik weinig uitleg. Schitterende afwerking, prachtig design en label en ook een prima prijs. Goede kwaliteit zilveren sterren en de rode en groene basis van Bengaals vuur zijn een prima toevoeging. De groene is vaak wel net iets voller dan de rode, maar dat mocht de pret niet drukken.

Silberfontänen - Funke:
Ook dit is weer een topper onder de cat. 1 fonteinen. Schitterende lang brandende sterren en soms dacht ik er 2 kleuren in te zien. Ook weer super strak afgewerkt en ook dit doosje en label kan ingelijst worden voor in het museum, zo mooi is het. Heb de fonteinen op een statief geplaatst (ong. 1,5 meter hoog) en nog kwamen de sterren brandend op de grond terecht. Het verhogen gaf daardoor een nog mooier geheel, al is er dus zelfs nog wat in hoogte te winnen.

Toppers (aanraders):
Piccolo Pete Whistle - Schuurmans:
Gelukkig ging een maat nog langs een winkel waar ze deze nog hadden. Voor slechts €5 een doosje van 12 fluitfonteinen kunnen scoren. Alleen al het feit om weer iets van Schuurmans in handen te hebben was al geweldig en ook de fluit was zeker niet verkeerd. Wel nam het volume van de fluit op het einde af en ging over in een grote vlam. Erg van genoten en mocht je deze nog tegenkomen zou ik ze zeker meenemen.

Piccolo - Lesli:
Ook hier maar een setje van besteld om met de Piccolo Pete Whistle van Schuurmans te vergelijken. Deze waren een stuk duurder, €3,29 voor 3 stuks. Fluit is lekker schel en een genot voor het gehoor. De felle fluit gaat gepaard met een flinke zilver fontein met een prima stijghoogte en dit is wat mij betreft echt een mooie toevoeging. De fluit is wel wat korter dan de variant van Schuurmans, maar wel weer wat intenser. Volgens mij is dit een omlabeling van de Flötentrio die bij de Oosterburen te verkrijgen is, voor een veel schappelijker bedrag. Desalniettemin, vond ik ook dit artikel erg goed en zelfs veel beter dan verwacht.

Crackling grondbloemen Batch 2017 - Katan:
Tijdens een Cat. 1 demo zag ik de crackling grondbloemen van Katan in actie en die waren verrassend goed. Het crackling effect heeft een flinke spreiding op de grond en is daarnaast goed hard. Helaas zijn niet alle batches zo goed als deze. Zag onlangs een filmpje van een nieuwere batch en daar mag de naam crackling niet aan verbonden zijn. Had meer weg van witte flitsjes waarbij er maar slechts enkele zichtbaar waren. Kortom, als je nog aan de 2017 batch kan komen zeker doen en anders lekker laten liggen.

Luftpfeifer - Lesli:
Luchthuilers van Lesli voor de Duitse markt, maar staat ook gewoon een NL beschrijving op dus werden ze nu ook in NL verkocht. Ik heb deze vergeleken met een aantal luchthuilers van Schuurmans en deze van Lesli waren echt veel beter. Fluit was veel scheller en ook hierbij leek het op een soort zilverfonteintje. Ook dit artikel presteerde beter dan ik vooraf had verwacht en dat voor maar €1,-.

Crackling Astronauten - Vulcan:
Eigenlijk alleen gekocht voor het doosje, maar was ook wel benieuwd hoe dit soort knetterrotjes over zouden komen. In vergelijking met een tweetal andere knetterrotjes (Taikonaut en Woodcrackers) waren de Crackling Astronauten echt vele malen beter. Al gaat er niets boven een echte ouderwetse crackling ball, was ik hier toch wel over te spreken. Crackling is prima te noemen en de prijs ook wel. Dit jaar wel weer een doosje halen om tussendoor te stoken in de vooravond.

Ground Ninja's - Lesli:
Nog nooit gehad, dus toen ik deze in november zag liggen, kon ik het niet laten om een doosje mee te nemen. Dit zijn grondbloemen (iets kleiner formaat) met een plastic dopje aan de onderkant. Ze draaien dus als een soort tol over de grond. Er zit nog flink wat kracht in die kleine dingen en ze spinnen echt keihard over de grond met wat opspringende bewegingen. Leuk om eens in actie te hebben gezien en de dopjes zijn er af te halen en passen ook op normale grondbloemen.

Iconic - Lesli:
Kwam een filmpje tegen in november en ben toen meteen naar een winkel in de buurt gereden om 2 setjes mee te nemen. Vond dit op beeld erg goed overkomen en wou dit graag zelfs eens zien. Dit zijn niet de goedkoopste fonteinen (3 voor €4,-), maar ze zijn wel erg leuk. Wel raad ik aan om ze per 2 of 3 tegelijk af te steken. Dit komt het beeld ten goede. Ik vind dit echt een uniek fonteintje op het gebied van cat. 1. Rode stroboscopen zien we vrijwel niet en dan ook nog in de vorm van een cat. 1 fontein, maakt dit artikel gewoon uniek. De zilver fontein die volgt is ook gewoon prima te noemen. Heb er 3 tegelijk afgestoken samen met 2 rode stroboscoop F1 fakkels. Leuk projectje en zeker voor herhaling vatbaar.

Bengalfeuer Rot Blink - Nico Europe:
Deze zijn bij een paar winkels in NL te koop. In 2019 heb ik de normale Bengalfeuer Rot van Nico gehad en dat was op zich een prima F1 fakkel. Al was de Bengal Fire Red van Cafferata overduidelijk beter. Nu gaat het dus om de Blink/Strobe variant en een rode stroboscoop zien we vrijwel niet. Daarom vond ik dit is een leuke toevoeging. Uiteindelijk besloten er 2 tegelijk af te steken samen met een setje (3 stuks) Iconic fonteinen van Lesli. Dit was echt genieten. De brandtijd van de fakkels is vrij lang en zeker met 2 tegelijk zijn ze erg intens en verlichten ze de straat/het kruispunt. De buren waren ook onder de indruk van dit projectje en konden niet geloven dat dit allemaal Cat. 1 vuurwerk was.

Kugelblitz A - Funke:
Het was geweldig om te zien dat meerdere winkels deze verkochten. Eindelijk weer eens ouderwets genieten van 'ouderwetse' crackling ballen. Speciaal 12 pakjes gekocht, zodat ik een omdoos kreeg, want die vond ik er zo gaaf uitzien. Ook de kleine pakjes hebben weer een geweldig design en zijn een genot voor het oog. Afwerking van de crackling ballen was ook weer dik in orde met een mooi lang lont. Er zijn wat wisselende reacties over dit artikel, maar ik was erg te spreken over de kwaliteit. Veruit de meeste crackling ballen plopten heel mooi uit elkaar met dat geweldige herkenbare geluid. Crackling effect was heerlijk fel en de spreiding was erg goed te noemen. Wel zaten er weleens een paar tussen, waarbij het om een ander type crackling effect leek te gaan en waarbij de spreiding iets minder was. Echter heb ik er daar niet veel van gehad en heb ik echt genoten van de kwaliteit van dit artikel.

Neutraal:
Bengalo - China Red:
Deze ook meegenomen om te vergelijken met de Bengalfeuer Mix van Funke. Het ging hier om een soort ijsfontein model (zonder lont) en de afwerking was redelijk. Wel een paar gehad die verkeerd om waren gelabeld waardoor ze eerst op de kop stonden. Prijs-kwaliteitverhouding van dit artikel is prima in orde en respect voor China Red om Bengaals vuur op de markt te brengen terwijl Funke de lat op dit gebied al bijzonder hoog heeft gelegd. Brandtijd van de Bengalo is erg goed te noemen (behoorlijk lang)en de kleuren zijn ook duidelijk te onderscheiden al ging de roze variant meer richting het paars. Ook kwam er flink wat rook vrij, dat mooi bleef hangen. Ben begonnen om ze per stuk af te steken en dan vind ik het vrij lang duren. Ik vind dit dus interessanter om ze met 3 of 5 tegelijk af te steken, iets uit elkaar, waardoor er een mooi kleurenpallet ontstaat. In dat geval komen ze naar mijn mening beter tot hun recht. Al met al leuk om eens te hebben gehad, maar ik vond die van Funke toch echt een stuk beter (al waren deze zeker niet slecht). Wel denk ik dat dit gegarandeerd een succes is voor de kids.

Woodcrackers - Lesli:
100 kleine knetterrotjes voor €4,-, daar kan je niet heel veel over zeggen. Gezien het uiterlijk, was ik hier wel naar benieuwd. En ik moest tenslotte wat te stoken hebben, om oudejaarsdag door te komen. Het zijn qua uiterlijk net kleine rotjes van de bekende ratelbandjes en dat maakte het wel leuk. Knetter is relatief zacht al produceren de Woodcrackers nog steeds meer geluid dan de Taikonaut. Dit stookt wel erg makkelijk weg en was wel geinig om eens te hebben gehad nu we het alleen moesten doen met cat. 1 vuurwerk. Maar als we aan het einde van het jaar weer lekker F2 mogen stoken, dan laat ik dit artikel wel liggen.

Wondertol/grondbloemen - Rubro:
25 stuks voor €1,25 is een prima prijs en ik vond dat ze het prima deden. Ze draaiden keurig over de grond en hierbij was zelfs het zoemende/brommende geluid te horen. Voorkeur gaat wel uit naar de grondbloemen van Rubro, want deze waren nog afgewerkt met een roze label met bloemetjes. Wel een vernieuwd design, maar wel met een knipoog naar vroeger.

Starkids - Funke:
Ik las wat negatieve reacties over dit product, maar zelf was ik eigenlijk best tevreden. Echter vind ik ze niet indrukwekkend genoeg om ze onder toppers te plaatsen. Ook hierbij is de afwerking weer prima in orde en ook de verpakking wederom museumwaardig. Het verhaal erachter vind ik ook tof. Dit artikel is vooral bekend in Duitsland en het heeft flink wat moeite gekost om het naar wens te laten produceren, inclusief label en crêpe. Zeker niet het meest spectaculaire stukje cat. 1 vuurwerk, maar wel erg leuk om eens te hebben getest. Super klein, soort van schattig zelfs en dan vind ik het nog netjes dat er toch nog mooi gekleurd Bengaals vuur uitkomt. Brandduur is vrij kort en ook dit artikel komt het best tot zijn recht met alle 5 de kleuren tegelijk. Zeker geen absolute must have, maar voor de liefhebbers van klein spul zeker leuk voor erbij.

Green Profi Torch - Pyrostar/Broekhoff:
Ik heb hier €3,49 voor betaald en voor dat geld was dit artikel zeker niet slecht. Wel moet ik eerlijk bekennen dat dit artikel niet helemaal mijn verwachtingen heeft waargemaakt. De Bengal Fire van Cafferata zijn echt beter, maar ook prijziger. Wel is de kleur groen erg helder en komt er ook hier flink wat rook vrij. Brandtijd is meer dan prima en wat wel een pluspunt is, is dat de Profi Torches is maar liefst 7 kleuren verkrijgbaar zijn.

Floppers:
Taikonaut - Lesli:
Ik werd allereerst aangetrokken tot de opdruk van het doosje. Doet toch een beetje denken aan de kanonslagen van Lesli uit mijn jeugd. Dit gaat dan alleen om de verpakking, want na het openen van het doosje kwamen de Taikonauten tevoorschijn. Wat een lelijke dingen zijn dat en een zeer gebrekkige afwerking. Geen label of opdruk en het leek wel dat er eerst een crêpe papiertje omheen zat om de lont en vulling af te dekken en dat die er later weer is afgehaald. Huls was knetterhard, tot de rand gevuld en met een enorme gipsprop. Had dus eerst de indruk dat ik een doosje bombettes in handen had. De prestaties zijn net zo beroerd als de afwerking. Het crackling effect is minimaal en er zijn dan ook maar een handje vol zeer zachte knetters te horen. In tegenstelling tot het gebrek aan crackling komt er wel een flinke vlam tevoorschijn, maar daar kopen we ze natuurlijk niet voor. Doosje zal ik bewaren, maar dit kan en moet toch echt veel beter. Het kan zeker wel, als je kijkt naar de Crackling Astronaut die prima presteert voor het geld en ook nog eens goedkoper is. Laten we hopen dat men de kwaliteit nog wat omhoog kan krikken in de toekomst, maar voor nu is dit niet voor herhaling vatbaar.

Voor de rest heb ik eigenlijk geen floppers gehad en is het ook maar net wat voor verwachtingen je hebt bij het cat. 1 vuurwerk.

Top, alle cat 1 van Funke, bengalen en heulers voorop. En Serenity. Vond Ultimate ook weer erg mooi, en Crackling Crystal

Flop: Lesli mini Stromboli en RedWire Delicate Thunder
Hoezo vond je de mini Strombili slecht? vond m lekker irritant, ging lang zat door.

Hoezo vond je de mini Strombili slecht? vond m lekker irritant, ging lang zat door.
Baggerveel weigeraars, 4 van de 6 en de wel werkenden eens in de 2sec een knetter. Meuk. Alle 2020 productie Lesli cat 1 trouwens. iConic ook eenderde weigeraars. Hun knetterballetjes/rotjes uit Aldi uiteindelijk gewoon weggegooid, zonde geld. Troep.

Back
Bovenaan