UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eerlijk, zijn jullie er echt van overtuigd dat het zonder een discussie over een permanent verbod volgend jaar alsnog maar even door kan gaan? Ik zie het nog wel gebeuren dat een nieuw kabinet nog linkser is ingesteld en onze hele traditie van de tafel veegt. Tenslotte moet je onthouden, geef ze 1 hand en ze trekken je volledig mee.

Ik ben er negatief onder, hopelijk sneuvelt de spoedprocedure.

Het gaat inderdaad grotendeels afhangen van hoe links een kabinet gaat zijn, of we volgend jaar nog kunnen stoken. In het meest optimistische scenario zie ik het gebeuren dat we nog een paar jaar compounds mogen afsteken. In het realistische scenario is er volgend jaar nog een uitloopjaar, omdat het anders te duur is om uit te kopen. In het pessimistische scenario komt er een links kabinet wat het meteen verbiedt.

Het gaat inderdaad grotendeels afhangen van hoe links een kabinet gaat zijn, of we volgend jaar nog kunnen stoken. In het meest optimistische scenario zie ik het gebeuren dat we nog een paar jaar compounds mogen afsteken. In het realistische scenario is er volgend jaar nog een uitloopjaar, omdat het anders te duur is om uit te kopen. In het pessimistische scenario komt er een links kabinet wat het meteen verbiedt.
Links staat er gelukkig niet zo sterk voor voorlopig, zou een flinke landverschuiving moeten plaatsvinden in de peilingen als een coalitie over links wil gaan lukken.

Groenlink komt aardig negatief in het nieuws de laatste tijd met hun toekomstplannen en Jesse met zn knecht

Eigenlijk zou het goed zijn als de focus op illegaal vuurwerk komt. Niet alleen in Nederland maar op Europees niveau. Zorg er voor dat de zware knallers niet meer verkrijgbaar zijn binnen Europa. Dat de regels voor vuurwerk in Europa hetzelfde zijn. Dat vuurwerk het hele jaar te koop is. Dan is het makkelijker te handhaven, heb je geen illegaal vuurwerk meer, krijg je dat de omzet binnen Nederland blijft, en omdat je het het hele jaar kunt kopen krijg je niet de massa aan het einde van het jaar

Eigenlijk zou het goed zijn als de focus op illegaal vuurwerk komt. Niet alleen in Nederland maar op Europees niveau. Zorg er voor dat de zware knallers niet meer verkrijgbaar zijn binnen Europa. Dat de regels voor vuurwerk in Europa hetzelfde zijn. Dat vuurwerk het hele jaar te koop is. Dan is het makkelijker te handhaven, heb je geen illegaal vuurwerk meer, krijg je dat de omzet binnen Nederland blijft, en omdat je het het hele jaar kunt kopen krijg je niet de massa aan het einde van het jaar

Ja, wij weten allemaal wat er moet gebeuren. Zwaar vuurwerk van de straat, liberale vuurwerkwetgeving, etc. Zodat de balans weer hersteld wordt. Maar goed de overheid denkt nog steeds dat consumentenvuurwerk verbieden een oplossing is.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/762970/Komt-er-een-eenmalig-invoerverbod-voor-Duits-vuurwerk

Ik vermoed dat een verbod op in Nederland legale producten die afkomstig zijn uit de EU vanwege het verdrag van Maastricht (vrij verkeer van goederen) onmogelijk is. Ik weet het natuurlijk niet zeker en ik heb er geen hele studie van gemaakt. Is er toevallig iemand hier die hier meer kennis van heeft?

https://europadecentraal.nl/praktijkvraag/mag-een-overheid-de-import-van-jachttrofeeen-beperken/

UITZONDERINGEN:
Het is echter mogelijk om uitzonderingen te maken op het recht om goederen vrij door de gehele Europese Unie te importeren en exporteren. De uitzonderingen op de specifieke verboden met betrekking tot in- en uitvoerrechten en heffingen van gelijke werking in het verkeer tussen lidstaten onderling zijn vastgelegd in artikel 30, 34, 35 en 110 van het VWEU. Artikel 36 VWEU stelt dat het mogelijk is om uitzonderingen te maken op bijvoorbeeld het verbod om een beperking op de import te maken.

ARTIKEL 36 VWEU
Artikel 36 VWEU vormt een uitzondering op de verboden van artikelen 34 en 35 VWEU. In artikel 34 staat het verbod op invoerbeperkingen en in artikel 35 staat het verbod op uitvoerbeperkingen. . Artikel 36 bepaalt dat de artikelen 34 en 35 niet gelden voor verboden of beperkingen van invoer, uitvoer of doorvoer, welke gerechtvaardigd zijn uit hoofde van de bescherming van:

– de openbare zedelijkheid;
– de openbare orde;
– de openbare veiligheid;
– de gezondheid en het leven van personen, dieren of planten;
– het nationaal artistiek historisch en archeologisch bezit;
– het industriële of commerciële eigendom.

Daarnaast staat er in artikel 36 dat de verboden en/of beperkingen geen middel mogen zijn tot willekeurige discriminatie of een verkapte beperking van de interstatelijke handel.

Het Europese Hof van Justitie geeft een zeer strikte interpretatie aan deze lijst van afwijkingen, die allen verband houden met niet-economische belangen. De lijst is dan ook limitatief. Dit komt doordat dit artikel een uitzondering is op het beginsel van het vrije verkeer van goederen, een van de belangrijkste beginselen van de EU.

Als ik dit zo lees denk ik dat een verbod op het importeren van vuurwerk uit Duitsland naar Nederland dat in beide landen als legaal is aangemerkt niet kan volstaan. Immers, vuurwerk afsteken in Nederland draagt al bij aan de bescherming van de hiervoor opgesomde redenen. Bovendien is max. 25kg toegestaan en de opslag daarvan zou 'veilig' genoeg zijn dus het gevaar dat Nederland ontploft omdat iedereen Duits vuurwerk gaat halen volstaat tevens niet.

Huisdieren raken vaak panisch omdat de eigenaar panisch doet. Ik heb een Boxer en die heb ik laten wennen aan vuurwerk. Ze wil er nu achteraan

Het huisdieren argument is grote onzin.

We schieten niet elke dag vuurwerk.

En meeste freaks hebben zelf huisdieren.

Ik sprak gister een raadslid in zoetermeer over dat ze onze hobby afpakken en dat me dochter van 5 zo verdrietig is.Krijg ik als antwoord .Je dochter is het volgend jaar vergeten dat er vuurwerk was op 31 dec.en door jouw de papa is ze verdrietig.Als je raadslid met blauwoog ziet lopen in zoetermeer.Weet je waar het van komt.Stelletje uit de hoge boom gevallen mafketels.

Wat een arrogante dwaas dat raadslid.... echte psychopaten zijn het.

De regels voor vuurwerk zullen in Europa nooit het zelfde worden. Zie je ze al knallers verbieden in Polen, Tsjechie of DL? Zelfs België verkoopt dit nog. Of zie je ze al in Spanje Masclets etc. verbieden??

Echt walgelijk! Als puntje bij paaltje komt is dit nu dus het enige middel wat de Politie echt in handen heeft qua 'handhaven': meldmisdaadanoniem...Heel treurig.

kan wel een mes zijn welke aan 2 kanten snijd, illegaal vuurwerk wordt nu ook vaak door onszelf gebruikt als bliksemafleider.

100% dan mensen nog steeds zeuren om een verbod ook al is 100% van het zware en illegale vuurwerk verdwenen.

In Hart van Nederland (stond toevallig op) werd verteld dat ze willen snijden in het aantal huisartsenposten. Het zou blijkbaar acceptabel zijn als je maximaal 30 kilometer moet rijden.

Volgend jaar krijg je dus mogelijk te horen dat in bepaalde gemeentes geen vuurwerk afgestoken mag worden omdat ze de zorg niet aankunnen

In Hart van Nederland (stond toevallig op) werd verteld dat ze willen snijden in het aantal huisartsenposten. Het zou blijkbaar acceptabel zijn als je maximaal 30 kilometer moet rijden.

Volgend jaar krijg je dus mogelijk te horen dat in bepaalde gemeentes geen vuurwerk afgestoken mag worden omdat ze de zorg niet aankunnen

Het is toch echt om kotsmisselijk van te worden.

Die hele coronawet zou er nooit door mogen gegaan zijn, alles wordt onder 'de zorg kan het niet meer aan' gestopt. Nee dat wanbeleid heeft ervoor gezorgd dat de zorg het niet aankan niet corona.

Verschrikkelijk dit zeg om te kotsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan