UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit moet toch veel breder uitgedragen worden dan "slechts" een FB bericht.
Dit is recht uit het hart, direct vanuit de branche, met cijfers, feiten en overwegingen.

Goed geschreven. Helaas voor een veel te klein publiek ben ik bang..

BPN, importeurs, federatie, winkeliers: haak aan een deel! Doe IETS!

??? Het bericht van Evelien is een vervolg/verlengde op de grootschalige actie van gisteravond dat was opgezet door de BPN en VuurwerkCheck.

??? Het bericht van Evelien is een vervolg/verlengde op de grootschalige actie van gisteravond dat was opgezet door de BPN en VuurwerkCheck.
Met alle respect voor dat plaatje dat gister rondging, ik denk dat een persoonlijke hartenkreet uit de branche minstens zoveel impact heeft. Waarom niet beide? De ene actie hoeft de andere niet uit te sluiten?
Nogmaals, actie gister was prima, maar daar hoeft het niet bij te blijven.
En ik vind nog steeds dat er (te) veel winkeliers/importeurs het allemaal maar laten gebeuren. Dat vind en zie ik al jaren (maar dat kan ik ook verkeerd zien uiteraard).

Ff voor de duidelijkheid; hoelaat is die stemming vandaag? Dan weet ik wanneer ik dit topic weer open :)

Er is vanmiddag geen stemming, er is een debat. De verwachting is dat daar een Motie wordt ingediend vanuit GL en PvdD om de verkoop en afsteken van vuurwerk voor dit jaar te verbieden. Als die Motie voldoende wordt ondersteund dan wordt daar zoals het er nu naar uiziet volgende week (!!) over gestemd. Wordt de Motie niet voldoende ondersteund dan gaat de Motie van tafel en is er helemaal niks aan de hand en is de kous daar dan mee af (totdat iets of iemand anders het weer op de heupen krijgt).

Er is vanmiddag geen stemming, er is een debat. De verwachting is dat daar een Motie wordt ingediend vanuit GL en PvdD om de verkoop en afsteken van vuurwerk voor dit jaar te verbieden. Als die Motie voldoende wordt ondersteund dan wordt daar zoals het er nu naar uiziet volgende week (!!) over gestemd. Wordt de Motie niet voldoende ondersteund dan gaat de Motie van tafel en is er helemaal niks aan de hand en is de kous daar dan mee af (totdat iets of iemand anders het weer op de heupen krijgt).

CDA, VVD en PVV zijn tegen een verbod... dus ik heb er een goede hoop op.

Is er voor ons nog een manier om twijfelende partijen over de streep te trekken?

Zeker, wat echt werkt is mensen in de tweede kamer van diverse partijen een persoonlijke e-mail sturen waarbij de insteek constructief is, feitelijk en niet aanvallend. Als je dit wilt doen, richt je vooral op de partijen waarvan we hun mening nog niet weten.

Partij voor de Dieren en Groenlinks heeft weinig nut, CDA, PVDA, DENK, etc. des te meer.

NOTAOVERLEG DEBAT

Vandaag van 16.30 uur tot 20.30 uur voert de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat een notaoverleg over vuurwerk. Op de agenda staat dat er wordt gesproken over de regeling om vuurwerkverkopers, die door verbod met restvoorraden blijven zitten, financieel te compenseren.

Kortom in begrijpelijk Nederlands, ze gaan praten over de tijdelijke subsidie regeling restantvoorraden vuurwerk.

We kunnen er niet omheen dat er ook moties op tafel komen met de vragen om een totaal verbod van consumenten vuurwerk in te voeren i.v.m. de huidige pandemie.
Wij zijn samen met de branche afgelopen dagen hard aan het werk geweest om alle partijen te voorzien van de nodig munitie. Cijfers van VeiligheidNL tonen aan dat de zorg NIET onder druk komt te staan van vuurwerkslachtoffers. De VVD heeft hier navraag naar gedaan en daaruit werden de cijfers van VeiligheidNL bevestigd.

Dat er gisteren weer een bericht van de Burgermeesters van de Veiligheidsregio’s in de media komt, met de oproep voor een totaal vuurwerkverbod is geen verrassing. Echter is deze discussie in januari al gevoerd. Dit neemt niet weg dat ieder argument weer wordt opgevoerd om te pleiten voor een totaal vuurwerkverbod.

Overzicht van de politieke stappen

De discussie omtrent vuurwerk: een verbod ja of nee, is in januari gevoerd.

De uitkomst is dat er artikelen verboden moeten worden om de jaarwisseling veiliger te maken.

Vandaag staat op de agenda om de regeling tijdelijke subsidie restantvoorraden vuurwerk te bespreken.

Echter 2 partijen grijpen COVID-19 aan, om dit jaar een tijdelijk vuurwerkverbod in te lassen (al moet de branche dan wel gecompenseerd worden).

Over die motie zal moeten worden gestemd. Naar verwachting volgende week dinsdag 10 november.

Na gelang DIE uitkomst kunnen we gaan schakelen.

Ter info, de staatssecretaris KAN de uitkomst van de stemming naast zich neerleggen, echter is het te vroeg om nu conclusies te trekken.

Wat betekend dit voor onze planning?
Op dit moment zijn wij met de drukker in gesprek om de folders te drukken op 12 november, dit zodat we nog kunnen schakelen op het moment dat er meer bekend is.

Voor iedereen die het debat wil volgen, om 16.30 uur is het te zien via de volgende link:
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/uitgelicht/vuurwerk

De open communicatie wordt zeer gewaardeerd! Denk dat dat heel veel verwarring en ruis wegneemt bij alle partijen, goed bezig.

Als ik het goed begrijp zien we vanmiddag dus niets officieels over een mogelijk verbod deze jaarwisseling, maar wordt daar hoogstwaarschijnlijk 10 november pas voor gestemd. Duidelijk!

Met alle respect voor dat plaatje dat gister rondging, ik denk dat een persoonlijke hartenkreet uit de branche minstens zoveel impact heeft. Waarom niet beide? De ene actie hoeft de andere niet uit te sluiten?
Nogmaals, actie gister was prima, maar daar hoeft het niet bij te blijven.
En ik vind nog steeds dat er (te) veel winkeliers/importeurs het allemaal maar laten gebeuren. Dat vind en zie ik al jaren (maar dat kan ik ook verkeerd zien uiteraard).

En heb je zelf al een mail gestuurd naar de politici om jouw mening te verkondigen vanuit het oogpunt van de liefhebber? De winkel komt op voor het belang van zijn/haar portemonnee, die kijkt naar omzet (los van de freakwinkels die zelf ook enorme liefhebber zijn). Volgens mij is het belangrijk om ook jouw stem te laten horen vanuit het oogpunt van de liefhebber en wat het met je doet, dat gaat geen BPN of winkelier voor je doen hoor. Kwestie van het zelf oppakken zoals veel leden al hebben gedaan. En ja ik ben zelf ook bezig met een stukje te schrijven.

Elmerk mag ik vragen wie je bent? Of van wat je bent, aangezien je heel inhoudelijke posts post.

Ik vermoedde gezien het tijdstip al wel dat de stemming niet vandaag al zou zijn, wordt dus volgende dinsdag 10 november, een dag na de uitspraak van de rechter in kort geding gemeentelijk verbod R'dam. Dat kan net zo goed een voor- als een nadeel zijn. Afwachten maar...nog een week nagelbijten...

Zeker, wat echt werkt is mensen in de tweede kamer van diverse partijen een persoonlijke e-mail sturen waarbij de insteek constructief is, feitelijk en niet aanvallend. Als je dit wilt doen, richt je vooral op de partijen waarvan we hun mening nog niet weten.

Partij voor de Dieren en Groenlinks heeft weinig nut, CDA, PVDA, DENK, etc. des te meer.

Mail gestuurd naar Sp, D66, ChristenUnie, Denk, 50plus en SGP.
Alle beetjes helpen zullen we maar hopen.
Als er genoeg mensen laten weten het er niet mee eens te zijn, en dus het (verwachte) draagvlak afbrokkelt, zullen bepaalde partijen hopelijk niet te snel instemmen.

Heb ook een persoonlijke mail gestuurd naar de diverse partijen/Tweede Kamerleden die het verschil kunnen maken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan