Vuurwerkfanaat Ruben wil blijven knallen: 'Nee, ik heb geen begrip voor verbod

jeremy21

VWC lid
Ondanks het vuurwerkverbod wordt er op veel plekken in het land flink geknald. Vuurwerkliefhebber Ruben denkt dat dit laat zien dat een verbod niet de oplossing is. Hij zou juist willen dat meer vuurwerk legaal wordt.

Komende jaarwisseling is het afsteken, vervoeren, verhandelen en verkopen van vuurwerk verboden om de zorg te ontlasten, benadrukt Grapperhaus eerder deze week. " Elk jaar raken met oud en nieuw 1400 mensen ernstig gewond door vuurwerk. Dat kan de zorg er dit jaar niet bij hebben."

'Lost niks op'

Vuurwerkfan Ruben vindt dat dit argument alleen maar wordt aangegrepen om een verbod er doorheen te duwen. "Wij zijn het enige land waar het verboden is, overal kun je nog vuurwerk kopen", zegt hij tegen RTL Nieuws.

Hij ziet desondanks dat het nog steeds erg makkelijk is om aan vuurwerk te komen. Dat kan via illegale handel, maar ook door in het buitenland gewoon naar de winkel te gaan. De overlast van de laatste tijd laat volgens hem dan ook zien dat een vuurwerkverbod niks oplost.

Ruben is al jarenlang een groot liefhebber van vuurwerk, en had er zelfs een populair YouTube-kanaal over met zo'n 200.000 volgers. Jarenlang deelde hij filmpjes van (illegaal) vuurwerk, maar dat kanaal is inmiddels door de politie overgenomen. De video's zijn verwijderd en er is alleen nog een waarschuwing van de politie te zien. Ook loopt er nog een zaak tegen hem voor het bezit van illegaal vuurwerk.

De foto van de vuurwerkvondst die de politie vrijgaf na de arrestatie van Ruben.

Via een ander YouTube-kanaal, Koetlife, maakt Ruben nu vlogs over zijn gezin. Daar heeft hij meer dan 300.000 volgers.

De vuurwerkfanaat zegt mede vanwege zijn kinderen, die ook veelvuldig te zien zijn in zijn vlogs, zich niet meer zo veel bezig te houden met illegaal vuurwerk. Maar hij blijft een groot fan van alles wat knalt en schiet.

"Ik riskeer het nu niet meer, maar in het verleden ging ik vaak naar België", zegt hij. "Ik woon aan de grens, en ik heb nog nooit een controle gezien. En als er een controle is, dan gaat dat als een lopend vuurtje. Dus het heeft maar even zin."

Ruben verwacht dat veel mensen uit zijn buurt in Sittard dit jaar 'gewoon' naar Duitsland of België zullen gaan om vuurwerk te halen, ondanks een eventueel verbod.

Op dit moment is het nog zo dat je legaal tot 25 kilo vuurwerk uit het buitenland kunt meenemen, als het aan de Nederlandse wet en regelgeving voldoet. Op 15 december zal er een vuurwerkverbod ingaan, waardoor verkoop en afsteken dit jaar verboden is. Op dit moment onderzoekt minister Grapperhaus van Justitie of ook het vervoer aan banden gelegd kan worden.

Overigens is veel vuurwerk dat in Duitsland en België te krijgen is al verboden in Nederland, daarbij ben je altijd in overtreding als je het meeneemt naar Nederland.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...werk-fanaat-knallen-illegaal-duitsland-belgie

Oh, het zijn al 1400 slachtoffers geworden; benieuwd waar dhr Grapperhaus eindigt met tellen als we december zijn 'ingeknald' :handsup:

Blijf het een gemis vinden dat zijn kanaal weg is; was altijd lekker voorgenieten.

Ruben; bedankt voor al die mooie jaren (en filmpjes) :thumbsup:

Je kunt vinden van hem wat je wil, maar Ruben is toch wel de echte vuurwerk strijder, en naar zn YT kanaal hebben we toch bijna allemaal gekeken de afgelopen vele jaren. Zometeen wordt hij na dit rtlnieuws optreden nog een ervaringsdeskundige bn-er haha

Back
Bovenaan