Ik zat op dit topic te wachten!
Ik ben van mening dat een lockdown zoals begin dit jaar niet hetzelfde zal zijn. Dit kost de overheid gewoon teveel geld. Dat is ook de belangrijkste reden waarom de lockdown regels niet hetzelfde waren als in landen zoals Spanje en Italië.
Doch weet niemand welke kant het opgaat. De tweede golf die binnen enkele weken gaat komen zal wel grote gevolgen kunnen hebben maar het blijft koffiedik kijken.
Wat ik wel weet is dat het volgende gaat gebeuren. De aanloop naar de wintersport zullen veel mensen doen beslissen niet te gaan. Dit zal gevolgen hebben voor het koopgedrag van de consument wat we ook zien in de afgelopen maanden.
Ik werk al jaren in de retail en de gevolgen waren voor ons ENORM! Eerder abnormaal! omzet stijging ten opzicht van de jaren ervoor die niet berekend is door diverse directie leden. De gedachtegang voor de zomer zou een terugval zijn in klantaankopen. Dit is niet het geval geweest!Zelfs dit weekend troffen wij in de winkel een absolute top omzet! Uitkomst is dat het geld bij een hoop consumenten BRAND ALS VUURWERK! De Nederlander is een simpel mens...consumeren consumeren. Als je maar kunt uitgeven.
Hier zie ik ook een knelpunt. Mijn verwachting is dat de omzet in de vuurwerkbranche zeker 20% hoger zal zijn dan het jaar ervoor. Je zal er slim aan doen als freak om net zoals ik ruimschoots te bestellen. Godzijdank hebben we de freakacties! Maak er gebruik van dit is echt het minste wat je kunt doen. Zekerheid heb je nooit maar je bent er wel vroeg bij. Ander knelpunt is de aanvoer. Ik verwacht dat het aanbod niet optimaal zal zijn. Met bestellen merk je de gevolgen tot op heden nog niet maar ik vermoed dat er minder in de losse verkoop zal liggen. Ook denk ik dat dit te merken zal zijn in de schappen in Duitsland.
Ik merk in mijn branche de afgelopen maanden een hoop uitgestelde leveringen. Fabrikanten en importeurs die de vraag niet aankunnen. Uitgestelde levermomenten soms zelf niet meer haalbaar of er word niet meer geleverd. Ook allemaal vanuit Azie met als hoofdland natuurlijk China. Ik ben benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen in de vuurwerkbranche. Tot nu toe horen wij er niets over maar ik kan mij niet voorstellen dat de importeurs niet getroffen worden of zijn!
Wellicht dat iemand hier meer over kan vertellen van de freaks? Hoe zit het bij de importeurs? Waar lopen zijn nu tegen aan?