UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel dom dat we niet gewaarschuwd hebben dat mensen op zoek gaan naar alternatieven. De regering kon dit natuurlijk niet zelf voorspellen. De volgende keer effe aan denken jongens ! :bonk::frusty:
NOu we hebben wel gewaarschuwd voor illegaal vuurwerk, maar carbid niet.

Benieuwd wanneer er meer duidelijkheid komt omtrent transport vanuit DE. Indien dit toegestaan blijft spring ik ook nog even de grens over de 29e:devil:

Ondertekend. Voor wat het waard is...
Vuurwerkprotest is inmiddels 5545 getekend zie ik. Valt mij niet eens tegen al zou het nog veel meer kunnen zijn als de Youtubers en Vuurwerkwinkels samen dit zouden promoten bij kun klantenbestand.
Als je meer dan 100k 'goede' stemmen hebt dan heb je iets om mee aan te komen...

Er was net iemand aan het woord in het RTL nieuws over carbid schieten, die zei letterlijk: "het afschieten van een vuurpijl is veel minder gevaarlijk dan het laten knallen van een carbidbus". Tsja dat is ook zo. Tenzij men het misbruikt. Maar de gevaren van carbid schieten zijn veel groter dan legaal vuurwerk

Maar let wel; alles is relatief. Carbid schieten is in een groot deel van Nederland iets dat nog nooit iemand live heeft gezien. Vuurwerk natuurlijk wel. Dus in absolute getallen valt de schade/letsel enorm mee. Qua percentage is dat anders, en ik verwacht dat ook een hoop gewonden dit jaar. Zeker met al die onwetenden.

Dan komt meteen weer de kracht van de media en het gebrek aan logica; Nu zitten die carbid-cijfers bij de vuurwerkslachtoffers (1300 waarvan 385 ziekenhuis), ga er maar vanuit dat die dit jaar apart worden geteld.

En wat krijg je dan?

"Het aantal slachtoffers van vuurwerk is explosief afgenomen, nu het verbod van kracht was. Het aantal slachtoffers van Carbid is abnormaal hoog. De overheid overweegt daarom om ook dit te verbieden. Een algeheel vuurwerkverbod ligt voor de hand, aangezien het verbod enorm heeft bijgedragen aan het terugbrengen van het aantal slachtoffers. Het kabinet debateert hier op donderdag 21 januari over."

Vrijwel evenveel stemmen voor als tegen een verbod schrijven ze IPV nipte meerderheid tegen vuurwerk verbod...

51% is tegen een verbod

Interessant stukje van zowel de voor en tegen standers:
--------------------------------------------------------
Zowel voor- als tegenstanders zijn bang dat het het gebruik van illegaal vuurwerk zal toenemen door het vuurwerkverbod. Ook de vuurwerkbranche waarschuwt daar voor. „Juist het zware, illegale vuurwerk is het probleem. Pak dat eens aan. Met een vuurwerkverbod benadeel je weer de burger die zich wél aan de regels houdt”. Een respondent hoopt dat ze goed gaan controleren in de grensregio’s, „anders heeft het nog geen nut.”

Minister Grapperhaus zegt dat het verbod goed te handhaven is, maar vrijwel niemand van de respondenten deelt die mening. „De diender zal met gevaar voor eigen leven bonnetjes moeten schrijven terwijl de Cobra’s en lawinepijlen hem om de oren vliegen”, voorspelt iemand. Een ander merkt op dat er al jaren een vuurwerkverbod geldt tot eind december. „Er wordt alleen al jaren niet gehandhaafd. Hufters die voor eind december afstaken deden dat al illegaal en kwamen er mee weg. Dat gaat nu niet veranderen.”
--------------------------------------------------------
Dat wil zeggen dat iedereen die voor een vuurwerkverbod is ook ziet wat voor tegengestelde werking dit gaat hebben en dat we dit eigenlijk niet moeten willen, maar goed we kunnen het 1000 maal zeggen en het kabinet erop wijzen, maar wie zijn wij joh??!! Nog steeds vind ik dit echt ongelofelijk!

Ik denk dat we meer moeten communiceren in beelden/plaatjes. Dat komt sneller en makkelijk aan bij de bevolking. Zelfde tactiek als de tegenpartij deed door het tonen van foto's van zogenaamde vuurwerkslachtoffers.

Maar let wel; alles is relatief. Carbid schieten is in een groot deel van Nederland iets dat nog nooit iemand live heeft gezien. Vuurwerk natuurlijk wel. Dus in absolute getallen valt de schade/letsel enorm mee. Qua percentage is dat anders, en ik verwacht dat ook een hoop gewonden dit jaar. Zeker met al die onwetenden.

Dan komt meteen weer de kracht van de media en het gebrek aan logica; Nu zitten die carbid-cijfers bij de vuurwerkslachtoffers (1300 waarvan 385 ziekenhuis), ga er maar vanuit dat die dit jaar apart worden geteld.

En wat krijg je dan?

"Het aantal slachtoffers van vuurwerk is explosief afgenomen, nu het verbod van kracht was. Het aantal slachtoffers van Carbid is abnormaal hoog. De overheid overweegt daarom om ook dit te verbieden. Een algeheel vuurwerkverbod ligt voor de hand, aangezien het verbod enorm heeft bijgedragen aan het terugbrengen van het aantal slachtoffers. Het kabinet debateert hier op donderdag 21 januari over."
Het aantal vuurwerkslachtoffers zou sowieso gehalveerd moeten zijn. Daar was immers het verbod vuurpijlen voor bedoelt. Ze vinden hoe dan ook wel een stok om mee te slaan.

Carbidschieten heb ik zelf ook wel eens gedaan. Met een bal uiteraard. Ik heb daar destijds 15 jaar geleden ofzo eerst veel info over ingewonnen voordat ik daar aan begon. Ik kan me voorstellen dat als de media het als alternatief voorhoudt, andere mensen zich minder verdiepen in de gevaren. Ik ben van mening dat carbid een heel stuk gevaarlijker is bij onjuist gebruik. Ik zie de deksels al door de straten vliegen...

”Een ander merkt op dat er al jaren een vuurwerkverbod geldt tot eind december.“
Dit is ook een goede opmerking natuurlijk.

Ik zat vanochtend toch wel met verbazing ook weer naar WNL te kijken. Bruls en Grapperhaus aan het woord over carbid schieten. Bruls zegt letterlijk dat het nog veiliger is een vuurpijl af te steken als onervaren mensen ongecontroleerd carbid te laten schieten. Letterlijke woorden:

" Als er nu een run zou komen ook op plekken waar men er geen ervaring mee heeft, dan zal er wel iets moeten gaan gebeuren. Dan wordt het echt wel gevaarlijk. Als je dit ongecontroleerd doet, dat kan ik iedereen echt afraden want een vuurpijl afschieten is dan minder gevaarlijk dan zo'n melkbus laten knallen. Dat moet je echt niet doen, dat zou ik iedereen afraden. Daar gaan wij ons op voorbereiden."

Ik struikel vooral over het stuk "als er nu een run zou komen". Nog geen minuut daarvoor gaat het namelijk over de enorm toegenomen bestellingen van carbid en melkbussen. Het moge duidelijk zijn dat die run dus keihard begonnen is. Vind het zo tenenkrommend om te zien dat ze niet gewoon toe kunnen geven dat dit de keerzijde van het verbod is en dat ze ook de negatieve gevolgen nu zullen hebben en moeten accepteren of aan moeten pakken.

Daarnaast werd vanochtend ook aangegeven bij WNL dat het toegestaan is 25kg vuurwerk mee te nemen over de grens terug Nederland in. "De veiligheidsregio's daar zeggen dat het lastig te controleren is." Dus die grensfiles de 29ste zullen wel honderden kilometers gaan worden.

De regels worden steeds diffuser en heb het gevoel dat landelijk en lokale regelgeving steeds meer vast begint te lopen in de gestelde maatregelen. Laat maar weer zien wat voor onhandige deal is geweest die VVD met GL heeft gesloten. Deze thread is overigens een mooi naslagwerk voor de case om het verbod echt eenmalig te maken.

Als het kabinet 40 miljoen wil uitgeven om iemand zijn vuurwerkplezier te ontnemen, kunnen ze het beter verdelen onder de arme mensen van ons land, dan steken wij dat vuurwerk wel af.

”Een ander merkt op dat er al jaren een vuurwerkverbod geldt tot eind december.“
Dit is ook een goede opmerking natuurlijk.

Deze opmerking slaat inderdaad ook de spijker op de kop, er is al jaren voor oud en nieuw overlast, omdat ze niet in staat zijn om dit te handhaven, gaan ze nu voor een algeheel vuurwerkverbod en hopen ze dat deze traditie langzaam dood bloed! dit moeten we echt niet accepteren!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan