Kabinet wil consumentenvuurwerk verder aan banden leggen (15.15 persconferentie!)

Ruben

VWC lid
10 januari 2020 14:38
Laatste update: een minuut geleden
6

Het kabinet wil het afsteken van vuurwerk voor consumenten verder aan banden leggen, zo zou justitieminister Ferd Grapperhaus vrijdagmiddag na de ministerraad hebben gezegd. Onder meer de NOS meldt dat het gaat om knalvuurwerk en vuurpijlen.

Van een algeheel verbod lijkt dus voorlopig geen sprake te zijn.

Het besluit van het kabinet is in lijn met het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. In 2017 meldden zij al dat vuurpijlen en knalvuurwerk beter niet door consumenten kan worden afgestoken.

Om 15.15 uur zal een persconferentie plaatsvinden, waarin het toekomstige beleid rond het afsteken van vuurwerk benoemd zal worden.

Het aantal incidenten tijdens deze jaarwisseling is flink opgelopen tot 9.300. Dat zijn 387 meer incidenten dan een jaar eerder, zo meldt de politie. Maar niet alleen de politie roept al tijden om het afsteken van vuurwerk te verbieden: het gaat ook om de brandweer, ambulancemedewerkers en de artsen die vuurwerkslachtoffers behandelen.
Bron: Nu.nl
https://www.nu.nl/politiek/6023006/kabinet-wil-consumentenvuurwerk-verder-aan-banden-leggen.html

Als ik het bericht zo lees had het erger gekund (lees: alles verboden), maar laten we de persco maar afwachten.

Ik ben het er niet mee eens... Maar liever dit dan een verbod... Nederlandse knallers interesseert me niet zo veel. Duits snipper spul kunnen we nog altijd aan komen voor de nostalgie.

En de Belgische 20 gram pijlen ben ik gewoon super tevreden mee?

Probleem opgelost?

Blijft te belachelijk voor woorden.

Ik ben het er niet mee eens... Maar liever dit dan een verbod... Nederlandse knallers interesseert me niet zo veel. Duits snipper spul kunnen we nog altijd aan komen voor de nostalgie.

En de Belgische 20 gram pijlen ben ik gewoon super tevreden mee?

Probleem opgelost?

Blijft te belachelijk voor woorden.

De vraag is wat de volgende stap is.
Als de jaarwisseling weer onrustig is, en ik heb zo m'n vermoedens dat de slopers/relschoppers er dit jaar een tandje bij gaan zetten om zo hun kont tegen de krib te gooien, dan is de eerstvolgende stap natuurlijk alles er uit.

De branche heeft besloten om cat 3. Single shots rollen vuurpijlen en al het knalvuurwerk. Niet meer te verkopen. Dit houd in dat de landelijke richtlijnen worden aanvaard.

...........................................

De vraag is wat de volgende stap is.
Als de jaarwisseling weer onrustig is, en ik heb zo m'n vermoedens dat de slopers/relschoppers er dit jaar een tandje bij gaan zetten om zo hun kont tegen de krib te gooien, dan is de eerstvolgende stap natuurlijk alles er uit.

Het typische is dat als dit gebeurt, en de overheid op basis hiervan vuurwerk in zijn geheel afschaft ze alles tegenspreken wat ze de afgelopen jaren gezegd hebben.... dat het aan legale knallers en vuurpijlen gelegen heeft......

Mocht het dit jaar niet afgeschaft worden dan moet er nu alvast een machine klaargezet om de propagandamachine van aankomend jaar tegen te gaan.

Liever dit dan een algeheel verbod.... knal etc zal altijd blijven worden afgestoken maar kunnen we dit dan meteen voor 10 jaar vastleggen?

Het typische is dat als dit gebeurt, en de overheid op basis hiervan vuurwerk in zijn geheel afschaft ze alles tegenspreken wat ze de afgelopen jaren gezegd hebben.... dat het aan legale knallers en vuurpijlen gelegen heeft......

Mocht het dit jaar niet afgeschaft worden dan moet er nu alvast een machine klaargezet om de propagandamachine van aankomend jaar tegen te gaan.

Precies, zo zie ik dat ook, ze geven nu dus eigenlijk openlijk toe dat het hier in NL verkochte klein vuurwerk de veroorzakers zijn van de bekogelingen en verwondingen.. volgende jaarwisseling hangen er weer een paar boven een cake en dan is het volledig over.

...........................................

De branche denkt aan de centjes en graven hun eigen graf. Siervuurwerk geeft veel meer letsel dan Nederlands knalvuurwerk. Zal de overheid volgend jaar ook achter komen. Conclusie volgend jaar is het klaar. De jeugd gaat dit jaar nog meer herrie schoppen met illegale shit dankzij al die verboden.

Heb net de persconferentie gezien maar daar kwam eigenlijk niets uit...

Het enige wat mij opviel was dat ze met de veiligheidsraad, de burgemeesters, korpschef etc om de tafel gingen om te kijken wat er moet gaan gebeuren.... 3x raden wat die graag willen.

Maargoed, we gaan zien wat er uit gaat komen....

Dat maakt dan niet meer uit helaas, als ze het eenmaal verboden hebben dan komt het niet meer terug ook, weg = weg.
Hoogstens gooien ze het dan op "inschattingsfouten" en de aankondiging dat er meer handhaving plaats zal vinden in het vervolg.

Hebben ze ook alvast een leger aan verkeersregelaars geregeld voor in Baarle en bij de Aldi in duitsland?

En zo weer een stukje dicterbij een verbod. Volgend jaar is er nog steeds overlast, rellen, aanvallen politie en dan is het:

"Als we alles verbieden kunnen we elke knal aanpakken"

"Ook legale sier vuurwerk maakt slachtoffers"

"Sier vuurwerk is slecht voor het milieu"

En zal er dus alsnog een verbod volgen. En is het verbod op verkoop of bezit ervan? Want als je dan een vuurpijl hebt van 20 gram. Krijg je dan een forse boete? Hoe is dat nu geregeld met babypijlen of Romeinse kaarsen? Of is alleen verkoop ervan verboden?

Grapperhaus: meer messen verbieden niet de oplossing

Het uitbreiden van de lijst met verboden messen is volgens minister Grapperhaus van Justitie niet de manier om incidenten met steekwapens tegen te gaan. Dat zei hij voor aanvang van de wekelijkse ministerraad. Grapperhaus denkt meer aan gedragsmaatregelen en aan preventief fouilleren.
https://nos.nl/artikel/2318052-grapperhaus-meer-messen-verbieden-niet-de-oplossing.html
Dit zeggen wij ook altijd over vuurwerk, alleen daarover hebben ze een compleet andere lezing. Politiek is zo wispelturig als maar kan zijn.

ogartsen vinden inperken vuurwerkverkoop niet voldoende
,,Fijn dat het kabinet de goede kant op buigt, maar het is nog niet voldoende.” Dat zeggen oogartsen Jan Keunen en Tjeerd de Faber.

Faber, oogarts van het Oogziekenhuis Rotterdam, noemt het ,,top” en ,,fantastisch” dat het kabinet zo een eerste stap zet, maar merkt op dat het advies van de onderzoeksraad destijds ,,meteen had moeten worden overgenomen”.

De oogartsen willen een totaalverbod voor consumentenvuurwerk, met vuurwerkshows door professionals. ,,Dan heb je geen kans meer op dat soort letsels. Laten we nu maar kijken wat de letselschade is bij een gedeeltelijk verbod en van daaruit verder gaan.”

De artsen zijn ook betrokken bij het zogenoemde Vuurwerkmanifest, een online initiatief voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Ik vind dat ze bij elk letsel waarover ze praten, ook aan zouden moeten geven of deze personen nuchter of onder invloed van iets waren.

Wat ik me nou afvraag is, wat doe je met je rotjes die je nog van afgelopen jaar over hebt. Ik bedoel, een normaal persoon schiet ze gewoon lekker af. Maar is het zo dat de verkoop ervan verboden wordt maar het afsteken nog mag, of mag het niet meer afgestoken worden. Zelfde geldt voor de single shots etc en de vuurpijlen bv. Wordt elke pijl die ze horen een boete of wat? Echt een heel rare regeling.

Back
Bovenaan