UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als de maatregelen die nu worden genomen om het aantal besmettingen te laten dalen dan geloof ik niet dat ze met oud&nieuwnog een avondklok in gaan stellen vanwege corona-besmettingen. Maar das puur mijn gevoel nu.

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10425628/kabinet-stelt-mogelijk-avondklok-in

Lekker makkelijk dit, gaat natuurlijk ook gelden op oudjaarsavond. Zo ben je (dat denken ze) in 1 keer van het vuurwerk af.. mochten er nog mensen zijn die nog de illusie hebben dat ze in een 'vrij' land leven...

Voor zover dit het geval zou zijn zou dit moeten gaan gelden voor regio's die nu zwart kleuren op de Coronakaart.. Dus zeker niet voor heel Nederland.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...coronavirus-besmettingen-lockdown-maatregelen

Enne, iets dergelijks op oudejaarsavond.. gaat niet werken..

Vanochtend heeft Koala (tnx!) even een check gedaan en zojuist heb ik 7 kamerleden aangeschreven.

Ik hou jullie op de hoogte of en welke reacties ik hierop ga krijgen.

Goed bezig, Niek. Plaats je stuk gerust hier.

Bij deze de gestuurde mail.

Middels deze mail wil ik u graag op graag mijn kant laten horen m.b.t. het eventuele aanstaande vuurwerkverbod waar momenteel veel discussie over gaande is. Als liefhebber van deze Nederlandse traditie kan ik mijzelf ook geen Oud & Nieuw bedenken zonder vuurwerk. Deze jarenlange traditie moet behouden blijven!

Op internet zijn er diverse fora waar liefhebbers en echte ‘freaks’ het hele jaar door met elkaar bezig zijn met vuurwerk, van nieuwe producen tot aan ervaring delen met elkaar. De grootste community heeft bijna 40.000 leden! Vuurwerk is voor ons niet een kwestie van de laatste 3 dagen maar wij zijn er het hele jaar mee bezig.

Gezien de huidige corona-maatregelen ben ik al sinds februari genoodzaakt om thuis te werken en kom hierdoor zelden op kantoor. Tevens beperken de corona-maatregelen ook vriendenbezoeken en dagjes weg/vakanties. Het sociale leven ligt nagenoeg stil en mijn huis kom ik alleen uit voor de noodzakelijke dingen. Hierdoor komende de welbekende ‘4 muren’ al aardig dichtbij en is vuurwerk echt een uitlaatklep om dit jaar af te sluiten in stijl, met flink veel legaal siervuurwerk!
Vuurwerk waarbij de 1ebestelling dit jaar al op 6 januari was en het gehele jaar door meer bij is gekomen. Meerdere winkeliers zijn hier ook het hele jaar mee bezig, importeurs gaan in het voorjaar al naar China om weer het mooiste en beste vuurwerk te maken. Vanaf 1 september is het seizoen weer volledig los!

Zoals u weet wordt door enkele partijen aangedragen dat de zorg deze jaarwisseling ontlast moet worden en er zodoende een (tijdelijk) totaalverbod dient te komen. Laat ik vooropstellen dat elk slachtoffer er 1 te veel is. Echter, zijn de cijfers wel zo zorgwekkend zoals Dhr. Klaver doet voorkomen?

Ik ben geen onderzoeker, ik richt mijzelf alleen op rapporten welke online te vinden zijn en dan kom ik uit bij een tweetal rapporten van Veiligheid.nl die mijn aandacht hebben getrokken.

Uit deze rapporten, gepubliceerd door Veiligheid.nl (rapport 841 ‘Ongevallen met Vuurwerk’ en rapport 844 ‘Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2019-2020’) blijkt dat de cijfers die door de tegenstanders gemeld worden niet altijd kloppend zijn zoals ze verteld worden.
Uit deze rapporten komt naar voren dat er afgelopen jaarwisseling door de Spoed Eisende Hulp (SEH) en Huisartsenpost (HAP) in totaal 1285 personen behandeld, 385 personen op de SEH en 900 personen bij een HAP.
Als er wordt gekeken naar de cijfers van de HAP, te vinden in rapport 841 hfdst 4, komt al meteen naar voren dat 1 op de 6 (150 personen) vanwege illegaal vuurwerk behandeld moeten worden.
Opvallend is dat 65% van de slachtoffers omstanders zijn die geraakt zijn, dit zijn 585 personen waarbij 48% brandwonden had en 23% oogletsel. Met het verplichten van een vuurwerkbril, ook voor omstanders, zouden al 207 slachtoffers kunnen schelen.
Het aantal slachtoffers wat is gevallen met vuurwerk dat met ingang van aankomende jaarwisseling is verboden (knalvuurwerk, single shots en vuurpijlen) is 166 personen.
Hieruit kan geconcludeerd worden dat al 40% minder slachtoffers hoeven te vallen als, aanvullend op het extra verbod op knalvuurwerk, single shots en vuurpijlen, het gebruik van een vuurwerkbril verplicht wordt.

Als er wordt gekeken naar de cijfers van de SEH, te vinden in rapport 844 tabel 3.1 en 3.4, dan wordt bovenop de 385 slachtoffers ook 26 slachtoffers van Carbid en 45 personen waarvan het type vuurwerk onbekend is meegenomen met als totaal 463 slachtoffers.
Als er wordt gekeken naar de verhouding binnen deze slachtoffers dan zijn er al 84 slachtoffers (19%) vanwege ongevallen met illegaal vuurwerk (tijdens 2019-2020). Vanaf aankomende jaarwisseling is ook het knalvuurwerk, single shots en vuurpijlen verboden. Afgelopen jaarwisseling was deze vuurwerkgroep verantwoordelijk voor 139 slachtoffers (30%).
Alleen deze 2 groepen bij elkaar opgeteld geeft al 223 slachtoffers, bijna 2/3 van de totale aantal behandelde slachtoffers op de SEH! Het betreft hier nog steeds behandelingen op de SEH en geen ziekenhuisopnames.

De conclusie van rapport 844 ‘Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2019-2020’ is te vinden onder 5.2.1:
Ruim de helft van de letsels was een gevolg van siervuurwerk. Het totaal aan legaal knalvuurwerk dat letsel veroorzaakte (zoals Single Shots, rotjes en ratelbanden) kwam op 21 procent van alle letsels. Een op de vijf vuurwerkletsels (20%) ontstond door illegaal vuurwerk

In tabel 5.10 van rapport 841 staan de behandelingen op de SEH uitgewerkt. Hieruit kan in 1 oogopslag worden afgelezen dat van de 385 slachtoffers slechts 11slachtoffers (landelijk!) daarvan zijn opgenomen in het ziekenhuis. En voor deze 11 personen moet een totaalverbod een oplossing zijn om de zorg te ontlasten?

In dit verslag staat ook een opsomming van de oorzaken bij letsel, veelal komt hierbij naar voren dat er weinig gebruikt wordt gemaakt van de vuurwerkbril en aansteeklont welke standaard bij elkevuurwerkbestelling gratis meegeleverd wordt. Ik zou persoonlijk graag zien dat het gebruik van een vuurwerkbril, ook voor omstanders, en het veilig afsteken van vuurwerk middels een aansteek lont verplicht moet worden. Dit zou het aantal oogletsels richting 0 moeten brengen.

Knalvuurwerk behoort zoals gezegd met ingang van deze jaarwisseling ook tot de groep verboden vuurwerk. Het opleggen van een totaalverbod werkt alleen als het verbod te handhaven is en de handel van illegaal vuurwerk tegengegaan kan worden. Echter zijn er in diverse landen nog steeds veel meer te krijgen dan er nu al wordt toegestaan in Nederland. In landen zoals België, Duitsland, Tsjechië en Polen zijn de ‘echte vuurwerkbommen’ te koop zoals de media deze altijd omschrijft, denk hierbij aan nitraten, cobra’s, lawinepijlen, shells en professionele flowerbeds.

Ik lees nu al diverse berichten dat zowel Politie als BOA’s aangeven de nu geldende corona-maatregelen niet streng gaan handhaven (https://www.ad.nl/binnenland/boa-s-...otte-van-twee-niet-streng-handhaven~ac0f4d36/).
-Volgens de handhavers is het een onmogelijke opgave om de nieuwe regels te controleren. ,,We zijn met maar een paar man op 17 miljoen Nederlanders”, zegt Richard Gerrits van de vakbond BOA ACP. ,,Daarbij kampen ook wij met veel zieken en collega's die in quarantaine zitten.’’
,,De groepsgrootte van vier was al niet te handhaven, laat staan die van twee. Daar hebben wij absoluut de capaciteit niet voor’’, vult Ruud Kuin van de Nederlandse Boa Bond aan.-

Als deze geluiden nu al kenbaar worden gemaakt, hoe zien de voorstanders van een vuurwerkverbod dit dan voor zich qua handhaving op vuurwerk?

Mocht er een verbod komen hier dan zullen Nederlanders massaal de grens over gaan om illegaal vuurwerk te kopen en af te steken. Aangezien de grootste groep afgelopen jaar al is behandeld vanwege (aanstaand) illegaal vuurwerk is goed aan te tonen dat het argument om de zorg te ontlasten geen eerlijke uitspraak is. 385 personen die landelijk gezien behandeld zijn geeft geen extra druk op de zorg, op een ‘normale’ behandeldag zijn dit gemiddeld 6300 personen, zouden deze 5% daadwerkelijk extra druk leggen? Tegenover deze 385 personen stonden ook bijna 250 personen met alcohol-gerelateerde behandelingen maar ik hoor niemand over een alcoholverbod tijdens Oud & Nieuw. Deze 250 slachtoffers is enkel alcoholvergiftiging. Verwondingen door ongelukken of mishandeling zijn hier nog NIET bij opgenomen

Tevens zijn er ook voldoende mensen uit de zorg de juist even een uitlaatklep nodig hebben, precies in de zin van vuurwerk afsteken tijdens Oud & Nieuw. Deze signalen komen op de diverse fora ook naar boven.

Bovendien viel mijn oog op een artikel op de Trouw op 3 november 2020 (https://www.trouw.nl/binnenland/bur...-gefrustreerde-mensen-niet-alles-af~b222ccca/) waarin 2 hoogleraren een verbod afraden.

Ik zou zelfs niet liever willen dan deze jaarwisseling alle Corona-prikkelen weg willen schieten met ons eigen goedgekeurde, veilige en mooie Nederlands vuurwerken er een top jaarwisseling van maken. Centrale evenementen zullen nog niet door kunnen gaan, horeca wellicht in beperkte mate open dus mensen hebben behoefte om thuis in select gezelschap Oud & Nieuw te vieren met een glas champagne, een oliebol en Nederland Vuurwerk. Ik hoop dat ik mijn wens om ook dit jaar weer gewoon te kunnen ‘stoken’ met Oud & Nieuw duidelijk heb kunnen overbrengen m.b.t. de cijfers.

Laten we elkaar tenslotte geen sprookjes vertellen.

Met vriendelijke groet,

Niek B........

Heel goed stuk Niek!
Sowieso mijn complimenten voor iedereen die zich hard maakt voor onze mooie hobby!

Misschien is het een aanvulling om in volgende mails etc naast het kopen in het buitenland risico's mee brengt vanwege illegaal vuurwerk. Maar dat het in mijn ogen ook risico brengt omdat men naar oranje gebieden reist en dus kans op mee brengen corona aanwezig is?

Dat zou mijns inziens best een sterk argument kunnen zijn

Mooi stuk Niek! Als dit de ogen niet opent bij hun weet ik het ook niet meer. Met deze cijfers en bewijzen kan je toch onmogelijk een verbod instellen?

Een erg goed stuk, Niek! Goed geformuleerd, netjes en duidelijke punten waarom GEEN vuurwrrkverbod. Dit toont echt de onzin van een verbod!

Prachtig stuk Niek super gedaan en hopen dat de ogen s los gaan bij degene die alleen maar cijfertjes noemen die ze voorgeschoteld krijgen zonder ook maar werkelijk verstand ergens van te hebben laat staan dat ze verstand hebben van vuurwerk. Ze gaan maar voor 1 ding en dat is eigen belang en zich s niet verdiepen in andere mensen/liefhebbers van vuurwerk. Het Corona word alleen als excuus gebruikt om zin door te bedrijven. Bah, walgelijk....

Mooi stukkie niek. De coronacijfers lijken voorlopig ook in ons voordeel te werken. Nog even een paar dagen billen knijpen en dan weten we meer. Ik hoop en ga er stiekem een beetje vanuit,dat wij gewoon ons vuurwerk mogen afsteken. Misschien moeten we die vette hap van een Bruls en jesse klaver een keer bij iemand uitnodigen. Dan ziet hij misschien in wat hij probeert te vernielen

Zeker een mooi stuk, alleen zijn niet alleen de opnames een probleem, maar alle bezoeken aan de spoedeisendehulp. Men kijkt vaak naar de IC, maar er is ook een te kort aan fysieke bedden en capaciteit op de spoedeisendehulp. De patiënten moeten hier zo snel mogelijk weg en de overige zorg ligt plat vanwege bijspringen op de corona afdeling of door ziekte bij gezinsleden/zorg personeel zelf. Hierdoor raakt de spoedeisendehulp dus vol en is het mogelijk dat deze 385 mensen dan wel tot extra druk leiden. Uiteraard kan dit in december anders zijn dan nu!Hoe dan ook mijn complimenten en nu hopen dat het helpt!

Volgens Ernst Kuipers zijn de ziekenhuizen voorbij de piek.

Einde discussie lijkt me ����

En zal het zeker tot de kerst duren dat er nog te veel covid patiënten in het ziekenhuis of op ic belanden. Niet te vroeg juichen ze grijpen alles aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan